Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق یافته‌های پژوهشی جدید، تغییرهایی جزئی در بافت ژنتیکی فرد می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی افراد واکنش ایمنی طبیعی قدرتمندی در هنگام ابتلا به کووید-۱۹ نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر به واکنش وخیمی پس از ابتلا به این بیماری نشان می‌دهند.

به گزارش ایندیپندنت، دانشمندان در مرکز پژوهش‌های ویروس در دانشگاه شورای پژوهش‌های پزشکی در گلاسگو اظهار داشتند که پروتئینی مشخص که وظیفه رمزگذاری ژن‌ها را عهده‌‌دار است و او‌ای‌اس۱ (OAS1) نام دارد، به نظر می‌رسد نقشی کلیدی در مراحل اولیه واکنش فرد نسبت به ویروس سارس-کوو-۲ دارد، ویروسی که عامل بیماری کووید-۱۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی سلولی در انسان مبتلا می‌شود، پروتئين او‌ای‌اس۱ می‌تواند وجود ویروس را احساس کند و بلافاصله وارد عمل می‌شود. بدین‌ترتیب، زنجیره‌ای از رویدادهای مرتبط با فعال‌سازی آنزیمی آر‌ان‌ای کُش آغاز می‌شود که به سلول اجازه می‌دهد به بافت ژنتیکی ویروس حمله کند.

یافته‌های این پژوهش که در نشریهٔ علمی ساینس منتشر شده است حاکی از آن است که برخی افراد نوعی از اوای‌اس۱ را دارند که امکان محافظت بیشتری از آن‌ها فراهم می‌آورد، و «از پیش پیوند خورده» است. این بدان معناست که تک‌مولکولی اضافی از چربی در آن پروتئین وجود دارد که توسط ژن اوای‌اس۱ در آنجا تعبیه شده است.

از آنجا که ویروس کرونا داخل سلول‌ها مخفی می‌شود و ترکیب ژنتیکی خود را در داخل ریزکیسه‌های تشکیل شده در خارج از چربی بازتولید می‌کند، او‌ای‌اس۱ از پیش پیوند خورده بهتر می‌تواند به مصاف سارس-کوو-۲ برود و تسلیحات سلولی را برای حمله به آن هدایت کند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، در بیماران بستری شده، وجود گونهٔ از پیش پیوند خورده این ژن با نتایج بهتر بهبود از نوع وخیم کووید-۱۹ ارتباط داشت. در مقایسه، افرادی که این ژن را نداشتند با عواقب بالینی وخیم‌تری دست و پنجه نرم کردند. پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه یا مرگ در میان این دسته از بیماران تا ۱.۶ برابر بیشتر محتمل بود.

محققان همچنین دریافتند که تقریبا ۵۵میلیون سال پیش این ژن محافظ از بافت ژنتیکی خفاش‌های نعل‌اسبی حذف شده‌ است، گونه‌ای که یکی از منابع دارای سارس-کوو-۲ است.

این یعنی که ویروس هیچ وقت نیاز نداشته است خود را برای فرار از این خط دفاعی مشخص آماده کند و به همین خاطر هنوز در برخی انسان‌ها ابزاری کارآمد برای محافظت از آنها است.

اما اگر ویروس سارس-کوو-۲ جهش یابد و امکان دور زدن خط دفاعی حاصل از پروتئین از پیش پیوند خورده او‌ای‌اس۱ را پیدا کند، آنگاه ممکن است حتی‌ مرگبارتر و مُسری‌تر شود.

پروفسور سام ویلسون، متخصص بیماری‌های مسری در مرکز پژوهش‌های ویروس، گفت: «می‌دانیم که ویروس‌ها خود را با محیط انطباق می‌دهند و حتی سارس-کوو-۲ هم احتمالا خود را انطباق داده است تا بتواند در میزبان‌های حیوانی که از آنجا شیوع یافت، خود را بازتولید کند. سرایت ویروس سارس-کوو-۲ از گونه‌های حیوانی به انسان، آن را در معرض منبع جدیدی از خطوط دفاعی ضدویروس قرار داد که سارس-کوو-۲ شاید نمی‌دانست چگونه از دست بعضی از آنان فرار کند.»

او ادامه داد: «آنچه پژوهش ما نشان می‌دهد این است که ویروس کرونایی که در سال ۲۰۰۳ عامل شیوع بیماری سارس شد هم‌اکنون یاد گرفته است چگونه از پروتئین از پیش پیوند خورده اوای‌اس۱ فرار کند. اگر گونه سارس-کوو-۲ هم همان حربه را بیاموزد، می‌تواند به میزانی قابل‌توجه در افراد واکسن نزده مُسری‌تر شود و بیماری‌زایی شدیدتری داشته باشد. این امر حاکی از اهمیت گونه‌های جدید سارس-کوو-۲ و نیاز به نظارت مداوم بر ظهور آن‌هاست.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا سارس کوو ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۶۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت گفت: در جوامع چالش‌هایی پیش می‌آید که با ایثار و از جان گذشتگی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. 

حمید صاحب افزود: ارائه خدمت بدون ایثار و گذشت میسر نبود و جان بر کفان سلامت خدماتی را ارائه کردند که بی بدیل بود و مردم و خاطره جمعی آنان هرگز این ایثار را فراموش نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: به این ایثار افتخار می‌کنیم. هویت ما همین ایثار و از خود گذشتگی‌ها است. ما همه هویت و شخصیت خود را از این ایثار می‌گیریم. در این راستا در شهرداری و وزارت بهداشت این پیمان را می‌بندیم که مسیر شهدای سلامت را دنبال کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در دوران کرونا که بسیاری به دنبال حفظ خود از این بیماری منحوس بودند، کادر درمان با ایثار خود به دیگران امید به زندگی دادند. 

علیرضا اولیایی‌منش با اشاره به اینکه مقصد همه‌ما باید عاقبت به خیری باشد، شهدای مدافع سلامت را نمونه بارز این عاقبت به خیری دانست و افزود: حضور ایثارگرانه کادر درمان با منش پهلوانانه سبب شد این بار پهلوانانی را بشناسیم که در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در کنار هم آرمیده‌اند تا یادمان بماند که چه ایام و روزگاری را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه کادر درمان بر اساس قولی که برای دفاع و حراست از سلامتی مردم داده بودند تا آخرین لحظه در جبهه سلامت خدمت کردند و گوهر جان خود را در این راه هدیه کردند، افزود: شهدای مدافع سلامت با صداقت در جبهه سلامت خدمت کردند. این نعمت بزرگی است که شهدای ما عاقبت به خیر شدند. در زمانه سخت مانند دوره کرونا  تشخیص‌ها سخت می‌شود و امتحان‌های الهی عیار مردانگی و پهلوانی را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثار کادر درمان در دوره کرونا بی نظیر بود، ادامه داد: در دوره‌ای که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم برخی شهدای مدافع سلامت حاضر نبودند از بیمارستان خارج شوند و حتی به دیدار خانواده خود نرفتند. اما بدون اینکه خانواده و عزیزان خود را ببینند به شهادت رسیدند که چنین ایثاری بی نظیر است.

اولیایی‌منش با قدردانی از شهرداری تهران در حوزه سلامت در برپایی مراسم بزرگداشت مدافعان سلامت اظهار داشت: آنطور که باید و شاید از شهدای مدافع سلامت تجلیل نشده است. امیدواریم افتخار خادمی خانواده شهدای سلامت را داشته باشیم.

اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ نیز گفت: شهدای مدافع سلامت بودند که نزدیکتر از هر برادر و خواهری در دوران کرونا در کنار بیمار بودند و در راستای سلامت جامعه تلاش کردند. ما باید این شهدا را تکریم و یاد آنان را پاس بداریم.

در این مراسم با اهدای لوح از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند