Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:12:43 GMT

۱۹ رشته قنات استان قزوین بازسازی و نوسازی شد

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۲۹۵۱

۱۹ رشته قنات استان قزوین بازسازی و نوسازی شد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، احمد مستخدمی با اعلام این خبر اظهار داشت: برای ‏اجرای این طرح‌ها بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۱۰۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی سال ۱۳۹۹ هزینه شده است.‏

وی تصریح کرد: اعتبار بازسازی ۴ رشته از ۱۹ قنات بازسازی شده، از محل اعتبارات استانی و به مبلغ ۲ میلیارد ریال تامین شده است و ۱۵ رشته قنات دیگر نیز از محل اعتبارات ملی ‏با مبلغ ۱۰ میلیارد و ۱۰۷ میلیارد ریال بازسازی و نوسازی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مستخدمی اضافه کرد: از این تعداد قنات بازسازی و نوسازی شده در کل استان، ۵ رشته قنات در شهرستان قزوین، ۲ رشته ‏قنات در شهرستان آبیک، ۶ رشته قنات در شهرستان بویین زهرا، ۴ رشته قنات در ‏شهرستان آوج  و ۲ رشته قنات در شهرستان البرز بوده است.   

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، با اشاره به اهمیت قنوات در تامین آب اراضی کشاورزی بیان داشت: حفظ و نگهداری ‏قنوات، بعنوان یک میراث ‏مهندسی کهن و کاربردی، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ از اینرو طرح بهسازی و نوسازی قنوات همواره ‏یکی از طرح‌های مهم در ‏بخش آب و خاک جهاد کشاورزی استان بوده است و هرساله متناسب با حجم اعتبارات تخصیصی تعدادی ‏از قنوات استان لایروبی، ‏مرمت و احیا می‌شوند. ‏

وی اضافه کرد: امسال نیز در مجموع ۳۳ میلیارد ریال اعتبار به منظور اصلاح و بازسازی، مرمت و لایروبی قنوات مورد استفاده در بخش کشاورزی استان قزوین اختصاص یافته است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال از محل این اعتبارات، ۳۰ رشته قنات در استان مرمت، احیا و لایروبی می‌شود.

 به گفته مستخدمی، سال گذشته نیز ۳۵ رشته قنات در استان قزوین با اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی سال ۱۳۹۸، توسط سازمان جهاد کشاورزی استان لایروبی و مرمت شدند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی شهرستان البرز شهرستان قزوین قنات ایرانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی شهرستان البرز شهرستان قزوین وزارت جهاد کشاورزی شهرستان البرز شهرستان قزوین قنات ایرانی محل اعتبارات قنات در شهرستان کشاورزی استان جهاد کشاورزی میلیارد ریال رشته قنات استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۲۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود

محمد رضا حاجی رضا به مناسبت روز جهانی قنات (نهم اردیبهشت ماه)،گفت: وجود قنات برای استانی همچون قم که با محدودیت‌های زیادی در تامین آب مواجه است، میراث بسیار گرانبهایی است و ما بر این اساس حفاظت و نگهداری از این منبع آبی ارزشمند را وظیفه‌ای مهم برای خود می‌دانیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: هر سال تلاش می‌کنیم تا با درنظر گرفتن اعتبارات مالی لازم و تامین امکانات مورد نیاز حجم قابل توجهی از قنات‌های قم را در مناطق مختلف استان مرمت و بازسازی کنیم تا عموم مردم و به خصوص فعالان بخش کشاورزی بتوانند از آن برای تامین آب مورد نیاز خود استفاده کنند.

او ادامه داد: در همین راستا طی ۲ سال گذشته با تلاش صورت گرفته در دولت سیزدهم بیش‌از ۳۰ کیلومتر از قنات‌ها در مناطق مختلف استان قم مرمت و بازسازی شد و ما تلاش می‌کنیم در سال جدید با همراهی کشاورزان استان این برنامه مهم را با سرعت و در وسعت بیشتری دنبال کنیم.

بیش از ۹۰۰ رشته قنات در مناطق مختلف قم موجود است که از آنها به عنوان یکی از مهمترین شریان‌های حیاتی تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان یاد می‌شود.

مرمت و لایروبی قنوات قم موجب استفاده مناسب و هرچه بهتر از این منابع مهم تامین آب استان می‌شود که در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی قم بر اساس سیاست‌های دولت، برنامه احیا و مرمت قنوات را با مشارکت کشاورزان به جد دنبال می‌کند.

لازم به ذکر است خشکسالی‌های اخیر بر روی وضعیت ناپایداری قنوات استان قم تاثیر مستقیم داشته و موجب نقصان آبدهی آنان شده‌است، به همین دلیل بسیار اهمیت دارد تا فعالیت‌های مرتبط با مرمت و احیا این سازه‌های آبی به سرعت انجام و قنوات برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان حفظ شود.

به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم طی ۲ سال گذشته (از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم) بالغ بر ۱۲۹ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک‌هزار و ۲۹۱ نفر در قم به‌بهره‌برداری رسیده‌است.

این میزان سرمایه‌گذاری و افتتاح طرح‌های کشاورزی در استان قم نشان از اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به موضوع امنیت غذایی و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در این بخش مهمی اقتصادی دارد.

گفتنی‌است ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات
  • توسعه کشاورزی با حفظ و بهسازی قنات ها
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت