Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-04@21:29:26 GMT

چیزی بیشتر از برجام را نمی‌پذیریم

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۴۶۵۷

چیزی بیشتر از برجام را نمی‌پذیریم

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، سعید خطیب زاده که در چارچوب همایش جهانی "نرماندی برای صلح" به پاریس سفر کرده است، در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه فرانسوی لوموند در سوالی در ارتباط با نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و چشم انداز مذاکرات هسته‌ای و اینکه وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام داشته مذاکرات بزودی از سرگرفته خواهد شد، گفت: آنچه که وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام داشت همان چیزی است که از اول روی کار آمدن دولت جدید گفته و شنیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: این جواب دو مولفه دارد. یکی اینکه حتما ایران در حال بررسی چگونگی ادامه مذاکرات است که این مرحله از جواب به نتیجه رسیده، یعنی اینکه مذاکرات حتما انجام خواهد شد و فاز دوم این است که با دقت گفتگوهای انجام شده با دولت جدید مرور شود تا ابعاد ‌و جزییات آن روشن شود تا به‌طور فعال و موثر وارد گفتگوها شویم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان افزود: این فاز هنوز تمام نشده است. دولت به‌عنوان قوه مجریه تغییر کرده و این دولت جدید است که باید مذاکرات را انجام دهد. ایرانی‌ها همیشه نشان داده‌اند که دقیق صحبت و سخت هم گفتگو می‌کنند، اما وقتی چیزی حاصل شود آن را صریح بیان و اگر چیزی را امضا کردند دقیق اجرا می‌کنند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: آنچه که الان اتفاق می‌افتد این است که چرا ۶ دور مذاکره وین با اینکه دستور کار آن روشن بوده به نتیجه نرسیده است. یک آسیب شناسی لازم است و نیاز است نقاطی که بطور جدی از طرف مقابل مورد انتظار بوده و انجام نشده اند، بررسی شوند.

آمریکا با همان منطق ترامپ به وین آمد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به خروج یکجانبه امریکا از برجام تاکید کرد: ایالات متحده در این داستان طرفی است که از توافق خارج شده، تحریم‌های یک‌جانبه اعمال کرده، به مردم ایران درد و رنج داده و میلیاردها دلار به اقتصاد ایران ضرر زده و نه تنها ایران بلکه حتی متحدینی را که می‌خواستند با ایران تجارت کنند، تنبیه کرده است. آمریکا به رغم این سابقه و با همان منطقی که ترامپ در مقابل ایران رفتار می‌کرد به وین آمده، یعنی آن چیزی که ترامپ با تحریم دنبال می‌کرد، دولت جدید آمریکا با وعده رفع تحریم مطرح کرده است.

وی افزود: دولت جدید آمریکا باید تصمیم بگیرد، می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا می‌خواهد میراث آقای بایدن را بسازد، این یک تصمیم سیاسی است. تا امروز به نظر می‌آید آنها به تحریم همچنان به‌عنوان ابزار و اهرم فشار می‌نگرند. ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مربوط به اتهامات اروپا به ایران در مورد نقض تعهدات برجامی و عدم اشاعه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ایران تعهدات برجامی خود را کاهش داده، ولی تماما در چارچوب ان پی تی باقی مانده است. صحبتی از نقض تعهدات ان پی تی نیست، بلکه بحث از کاهش تعهدات برجامی است و اقداماتی که ایران در این چارچوب انجام داده کاملا قابل برگشت است. 

وی ادامه داد: این درحالی است که طرف مقابل عدم پایبندی کامل داشته است، یعنی آمریکا نقض کامل و اروپا هم نقض محدود. اروپا هم در این نقض در کنار آمریکا بوده است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان اظهار داشت: با اغماض می‌گویم آمریکا نقض کامل و اروپا نقض محدود داشته، چون در ایران بحثی است که اروپا هم به اندازه آمریکا تعهدات خود را انجام نداده است، هیچ تجارتی بین ایران و اروپا برقرار نیست، هیچ پولی رد و بدل نمی‌شود، هیچ سرمایه گذاری انجام نمی شود. هیچ کدام از تعهدات اروپا انجام نشده و آن وقت اروپا نگران کاهش تعهدات ایران در برجام است، حداقل چیزی که می توان گفت این است که این غیر منصفانه است، اگر نگوییم ظالمانه است.

ایران در سوریه هست چون دولت این کشور از ایران خواست

خطیب‌زاده درباره تحولات منطقه‌ای و نقش و حضور ایران در عراق  و سوریه اعلام کرد: ایران در سوریه هست، به خاطر اینکه سوریه به بهشت تروریست‌ها تبدیل شده بود و به خاطر اینکه دولت سوریه این را از ما خواسته، همان طور که روسیه آنجاست، ما در آنجا پایگاه نداریم و به دنبال پایگاه نظامی در سوریه نیستیم، روابط ما با سوریه راهبردی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روابط ایران با عراق را یک روابط تاریخی، مردمی و چند جانبه توصیف و خاطرنشان کرد: اگر ایران نبود داعش اربیل را گرفته بود، این به این معنا نیست که ایران در عراق پایگاه نظامی دارد، اما این به این معناست که ایران تلاش می‌کند منطقه را امن نگه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این مصاحبه در  سوالی در خصوص انتظار مشروعیت خواهی طالبان از جامعه بین الملل و موضع ایران در قبال این درخواست طالبان، گفت: خیلی زود است که اساسا در مورد مشروعیت صحبت کنیم، الان وقت این است که ببینیم طالبان به آنچه گفته عمل می‌کند و  آیا دولت فراگیر تشکیل می‌دهد و آیا حقوق اقوام دیگر را در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما و جامعه جهانی باید خطوط قرمز را با صراحت کامل بیان کنیم. مهم‌ترین خطوط قرمز این است که افغانستان عاری از افراطی گری شود و بهشت داعش نشود، تهدید همسایگان و دنیا نشود، اراده و خواست مردم در آینده افغانستان محقق شود و دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد تشکیل شود و افغانستان دوباره پایگاه هیچ کشور خارجی نشود.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: دولت جدید خطیب زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۴۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز،در آستانه سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه یکم مه (۱۲ اردیبهشت) با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تلفنی گفتگو کرد.

آنها درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردند.

بورل در فرسته‌ای که در ایکس همرسان کرد درباره موضوع این گفتگوی تلفنی نوشت که مجددا بر اهمیت خویشتنداری و تنش‌زدایی در منطقه صحبت کرده و گفته «همچنین باید بر روی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای کار کرد».

او درباره تحریم‌های جدید اروپا نوشت: «درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه پهپاد‌ها و موشک‌های ایران توضیح دادم.» و افزود: «من همچنین پرونده شهروندان اتحادیه اروپا را که خودسرانه در ایران بازداشت شده بودند مطرح کردم.»

وزارت امور خارجه ایران نیز در فرسته‌ای در ایکس نوشت که امیرعبداللهیان در این گفتگو «با یادآوری تلاش‌های صورت گرفته و گام‌های مثبت» ایران در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به «زیاده‌خواهی» برخی طرف‌های مقابل در مذاکرات اشاره کرده و گفته است: «همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران همچنین از اروپا خواسته به نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی «احترام» بگذارد.

در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در ایران تا یک درجه فراتر از میزان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای و نیز موضوع محدودیت بازرسی‌های بین‌المللی بر فعالیت هسته‌ای ایران به نگرانی‌های جهانی دامن زده است، رافائل گروسی قرار است روز ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به ایران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کند.

سفر رافائل ماریانو گروسی همزمان با کنفرانس انرژی هسته‌ای ایران در اصفهان برگزار می‌شود، شهری که میزبان سایت‌های حساس غنی‌سازی است و در حمله آشکار اسرائیل در ۱۹ آوریل مورد هدف قرار گرفت. همچنین این سفر همزمان با تنش‌های منطقه‌ای گسترده‌تر در خاورمیانه از جمله جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و حملات شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در یمن، انجام می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین، پایتخت اتریش است، اعلام کرد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز‌های ۶ و ۷ مه به ایران سفر می‌کند، اما در مورد برنامه و جلسات او توضیحی نداد.

تلویزیون دولتی ایران روز چهارشنبه به نقل از محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که گروسی در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای» شرکت کرده و با او و دیگر مقامات دیدار خواهد کرد.

اسلامی گفت: «مطمئنم که ابهامات برطرف می‌شود و ما می‌توانیم روابط خود را با آژانس در چارچوب پادمان‌ها و معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی تقویت کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به ادامه تعامل تهران با آژانس همچنین گفته که در حال حاضر بیش از ۱۳۰ نفر از بازرسان آژانس مجازند برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند.

دیگر خبرها

  • بویری: بی‌حاشیه بودن و قلب پاک مُهمدی او را رو به جلو می‌برد
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برچسب «یهودستیزی» زدن به دانشجویان آمریکایی
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • «وعده صادق» نتیجه صبر و استقامت است
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»