Web Analytics Made Easy - Statcounter

فضاسازی‌های واشنگتن در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید ایران از بازگشت ایران به مذاکرات وین خبر داده و گفته است دولت جدید در حال بررسی پرونده مذاکرات و برجام است و بزودی در اولین فرصت به مذاکرات وین باز می‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن روز پنجشنبه به وقت محلی در گفت وگو با خبرنگاران مدعی شد ما مشغول تلاش در وین بودیم تا به یک بازگشت متقابل به تعهدات برجامی برسیم و چندین ماه است که با حسن نیت در این مورد مذاکره می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ۶ دور مذاکرات وین، ادعا کرد که در آن مذاکرات با حضور همکاران اروپایی، چین و روسیه نشان دادیم که کاملا آماده بازگشت به تعهدات برجامی هستیم در صورتی که ایران نیز آمادگی انجام اقدام مشابه را داشته باشد.

بلینکن افزود که اکنون سه ماه است که آنها از مذاکرات دور بوده اند. آنها انتخابات داشتند و یک دولت جدید شکل گرفت. توپ در زمین ایران است اما نه برای مدت طولانی.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال با تکرار ادعاهای خود از پیشرفت‌های هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد و مدعی شد بازگشت صرف به برجام برای استفاده از مزایای آن کافی نخواهد بود.

بلینکن مدعی شد فرصت یا زمان محدود در این زمینه وجود دارد و این فرصت یا زمان در حال کوتاهتر شدن است.

وی با بیان این‌که ما با تمام کشورها از جمله چین که در این زمینه مشارکت داشته اند در ارتباط بوده ایم، ادعا کرد ، درک مشترک در میان اروپایی‌ها، روس ها و چینی ها مبنی بر اینکه امکانات و شرایط بازگشت به برجام نامحدود نیست ، وجود دارد.

بلینکن در ادامه مدعی شد امید و انتظار ما این است که ایران به سرعت به مذاکرات باز گردد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران پیشتر در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در نیویورک درباره دلایل اصرار طرف‌های اروپایی برای بازگشت هرچه سریعتر ایران به میز مذاکرات، گفت: طرف‌های اروپایی که علاقه مند هستند ایران به مذاکرات بازگردد، یکی از نگرانی‌هایشان این است که تصور می‌کنند ما طی گام‌هایی که برداشتیم از بخش‌هایی از تعهداتمان در برجام خارج شدیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آنها ابراز نگرانی "بی اساسی" از پیشرفت‌هایی که ما در برنامه هسته‌ای مان داریم، می‌کنند و عجله و شتاب آنها برای بازگشت به مذاکرات این است که تصور می‌کنند ممکن است ما در این پیشرفت‌های هسته‌ای مان به مرحله‌ای برسیم که از نظر آنها نگران کننده است.

وی اظهار کرد: اولا ما فتوای شرعی راجع به این موضوع داریم و ثانیا از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران صحبت می کنیم و ایران ثابت کرده است هیچگاه هیچ انحرافی در برنامه‌اش نبوده و گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم این موضوع را تایید کرده است.

همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با تاکید بر اینکه اروپا در نقض برجام کنار آمریکا بوده است، گفت: ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، خطیب زاده که در چارچوب همایش جهانی "نرماندی برای صلح" به پاریس سفر کرده است، در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه فرانسوی لوموند در سوالی در ارتباط با نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و چشم انداز مذاکرات هسته‌ای و اینکه وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام داشته مذاکرات بزودی از سرگرفته خواهد شد، گفت: آنچه که وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام داشت همان چیزی است که از اول روی کار آمدن دولت جدید گفته و شنیده شده است.

از زمان پایان یافتن ششمین دور مذاکرات برای احیای برجام در سی‌ام خرداد در وین، آمریکا و همپیمانانش برغم آگاهی از انتقال قدرت و تغییر دولت در ایران، در پی فضاسازی و فشار به ایران برای بازگشت سریع تهران به میز مذاکرات بوده اند.

دولت بایدن به رغم وعده‌هایی که پیش از انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا درباره بازگشت به برجام مطرح کرده بود، همچنان به سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه می‌دهد.

برچسب‌ها کمیسیون مشترک برجام آنتونی بلینکن ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیسیون مشترک برجام آنتونی بلینکن ایران کمیسیون مشترک برجام آنتونی بلینکن ایران امور خارجه هسته ای مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۷۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به چین که به دنبال حل‌وفصل مسائلی است که می‌تواند روابط تازه بهبود یافته این دو کشور را به خطر بیندازد، امروز – پنجشنبه – از چین خواست تا «رفتار عادلانه‌ای» در برابر شرکت‌های آمریکایی در پیش بگیرد.

به گزارش ایسنا، سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به چین تازه‌ترین دیدار سطح بالا میان این دو کشور است و آنها درباره مسائلی نظیر تجارت جهانی و ارتباطات نظامی گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که روابط واشنگتن و پکن به طور فزاینده‌ای بر سر مشکلاتی مثل چگونگی فعالیت شرکت‌های آمریکایی در چین، صادرات چین و ظرفیت تولید و هم‌چنین حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین به مشکل برخورد کرده و اختلافاتی به وجود آمده است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نشستی که با مقام رسمی چینی در شانگهای برگزار شده، گفت که بلینکن نگرانی‌هایی را در رابطه با «سیاست‌های تجارت» عنوان کرده است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «ایالات متحده به دنبال رقابت اقتصادی سالم با جمهوری خلق چین است و می‌خواهد رفتار عادلانه‌ای در قبال کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین اتخاذ شود.»

چین «انتقادات بی‌اساسی» را مبنی بر اینکه ظرفیت تولیدش «بیش از حد» است، رد کرده و افزود که صنایع این کشور، از وسایل نقلیه الکتریکی گرفته تا پنل‌های خورشیدی، «رقابتی و نوآور» هستند.

آنتونی بلینکن فردا جمعه جهت دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و احتمالا دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور به پکن سفر خواهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • بلینکن وارد چین شد
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • حماس بارها در طول مذاکرات نرمش نشان داده است
  • حماس پاسخ آمریکا را داد + جزئیات