Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، دو روز پیش سخنگوی صنعت برق در خصوص آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها گفته بود: «با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در حال تامین سوخت هستیم و مشکلی وجود ندارد». این درحالی است که صابون این تامین سوخت، سال گذشته به تن مردم خورده است.»

 زمستان گذشته کمبود گاز و استفاده از مازوت به عنوان سوخت جایگزین، موجب آلودگی شدید هوای تهران و شماری از شهرهای ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی وزارت نفت می‌گفت چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌ها نیست و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم اظهار می‌کرد که در صورت نسوزاندن ذخیره مازوت‌ها انبار پالایشگاه‌ها پر می‌شود. 

همچنین سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، هم سال گذشته اعلام کرده بود که کمبود گاز موجب استفاده از مازوت شده است. این توضیح از آنجا آمد که برخی پر بودن مخازن و استفاده از سوخت مایع و به ویژه مازوت در نیروگاه‌ها را به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در تهران معرفی کردند. سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در پاسخ گفت که علت استفاده از این سوخت، نه پر بودن مخازن مازوت بلکه کمبود گاز و جلوگیری از خاموشی است.

درباره امسال اما درحالی که سخنگوی صنعت برق اخیرا اعلام کرده در زمینه سوخت مشکلی نداریم، محسن طرز طلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی به اقتصاد آنلاین می‌گوید: درحال‌حاضر نمی‌توان مطئن گفت که در این زمینه به مشکل برمی‌خوریم یا نه. هم در وزارت نیرو، هم وزارت نفت و هم سایر ارگان‌ها مرتبط تلاش می‌‌کنیم که از مشکل کمبود گاز و خاموشی پیشگیری شود. اما در کل همه چیز بستگی دارد به برودت هوا و میزان مصرف بخش خانگی، تجاری و سایر.

او تاکید می‌کند که تمهیداتی اندیشیده‌اند تا با فرض تکرار شرایط سال گذشته، یا مشکلی نداشته باشیم یا مشکل بسیار محدود باشد. طرز طلب درباره چیستی این تمهیدات می‌گوید: سعی داریم ذخیره در مخازن سوخت مایع را نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهیم.

این مسئول توضیح می‌دهد: سال گذشته وقتی وارد فصل سرما شدیم مخازن سوخت مایع ما به اندازه ۷۰ درصد قابلیت داشت حالا در پی آن هستیم که این ظرفیت را به ۱۰۰درصد برسانیم. با این حال باز هم همه چیز به میزان مصرف مشترکین باز می‌شود.

مازوت سوزاندن سه برابر گرانتر است

آنطور که طرزطلب می‌گوید وقتی نیروگاه‌ها به جای گاز سوخت مایع استفاده می‌کنند، هزینه تعمیراتشان یک و نیم برابر افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر نیروگاه‌ها برای کشور هم چون گاز نسبت به سوخت مایع ارزان‌تر است، به صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی می‌افزاید: بستگی دارد که سوخت مایع چه باشد اما معمولا نسبت قیمت تمام شده گاز به این نوع سوخت، یک به سه است. یعنی قیمت سوخت مایع نسبت به گاز تا سه برابر بیشتر است. بنابراین استفاده از سوخت مایع به جای استفاده از گاز هم برای نیروگاه‌ها و هم برای تامین‌کنندگان سوخت مایع به صرفه نیست.

«چندین سال است مازوت نسوزانده‌ایم»

جالب اینجاست با وجود سخنان صریح سال گذشته مقامات وزارت نفت و محیط زیست، طرز طلب همچنان ادعا می‌کند که «سال گذشته در تهران و سایر کلانشهرها مثل اصفهان اصلا مازوت مصرف نکردیم». او می‌گوید: نه تنها سال گذشته بلکه چندین سال است که در این شهرها مازوت مصرف نمی‌کنیم. 

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در ادامه بیان می‌کند: تولید گاز کشور میزان مشخص و بالایی است اما مصرف ما بسیار بالا و در فصل سرد سال قابل قیاس با هیچ کجای دنیا نیست. پس مجبوریم یا خاموشی بدهیم یا بالاخره از یک سوختی استفاده کنیم. ضمن این که سوخت‌های مایع ما استاندارد است؛ برای مثال گازوئیل مصرفی استاندارد یورو۴ دارد. درباره مازوت هم مدعی هستند که این مازوتی است که در عمده دنیا مصرف می‌شود. 

او در نهایت با تاکید بر این که نگرانی درباره تامین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان امسال به صفر نرسیده و همچنان نگرانی وجود دارد، عنوان می‌کند: ما اصلا علاقه‌ای به مصرف مازوت نداریم چون هزینه‌هایمان هم بسیار بالا می‌رود. با این حال اگر مجبور به استفاده شویم، رعایت می‌کنیم و تصمیم داریم اگر در منطقه‌ای وارونگی هوا وجود داشته باشد، مطلقا از مازوت استفاده نکنیم.

پربیننده ترین جزییات و شرایط ثبت نام خودرو فیدلیتی ویژه مهرماه۱۴۰۰ دستور مقام معظم رهبری برای جلوگیری از واردات لوازم خانگی کره‌ ای رتبه بندی معلمان از خزانه غیب؟ قیمت مسکن رکورد تازه زد / رشد ۴۵درصدی اجاره‌ بها آغاز ثبت نام اینترنت رایگان دانشجویی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برق نیروگاه ها تامین سوخت سال گذشته سوخت مایع کمبود گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۱۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰درصد مودم‌های پروژه فیبرنوری

به گزارش خبرنگار مهر، امیر لاجوردی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر تولید مودم نسل ششم در داخل کشور گفت: هفته پیش دقیقاً همین‌کار را کردیم. در جهت حمایت از مصرف کننده و تولید داخل، با تفاهم با تولیدکنندگان عزیز داخلی و اپراتورها قرار شد چهل درصد نیاز اپراتور، در تامین مودم پروژه فیبر، از داخل تامین شود البته به شرطی که تا شش ماه آینده محصولی با کیفیت مناسب تولید شود.

کد خبر 6092720 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • انتقال ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • قدرتمندترین موتور فضایی چین ۵۰۰ تن پیشرانش تولید کرد
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰درصد مودم‌های پروژه فیبرنوری
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟