Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید نجاتی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه درباره فیلم کوتاه به خبرنگار مهر گفت: فیلم کوتاه بستر پژوهشی بسیار خوبی است که موضوعات و قصه‌های آن از دل اجتماع بیرون می‌آید. بنابراین به جای خلع سلاح فیلمساز می‌توان از جریان موضوعی فیلم‌ها تحلیل کرد که چه اتفاقی در جامعه می‌افتد که برای مثال از میان شاید هزار فیلم ساخته شده، ۲۰۰ اثر راجع به فقر و گرانی، کودکان کار و یا… است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگردان «دابر» عنوان کرد: برای مثال گفته می‌شود که فیلم‌ها بهتر است نشاط‌آور باشند اما تا جامعه شاد نباشد که نمی‌توان توقع تولید فیلم‌های شاد داشت. بیشتر این ناراحتی و غم جامعه امروز ما نیز به مسائل و مشکلات مالی مردم مربوط می‌شود. در چنین شرایطی نمی‌توان به سادگی به شادی فکر کرد و این روحیه حاکم بر کلیت جامعه بر جریان فیلمسازی ما نیز اثر می‌گذارد. یعنی ما برای رسیدن به منشا نباید خروجی را ببینیم. برعکس است، اگر منشا اصلاح شود خودبه‌خود خروجی نیز درست خواهد شد.

نجاتی گفت: انجمن سینمای جوانان ایران دست کم ۴۰ سال است که فیلمسازان مهمی را معرفی کرده و می‌کند و اغلب کارگردانانش، از بهترین هنرمندان سینمای ایران هستند. قطعاً کسی نمی‌تواند از چنین سابقه‌ای بگذرد و انجمن نهاد و نمونه‌ای بی‌نظیر در دنیا است. با حمایت درست از انجمن، می‌توان باعث رقم خوردن اتفاقات خوبی در حوزه فیلم کوتاه شد.

این کارگردان در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره واجد شرایط اسکار شناخته شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: باعث افتخار است که یکی از جشنواره‌های کشورمان در این جایگاه قرار گرفته است. با اسکار کوالیفاید شدن جشنواره فیلم کوتاه تهران، فیلمی که برنده جایزه بزرگ بخش بین‌الملل می‌شود، برای مراحل بعدی به رقابت اسکار معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان ایرانی نیز شانس به دست آوردن جایزه بزرگ بخش بین‌الملل را دارند. بدین ترتیب که از میان فیلم‌های ایرانی راه یافته به مسابقه ملی تعدادی از آن‌ها به تشخیص دبیرخانه و دبیر جشنواره به بخش بین‌الملل نیز معرفی می‌شوند و شانس برگزیده شدن و در ادامه معرفی به اسکار را می‌یابند.

این کارگردان گفت: در فستیوال‌های ایرانی بعضاً سانسورهایی اعمال می‌شود یا فیلم‌ها امکان ورود به جشنواره‌ها را نمی‌یابند. در بخش بین‌الملل هم شاهد چنین آثاری هستیم برای مثال آثاری که در آن پوشش پذیرفته شده‌ای از سوی ما وجود ندارد، به فستیوال‌های ایرانی راه پیدا نمی‌کنند. به نظرم یکی از محدودیت‌هایی که کار ما را در برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی سخت می‌کند، همین است. البته این را هم باید بپذیریم که هر فستیوالی شرایط خاص و ویژه مخصوص به خود را دارد.

نجاتی در پایان عنوان کرد: اما در نهایت بهتر است که برای فیلم کوتاه، فضایی آوانگارد در نظر بگیریم که در این مدیوم، فیلمساز نگاه خود به دغدغه‌ها و مشکلات جامعه را پیوسته به روز کرده و به مسئولان ارائه دهد. به همین علت، شاید ایجاد یک تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها اتفاق خوبی باشد.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برابر با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

کد خبر 5315915 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره فیلم کوتاه تهران آکادمی اسکار سعید نجاتی فیلم کوتاه فیلم کوتاه اربعین 1400 تئاتر ایران حضور هنر ایران در جهان ویروس کرونا حسینیه مهر اربعین حسینی هفته دفاع مقدس حوزه هنری شبکه مستند سیما سیامک اطلسی سینمای مستند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بخش بین الملل فیلم کوتاه فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۳۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گراوید از میاندوآب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه جشنواره لتونی شد

فیلم کوتاه «گراوید» از میاندوآب به کارگردانی امیر اسکندریان نامزد دریافت بهترین جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لتونی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، فیلم کوتاه «گراوید» به کارگردانی امیر اسکندریان نویسنده، بازیگر و کارگردان میاندوآبی با موضوع کودک همسری نامزد دریافت بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لتونی شد.

این فیلم کوتاه با موضوع کودک همسری و شناساندن آسیب‌های آن توسط عوامل انجمن هنری «اشک صدف» میاندوآب در سال ۱۴۰۰ ساخته شده است.

تصویربرداری این فیلم کوتاه در بیمارستان ولیعصر (عج) تبریز انجام شده و هادی افتخارزاده، مائده حسن‌زاده، وحید فریور، اسماً ابوالحسنی و مهسا آذری بازیگران نقش اصلی این فیلم کوتاه هستند.

کد خبر 749025

دیگر خبرها

  • راهیابی ۱۰ پویانمایی کوتاه ایرانی در جشنواره روسیه
  • ۱۰ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • ۱۰ انیمشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • کدام دستاوردهای دولت رئیسی را می توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
  • ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
  • منشأ گرد‌و‌غبار امروز خوزستان مشخص شد
  • گراوید از میاندوآب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه جشنواره لتونی شد
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان