Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد و این بیماری باعث ابتلاء و مرگ‌ومیر تعداد زیادی از افراد شده است. بررسی انجام‌شده بر اساس چندین معیار مختلف ازجمله میزان مرگ‌ومیر در هر یک میلیون نفر، ابتلاء در هر یک میلیون نفر، واکسیناسیون و چگونگی بازگشایی اقتصادها انجام شده است.

به گزارش ایمنا، کشورهایی مانند پرو، مجارستان، بوسنی و هرزگوین، چک و سان‌مارینو تا ۲۹ جولای بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کووید -۱۹ و کشورهایی تانزانیا، بروندی در آفریقا، لائوس در آسیا، بوتان در آسیای جنوبی و چین کمترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید -۱۹ را به ازای هر یک میلیون نفر داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای جهان در تلاش بوده‌اند تا بتوانند به هر طریقی ازجمله اقدامات سختگیرانه محدودیت و رعایت فاصله فیزیکی موارد ابتلاء را کاهش دهند اما در کشورهایی مانند آندورا در اروپا، سیشل در آفریقا، مونته نگرو در بالکان، بحرین در خاورمیانه و جمهوری چک در اروپا بیشترین موارد ابتلاء به بیماری کووید گزارش شد. همچنین کشورهایی که در عدم شیوع بیماری کووید- ۱۹ از مرزهای خود موفق بودند شامل تانزانیا، ایالات فدرال میکرونزی در اقیانوسیه، وانواتو در اقیانوسیه، ساموآ و کریباتی در اقیانوسیه بودند.

به‌طور کلی، ۲۷.۵ درصد از جمعیت جهان حداقل یک دوز واکسن کووید دریافت کرده‌اند و ۱۳.۹ درصد نیز کاملاً واکسینه شده‌اند، اما به‌طور متوسط تنها ۱.۱ درصد از افراد در کشورهای کم‌درآمد حداقل یک دوز دریافت کرده‌اند و کشورهای امارات‌متحده عربی، مالت، بحرین، اروگوئه در امریکای جنوبی و شیلی پیشتاز در زمینه واکسیناسیون هستند.

بهترین و بدترین کشورها در زمینه مهار سویه دلتا

شیوع سویه دلتا منجر به توقف همه مدل‌های موفق در ۱۸ ماه گذشته و جابجایی جایگاه اقتصادهایی شد که در زمان رکود ناشی از بیماری کووید در ردیف بهترین مکان‌ها قرار گرفته بودند. با جهش بسیار قابل انتقال ویروس کرونا و عدم محافظت ناشی از واکسیناسیون در برخی از مکان‌ها، جایگاه کشورهای مختلف تغییرات بسیاری داشته است. برای مثال کشور نیوزلند به عنوان کشوری با طولانی‌ترین زمان برای داشتن رتبه اول از زمان اعلام رتبه‌بندی در نوامبر گذشته بوده است، اما بعد از شیوع سویه دلتا این کشور نیز ۲۶ جایگاه سقوط و بالاترین سطح قرنطینه را اعلام کرد.

واکسیناسیون در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا عامل بازگشایی و بازگشت به حالت عادی شد، اما سویه دلتا و افزایش موارد ابتلاء به بیماری منجر به بستری شدن افراد واکسینه‌نشده در بخش مراقبت‌های ویژه شد. تزریق واکسن در کشور اسکاندیناوی برای حدود ۶۰ درصد جمعیت انجام شده است و توانسته تا آمار مرگ ومیر را در سطح پایین حفظ کند، همچنین مرزهای کشور را برای مسافران واکسینه باز کرده است. نرخ مرگ‌ومیر پایین، تزریق سریع واکسن و استقبال از مسافرت، هلند و فنلاند را در رتبه‌های دوم و سوم قرار داده است.

پیشرفت سویه دلتا در بسیاری از نقاط جهان از جمله ژاپن، کره‌جنوبی، چین و ویتنام با وجود اعمال محدودیت شدید نیز گسترش یافته است و رویکردهایی که بتواند مانع از گسترش بیماری شود و همچنین امید برای پایان‌یافتن همه‌گیری را به چالش کشیده است. رتبه‌بندی بهبود بیماری کووید یک تصویر ماهانه از جایی است که ویروس با کمترین اختلال اجتماعی و اقتصادی به طور موثرتری مدیریت می‌شود؛ رتبه‌بندی با استفاده از ۱۲ شاخص داده که شامل محدودیت کووید، کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، پوشش مرگ‌ومیر کلی و پیشرفت در جهت از سرگیری سفرها و کاهش محدودیت‌های مرزی و نشان‌دهنده عملکرد ۵۳ اقتصاد بزرگ جهان است که در برابر یکدیگر اندازه‌گیری شده‌اند زیرا همه آنها با یک تهدید مواجه هستند.

در حالی که هنوز اطلاعات زیادی در مورد آسیب‌های دلتا در مکان‌های واکسینه شده ارائه نشده است؛ هلند در ماه آگوست توانست ۱۲ جایگاه صعود کند و این ممکن است بسیار خوش‌بینانه باشد. پنج رتبه آخر در رتبه‌بندی آگوست، اقتصادهای جنوب‌شرقی آسیا هستند. مناطقی که به عنوان کانون جدید ویروس با بالاترین سرانه مرگ‌ومیر ماهانه در جهان ظاهر شده‌اند که شامل تایلند در جایگاه ۴۹، ویتنام ۵۰، اندونزی ۵۱، فیلیپین ۵۲ و مالزی در مکان آخر است. شهر کوچک ایالت سنگاپور تنها نقطه روشن در منطقه است که با احتیاط بازگشایی می‌شود زیرا ۷۷ درصد جمعیت را واکسینه کرده است. این موارد نشان از نابرابری دسترسی به واکسن است و این نابرابری به احتمال زیاد در آینده بدتر خواهد شد.

تغییرات بزرگ در ماه آگوست:

جمهوری چک با افزایش دسترسی مسافرتی افراد واکسینه‌شده ۱۵ جایگاه ارتقا یافت، در حالی که از ابتداء ماه ژوئن موارد ابتلاء و مرگ‌ومیر مهار شده بود. هنگ‌کنگ با صعود ۱۲ جایگاه در میان برخی از سختگیرانه‌ترین سیاست‌های قرنطینه‌ای در جهان به افراد غیرمقیم این شهر اجازه ورود داد و امتیاز موارد واکسیناسیون سفر را بهبود بخشید. کاهش موارد ابتلاء و محدودیت در کشور کلمبیا نیزباعث ارتقا ۱۲ مرتبه‌ای این منطقه شد. آمریکای لاتین قصد دارد برای افرادی که سیستم‌ایمنی ضعیف دارند، دوز بیشتر را تزریق کند. ایتالیا و اسپانیا به ترتیب با ۱۱ و ۱۰ رتبه ارتقا یافتند و این به کمک واکسیناسیون و چشم‌انداز اقتصادی قوی‌تر انجام شد. کشور آلمان نیز با پنج رتبه صعود به جایگاه هفتم رسید و مسیرهای بیشتری برای مسافران واکسینه باز کرد.

ایالات‌متحده با افزایش مجدد موارد ابتلاء ۲۰ مکان سقوط کرد زیرا بزرگترین اقتصاد جهان در زمینه پوشش ماسک و دستور واکسن با اختلاف سیاسی مواجه شده است. کشور چین نیز با توجه به محدودیت‌های شدید برای جلوگیری از شیوع دلتا که در نیمی از استان‌های آن مشاهده شده بود، ۱۵ جایگاه تنزل کرد. البته تعداد موارد ابتلاء در مقایسه با سایر مناطق کمتر بود زیرا محدودیت هدفمند، ممنوعیت سفر و آزمایش جمعی می‌تواند بر بازسازی ظرفیت پرواز، شدت قرنطینه و تحرک اجتماعی تأثیر بگذارد. تایلند نیز با افزایش مجدد موارد ابتلاء به سویه دلتا هشت پله سقوط و محدودیت‌های شدیدی برای بیش از ۴۰ درصد از جمعیت ایجاد کرد. کشور ژاپن نیز با توجه به موفقیت در میزبانی المپیک و عدم انتشار ویروس در میان ورزشکاران هفت جایگاه تنزل کرد زیرا سویه دلتا در میان مردم محلی افزایش بی‌سابقه داشت و سیستم مراقبت‌های بهداشتی را تحت فشار قرار داد.

برای درک اینکه کدام یک از ۵۳ اقتصاد در حال بازگشایی بهتر هستند، موارد مدیریت همه‌گیری (پیشرفت در زمینه واکسیناسیون، شدت محدودیت‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده) اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد کرد. نمرات مکان‌های رتبه برتر نشان‌دهنده بهترین سناریو با نرخ بالای واکسیناسیون، وضعیت کنترل‌شده کووید، ظرفیت پرواز در مسیر بهبودی و محدودیت در سفر افراد واکسینه شده است. نروژ در جایگاه اول به زندگی به دوران قبل از همه‌گیری نزدیک می‌شود؛ تفریحات شبانه آزاد است، دانش‌آموزان از رعایت فاصله در کلاس معاف هستند و تا ۷۰۰۰ نفر می‌توانند در رویدادهای خارج از خانه شرکت کننداما شیوع دلتا همه این موارد را تغییر خواهد داد.

اروپا در تصویب قانون ورود بدون قرنطینه برای مسافران واکسینه‌شده سریع‌ترین منطقه شناخته شده است. طبق معیارهای مسیرهای سفر واکسینه‌شده، رومانی، آلمان و سوئیس بیشترین ارتباط را با جهان دارند. اقتصادهایی که مرزهای خود را تا حد زیادی در همه‌گیری باز نگه داشته‌اند، مانند مصر و مکزیک، در مسیرهای سفر واکسینه‌شده امتیاز بالایی کسب می‌کنند. با این حال، مسافران این کشورها ممکن است با توجه به شیوع بیماری و نرخ کمتر واکسیناسیون از ورود به نقاط دیگر منع شوند. کشورهایی مانند نیوزلند و استرالیا کمتر از ۳۵ درصد جمعیت را واکسینه کرده‌اند. سویه دلتا این کشورها را مجبور به تجدیدنظر در راهبردهای بیماری کووید کرده است.

در مناطقی که اکثر افراد واکسینه شده‌اند، ارتباط بین موارد ابتلاء و مرگ‌ومیر ضعیف شده است و سیاستگذاران دیدگاه خود درباره بیماری کووید- ۱۹ را عوض کردند. وزیر بهداشت و خدمات مراقبت نروژ گفت: «واکسن‌ها کمک می‌کند تا همه‌گیری را تحت کنترل داشته باشیم اما ما باید همچنان با ویروس زندگی کنیم، همانطور که با سایر بیماری‌های عفونی زندگی می‌کنیم و به این زودی، نابودی کامل ویروس امکان‌پذیر نیست. بسیاری از کشورهای در حال توسعه هنوز به طور معنی‌داری واکسیناسیون را شروع نکرده‌اند و قدرت خرید برای آن را ندارند. تنها ۱۰ کشور توانسته‌اند ۷۵ درصد از کل جمعیت خودشان را واکسینه کنند، در حالی‌که این آمار در کشورهای کم‌درآمد تنها ۲ درصد است. تدروس، رئیس سازمان بهداشت‌جهانی در ماه آگوست گفت: بی‌عدالتی در زمینه توزیع واکسن مایه تأسف برای همه بشریت است و اگر مقابله نکنیم، مرحله حاد این بیماری همه‌گیر به جای اینکه طی چند ماه به پایان برسد، برای سال‌ها ادامه خواهد یافت و خواستار توقف دوزهای افزایشی برای انجام واکسیناسیون جوامعی هستیم که یک دوز را انجام نداده‌اند.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بهداشت عمومی نیز اهمیت دارد. سیستم‌های ردیابی تماس، آزمایش مؤثر و آموزش بهداشتی که در بسیاری از نقاط جهان، قبل از سال ۲۰۲۰ ارزشمند نبودند، در بهبود عملکرد رتبه‌بندی برخی از مناطق مؤثر شد و موارد مرگ‌ومیر و عوارض بازماندگان نشان می‌دهد که جهان فرصتی را برای از بین‌بردن ویروس از دست داده است. رتبه اول در میان ۵۳ کشور از آن کشور نروژ است که موفقیت در مرحله اول همه‌گیری را با بازگشایی از اواسط سال ۲۰۲۱ انجام داده است و دائماً در میان ۱۵ کشور برتر قرار می‌گیرد، زیرا بر رعایت فاصله‌گذاری، پیاده‌سازی محدودیت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید دارد. البته مقدار قابل‌توجهی واکسن را تهیه کرده است تا جمعیت خود را واکسینه کند.

نگرانی جدید در این موضوع شیوع جهش‌هایی از بیماری است که می‌تواند بر واکسن‌های موجود غلبه کند و مرحله جدیدی از بیماری همه‌گیر را نشان دهد؛ سویه دلتا بخشی از این نگرانی را به واقعیت مبدل کرد. با این حال، دولت‌ها و مردم با تحمل ۱.۵ سال مبارزه با بیماری کووید -۱۹، درک بهتری از عامل بیماری‌زا، چگونگی کاهش آسیب‌های ناشی از آن و انجام واکسیناسیون در برابر انواع مختلف آن دارند. کارشناسان اظهار کردند: زمستان در نیمکره شمالی آزمایش بزرگ بعدی خواهد بود تا ببینیم میزان بالای واکسیناسیون چقدر مؤثر بوده است والبته با تغییر داده‌ها نتایج به سرعت تغییر خواهد کرد.

عامل موفقیت تایوان در مبارزه با بیماری کووید- ۱۹

با توجه به درگیری کشورهایی مانند استرالیا، ویتنام و سنگاپور با موج جدید بیماری، کشور تایوان توانست بر موج جدید غلبه کند زیرا راهبرد استفاده از ماسک، اقدامات قرنطینه و ردیابی تماس را افزایش داد. علاوه بر این، تایوان امکانات قرنطینه برای افرادی که از خارج وارد این کشور می‌شوند را نیز گسترش داد و فراهم‌آوردن امکانات قرنطینه می‌تواند انتقال ویروس را در خانواده‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و بنابراین آمار موارد مبتلا در جامعه نیز کاهش یابد.

دولت تایوان مایل بود به حرف منتقدان گوش دهد و سیاست‌های خود را در مبارزه با همه‌گیری تغییر دهد. در ابتدا بر انتقال ویروس در فضاهای داخلی با تهویه ضعیف را تاکید نداشتند و در فضاهای بسته اقداماتی مانند رعایت فاصله و پوشش صورت را انجام می‌دادند اما بعد از مدتی این فعالیت‌ها محدود شد. مردم تایوان از سیاستمداران به طور دائم درباره بیماری همه‌گیر مسئولیت طلب می‌کردند. رسانه‌های تایوان نقش مؤثری در مبارزه با همه‌گیری ایفا کردند، تقریباً همه برنامه‌ها به‌صورت آنلاین پخش می‌شد و یا همه میهمانان و میزبانان از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری تبعیت می‌کردند.

با توجه به اینکه در آغاز شیوع همه‌گیری کشور تایوان ۵۱ میلیون ماسک به دیگر کشورها اهدا کرده بود، کشورهای دریافت‌کننده نیز واکسن به این کشور اهدا کردند. البته این موفقیت ممکن است با توجه به شیوع سویه دلتا دوامی نداشته باشد و باید با شیوع بیماری مقابله کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 525690

منبع: ایمنا

کلیدواژه: وضعیت کرونا در جهان آخرین وضعیت کرونا در جهان کشورهای موفق در کنترل کرونا کرونا لامبدا علائم کرونا لامبدا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کشورهایی مانند افراد واکسینه موارد ابتلاء بیماری کووید رعایت فاصله واکسینه شده محدودیت ها سویه دلتا رتبه بندی مرگ ومیر انجام شد همه گیری شده اند مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۰۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید

دو مقاله در مجله انجمن پزشکی کانادا، مروری مختصر از این بیماری بسیار عفونی ارائه می‌دهد.

در حالی که افزایش موارد ابتلا به سرخک در کانادا نیز به تازگی گزارش شده است، بسیاری از پزشکانِ کانادایی ممکن است تجربه مستقیم با تشخیص و درمان سرخک نداشته باشند زیرا این کشور در سال ۱۹۹۸ میلادی به وضعیت حذف سرخک دست یافت.

پزشکان تاکید دارند افزایش فعالیت ویروس سرخک در جهان و در کانادا یادآور اهمیت ایمن سازی افراد علیه این بیماری است. از این رو روال منظمِ واکسیناسیون‌های معمول دوران کودکی از جمله سرخک که در طول همه گیری کووید-۱۹ نادیده گرفته شد باید فورا مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر «سارا ویلسون»، یک پزشک در انتاریو، می‌گوید: پزشکان باید هنگام ارزیابی بیماران به ویژه آن هایی که سابقه سفر داشته‌اند یا کسانی که احتمالا در معرض شیوع محلی این بیماری قرار گرفته اند، هشیار باشند.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی تنفسی است. افراد مبتلا به سرخک دچار تب، سرفه، آبریزش بینی و ورم ملتحمه می شوند. همچنین بثوراتی که از روی صورت شروع و در سراسر بدن پخش می شود، حدود چهار روز بعد از ابتلا ممکن است ایجاد شود.

عوارض عفونت سرخک در ۳۰ درصد موارد گزارش شده است. اینها می توانند شامل عفونت گوش، ذات الریه، عوارض بارداری و عوارض عصبی از جمله آنسفالیت باشند. سرخک همچنین می تواند موجب نقص ایمنی ثانویه موقت شود. بیشتر موارد سرخک در کانادا در افراد واکسینه نشده به ویژه کودکان رخ می دهد.

با توجه به عفونی بودن سرخک، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید در صورت ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی یا آزمایش، با رعایت اقدامات پیشگیرانه با مراکز مراقبت بهداشتی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل شود که از اقدامات مناسب پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، استفاده می شود.

با وجود برنامه‌های موثر واکسیناسیون، شیوع سرخک در کشورهای مختلف در حال افزایش است که بر نیاز به افزایش تلاش‌های واکسیناسیون تاکید می‌کند. راهنمای واکسیناسیون کانادا تجویز واکسن‌های سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را برای همه افراد در کانادا با برنامه‌های دز مشخص توصیه می‌کند.

برای مسافرت کردن یا زمان شیوع این بیماری، واکسیناسیون MMR می‌تواند فراتر از برنامه‌های استاندارد انجام شود؛ با دستورالعمل‌هایی که برای تسریع واکسیناسیون و پیشگیری پس از مواجهه ارائه شده است. بزرگسالان فاقد ایمنی سرخک یا سوابق واکسیناسیون نیز می توانند یک تا دو دز واکسن MMR را بسته به سن، سابقه سفر و عوامل خطر دریافت کنند. واکسن MMR ایمن و موثر است. با این حال، افراد مبتلا به نقص ایمنی یا زنان باردار نیاز به بررسی دقیق دارند. از این رو ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه بسیار مهم است.

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

واکسن سرخک مؤثر و بی خطر است. با این حال افرادی که دچار نقص ایمنی هستند یا زنان باردار، قادر به دریافت آن نیستند و بنابراین ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه، بسیار مهم است.

پزشکان می‌گویند به افرادی که دو دُز واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند.

متخصصان تاکید دارند اگر نمی‌دانید که آیا ایمنی کافی در برابر سرخک دارید یا خیر، به شما توصیه می‌شود که آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

علاوه به این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی سفر می‌کنید که موارد بیشتری از ابتلا به سرخک در آن ها گزارش شده است به شما توصیه می‌شود پس از بازگشت به کشور خود، وضعیت جسمانی‌تان را به دقت بررسی کنید.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این مقاله مشخص می‌کند چه کسانی باید واکسن را خارج از برنامه توصیه شده معمولی دریافت کنند، به ویژه کودکانی که در برابر عوارض سرخک آسیب پذیر هستند.

این مطلب همچنین راهنمایی‌هایی را برای بزرگسالان ارائه می دهد تا یک دز یا بیشتر از این واکسن را بسته به سال تولدشان دریافت کنند.

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

سرخک درمان خاصی ندارد اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات هم تأثیر خفیف ویتامین آ در کاهش علائم و کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرخک را نشان داده‌ است.

برخی افراد هم ممکن است به سینه‌پهلو و بیماری‌های عفونی مبتلا شوند که در آن صورت داروهای آن بیماری‌ها برایشان تجویز خواهد شد.

به گفته متخصصان، دوره نهفتگی به‌ طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیشرفت چشمگیر ایران در کنترل بیماری مالاریا / پیشتازی در گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست