Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@11:49:30 GMT

مهمترین چالش‌ها برای احیای بافت تاریخی چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۱۸۲۲

مهمترین چالش‌ها برای احیای بافت تاریخی چیست؟

یک دکترای طراحی شهری گفت: موانع زیادی در حوزه‌های مختلف بر سر راه احیا و نگهداشت بافت‌های تاریخی وجود دارد.

حسن سجاد زاده در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تعیین محدوده بافت‌های شهری از جمله بافت تاریخی، بافت فرسوده و یا بافت غیر همگن ضرورت دارد لذا نیاز است مطالعه و دسته بندی گونه‌های مختلف بافت‌های شهری انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متأسفانه مفاهیم بافت تاریخی یا بافت فرسوده به طور کامل تبیین نشده لذا نیاز است مطالعات شهری در این زمینه به درستی انجام شود و سپس پهنه بندی بافت‌های شهری به دقت انجام بگیرد.

این دکترای طراحی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نظام پهنه بندی و تدقیق بافت‌های شهری به طور کامل و دقیق انجام نشود، ما همچنان با چالش احیای بافت‌های تاریخی و فرسوده شهری مواجه هستیم.

سجاد زاده تاکید کرد: بافت‌های تاریخی و ابنیه‌های با هویت باید به ثبت برسند در حالی که امروزه حداکثر ۲۰ درصد بافت‌ها و ابنیه‌های باارزش و هویتی شهرهای ایران ثبت شده و ۸۰ درصد آنها همچنان ثبت نشده است.

وی اضافه کرد: زمانی که بناها و بافت‌های ارزشمند ثبت نشود، دخل و تصرف یا تخریب به راحتی در آنها انجام می‌شود.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: مشارکت‌های مردمی و یا مشوق‌هایی در خصوص بافت‌های تاریخی وجود ندارد لذا حتی آثار ثبت شده تاریخی نیز به دلیل نبود منابع مالی مناسب در حوزه احیا و بازنگری توسط مالک یا حتی سازمان‌های متولی از بین می‌رود.

سجاد زاده تاکید کرد: نیاز است در شهرهای ما شهرداری بافت‌های تاریخی ایجاد شود زیرا سازمان میراث فرهنگی از نظر مالی توانایی چندانی ندارد و لذا شهرداری و سازمان‌های تابعه با امکانات مالی که دارد می‌تواند بافت تاریخی شهر را به سمت گردشگری ببرد.

وی با بیان اینکه گردشگری اقتصادی بهترین ابزاری است که می‌تواند این بافت‌ها را از زوال به دور نگه دارد، تصریح کرد: بسیاری از رویکردها در قبال بافت تاریخی بی اثر بوده است با این حال چنانچه رویکرد اقتصاد گردشگری نسبت به این بافت‌های هویت بخش وجود داشته باشد، ضوابط و قوانین احیای این بافت‌ها نیز بهتر اجرا شود.

این دکترای طراحی شهری گفت: مستند کردن بافت‌ها و ابنیه‌های تاریخی، تجمیع نظام قوانین پهنه بندی بافت‌های شهری، اتخاذ رویکرد گردشگری و اقتصادی نسبت به این بافت‌ها و مدیریت یکپارچه شهری از جمله راهکارهای احیا و نگهداشت بافت تاریخی است.

کد خبر 525704

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر بافت شهری بافت تاریخی احیا بافت تاریخی شهرداری بافت تاریخی بافت تاریخی شهر طراحی شهری برنامه ریزی شهری هویت شهر مطالعات شهری گردشگری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بافت های تاریخی بافت های شهری دکترای طراحی بافت تاریخی بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۱۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر

شهردار بوشهر از توسعه زیرساخت‌های بافت تاریخی بوشهر خبر داد و گفت: امسال برای نوسازی و بهسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی بافت تاریخی بوشهر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. - اخبار استانها -

حسین حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، بافت تاریخی بوشهر با قدمت بیش از 2 قرن را از ظرفیت‌های مهم گردشگری این شهر دانست و افزود: بافت تاریخی بوشهر با مساحت 38 هکتار شامل 4 محله شنبدی، کوتی، دهدشتی و بهبهانی است که ساختمان‌های آنها با معماری زیبا ظرفیت مهمی برای گردشگری فراهم کرده است.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در این بافت بیش از 900 ساختمان وجود دارد گفت: بوشهر در دوران قاجار مهم‌ترین بندر تجاری ایران به شمار می‌رفت و بافت بوشهر مرکز فعالیت مشروطه‌خواهان بوشهری بود و یک ساختمان نیز به این نام وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه بیش از 10 درصد ساختمان‌های تاریخی در بافت بوشهر به ثبت آثار ملی رسیده است، یادآور شد: 90 ساختمان و بنای تاریخی در بافت تاریخی بوشهر در آثار ملی به ثبت رسیده که نشان از جایگاه ویژه آن است.

وی مرمت و بازسازی خانه مشروطه در بافت بوشهر را یکی از برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: این ساختمان ثبت ملی شده و 120 سال قدمت دارد و برای مرمت آن 6 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

شهردار بوشهر تکمیل مرمت ساختمان تاریخی بیلیارد را از دیگر طرح‌ها در بافت تاریخی بوشهر اعلام و خاطرنشان کرد: برای تکمیل گذر و روشنایی این بافت طرح‌های لازم تدوین شده و در حال اجراست و در مجموع امسال 20 میلیارد تومان در بافت بوشهر هزینه می‌شود.

وی توجه به بازآفرینی این بافت تاریخی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: استقرار شهرداری در بافت تاریخی بوشهر مورد توجه شورای شهر بوشهر قرار گرفته است که با تحقق این مهم طرح‌های مورد نظر عمرانی و زیرساختی توسعه می‌یابد.

حیدری با اشاره به بازسازی برخی ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر گفت: امسال برای نوسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی این بافت 20 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی