Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-08@18:45:51 GMT

با شکستگی‌های صفحه گوشی خداحافظی کنید

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۰۵۳۵

با شکستگی‌های صفحه گوشی خداحافظی کنید

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایسکانیوز؛ محققان دانشگاه مک‌گیل در مونترال کانادا با ترکیب مواد شیشه‌ای و اکریلیک کامپوزیت محکم و شفافی را ساخته‌اند که مقاومت آن پنج برابر شیشه معمولی است.

محققان این شیشه را با الهام از لایه داخلی صدف نرم‌تنان که به «مادر مروارید» نیز معروف و شبیه به دیواری از آجرهای لگو در مقیاس میکرو است، ساخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده اگرچه شیشه است، اما دارای خاصیت ارتجاعی شبیه به پلاستیک است و در نتیجه در اثر ضربه نمی‌شکند. اگر این نوع شیشه تولید انبوه و به بازار عرضه شود، می‌تواند به شکستن صفحه نمایشگر تلفن‌های هوشمند پایان دهد.

پوسته‌های نرم‌تنان از 95 درصد گچ تشکیل شده که در شکل خالص بسیار شکننده است، اما مادر مروارید که پوسته‌های داخلی را می‌پوشاند، از صفحات میکروسکوپی تشکیل شده که کمی شبیه سازه‌های کوچک لگو هستند و آن را بسیار قوی و محکم می‌کنند. در حالی که این پوسته کاملا انعطاف‌پذیر است و این امکان می‌دهد که در برابر ضربه‌ها مقاومت کند.

آلن ارلیچر، دانشیار گروه مهندسی زیستی در دانشگاه مک گیل، می‌گوید: مادر مروارید به طرز شگفت‌انگیزی سختی یک ماده سفت و دوام یک ماده نرم را دارد و از هر دو جهت در جهان بهترین است. ماده‌ای را که ما ساخته‌ایم، از قطعات سفتی از ماده گچ‌مانند تشکیل شده که با لایه‌ای از پروتئین‌های نرم و کشسان پوشیده شده است. این سازه استحکام استثنایی دارد و ۳ هزار برابر سخت‌تر از مواده سازنده‌اش است.

او می‌افزاید: طبیعت استاد طراحی است. مطالعه ساختار مواد بیولوژیکی و درک نحوه عملکرد آنها، مسیر را برای تقلید ساخت مواد جدید هموار می‌کند.

در حالی که تکنیک‌هایی مانند مقاوم‌سازی و لمینت می‌تواند به تقویت شیشه‌های استاندارد در گوشی‌های امروزی کمک کند، اما استفاده از آنها در گوشی بسیار گران تمام می‌شود و به غیر از این، هنگامی که سطح آن آسیب ببیند، دیگر کار نمی‌کند.

دانشمندان با الهام از معماری مادر مروارید، لایه‌هایی از پوسته‌های شیشه‌ای و اکریلیک درست کردند که یک ماده مات فوق‌العاده قوی و در عین حال ارزان به دست آمد. سپس با تغییر ضریب شکست مواد اکریلیک، یک گام فراتر رفتند و کامپوزیتی درست کردند از نظر نوری شفاف است.

علی امینی، محقق ایرانی دوره پست‌دکتری در دانشگاه مک‌گیل، می‌گوید: با تنظیم ضریب شکست اکریلیک، آن را به طور یکپارچه با شیشه ترکیب کردیم تا یک کامپوزیت واقعا شفاف ایجاد کنیم و گام بعدی بهبود شیشه نشکن با استفاده از فناوری هوشمند بود تا به شیشه اجازه دهد خواص خود را مانند رنگ، مکانیک و رسانایی تغییر دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113117 برچسب‌ها کانادا گوشی هوشمند

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کانادا گوشی هوشمند مادر مروارید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۰۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ارس» بیماری عصبی پیشرونده دارد

به گزارش خبرآنلاین؛جواد نباتی در رابطه با آخرین وضعیت ارس عنوان کرد: ارس، پلنگ باغ وحش مشهد که در حال حاضر حدود ۱۲ سال سن دارد، با توجه به سابقه بیماری عصبی پیشرونده و غیر قابل برگشت و افزایش سن گونه وضعیتی خاص داشته که باعث شده از لحاظ حرکتی ، حرکت محدودی داشته باشد.

ایسنا در خبری نوشت:وی افزود: این گونه به جهت شکستگی دست چپ از ناحیه بازو مدتی است که تحت درمان است و به همین علت در دید عموم نیست.

نباتی در رابطه با علت این شکستگی اظهار کرد: ارس از سال ۹۷ به دلیل بیماری عصبی گاهی دچار تشنج می‌شود که با دارو تحت درمان است ولی باز هم گاهی اوقات تشنج می‌کند و پس از بررسی‌های انجام شده علت شکستگی بازوی چپ، همین تشنج و به خصوص زمان اوج‌گیری تشنج تشخیص داده شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حیوان به دلیل بیماری عصبی کلا تحرک زیادی ندارد، لنگش و آسیب به بازو حیوان دیر تشخیص داده شده و اخرین بار لنگش، در حدود دو هفته به اخر سال ۱۴۰۲ یعنی نیمه اسفندماه دیده شده است.

نباتی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص بیماری ارس و احتمال ریسک بالا برای بیهوشی ارس، در نهایت با تصمیم تیم درمانی در تاریخ ۱۹ فروردین سال جاری از دست ارس عکس رادیوگرافی تهیه شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ارس در باغ وحش مشهد در فضای مربوط به خودش نگهداری شده، که البته به صورت محصور و دور از انظار عمومی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904358

دیگر خبرها

  • «ارس» بیماری عصبی پیشرونده دارد
  • برگزاری جشن بزرگ مروارید‌های ایران در اشکذر
  • پژوهشگران مشهدی موفق به تولید ماده اولیه داروها شدند
  • کشاورزان بوشهری مراقب عرضه مواد کودی تقلبی باشند
  • قیمت گوشی سامسونگ a54 امروز (۱۸ اردیبهشت) + مشخصات و دوربین galaxy a54 Samsung
  • گوشته زمین آنقدر داغ است که صفحات پوسته زمین بر آن شناورند!
  • چرا بیمه سلامت حساب واحد بانکی ندارد
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند