Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@18:45:39 GMT

تغییر نحوه پذیرش وکلا توسط بهارستان

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۰۷۰۷

تغییر نحوه پذیرش وکلا توسط بهارستان

کاهش کیفیت و افزایش هزینه‌های سرسام‌آور خدمات حقوقی از اثرات سوء انحصار در حوزه وکالت در سال‌های گذشته در کشور بوده که سبب شده عده‌ای معدود از این شرایط انحصاری منتفع شوند و به دلیل همین منافع در راستای بهبود وضعیت حاکم اقدامی صورت نگیرد.

امروز که بخش مهمی از جامعه و اقتصاد کشور یعنی کسب‌وکارها با چالش‌های جدید فراوانی در حوزه‌های حقوقی و تعاملات با سرمایه‌گذاران روبه‌رو هستند؛ رفع انحصار و ارائه خدمات باکیفیت‌تر در این حوزه نیازمند تصویب قوانین جدید و کمک به افزایش ظرفیت تعداد وکلا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه طرح جدیدی با عنوان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار توسط نمایندگان در حال بررسی است. در این راستا با جعفر قادری، نماینده و عضو کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشته‌ایم.

نحوه پذیرش وکلا مطابق با استانداردهای بین‌المللی

جعفر قادری، نماینده و عضو کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی در رابطه با هزینه‌های بالای خدمات ارائه شده در حوزه حقوقی به دلیل کمبود وکلا در کشور بیان کرد: کمبود وکیل در کشور منجر به ایجاد انحصار شده و زمانی که در یک بازار انحصار ایجاد شود، قیمت‌ها بالاتر از قیمت‌های رقابتی خواهد بود. از این رو برای کاهش هزینه‌های دسترسی به وکیل راهی جز افزایش تعداد وکلا در کشور و رساندن این آمار به سطح استانداردهای بین‌المللی وجود ندارد.

قادری ضمن بیان اینکه در طرح قبلی برای تعیین تعداد وکلا سهمیه‌بندی مطرح بود اما در طرح جدید مجلس سهمیه‌بندی حذف شده، افزود: بر اساس طرح جدیدی که در راستای رفع مشکلات این  حوزه در کمیسیون مصوب شده و در صحن مجلس در حال بررسی است؛ بنا نیست افراد بدون حد و مرز برای ورود به حوزه وکالت پذیرش شوند، بلکه نحوه پذیرش افراد کاملاً مطابق با استانداردهای بین‌المللی خواهد بود.

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی گفت: طبق این طرح ابتدا متوسط نمرات یک درصد بالای آزمون وکالت محاسبه شده و افرادی که 70 درصد متوسط یک درصد بالاترین نمرات را کسب کنند پذیرفته خواهند شد.  

واگذاری آزمون وکالت به سازمان سنجش

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس تغییرات ایجاد شده در آزمون وکالت در طرح جدید را این گونه تشریح کرد: طبق این طرح، طراحی و برگزاری آزمون به سازمان سنجش واگذار خواهد شد و کانون وکلا نقشی در برگزاری آزمون نخواهد داشت. اگرچه با این شیوه جدید پذیرش، حتی اگر کانون وکلا هم آزمون را طراحی کند به این دلیل که سختی و آسانی آزمون ملاک پذیرش نیست، در نتایج پذیرش تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

قادری در ادامه گفت: برگزاری آزمون به شکلی که در طرح مجلس مورد نظر است، روش استانداری است که در خیلی از کشورهای دنیا هم ملاک قرار گرفته است. طبق این طرح آزمون وکالت سالی یک بار یا حداکثر دو بار برگزار خواهد شد اما کمبود تعداد وکلا در کشور با سرعت بیشتری جبران می‌شود، اگرچه باز هم سال‌های زیادی طول خواهد کشید که کشور به سطح استانداردهای بین‌المللی برسد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: این طرح در کنار کاهش هزینه‌های حقوقی کمک می‌کند دسترسی افراد به وکیل افزایش یافته، مردم نیز راحت‌تر بتوانند در محافل و مجامع قضایی از حق و حقوق خود دفاع کنند و در تنظیم قراردادها، مسائل و موضوعات مختلف چارچوب‌های حقوقی بیشتر رعایت شود.

اصلاح قوانین انحصاری وکلا، کارشناسان و سردفتران

قادری همچنین در مورد مخالفت‌های صورت گرفته از سمت کانون وکلا و سردفتران با طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار بیان کرد: سه ماده از این طرح مربوط به کانون وکلا، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و کانون سردفتران است که بیشتر مخالفت این سه گروه مربوط به این سه ماده است اما نسبت به سایر موارد طرح تسهیل از سمت این گروه‌ها مخالفتی صورت نگرفته است.

وی افزود: در واقع طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار مجلس یک طرح کلی است اما به این دلیل که برای این سه گروه قوانین خاص انحصاری داشتیم، این قوانین نیاز به اصلاح داشت. مخالفت‌های صورت گرفته از سمت کانون وکلا به این دلیل است که افزایش تعداد وکلا، کارشناسان و سردفتران، بازار این حوزه را از حالت انحصاری خارج خواهد کرد، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و منافع برخی در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. 

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس تأکید کرد: قوانین تصویب شده در این طرح برای همه افراد و مشاغل لازم‌الاجراست و کسی نباید به دنبال عدم تبعیت از قانون باشد.

افزایش انگیزه گرفتن تخصص وکالت در زمینه‌های مختلف

یک کارشناس اقتصادی پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت رفع انحصار از خدمات حقوقی به‌خصوص وکالت اصلی‌ترین عامل کم‌میلی فعالان اقتصادی برای مراجعه به وکلا را گرانی خدمات و کم‌سوادی وکلا دانسته و افزود: وقتی به اندازه کافی وکیل در دسترس نیست، وکلا فقط پرونده‌های با دستمزد بیشتر را قبول می‌کنند و برای عموم پرونده‌ها نمی‌توان با قیمت مناسب وکیل به ‌کار گرفت؛ ضمن اینکه به سبب کمبود وکیل و دریافتی بالای وکلا از پرونده‌های مرسوم، انگیزه‌ای برای گرفتن دانش وکالت در زمینه‌های تخصصی مانند گمرک، بیمه، مالیات، تجارت خارجه، قوانین ارزی، کشتیرانی و... وجود ندارد.

ترکمنی درباره سازوکار مجلس برای رفع انحصار از حرفه وکالت توضیح داد: مبنای برگزاری آزمون و صدور پروانه وکالت، سنجش صلاحیت افراد است و این موضوع با تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت در تناقض آشکار است. در سازوکار جدید مجلس، معیار قبولی در آزمون وکالت بر اساس تراز کل محاسبه می‌شود. به طرزی که ابتدا میانگین نمره کل یک درصد برتر آزمون محاسبه‌ شده و هر متقاضی که ۷۰ درصد نمره فوق را بدست بیاورد، در آزمون پذیرفته می‌شود. این امر موجب می‌شود اعمال سلیقه گروه‌های خاص مثل کانون وکلا در هر چه سخت‌تر کردن آزمون و به دنبال آن کاهش احتمال کسب نمره برتر، کمتر ‌شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بهارستان تسهیل صدور مجوز وکلا عضو کمیسیون جهش تولید مجلس استانداردهای بین المللی برگزاری آزمون آزمون وکالت کانون وکلا تعداد وکلا طرح تسهیل طرح جدید هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۰۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور

به گزارش همشهری آنلاین،‌ نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان چهار گروه‌ آزمایشی علوم ریاضی، فنی و علوم انسانی، زبان های خارجی و هنر روز گذشته پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور نیز با شرکت بیش نیم میلیون (۵۰۱ هزار) داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی آغاز شد.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ یکی از مهم ترین تغییرات آزمون امسال در مقایسه با سال گذشته است.

آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار شد. اما دروس عمومی در سابقه تحصیلی داوطلبان وجود داشته و در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ شد.

داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی ( علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلف در دو نوبت آزمون شرکت کنند ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر را برای پذیرش در دانشگاه ( در مرحله انتخاب رشته ) انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست. البته باید توجه داشته باشند که سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز باید دارا باشند و درصورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی را نداشته باشند نمرات آن دروس صفر لحاظ می‌شود.

برای داوطلبانی که برای پذیرش در آزمون پذیرش دانشجو- معلم اعلام علاقه مندی کرده‌اند نیز در گروه آزمایشی مربوطه منحصراً یک کارت ورود به جلسه منتشر شده است. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سؤالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو- معلم نیز پاسخ دهند.

نوبت دوم آزمون سراسری تیر ماه برگزار می شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد داوطلبان می توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آنها لحاظ کند.

کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد ماه جاری اعلام می کنیم و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می شود.

کد خبر 847190 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم کنکور سازمان سنجش آموزش کشور

دیگر خبرها

  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • از «سید محمد مولوی» چه می‌دانیم/از آموزش و پرورش تا بهارستان
  • بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت کردند
  • خسروپناه: تقلب در کنکور سراسری صفر است
  • پذیرش کمتر از ۳۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های لرستان
  • عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد
  • آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور
  • حوزه علمیه خواهران سمنان طلبه می‌پذیرد
  • جزییات آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در کنکور ۱۴۰۳