Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی سعیدی رئیس آموزش و پرورش منطقه تبادکان گفت: بیش از ۱۴۰ هزار دانش‌آموز در حالی  در مدارس تبادکان تحصیل می‌کنند که سالانه بین پنج تا هشت هزار نفر بر شمار جمعیت دانش‌آموزان این منطقه افزوده می‌شود.

او افزود: جمعیت دانش‌آموزی منطقه آموزش و پرورش تبادکان امسال حداقل ۶ هزار نفر افزایش یافته است که معادل جمعیت دانش‌آموزان در برخی از استان‌های کشور از جمله سمنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس  آموزش و پرورش منطقه تبادکان ادامه داد: ۲۱ هزار دانش‌آموز از اتباع خارجی هم در مدارس این منطقه در حال تحصیل هستند، که معادل یک‌سوم کل جمعیت دانش‌آموزان خارجی شاغل به تحصیل در خراسان رضوی است.

سعیدی بیان کرد: میانگین سرانه فضای آموزشی در منطقه تبادکان به ازای هر دانش‌آموز، با احتساب منطقه شهری و روستایی، تنها ۱.۸ مترمربع است و حال آنکه رقم استاندارد آن هشت متر مربع و میانگین کنونی همین شاخص در آموزش و پرورش خراسان رضوی ۴.۵ مترمربع است.

او تصریح کرد: در برخی نقاط مانند جاده قدیم در بلوار توس نیز به دلیل نبود زمین، سرانه فضای آموزشی ۱.۲ متر مربع است که جزو مناطق پرچالش این منطقه است.

رئیس  آموزش و پرورش منطقه تبادکان تأکید کرد: در ۶ سال اخیر با همراهی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و شهروندان نیکوکار، ۱۲۰ مدرسه در قالب طرح‌های آموزشی در منطقه تبادکان ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

سعیدی اظهار کرد: با این وجود هنوز سرانه آموزشی در این منطقه، به علت بالا بودن شمار دانش آموزان و افزایش زیاد جمعیت آنان، بسیار پایین است به طوری که از وضعیت بحرانی هم فراتر رفته است.

او روند "ترک تحصیل" دانش‌آموزان را نیز در تبادکان فاجعه‌آمیز توصیف کرد و افزود:  گرچه هنوز آمار این وضعیت به روشنی احصا نشده، اما روند ترک تحصیل دانش‌آموزان تبادکانی به خصوص در پایه‌های ورودی هر مقطع تحصیلی به وضوح قابل مشاهده است.

رئیس  آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشکلات اقتصادی و معیشتی را مهمترین عامل ترک تحصیل دانش‌آموزان در منطقه تبادکان ذکر کرد و ادامه داد: گرچه آموزش و پرورش مسوول اصلاح و بهبود وضعیت معیشتی نیست، اما این مجموعه تلاش‌های فراوانی را برای بازگرداندن دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده به کلاس درس انجام داده است.

بیشتر بخوانید

افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در خراسان رضوی


سعیدی بیان کرد: حجم مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها در منطقه تبادکان به حدی بالا است که تلاش‌های آموزش و پرورش برای بهبود آن چندان اثربخش نبوده است.

او تصریح کرد: ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان یکی از عوامل ترک تحصیل در بین آنان است و البته این عامل نیز خود متاثر از مشکلات معیشتی و فقر اقتصادی است.

رئیس  آموزش و پرورش منطقه تبادکان تأکید کرد: گرچه کم و بیش خیران و نیکوکاران تلاش‌ها و اقدامات موثری برای رفع این مشکلات داشته و دارند، اما وسعت چهار هزار کیلومتر مربعی این منطقه و وجود بیش از ۱۴۰ هزار دانش آموز، که ۲۱ هزار نفر آنان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند و همگی از محرومیت و فقر رنج می‌برند، کار را برای اثربخشی چنین حمایت‌هایی سخت کرده است.

"تبادکان" نام روستایی واقع در دهستان "کنه‌بیست" بخش مرکزی شهرستان مشهد است که به محدوده‌ای چهار هزار کیلومترمربعی واقع در شمال این شهرستان نیز اطلاق می‌شود.

تبادکان یک منطقه موزاییکی از نظر انواع گویشها، درآمد خانوار، مذهب و متنوع از نظر جمعیتی با بافت متراکم، بخشی از حاشیه شهر کلانشهر مشهد نیز محسوب می‌شود که ۶۵ درصد دانش‌آموزان آن در زمره حاشیه‌نشینان هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش ترک تحصیل دانش آموزان مناطق محروم آموزش و پرورش منطقه تبادکان منطقه تبادکان دانش آموزان خراسان رضوی جمعیت دانش ترک تحصیل دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۰۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحصیل این عده از دانش‌آموزان در مدارس سمپاد رایگان است

نشست خبری مشترک الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مسعود بهرامی، مدیرکل شهرستان‌های تهران با موضوع دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی سمپاد عصر امروز، یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

در ابتدای این نشست رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ضمن گرامیداشت روز معلم و هفته سمپاد بیان کرد: این دومین دوره از نمایشگاه دستاوردهای سمپاد است که با رشد و افزایش قابل قبولی در دستاوردها همراه بوده است.

وی افزود: هدف اصلی ما از به نمایش گذاشتن دستاوردهای مختلف سمپاد، کمک به صنایع مختلف برای شناسایی و جذب دانش‌آموزان نخبه است.

یاوری دستاورد دوم را کاربردی شدن پژوهش‌های دانش‌آموزان سمپاد برشمرد و ادامه داد: سومین هدف تشکیل شبکه سراسری از همه مناطق کشور برای ایجاد همکاری و دوستی در راستای پیشرفت علمی کشور است.

وی حضور بیش از ۲٠٠ مدیر و مسئول کشوری در این نمایشگاه را مهر تاییدی بر اهمیت آن توصیف کرد و گفت: سمپاد خود وارد تجاری‌سازی و پیاده‌سازی ایده‌ها نمی‌شود و تنها از نهادهای مسئول در این راستا بهره می‌برد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه چهار دهک اول از پرداخت شهریه مدارس سمپاد معاف هستند ادامه داد:مردم درصورت مشاهده موردی خلاف این رویه اطلاع‌رسانی کنند تا پیگیری شود.

یاوری در پاسخ به پرسشی درباره راه‌اندازی مدارس سمپاد ویژه عشایر مناطق مختلف کشور توضیح داد: سمپاد به عدالت آموزشی کمک می‌کند. خوشبختانه سال گذشته دو مدرسه سمپاد ویژه عشایر عزیز راه‌اندازی و احداث شد. یکی از این مدارس در استان فارس و دیگری در استان آذربایجان غربی قرار دارد که به عشایر دختر و پسر اختصاص یافته است.

رئیس سازمان آموزش استعدادهای درخشان در خاتمه اظهارتش بیان کرد: مسئولیت سمپاد تا پایان دوره تربیت عمومی است و بعد از فارغ‌التحصیلی اگر افراد شرایط نخبگی را داشته باشند به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند. ما باید کاری کنیم که دانش‌آموزان چالش‌های کشور را بشناسند و توانایی‌های لازم برای حل این چالش‌ها را در خود پرورش دهند.

منبع: خبرگزاری میزان

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • برگزاری اردو برای پرورش دانش‌آموزان از ساعت‌ها سخنرانی مفیدتر است
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه آغاز می‌شود
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار می‌گیرد
  • دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند
  • تحصیل این عده از دانش‌آموزان در مدارس سمپاد رایگان است
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر