Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت فیسبوک با کشیدن یک کابل به طول ۳۷ هزار کیلومتر از زیر دریا برای ارائه اینترنت پرسرعت و مقرون به صرفه برای ۳ میلیارد نفر، طولانی‌ترین کابل جهان را مستقر می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، فیسبوک از افزودن یک قسمت جدید به سیستم کابل زیر آبی خود موسوم به "2Africa" خبر داد که برای اولین بار در ماه مه ۲۰۲۰ با برنامه‌های اولیه برای گسترش ۳۷ هزار کیلومتری در کف اقیانوس اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام فیسبوک، این کابل که ۲۳ کشور آفریقا، خاورمیانه و اروپا را به هم متصل می‌کند، اکنون انتظار می‌رود با افزودن این قسمت جدید به ۴۵ هزار کیلومتر برسد که تا هند و پاکستان گسترش یابد.

پروژه "2Africa" که با همکاری تعدادی از شرکت‌های مخابراتی جهانی توسعه یافته است، بخشی از هدف بزرگتر فیسبوک برای ایجاد "اکوسیستم اینترنتی باز و فراگیر" و "دسترسی به اینترنت سریعتر" است.

این کابل جدید ظرفیت و قابلیت اطمینان زیادی را برای مردم در قاره آفریقا به ارمغان می‌آورد، جایی که تقریباً یک چهارم از ۱.۳ میلیارد نفر آن به اینترنت متصل هستند. این کابل به گونه‌ای طراحی شده بود که برای ۱.۲ میلیارد نفر دسترسی اینترنت فراهم کند، اما این بخش جدید، خدمات رسانی را به ۳ میلیارد نفر یا حدود ۳۶ درصد از جمعیت جهان ممکن می‌کند.

مهندسان برای تحقق این امر این کابل را طوری طراحی کرده‌اند که امکان افزایش ۵۰ درصدی عمق دفن زیر بستر دریا را فراهم کرده و حداکثر افزونگی و در دسترس بودن را تضمین می‌کند. علاوه بر این، این کابل به گونه‌ای مستقر می‌شود تا از چالشی‌ترین مکان‌های زیر دریا دور باشد.

همین یک هفته پیش بود "گوگل" استقرار کابل اینترنت زیر دریایی "گریس هاپر"(Grace Hopper) را به طول ۶۲۷۶ کیلومتر به پایان رساند که گستره وسیع اقیانوس اطلس را از نیویورک تا انگلیس و اسپانیا می‌پیماید.

اما این دو غول فناوری چگونه هزاران کیلومتر کابل را برای انتقال اینترنت در سراسر جهان مستقر می‌کنند؟ برای این کابل‌کشی‌ها زیر دریا چه چیزی لازم است؟

بر اساس گزارش پایگاه "بیزنس اینسایدر"، شرکت‌ها ابتدا باید مسیری را برنامه‌ریزی کنند که این کابل که ضخامت آن به اندازه یک شلنگ است، با تکمیل بررسی‌های آب و هوایی و ژئوفیزیکی در طول این مسیر پیش‌بینی شده کشیده شود که این کار می‌تواند تا یک سال به طول انجامد. آنها از کشتی‌های مجهز به "سونار"(ناوبری و فاصله‌یابی با استفاده از امواج صوتی) برای نقشه‌برداری از کف دریا استفاده می‌کنند و خطراتی از جمله جریان زیاد آب، رانش زمین زیر آب و بمب‌ها یا مین‌های منفجر نشده را بررسی می‌کنند.

همچنین مسئله‌ی ساخت این کابل‌های فیبر نوری مطرح است. فیبرهای نوری برای هدایت و رسانایی الکتریسیته در یک پوشش مسی پیچیده می‌شوند، اما به عنوان مثال کابل فیسبوک از آلومینیوم ساخته شده است تا هم هزینه‌های تولید آن کاهش یابد و هم پیوندهای طولانی‌تری را امکان‌پذیر کند.

آنها پس از ترسیم مسیر، از یک کشتی مخصوص برای کابل‌کشی که مجهز به یک دستگاه حفاری زیر آب است، در امتداد بستر دریا استفاده می‌کنند تا کابل را در بستر دریا جا دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اينترنت کابل اینترنت فیسبوک گوگل میلیارد نفر زیر دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۲۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابداع باتری برپایه آب با چگالی انرژی بالا و چرخه عمر طولانی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ و بر اساس اعلام مجریان این طرح، این باتری‌های آبی جدید دو برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم یون رایج، چگالی انرژی خواهند داشت و این قابلیت را دارند که صنعت خودرو‌های الکتریکی را متحول کنند.

همچنین، باتری‌های آبی از آب به عنوان حلال برای الکترولیت‌ها استفاده می‌کنند که ایمنی آنها را افزایش می‌دهند. باتری‌های لیتیوم یونی غیرآبی معمولی دارای چگالی انرژی بالایی هستند، اما به دلیل وجود الکترولیت‌های آلی قابل اشتعال که به باتری اجازه شارژ و تخلیه را می‌دهد ایمنی مطلوبی ندارند.

از سویی، باتری‌های آبی نیز به دلیل حلالیت محدود الکترولیت و ولتاژ پایین باتری، عموما چگالی انرژی کمتری دارند. 

اکنون، محققان در چین یک باتری آبی با چگالی بالا بر اساس انتقال چند الکترونی هالوژن ساخته اند.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور «لی زیانفنگ» «LI Xianfeng» از مؤسسه فیزیک شیمی دالیان (DICP) آکادمی علوم چین (CAS) یک کاتد انتقال چند الکترونی را بر اساس برُم و ید ابداع کرده اند. در آزمایش باتری کامل، این کاتد به ظرفیت ویژه بیش از Ah/L ۸۴۰ و چگالی انرژی تا Wh/L ۱۲۰۰ بر اساس کاتولیت (آب فعال شده) دست یافته است.


استفاده از محلول مخلوط هالوژن

برای بهبود چگالی انرژی باتری‌های آبی، محققان از محلول مخلوط هالوژن از یون‌های یدید (I-) و یون‌های برمید (Br-) به عنوان الکترولیت استفاده کردند. آنها یک واکنش انتقال چند الکترونی را توسعه داده و I- را به عنصر ید (I۲) و سپس به یدات (IO۳-) منتقل کردند.

محققان می‌گویند در طول فرآیند شارژ، I- در سمت مثبت به IO۳- اکسید شد و H+ تولید شده به شکل یک الکترولیت پشتیبان به سمت منفی هدایت شد.طی فرآیند تخلیه، H+ از سمت مثبت هدایت شده و IO۳- به I- کاهش یافت.
فرآیند
کاتد انتقال چند الکترونی توسعه یافته دارای ظرفیت مشخص Ah/L ۸۴۰ بود. با ترکیب کاتد با Cd فلزی برای تشکیل یک باتری کامل، محققان به چگالی انرژی تا Wh/L ۱۲۰۰ بر اساس کاتولیت توسعه یافته دست یافتند.

به گفته محققان، Br- اضافه شده به الکترولیت می‌تواند برمید ید قطبی (IBr) را در طول فرآیند شارژ تولید کند که واکنش با H۲O را برای تشکیل IO۳- تسهیل می‌کند.
در طول تخلیه، IO۳- توانست Br- را به Br۲ اکسید کند و در واکنش الکتروشیمیایی برای اجرای تخلیه برگشت پذیر و سریع IO۳- شرکت کرد.

بنابراین، واسطه برمید تشکیل شده در طول فرآیند شارژ و تخلیه، فرآیند واکنش را بهینه کرد و به طور موثر انرژی جنبشی و برگشت پذیری واکنش الکتروشیمیایی را بهبود بخشید.
افزایش چرخه عمر باتری‌ها تا ۱۰۰۰ چرخه 

هنگامی که محققان الکترولیت خود را با یک آند وانادیوم آزمایش کردند، دریافتند که چرخه عمر باتری‌ها می‌تواند تا هزار چرخه افزایش یابد که پایداری قابل توجهی را نشان می‌دهد. به گفته آن‌ها چگالی انرژی باتری‌های آبی جدید حتی از برخی مواد الکترود جامد فراتر رفته و می‌تواند از نظر هزینه با باتری‌های لیتیومی رایج قابل مقایسه باشد.

بر اساس ادعای این دانشمندان، این پژوهش نشان دهنده قابلیت توسعه باتری‌های آبی با چگالی انرژی بالاست و این یک گزینه برای توسعه سیستم‌های ذخیره سازی انرژی در مقیاس شبکه و حتی وسایل نقلیه الکتریکی است.

پروفسور لی می‌گوید: این مطالعه ایده جدیدی را برای طراحی باتری‌های آبی با چگالی بالا ارائه می‌دهد و ممکن است کاربرد باتری‌های آبی را در زمینه باتری‌های قدرت (باتری‌های برقی) گسترش دهد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Energy منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ابداع باتری برپایه آب با چگالی انرژی بالا و چرخه عمر طولانی
  • سوخو 35 های ایران کجا مستقر می‌شود؟
  • انتظار طولانی برای یک سفر واجب + ویدئو
  • آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت؛ این وسیله غول‌پیکر کف دریا می‌خوابد! | تصویر
  • طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود + عکس
  • هشدار مرسک درباره ادامه اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ
  • (تصویر) آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود
  • خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست
  • معمای وام ازدواج ۱۴۰۳ چگونه حل می‌شود؟