Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان با تاکید بر لزوم شناسایی نگاه جامع‌نگری در آثار ادبیات و عرفانی، اظهار کرد: برخلاف عرفان سنتی که انزواطلبی را القاع می‌کند، عرفان مولانا مشارکت در عرصه اجتماع را توصیه می‌کند و یکی از ویژگی‌هایی که در عرفان مولانا وجود دارد بحث جامعه‌محور بودن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر علی فتح‌الهی امروز، هشتم مهر در کارگاه چگونگی مهارت‎های اجتماعی از دیدگاه مولانا که به‌مناسبت روز بزرگداشت مولانا شاعر برجسته ایرانی‌تبار پارسی‌گوی از سوی انجمن ادبی قلم سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، با تاکید بر لزوم شناسایی نگاه جامعه‌نگری در آثار ادبیات و عرفانی، اظهار کرد: در مناظره «مرغ با صیاد» مثنوی‌معنوی نگرش جامعه‌نگرانه مولوی را به‌وضوح می‌بینیم چراکه این مناظره به بیان پیامدهای مثبت اجتماعی و حضور مردم در اجتماع پرداخته است.

وی با بیان اینکه برخلاف عرفان سنتی که انزواطلبی را القاع می‌کند، عرفان مولانا مشارکت در عرصه اجتماع را توصیه می‌کند، افزود: یکی از ویژگی‌هایی که در عرفان مولانا وجود دارد بحث جامعه‌محور بودن است.

این مدرس دانشگاه آزاد لرستان به نگاه کوچه و بازاری مولانا اشاره کرد و ادامه داد: با بررسی اشعار مولانا متوجه می‌شویم که این شاعر از اندیشه‌های بزرگان و از مبانی دینی و قرآنی تاثیر ات جدی و عمیقی پذیرفته است.

فتح‌الهی با بیان اینکه ادبیات و شعر یکی از ابزارهای برقراری ارتباط اجتماعی است، از افسردگی به‌عنوان یکی‌از بیماری‌های کشنده یاد کرد و گفت: افسردگی ناشی از نداشتن مهارت زیست زندگی جمعی است و متاسفانه در مدارس و دانشگاه‌های ما به این موضوع پرداخته نشده و نیاز است مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان و دانشجویان منتقل شود.

وی با تاکید بر مدیریت زبان و اینکه بعضی اوقات یک سخن باعث از هم پاشیدن یک زندگی می‌شود و مولانا نیز در مثنوی معنوی به اهمیت سخن سنجیده اشاره کرده است، افزود: از دیدگاه مولانا سخن وقتی تاثیرگذار خواهد بود باید صادقانه باشد، دلپذیر باشد از تکبر و خودبینی و مقلدانه بودن به دور باشد.

فتح‌الهی با بیان اینکه از نگاه مولانا در کلام باید صبورانه و با اشتیاق سخن بگوییم و سخن ما طلبکارانه و آمرانه نباشد و گوینده کلام باید از مقبولیت اجتماعی برخوردار باشد، اظهار کرد: اشتیاق شنوندگان هم برای مؤثر بودن سخن ما نقش مهمی دارد.

این مدرس عرفان و ادبیات عرب با بیان اینکه مولانا مهارت سکوت در مقابل آدم‌های نادان را به ما توصیه می‌کند، افزود: نرمش و نیکویی کلام بسیار مهم است و در قرآن کریم نیز به این مهم اشاره شده است.

عضو هییت علمی دانشگاه آزاد لرستان با بیان اینکه دل و عقل ما باید زبان ما را مدیریت کند که در حکایت «طوطی و بازرگان» مثنوی‌معنوی نیز به این موضوع اشاره شده است، به تاکید مولانا بر اهمیت خویشتن‌داری در سخن اشاره کرد و گفت: مولانا تاکید دارد علاوه‌بر اینکه ما باید سخنگوی خوبی باشیم باید شنونده خوبی هم برای دیگران باشیم چرا که از نگاه مولانا گوش دادن به حرف دیگران یک هنر است.

وی در خاتمه با اشاره به برخی از اشعار مولانا در رابطه با اهمیت سخن و اهمیت گوش دادن، اظهار کرد: ارتباط غیر کلامی نیز ویژگی‌هایی دارد که مهمترین آن خوش‌رویی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه آزاد لرستان مولوی قرآن کریم عرفان مولانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۲۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود

ایسنا/مازندران استاندار مازندران با اشاره به این که تعهد ساخت ۱۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن مازندران دست یافتنی است و فقط به همت و تلاش و همگرایی وابسته است‌، گفت: بخشی نگری مانع پیشرفت و آبادانی مازندران می‌شود.

یوسف نوری روز شنبه در جلسه شورای تامین مسکن مازندران، با عنوان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: تامین مسکن در افزایش نرخ ازدواج و باروری مازندران بسیار تأثیرگذار است لذا از فرمانداران  تقاضا داریم تا در تامین زمین مسکن حمایتی همت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: موانع تامین زمین مسکن حمایتی مازندران باید با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برطرف شود لذا روش‌ها و همگرایی‌ها در اجرای طرح‌ها بسیار مهم است و هر یک از شهرستان‌های مازندران در طرح نهضت ملی مسکن باید برای مسکن حمایتی وارد عمل شوند.

نماینده عالی دولت سیزدهم در مازندران تصریح کرد: مازندران حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بنا به اعلام دو نهاد بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از ۲۴۰ هزار خانوار زیر پوشش خود دارد و از خدمات حمایتی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه داشبورد طرح نهضت ملی مسکن مازندران باید در فناوری‌های جدید عملیاتی شود، تصریح کرد: یعنی شماره انداز پیشرفت روزانه ساخت نهضت ملی مسکن مازندران باید طراحی شود.

استاندار مازندران با بیان این که عمده مشکلات و موانع استان در سایه همگرایی حل و فصل می‌شود، گفت: طرح‌های هادی روستایی مازندران باید متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه طراحی شود، این که در روستایی خالی از سکنه، طرح‌های هادی تهیه شود، صحیح نیست.

نوری با اشاره به اینکه، نظام مسائل هر شهرستان با همکاری فرمانداران باید بدون مراجعه به استان حل و فصل شود و به جلسات استانی منتقل نشود، بیان کرد: ساخت مسکن محرومان مازندران را خیلی جدی بگیریم، چراکه این مقوله سبب رضایت مردم از نظام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز