Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایده‌های نوآورانه و شرکت‌های خلاق که در گردشگری زمین فعالیت دارند، حمایت می‌کند تا ظرفیت‌های نهفته این حوزه شکوفا شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محمدرضا اسپهبد مشاور طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری به حمایت از ایده‌ها و شرکت‌های خلاق برای توسعه گردشگری زمین اشاره کرد و گفت: در فراخوان دائمی که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شد، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق که بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی و پهنه‌های سرزمینی کشور، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ظهور گردشگری زمین‌شناسی و معدن
گردشگری زمین‌شناختی، مفهوم نوآورانه و نسبتا نوظهوری است که در تعامل میان دو حوزه فناوری‌های زمین و حوزه گردشگری، برای کشور‌های توسعه‌یافته به یک محور اصلی در درآمدزایی تبدیل شده است.

اسپهبد، با بیان این مطلب، از توجه به معیار‌های توپوگرافیک و ریخت‌شناسی سرزمینی ایران برای ایجاد کسب‌وکار‌های خلاق و نوپا گفت و ادامه داد: گردشگری زمین با فناوری‌ها پیوند خورده است و تنوع مورفولوژیک ایران در سرتاسر کشور، قابلیتی ویژه را به پژوهشگران، ایده‌پردازان و شرکت‌های دانش‏بنیان و فناور داده است تا صنعت بوم گردشگری را به شکلی فناورانه گسترش دهند و زمینه‌ساز صادرات خدمات گردشگری زمین شوند.

‌گردشگری زمین و خلق ارزش افزوده
اسپهبد با بیان این‌که گردشگری زمین فراتر از گردشگری جغرافیایی است و فناوری را برای توسعه کسب‌وکار‌های ارزش‌آفرین این حوزه به کار می‌بندد، ادامه داد: گردشگری زمین‌شناسی با گردشگری جغرافیایی متفاوت است و بر روی پدیده‌های فناورانه زمین‌شناختی و معدنی تمرکز دارد.

مشاور طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری، با اشاره به ظرفیت‌های نهفته پدیده‌های بارز زمین‌شناختی ایران به عنوان فرصتی برای رونق اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق گردشگری زمین گفت: ایران در مرکزیت چندین پدیده بارز و شناخته شده در حوزه گردشگری زمین قرار گرفته است. این میراث ارزشمند اکنون با مدیریت دقیق و مستمر می‌تواند ضمن تولید ثروت، برای سالیان متمادی ماندگار شود.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در گردشگری زمین
وی با بیان این‌که فناوری علاوه بر شناخت و معرفی پدیده‌های بارز گردشگری زمین به حفظ آن‌ها نیز کمک می‌کند، افزود: تفاوت عمده گردشگری زمین‌شناختی و جغرافیایی این است که می‌توان با کنار گذاشتن روش‌های سنتی و مرسوم توریسم، شکل تازه‌ای از گردشگری را ارائه کرد؛ رویه‌هایی که ضمن حفاظت از پهنه‌های حساس و عرصه‌های آسیب‌پذیر، بعد زمان و مسافت را از این صنعت حذف می‌کند.

به گفته اسپهبد، ارائه خدمات گردشگری زمین با از ابزار‌های هوشمند و مبتنی بر فناوری، می‌تواند گردشگری زمین از راه دور و گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی را توسعه دهد. در توسعه این فناوری‌ها معاونت علمی و فناوری و طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن آماده است تا از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی که خدمات و محصولات هوشمندسازی گردشگری زمین را ارائه دهند، حمایت می‌کند.

ایجاد ناحیه نوآوری و فناوری زمین و معدن
اسپهبد با بیان این‌که علاوه بر پدیده‌های زمین‌شناسی، دیگر حوزه‌های مرتبط نیز ظرفیت پیوستن به گردشگری زمین برخوردارند، ادامه داد: در این شاخه از فناوری‌های زمین، می‌توان به بهره‌گیری از آثار جذاب تاریخی، بوم‌شناختی، باستانی و میراث فرهنگی نیز پرداخت. حوزه‌هایی که گردشگری زمین را با گردشگری تاریخی، فرهنگی، سلامت و هنر نیز پیوند می‌دهد که هرککدام با استفاده از پتانسیل‌های نهفته سرزمینی ایران می‌توانند در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به یک منبع درآمد پایدار و افزایش سهم فناوری از تولید ناخالص ملی تبدیل شوند.

مشاور طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه گردشگری پایدار را یکی از اولویت‌های این طرح دانست و گفت: در طرح جامع توسعه اقتصادی زمین و معدن، نگاه از اکتشاف و استحصال سنتی برداشته شده است و شناخت زمین از منظر فناورانه در اولویت قرار دارد. همچنین ایجاد ناحیه نواوری و فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن، از دیگر طرح‌های مورد توجهی است که می‌تواند به ایجاد اقتصاد مولد و رو به پیشرفت در این فناوری بیانجامد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایده های نوآورانه گردشگری معدن معاونت علمی و فناوری زمین شناسی طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت های دانش بنیان دانش بنیان و خلاق گردشگری زمین زمین شناختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۱۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسیه خزعلی توضیح داد؛ طرح زیست عفیفانه در حوزه حجاب و عفاف چیست؟

انسیه خزعلی، در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در حوزه حجاب و عفاف، گفت: طرح زیست عفیفانه با عنوان زندگی و بالندگی در این معاونت پیگیری می‌شود و مربیانی از سراسر کشور با همکاری آستان قدس رضوی آموزش می‌بینند تا به والدین آموزش‌های لازم را دهند.

وی افزود: تاکنون چهار دوره آموزشی برگزار شده است که این مربیان ابتدا برای والدین و در ادامه برای دانش آموزان آموزش‌ها را ارائه خواهند داد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تصریح کرد: هویت دختران و کمک به مهارت آموزی دانش آموزان در حوزه‌های سبک زندگی از دیگر برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری است که در حال انجام است.

خزعلی با اشاره به طرح‌هایی که این معاونت با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری می‌کند، گفت: از آنجا که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دستگاه اجرایی نیست، بیشتر در حوزه قانون‌گذاری و سیاستگذاری فعالیت می‌کند و طرح‌هایی را با همکاری وزارت علوم در کمیسیون‌های مرتبط مجلس پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از زنان سرپرست خانوار از دیگر برنامه‌هایی است که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری پیگیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • انسیه خزعلی توضیح داد؛ طرح زیست عفیفانه در حوزه حجاب و عفاف چیست؟
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان