Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@23:51:41 GMT

پوشش مالی بیمه شخص ثالث چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۵۸۴۴

پوشش مالی بیمه شخص ثالث چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

بیمه بدنه که مربوط به خسارت وارد شده به خودرو است و بیمه شخص ثالث مربوط به خسارت وارد شده به اشخاص می‌باشد. در سال ۱۳۸۷ بود که مجلس شورای اسلامی قانون بیمه شخص ثالث را به صورت اجباری برای یک مدت آزمایشی در سطح کشور اجرا کرد. در این مدت تعداد افرادی که در اثر عدم توانایی در پرداخت خسارت زندانی می‌شدند، کاهش چشمگیری پیدا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل بود که این قانون را به صورت یک قانون لازم‌الاجرا در کشور به تصویب رساندند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با بیمه شخص ثالث و پوشش‌های مالی این بیمه بیشتر آشنا شوید.

شخص ثالث کیست؟

در تصادف خودرو یا موتورسیکلت افراد حقیقی یا حقوقی که دچار آسیب جانی و مالی می‌شوند، به غیر از فرد راننده (مقصر) جزو اشخاص ثالث هستند. در حال حاضر با توجه به قوانین ذکر شده راننده هم می‌تواند از بیمه حوادث راننده استفاده کند. با استفاده از این بیمه خسارت جانی و مالی راننده هم پرداخت خواهد شد، بیمه حوادث راننده به تازگی بخشی از بیمه شخص ثالث شده است که مالک خودرو می‌تواند با پرداخت هزینه جداگانه آن را خریداری کند.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث چیست؟

معمولا بیمه شخص ثالث خسارت وارد شده به اشخاص را با توجه به سقف قرار داد خود پرداخت می‌کند، مابه التفاوت آن را باید شخص راننده (مقصر) پرداخت کند. این موضوع زمانی صدق می‌کند که سقف بیمه فرد در شرکت بیمه مذکور پایین باشد، به همین دلیل بهتر است هر سال با توجه به ارزش خودروی متعارف سقف بیمه شخص ثالث خود را افزایش دهید.

معمولا بیشتر افراد در برخورد با خودرو‌های گران‌قیمت دچار این مشکل خواهند شد، از این رو بهتر است در حین خرید بیمه نامه یک بیمه نامه با پوشش مالی بالاتر را انتخاب کنید. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که بیمه شخص ثالث چه خساراتی را پرداخت می‌کند. در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

جانی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین پوشش‌های بیمه شخص ثالث، خسارت جانی است. در سال گذشته سقف این میزان خسارت حدود ۴۴۰ میلیون تومان بود، در واقع بعضی از شرکت‌های بیمه با توجه به پشتوانه مالی که دارند این میزان را به عنوان سقف بیمه شخص ثالث خود معرفی کردند.

سقف این بیمه هر ساله با توجه به آنچه که بیمه مرکزی اعلام می‌کند، مشخص می‎شود. در سال گذشته (۱۳۹۹) دیه یک انسان کامل در ماه حرام ۴۴۰ میلیون تومان بود، بیمه مرکزی نصف این مبلغ را به عنوان سقف تعهد بیمه شخص ثالث اعلام کرد. بسیاری از شرکت‌های بیمه که از توانگری مالی برخوردار بودند این میزان را سقف بیمه خود قرار دادند، اما برخی از شرکت‌ها که پشتوانه مالی قوی نداشتند سقف بیمه کمتری را برای افراد در نظر گرفتند.

ارزانترین بیمه شخص ثالث

در مقاله ارزانترین بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰ از سایت بیمه با ما می‌خوانیم: با وجود اینکه قیمت پایه بیمه شخص ثالث، هر ساله توسط بیمه مرکزی ابلاغ می‌گردد، اما برخی از عوامل وجود دارند که موجب می‌شوند قیمت بیمه شخص ثالث کم‌تر شود. از جمله این عوامل می‌توان به مدت اعتبار بیمه نامه، تخفیف شرکت‌ها، تخفیف بیمه نامه، سال تولید خودرو، کاربری خودرو، قیمت خودرو و میزان تخلفات راننده اشاره کرد.

به همین دلیل بهتر است در زمان خرید بیمه شخص ثالث یک شرکت معتبر را انتخاب کنید، چون بعضی از این شرکت‌ها سقف حداقل را برای بیمه شخص ثالث در نظر گرفته‌اند. موضوع خسارت جانی برای شرکت بیمه شامل دو بخش پرداخت دیه فوت اشخاص ثالث در حادثه، پرداخت هر نوع دیه ناشی از نقص عضو و از کار افتادگی می‌شود.

طبق مفاد دوم آیین نامه اجرایی ماده ۳۰ قانون بیمه اجباری، مدارک مورد نیاز برای اعلام خسارت و تشکیل پرونده به شرح زیر خواهد بود:

o گواهی کارشناس راهنمایی و رانندگی
o مدرک شناسایی معتبر
o نظریه پزشکی قانونی
o رای مراجع قضایی
o جواز دفن یا گواهی فوت
o گواهی انحصار وراثت
o اوراق بالینی

مالی

بخش دیگر پوشش بیمه شخص ثالث مربوط به اموال فرد می‌شود. اگر در حادثه تصادف خودرو یا موتورسیکلت به اموال شخص آسیبی وارد شود، بیمه شخص ثالث موظف است که با توجه به مفاد ذکر شده در قرار داد خسارت وارد شده به اموال شخص را پرداخت کند. حداقل این میزان خسارت پرداختی ۱۱ میلیون تومان و حداکثر آن حدود ۲۲۰ میلیون تومان است. میزان این خسارت پرداختی توسط بیمه مرکزی مشخص می‌شود و شرکت‌های بیمه با توجه به آن خسارت فرد را پرداخت می‌کنند. معمولا سقف آن هر سال با توجه به آنچه شرکت بیمه اعلام می‌کند متغیر خواهد بود.

با توجه به ماده سوم آیین نامه اجرایی ماده ۳۰ قانون بیمه اجباری کشور، مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده و دریافت خسارت مالی به شرح زیر است:

o بیمه شخص ثالث
o گزارش راهنمایی و رانندگی
o مدرک شناسایی راننده

چرا باید پوشش بیمه شخص ثالث را افزایش دهیم؟

معمولا هر سال با توجه به زمان تمدید بیمه نامه شخص ثالث بهتر است که سقف بیمه خود را در قرار داد افزایش دهید. هرسال این سقف بیمه با توجه به ارزش خودروی متعارف مشخص می‌شود. در صورتی که شما آن را افزایش ندهید اگر در تصادف میزان خسارت وارد شده بیش از مقدار سقف بیمه در قرار داد باشد، ما به تفاوت آن را باید فرد راننده (مقصر) پرداخت کند. در حالی که اگر در زمان تمدید بیمه نامه، بیمه شخص ثالث را با توجه به ارزش خودروی متعارف افزایش دهید این مشکلات پیش نخواهد آمد.

بهترین بیمه شخص ثالث

در مقاله بهترین بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰ از سایت بیمه با ما می‌خوانیم: در هنگام خرید بهترین بیمه ماشین باید به چند عامل اساسی توجه داشته باشید. از جمله این عوامل می‌توان میزان فروش و محبوبیت بیمه مورد نظر را نام برد. از طرف دیگر پوشش مالی و توانگری شرکت بیمه نیز در انتخاب بهترین بیمه خودرو اثر گذار است. میزان سهم شرکت بیمه از بازار و هم‌چنین تعداد شعبه‌های فعال آن شرکت در سراسر کشور نیز از دیگر عوامل موثر بر انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث خودرو هستند.

کلام آخر

اگر به دنبال یک شرکت بیمه معتبر هستید و درباره قیمت بیمه در شرکت‌های مختلف اطلاعاتی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به وب سایت بیمه با ما سری بزنید. در این وب سایت امکانات و خدماتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با کمک آن‌ها قیمت بیمه در شرکت‌های مختلف را بررسی کنید. مشاورین وب سایت بیمه با ما همواره در تلاش هستند تا با ارائه بهترین راهنمایی و مشاوره بتوانند علاوه بر کسب رضایت شما، بهترین خدمات را به شما ارائه دهند.

با مراجعه به سایت بیمه با ما دیگری نیازی به جستجو در وب سایت‌های دیگر نیست، تمامی اطلاعات لازم در این زمینه در وب سایت بیمه با ما موجود است.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بیمه خودرو بیمه شخص ثالث خسارت وارد شده بیمه شخص ثالث میلیون تومان بهترین بیمه بیمه مرکزی بیمه نامه شرکت بیمه سقف بیمه شرکت ها وب سایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۵۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه سوخت این خودرو‌ها قطع می شود

آفتاب‌‌نیوز :

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتر شده است.

در این نامه آمده است: ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مستمر همکاران آن وزارتخانه شاغل در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در اجرایی نمودن مفاد ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و غیر فعال نمودن کارت سوخت خودرو‌های گازسوز فاقد بیمه نامه شخص ثالث در فاز اول اجرای ماده قانونی یاد شده، با توجه به نتایج مثبت حاصله از اجرای این ماده قانونی که منجر به افزایش پوشش بیمه‌ای وسایل نقلیه و همچنین صرفه جویی در مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر نفت و گاز شده است خواهشمند است دستور فرمائید در گام بعدی اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد تداوم اثرات مثبت اجرای این ماده قانونی باشیم.

در پایان خاطرنشان می‌سازد همکاران این وزارت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری و مساعدت هستند تا این مرحله از اجرای قانون نیز با شایستگی عملیاتی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • مقایسه پوشش‌های بیمه شخص ثالث در شرکت‌های مختلف در سال ۱۴۰۳
  • بیمه‌ دیگر در عوارضی آزادراه‌ ها نمی‌ماند
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • حذف شرط پرداخت عوارض آزادراه برای بیمه شخص ثالث
  • شرط پرداخت عوارض آزادراه برای بیمه شخص ثالت حذف شد
  • لغو شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث
  • حذف شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث
  • پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد
  • سهمیه سوخت این خودرو‌ها قطع می شود