Web Analytics Made Easy - Statcounter

 برخی مطالعات نشان می‌دهد تصور مردم از بخش خبری صداوسیما آن است که این رسانه تا حدودی «بسته»، «محدود» و «توجیه‌گر وضع موجود» است؛ و اتفاقاً همه این‌ها را با تلقی حفظ منافع ملی انجام می‌دهد، در حالی که منافع ملی لزوماً توجیه‌کننده وضع موجودی که معلول عملکرد برخی مدیران یا حتی ساختارهای ناکارآمد است، نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه نباید توجیه‌گر باشد، اما «هدایت‌گری» رسانه کاملاً معقول و امری پذیرفته شده در فرهنگ رسانه‌ای است. بین توجیه و هدایت، آن‌قدر احتمال خلط هست که کافی است شما توان هدایتگری نداشته باشید، به راحتی به دامان توجیه‌گری می‌افتید.

برای تبدیل‌شدن به یک رسانه هدایت‌گر، برخی از زمینه‌ها فراهم است، اما شاید رسانه ملی به دو دلیل بهره‌مند نبودن از نیروی انسانی کاربلد و ضعف‌های تکنیکی نتوانسته است انتظارات را برآورده کند. عموماً این گونه است که برخی افراد ناشایست برای حضور در عرصه رسانه و رفتن روی آنتن به هر چیزی تن می‌دهند و هر سدی را از مقابل خود با تخفیف نفس هم که شده برمی‌دارند، در حالی که افراد شایسته معمولاً به واسطه عزت‌نفس و خوی کناره‌گیری از شهرت و هیاهو، تمایلی به حضور در عرصه رسانه ندارند. این وضعیت در درازمدت سبب می‌شود همه چیز در اختیار ناشایسته‌سالاری قرار بگیرد. وظیفه رسانه‌ای که می‌خواهد هدایتگر یک تمدن و ملت بزرگ باشد، این است که به درون خلوت خیل عظیم شایستگان فرهنگ و تمدن ایرانی برود و آنان را به میدان رسانه ملی وارد سازد و با پذیرش فضای بازتر و حذف برخی نظارت‌های غیرمؤثر زمینه شایسته‌سالاری را در این رسانه معظم فراهم کند.


اگر مجری یک برنامه گفتگومحور یا مجری یک بخش خبری، شخصی باسواد و مستقل و آشنا به فنون رسانه باشد، دیگر نیازی به کنترل او از هفتاد جهت نیست و حضور مستقل او را مردم باور می‌کنند و چنین عاملی می‌تواند راهبرد هدایتگری رسانه ملی را به پیش ببرد، اما وقتی مجری متوسطی به کار گرفته شود و او از چند جهت زیر نظر ناظران قرار بگیرد که خطاهای ناگزیرش را کنترل کنند، آن وقت راهبرد هدایتگری یک رسانه پرمخاطب مانند صداوسیما به فضایی غیرقابل باور برای مردم و خسته‌کننده و ناامیدکننده تبدیل می‌شود.

اکنون رسانه ملی ما عروس هزارداماد است و هر بخشی از دولتی‌ها گرفته تا غیردولتی‌ها انتظار دارند و می‌پندارند که این رسانه باید تریبون بلافصل و یک‌طرفه آنان باشد. در فشار دستگاه‌ها رفته رفته تلویزیون و رادیوی ما دیگر صدای مردم نخواهد بود.

23302

کد خبر 1559561

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سازمان صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۰۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟

مقامات آمریکایی تصور می‌کنند کمک‌های جدید واشنگتن به اوکراین کمک خواهد کرد جلوی پیشروی روسیه طی ماه‌های آینده گرفته شود اما مشکلات دیگری بر سر راه کی‌یف وجود دارد و ایالات متحده از آن می‌خواهد به کمبود نیروهای اوکراینی رسیدگی کند و ظرفیت‌های دفاعی‌اش را افزایش دهد زیرا بدون این موارد بعید است اوکراین تا سال ۲۰۲۵ بتواند حمله‌ای بزرگ انجام دهد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته لایحه کمک کنگره آمریکا به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که با مخالفت سرسختانه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شده بود، به تصویب رسید.

روزنامه واشنگتن‌ پست در گزارشی می‌نویسد: «همزمان با اینکه محموله‌های اولیه تسلیحات از جمله گلوله‌های توپخانه، موشک‌های دفاع هوایی و خودروهای زرهی به اوکراین می‌رسند، مقامات آمریکایی انتظار دارند این تسلیحات جدید، زمان را برای کی‌یف بخرد تا ارتش و دفاع میدان نبرد را پیش از حمله احتمالی روسیه تقویت کند.»

یکی از مقامات دفاعی آمریکا بدون آنکه نامش افشا شود، گفت: «کمک‌های آمریکا به اوکراینی فرصتی می‌دهد تا با حملات مداوم روسیه چه در خط مقدم و چه در آسمان بهتر مقابله کند و با تاثیرگذاری بیشتری از سربازان و هم‌چنین غیرنظامیان دفاع کند. اما زمان ارزشمند است و نباید هدر شود.»

روزنامه واشنگتن پست تاکید می‌کند: «پس از ۲ سال از جنگ اوکراین، نیروهای این کشور شتاب اولیه‌ای را که در میدان نبرد داشتند، از دست داده‌اند. اکثر مقامات آمریکایی طی مصاحبه‌هایی گفته‌اند که زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) جهت بازپس‌گیری ۲۰ درصد از کشورش – که در حال حاضر تحت کنترل روسیه است –هیچ مسیر نظامی مشخصی ندارد.»

«راب لی» تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که اکنون در موسسه تحقیقات سیاست خارجی مشغول به کار است و جنگ اوکراین را از نزدیک رصد می‌کند، گفت: «وضعیت نیروهای میدان نبرد اوکراین مشکل جدی است. اگر این مسئله حل‌وفصل نشود، بسته آمریکا کمکی به اوکراین نخواهد کرد.»

کی‌یف هنوز اعلام نکرده است که در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به چه تعداد نیرو نیاز خواهد داشت. فرمانده ارشد سابق اوکراین که در ماه فوریه توسط رئیس‌جمهور زلنسکی کنار گذاشته شد، می‌گفت که حدودا «نیم میلیون نیرو» نیاز خواهد بود اما جانشین او می‌گوید که تعداد نیروهایی که اوکراین نیاز دارد، «کم‌تر» است.

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به همین موضوع می‌نویسد: «کمبود نیروهای اوکراین بر چالش‌های سیاسی که دولت زلنسکی با آنها مواجه است، تاکید می‌کند. مسئله استقرار و بسیج نیروها از جمله مسائلی هستند که زلنسکی برای دور نگه داشتن روسیه و هم‌چنین حفظ اتحاد ملی اوکراین آن هم پس از ۲ سال جنگ و خونریزی باید به آن رسیدگی کند.»

حفر گور برای نیروهای کشته شده ارتش اوکراین

این روزنامه علاوه بر کمبود نیروها که آمریکا از اوکراین می‌خواهد تا آن را بهبود ببخشد، به نقل از مقامات آمریکایی مسئله دیگری را برجسته می‌کند.

واشنگتن پست می‌نویسد: «مقامات آمریکایی نیاز می‌بینند که دفاع فیزیکی اوکراین پیش از حمله احتمالی روسیه بهبود پیدا کند. نیروهای اوکراینی سال گذشته را به حفر، ایجاد موانع و مین‌گذاری گذراندند اما مقامات آمریکایی معتقدند باید اقدامات بیشتری در این راستا انجام شود. آنها امیدوارند مین‌های ضد تانک و ضد نفر که در بسته تسلیحاتی روزهای اخیر اعلام شد، کمک حال اوکراینی‌ها باشد.»

دولت «جو بایدن» با توجه به کمک‌هایی که ارائه کرده است، از اوکراین دستاورد نظامی می‌خواهد اما در عین حال می‌داند که کمبود نیروهای این کشور جنگ‌زده اروپایی مسئله حائز اهمیتی است، از این رو واشنگتن به کی‌یف می‌گوید که «هم نیروهایش و هم ظرفیت‌های دفاعی‌اش را افزایش دهد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما
  • واکنش روزنامه شهرداری به افشای قرارداد ۲ میلیارد یورویی
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • واکنش پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از صحنه جرائم
  • کنایه مجری صداوسیما به شایعه ضد انقلاب در خصوص بیماری بازیگر زن معروف + تصویر
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • توجیه روزنامه دولت: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیس جمهور ، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • روزنامه دولت توجیه کرد: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!