نگاهی به مقاومت در قاب عکاسی، کاریکاتور و ادبیات
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۱۴۳۵
مجموعه نشستهای «مقاومت در قاب هنر»، با بررسی ادبیات و هنر در دفاع مقدس برگزار شد.
هفتمین و آخرین وبینار از مجموعه نشستهای «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «قلم کاریکاتوریست در مصاف ارابههای جنگی صدام»، با ارائه و سخنرانی حبیبالله صادقی استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد، عصر چهارشنبه در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای جلسه، صادقی با طرح مقدمهای درباره موضوع نشست بیان کرد: نخستین پوسترهای پس از انقلاب در حوزه گرافیک را طراحی و ترجمه کردم و دانشآموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا و عضو ستاد مرکزی سپاه برای گرافیک بودم.
وی افزود: بخش اعظمی از وفاداری به انقلاب اسلامی را در کاریکاتوریستها، نقاشان و هنرمندان باورمند میتوان یافت که به دنبال تولید اثر هنری بودند که حاوی اعتقادات و باورهای دینی و اسلامی باشد.
نگاهی به مقاومت در قاب عکاسی، کاریکاتور و ادبیات
صادقی خاطر نشان کرد: باید یک زبان هماهنگ و ویژه برای برقراری ارتباط با مخاطب وجود داشته باشد. یک کاریکاتوریست این باور، شرافت و تعهد را از شهید مطهری الهام میگیرد و درک میکند که قلم توتم ماست.
وی افزود: دلیری و قهرمانی فرزندان سلحشور انقلاب را با آن زبان طنز کاریکاتور بیان میکنیم و در این زمینه ضرورت دارد با ادبیات قدیم و جدید آشنایی و شناخت پیدا کنیم. به همین منظور، باید زبان را تقویت میکردیم.
صادقی عنوان کرد: توانمندیهایی را در نسل دوم و سوم مشاهده و شناسایی کردیم. هر فردی باید دشمنشناسی و نمادشناسی را دنبال کند. همچنین، کاریکاتور دوران جنگ بیشتر سیاه و سفید بود و به شیوه سادهسازی با قلم هاشور، راپید، مداد رنگی و... کار میشد. ما همواره تمرین و ممارست برای بیان و زبان مؤثر داشتیم تا بتوانیم از انقلاب خود حمایت کنیم.
حبیبالله صادقی، با نمایش چند نمونه از کاریکاتورهای خود و ارائه توضیحاتی درباره آنها به این نشست پایان داد.
صدای سکوت؛ نگاهی به عکسهای فاجعه حلبچه
ششمین وبینار از مجموعه نشستهای «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «صدای سکوت؛ نگاهی به عکسهای فاجعه حلبچه»، با ارائه و سخنرانی احمد ناطقی، هنرمند و مدرس عکاسی، روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
در ابتدای جلسه، کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، با ارائه مقدمهای در باب موضوع؛ ادامه روند جلسه را به احمد ناطقی سپرد.
ناطقی افزود: آنچه در موضوع عکاسی حلبچه مطرح است؛ عکاسی مستند اجتماعی بوده و آن چیزی است که در دل مردم جای دارد.
وی گفت: جنگ نباید به عنوان شاخهای از عکاسی معرفی شود و این نوع عکاسی یک روح، جریان و اجتماع را نمایش میدهد که عکاسی مستند اجتماعی نام دارد. در این سبک از عکاسی؛ جریان یکسانی وجود نداشته و عکاس نمیداند در چه موقعیتی قرار میگیرد. همچنین، عکاسی مستند اجتماعی یکی از دشوارترین مدلهای عکاسی است؛ زیرا عکاس در امنیت جسمانی و روحی قرار ندارد.
نگاهی به مقاومت در قاب عکاسی، کاریکاتور و ادبیات
ناطقی با توضیح و تشریح جریان حلبچه گفت: در فاجعه حلبچه صدام حسین ملعون به معنای واقعی نسلکشی کرد و در بخشهای مختلف کردستان در طی چند سال کشتار دستهجمعی کردها رخ داد.
وی افزود: عکسها آینه عبرت است.
ناطقی با اشاره به عامل گرایش خود به عکاسی جنگ، با ارائه تعریفی از هنر گفت: هنر عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسانها. در این تعهد ممکن است اسلحه به دست گرفته یا دوربین عکاسی به دست بگیریم. عکسهای گرفته شده تا حدی مستند و واقعی بود که در دادگاه صدام به عنوان مدرک جرم و جنایت مطرح شد.
وی افزود: مجروح جنگی بودم و پس از محدودیت با دوربین وارد عرصه شدم.
ناطقی خاطر نشان کرد: امروزه پیشرفت تکنولوژی در صنعت عکس این حوزه را بسیار پیشرفته و متحول کرده است، اما در گذشته این موارد وجود نداشته و دشواریهایی در خصوص تعویض فیلم و محدودیت فریمها وجود داشته است. به گونهای عکس پانوراما با نگاتیو گرفتم و این عکسها در لحظه فاجعه گرفته میشد.
وی تأکید کرد: از نظر انتشار عکس و ارتباط با رسانههای دنیا، دچار نقص و کمبود هستیم. باید متوجه شویم که به چه میزان تأثیرگذار هستیم.
ناطقی در این باره ادامه داد: عکاسی خبری پیش از انقلاب به شدت ضعیف بود و با وقوع انقلاب اسلامی و جنگ، جریان عکاسی ژورنالیستی رشد کرد و بستر خوبی برای این نوع عکاسی فراهم میشود. در کشور ما بحث دانش ژورنالیسم فرهنگی در نزد متولیان دچار کمبود است.
این هنرمند در پایان یادآور شد: خوب عکس گرفتن در هر زمان و مکانی مستلزم سه مرحله است؛ یک، پیش از عکاسی باید دانش، بینش و اطلاعات کافی وجود داشته باشد. مرحله دوم لحظه عکاسی بوده که به کارگیری مناسب از آن اطلاعات اهمیت بسیاری پیدا میکند و در آخر انتخاب است، به این معنا که چگونه بتوانیم با مخاطب ارتباط خوب و مؤثری برقرار کنیم.
ناطقی با اشاره به مشکلات، معضلات و موانع عکاسی در کشور، خواستار رفع و بهبود شرایط آن از سوی مسئولین و متولیان این امر شد.
هنر مقاومت؛ مسیر پیشرفت بین شکل و مضمون
پنجمین وبینار از مجموعه نشستهای «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «هنر مقاومت؛ مسیر پیشرفت بین شکل و مضمون»، با ارائه و سخنرانی رضا اسکندر عضو هیأت علمی الجامعه اللبنانیه، روز چهارشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، رضا اسکندر، به ارائه مقدمهای در باب موضوع پرداخت و گفت: با شرکت در این نشستها و تأثیرپذیری از آن امید داریم که در راه ارتقای هنر گامی برداشته باشیم.
وی افزود: هنر، فطری بوده و هنگامی که انسان به دنیا میآید هنر نیز همراه با او متولد میشود و حتی رشد میکند. به نوعی میتوان اینگونه تعبیر کرد که هنر کنش و مقاومت واکنش است.
رضا اسکندر، در این باره اظهار داشت: کسی قادر نیست هنر و آدمی را از یکدیگر جدا و منفصل کند. این همان ویژگی خاص هنر است که اگر انسان بتواند از ظرفیت هنر در مقاومت و دفاع استفاده کند و بهرهمند شود؛ تکامل شخصیت و آدمیت را به دنبال خواهد داشت. همچنین، اخلاق اجتماعی مستحکم دلیل موفقیت آدمی در این زمینه است.
سپس، اسکندر در ارتباط با هنر مقاومت خاطرنشان کرد: هنر مقاومت قابلیت اکتسابی شدن را نیز دارد. در گذشته، هنر صرفاً جهت سرگرم کردن قشر مرفه بود که برای صنعت، تجارت و توریسم مورد استفاده بود.
وی افزود: برهان علویه جزو کسانی بود که به دنبال ساختن برنامهای بود تا از مقاومت تمجید کند و در قالب سینمای واقعی از امکانات اروپایی استفاده کردند.
اسکندر درباره هنر در لبنان اذعان کرد: آشنایی با هنر سنتی ایران از دوره هخامنشیان بسیار حائز اهمیت بوده و در هنر تبلیغ از آن بهره گرفته شده است. به تدریج هنرمندان ایرانی اثر مهم و مستقیمی از لحاظ هنری و روحیه کاری بر جوانان لبنانی داشتهاند. علاوه بر آن، آنها شیوه صحیح برخورد با جامعه و امکانات را از ایرانیان آموختند.
نگاهی به مقاومت در قاب عکاسی، کاریکاتور و ادبیات
اسکندر در پایان بیان کرد: داستان به واقعه زمانی خود نزدیک و کلاسیک ۱۰۰ د صد بود و محتوا نیز مستقیم بود. در صورتی که در حال حاضر وارد حیطه اخلاق اجتماعی شده و جنبه تبلیغی پیدا کرده است.
وی افزود: در گذشته بیشتر دیالوگ و گفتوگو میان شخصیتها رواج داشت، اما اکنون ارزش تصویری افزایش پیدا کرده است. همچنین، نورپردازی وجود نداشت و فیلم سینمایی ابو زینب تا حد زیادی به شخصیتپردازی کمک کرد.
سلسله نشست های «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، به مناسبت هفته دفاع مقدس، به صورت آنلاین برگزار شد و روز چهارشنبه به کار خود پایان داد./ایرنا
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: کاریکاتور و ادبیات تحقیقات و فن آوری مقاومت در قاب هنر مجموعه نشست هفته دفاع مقدس هنر مقاومت برگزار شد عکس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۱۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه نادر، خانهای برای ادبورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در گوشهای از اراضی عباسآباد یادگاری از نویسنده نامدارایرانی برجای مانده که به تعبیر کسانی که او را میشناسند نه تنها باید آثارش را با شور مزمزه کرد بلکه باید نگاهش به زندگی را زیست.نادر ابراهیمی همچنان در کنار کتابدوستان است.
متولد 1315 و متوفی در سال1387. فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی از دانشگاه تهران. نویسنده، داستان نویس، مترجم، فیلمساز و پژوهشگر. القابی که به خودی خود موجب نشده است تا خیل عظیمی از جوانان امروز و دیروز به آثار نادر ابراهیمی روی بیاورند. از سال 98 که بخشی از لوازم شخصی و کتب وی در گوشهای از خانه شعر و ادبیات به نمایش در آمد، فضا نیز برای معرفی هر چه بیشتر او به علاقهمندان به کتاب فراهم شد.
بعد از فوت این نویسنده به همت و پیشنهاد همسرش فرزانه تهرانی مقدم آثار وی در خانه شعر و ادبیات موزهای را از آن خود ساخت. هر چند شیوع کرونا موجب شد تا رونق این مجموعه کمی با تأخیر مواجه شود اما در نهایت خانهای برای نادر ابراهیمی شکل گرفت تا زمینهساز معرفی هر چه بهتر وی باشد.
5 هزار جلد کتاب از کتابخانه شخصی
موزه نادر ابراهیمی یک کتاب درس است. اشیا بیجانی که هر یک بخشی از زندگی و عقاید نویسنده کرمانی را نمایان میسازد، جانی تازه به رگهای بازدیدکننده میبخشد.این مجموعه تداعی چگونه زیستنی است که نادر در کتابهای خود تلاش میکرد به مخاطب انتقال دهد. وی که از 15 سالگی نوشتن را آغاز کرد در «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «بار دیگر شهری که دوست میداشتم»، «خانهای برای شب»، «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل»، «یک عاشقانه آرام»، «مردی در تبعید ابدی» ، «آرش در قلمرو تبعید»، «بر جادههای آبی سرخ» و «تضادهای درونی» نظر عموم مردم و اهالی شعر و ادب را به خود جلب کرد و جوایز متعددی را از آن خود ساخت.
علاوه بر معرفی آثار وی دراین مجموعه، 5 هزار جلد از کتابخانه شخصی شاعر و نویسنده جانمایی شده است. اما اینها نیز به تنهایی گویای عقاید متعالی وی نیست. لوازم شخصی و نوع زندگی منظم، همراه با برنامه ریزی و تربیت اخلاقی و فکری بازدیدکننده را متوجه خلأهایی میسازد که در تکاپوی زندگی روزمره به فراموشی سپرده است. نادر ابراهیمی با انضباط و تعهد و به قول خودش عشق وایمان، آثاری را به جای گذاشته که چندین نسل از کتاب دوستان ایرانی را سیراب کرده است.در لوحهای تقدیر و جوایز ملی و بینالمللی توجه کارشناسان و خبرگان داخلی و خارجی به آثار او دیده میشود. بر خلاف شعرا و نویسندگان دیگر، موزه نادر ابراهیمی در خارج از خانه وی دایر شده و بااین وجود آن ارتباط معنوی با نویسنده در آثار وی برقرار است.
توجه به تربیت کودکان
دو ساعت ورزش، 30 صفحه خواندن متن، یک ساعت خدمت و عبادت، یک ساعت بازی با رایکا(دخترش).
این برنامه روزانه که در پانویس آن آمده مهربانی، ادب،ایمان، آرامش، طهارت، پرهیز، کار، کار، کار، کار، گویای توجه نویسنده به تربیت قلبی و فکری خود است.
در عین حال از خدمات نادر ابراهیمی به یادگار گذاشتن کتابهای ارزنده ویژه کودکان و نوجوانان بود. کتبی مانند «دور از خانه»، «کلاغها»، «سنجابها» و «قصه گلهای قالی» . فعالیت حرفهای وی برای ادبیات کودک با تأسیس موسسه «همگام با کودک و نوجوان» آغاز شد که بعدها این مجموعه عنوان ناشر برگزیده آسیا و ناشر برگزیده نخست جهان را کسب کرد.
وی همچنین تصویرگری کتب کودک از جمله کتابهای «راه دور»، «گل هفت رنگ»، و «ما بوته گل سرخ را از خواب بیدار کردیم» در کارنامه وی میدرخشد.
در عین حال که نادر ابراهیمی آثار درخشانی برای کوچک و بزرگ خلق کرده است بخشی ازفعالیتش نیز مربوط به نوشتن فیلم نامهها اختصاص داشت. میتوان به فیلمنامههای «آخرین عادل غرب» و «صدای صحرا»، «روزی که هواایستاد»، «سفرهای دور و درازهامی و کامیدر وطن» نیز اشاره داشت.
غربتی پرمعنی
نادر ابراهیمی یکی از فاتحان قله ادبیات فارسی است. صعود بر قلب مخاطب و پا نهادن بر موانع و سخت کار کردن از ویژگیهای آثار خلق شده نویسنده برگزیده ادبیات داستانی است. اما به مانند بسیاری از چهرههای فرهنگی و هنری غربتی پرمعنی همچون غباری بر روی آثار وی نشسته است. در وضعیتی که خلأ معنی و محتوا در کتاب و در آموزش عمومی بیداد میکند، آثار نویسندگانی چون نادر ابراهیمی آنچنان که باید دستاویز تربیت روحی و فکری جامعه نیست.
در واقع به جای معرفی چهرههایی همچون ابراهیمی،این خود علاقهمندان به کتاب هستند که جستجو کرده و پی به گنجینههای فکری آنها میبرند. هر چند باید اقدام همسر شاعر را در زنده نگه داشتن ظرفیت تربیتی نادر ابراهیمیپاس داشت اما شعرا و نویسندگان بیش ازاینها میبایست مورد توجه قرار گرفته و آثارشان دستمایه تولید آثار هنری دیگر باشد.
کتابخانه کودک و نوجوانی که از آثاراین نویسنده سهمی ندارد یا صنعت سینمایی که فیلمنامههای وی را در گوشهای بایگانی کرده است و امروز از ضعف فیلمنامه گله و شکایت دارد و گردهماییهای فرهنگی که از قدرت و آموزههای فکری نویسندگانی چون او بیبهره است، به منزله جهالت و بیتوجهی به میراث معنوی است. نویسنده سالها و دههها از عمر خود را با دقت و تلاش مستمر برای نوشتن کتاب و فیلمنامه صرف کرده است، پژوهش کرده و هر آنچه لازم بوده و لازم دیده را در کتب خود آورده است و امروز نباید صرفاً، کتاب یک عاشقانه آرام وی به عنوان کادوی عشاق به یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.
مهمانی هر روز هفته یار مهربان
خانه شعرا و نویسندگان منزلگاه گنجینههای معنوی و فکری ماست اگر سری نزنیم گرد غفلت بر روح و روانمان خواهد نشست و ما را از اصلمان دور خواهد ساخت.
رئیس خانه شعر و ادبیات در خصوص معرفی آثار فاخر ادبیات ایرانی در این مجموعه و در خانه موزه نادر ابراهیمی به خبرنگار آنا گفت: در همه دنیا کتاب و ادبیات دو موضوع تنیده در هم است و 70 درصد کتابهای منتشره در دنیا به ادبیات مرتبط است. با این پیش فرض ما هر روز برنامه داریم. شنبههای روایتخوانی، یکشنبههای مثنویخوانی، دوشنبههای شعر و سه شنبههای داستان.
مهدی قزلی تاکید کرد: علاقهمندان میتوانند به صورت رایگان دراین نشستها شرکت کرده و لذت خواندن را تجربه کنند. حتی نویسندگان میتوانند کتاب های خود را دراین جلسات خوانده و نظر عموم را دریاف کنند.
وی با اشاره به خواندن کتاب همراه با حضور نویسندگان اضافه کرد: در کتابخانه نادر ابراهیمی هم که نوعی از قفسه باز است افراد میتوانند در محل مطالعه کنند و حتی میتوانند کتاب های ارزشمند این نویسنده را بخوانند.
رئیس خانه شعر و ادبیات به تولید ویدیو و محتواهایی جهت درج در شبکه های اجتماعی و حتی معرفی کتابها از طریق صدا و سیما اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برنامههای 10 کتاب که در دهه فجر با هدف معرفی 10 کتاب مرتبط با انقلاب اسلامی برگزار شد و یا برنامه «کتابم» که معرفی 34 کتاب توسط نویسندگان در دوره قبلی نمایشگاه کتاب بود.
وی به معرفی 80 کتاب در نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد و گفت: در معرفی آثار خوب و یا آینده دار تمامی ظرفیت خود را به کار بستهایم. ضمن اینکه ما در حوزه نشر فعالیت نداریم و هدف معرفی کتابها است و به جای چاپ و نشر به دنبال کتابخوانی هستیم.
قزلی معتقد است به اندازه کافی کتاب خوب برای خواندن داریم و همچنان کتابهایی نوشته میشود که ارزش خواندن را داشته باشد. به دلیل افزایش کمیت کتابها پیدا کردن کتاب خوب سخت شده است. در گذشته فقط افراد حرفهای در حوزه نشر کتاب فعالیت داشتند امروز هر فردی قادر به چاپ کتاب خوب است.
رئیس خانه شعر و ادبیات این وضعیت را اقتضای زندگی امروزی دانست و گفت: ما در دوره تلاطم اطلاعات هستیم. کتابهای زیادی برای خواندن است و هدف ما معرفی کتابهای مناسب برای تمامی اقشار است واینکه بتوانیم کمک حال کسانی باشیم که به دنبال مطالعه کتاب هستند و تلاش میکنیم به این سوال پاسخ دهیم که کدام کتاب برای کدام مخاطب مناسب است.
انتهای پیام/