Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم اسدی بیدمشکی؛ روبرت بگلریان را در این دوره از مجلس شورای اسلامی می‌توان از با تجربه‌ترین نمایندگان اقلیت‌های دینی دانست که نخستین بار در مجلس هفتم پا به پارلمان گذاشت و حوزه انتخابیه مسیحیان ارمنی جنوب کشور را نمایندگی کرد. او اکنون حدوداً ۶۰ ساله است و در ادوار هفتم، هشتم و نهم پیاپی به عنوان نماینده حضور داشت و حالا پس از غیبت در دوره دهم، نمایندگی جامعه ارمنی جنوب کشور را بیش از یک سالی می‌شود که در یازدهمین دوره بر عهده گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هراچ خاچاطوریان، آرداواز باقومیان، ژرژیک آبراهامیان دیگر نمایندگان حوزه انتخابیه مسیحیان ارمنی جنوب کشور بوده‌اند که باقومیان با حضور در چهار دوره، بیشترین حضور را نسبت به دیگر همکیشان حوزه‌اش در پارلمان‌های پس از انقلاب اسلامی داشته است.    بگلریان تحصیلکرده رشته علوم اقتصادی دانشگاه اصفهان و کارمند رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی است. او همچنین از سال‌های نخست دهه هشتاد هجری شمسی عضو هیئت تحریریه فصل‌نامه فرهنگی پیمان است که امتیاز آن را وارطان وارطانیان از نمایندگان ادوار مسیحیان شمال کشور در اختیار دارد؛ نشریه‌ای که در معرفی خودش بیان کرده که می‌خواهد «پیام فرهنگ و ادب فارسی را به ادبیات ارمنی و سخن ادب ارمنی را به دریای فرهنگ فارسی زبان راه داده، بتواند قدمی هر چند کوچک در راه دوستی تمدن‌‏ها بر دارد.»   خبرنگار مجلس باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ نمایندگان اقلیت‌های دینی پارلمان رفته تا با آنها درباره دغدغه‌های جامعه‌شان گفت‌وگو کند و اینجا، روبرت بگلریان در محل مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت خود و دغدغه‌های جامعه ارمنی بیشتر توضیح می‌دهد: تمرکز جمعیت ارامنه جنوب کشور در اصفهان و شاهین‌شهر است

باشگاه خبرنگاران جوان: جمعیت حوزه انتخابیه ارامنه جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی چند نفر است و شامل چه استان‌هایی می‌شود؟ تمرکز جمعیتی ارامنه این حوزه در کدام مناطق است؟

بگلریان: ابتدا باید یادآوری کنم اینکه جامعه مسیحیان ارمنی دو نماینده در مجلس دارد، به زمان مشروطیت باز می‌گردد. چراکه از نظر جمعیتی بیش از اقلیت‌های دیگر دینی بوده‌اند و پراکندگی جغرافیاییشان هم بیشتر بوده است. در دوران رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی هم بنابر شرایط و ملاحظات و همچنین بررسی‌ها، این وضعیت ادامه پیدا کرده و قانون اساسی کشور هم در این مسئله صراحت دارد. البته جمعیت ارامنه در دو تا سه دهه اخیر به دلیل افزایش مهاجرت و کاهش زادِ ولد و نرخ رشد جمعیت، تحت تأثیر قرار گرفته و کاهش یافته است.

حوزه انتخابیه ارامنه جنوب کشور شامل استان‌های جنوب استان مرکزی است که جمعیت غالب این جامعه در استان و شهر اصفهان و البته محله معروف جلفاست. افزون بر این، شاهین‌شهر اصفهان و روستای ارمنی‌نشین زرنه در شهرستان فریدن و چند روستا با چند خانوار ارمنی، مناطق محل سکونت ارامنه در استان اصفهان به شمار می‌رود. جمعیت مسیحیان ارمنی در جنوب ایران حدود ۷ هزار نفر است، اگرچه آمار دقیقی نداریم و تمرکز این جمعیت در همان اصفهان و شاهین‌شهر است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

باشگاه خبرنگاران جوان: شما از دوره هفتم مجلس شورای اسلامی وارد عرصه نمایندگی شدید. پیش از آن فعالیت شما چه بود؟ البته در دوره دهم هم حضور نداشتید، در آن دوره چهار ساله چه فعالیت یا اشتغالی داشتید؟

بگلریان: من کارمند رسمی وزارت اقتصاد هستم و پیش از ورود به عرصه نمایندگی مجلس در ۸۳، کارشناس اقتصادی معاونت اقتصادی در تهران بودم. خدا را شکر، به علت آشنایی و اعتباری که در اصفهان داشتم، با هماهنگی‌ها و جمع‌بندی جامعه‌مان، برای ورود به مجلس هفتم رأی لازم را از مردم دریافت کردم. دوران مجلس دهم که نماینده پارلمان نبودم، به وزارت اقتصاد بازگشتم و مشاور امور مجلس تقوی‌نژاد و پارسا، دو رئیس سازمان امور مالیاتی بودم. 

جامعه ارامنه همیشه در ارائه خدمات عمومی مشکل مالی دارد/ مشکل استخدام داریم اما از قبل کمتر شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: مهمترین دغدغه های شما و آقای شاوردیان نماینده ارامنه شمال کشور برای حوزه های انتخابیه‌تان و فراتر، جامعه ارمنی ایران چیست؟ این پرسش در گفت‌وگو با آقای شاوردیان، نماینده ارامنه شمال کشور هم مطرح شد.

بگلریان: هر نماینده مجلس در برابر تمام ملت مسئول است و همه اموری که به ما ارجاع می‌شود، مسائل جامعه ارمنی نیست؛ اما قاعدتاً  به دلیل اینکه نماینده این جامعه هستیم، شاید بیش از ۹۰ درصد امور در حوزه این جامعه باشد. برخی دغدغه‌های جامعه مسیحیان ارمنی به مسائل جاری کشور باز می‌گردد؛ همچنین غیر از مطالبات ارامنه در حوزه امور شخصیه، مراجعان زیادی هم خواسته‌هایی درباره مسائلی چون سربازی، دانشگاه، بهداشت و درمان، بیمه، قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی مختلف دارند. 

البته جامعه مسیحیان ارمنی همیشه در مورد ارائه خدمات عمومی از جمله مدارس، باشگاه‌ها، انجمن‌های فرهنگی و... مشکل  تأمین منابع مالی داشته‌اند. اما به صورت عام‌تر، در حوزه امور قوه قضائیه و قوانین مرتبط با احوال شخصیه کاستی‌هایی هست که تلاش می‌کنیم برطرف شود. مشکلی مانند استخدام هم در دوایر و ادارات دولتی هم هر چند مدت بروز می‌کند، اگرچه آیین‌نامه‌های استخدام در حال حاضر مدون‌تر است و آزمون سراسری برگزار می‌شود و غالباً این دقت وجود دارد که هنگام اعلام حضور متقاضیان استخدام، تدین به دین اسلام و یکی از ادیان رسمی پذیرفته شده در قانون اساسی به عنوان شرط مطرح می‌شود. بعضاً مشاهده می‌شود نسبت به این جنبه مهم از نظر ما، قصور صورت می‌گیرد یا در برخی موارد اختلاف سلیقه پیش می‌آید که سعی می‌کنیم، با همکاری مقامات دولتی این مسائل را برطرف کنیم و البته در سال‌های اخیر کمتر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای شاوردیان در گفت‌گو با ما مطرح کردند که مدارس ارامنه کمتر از خدمات دولتی بهره برده اند. این موضوع را تأیید می‌کنید؟

بگلریان: بله؛ به طور کلی مدارس ما تحت مدیریت جوامع ارمنی است، اگرچه مواد درسی عیناً بر اساس برنامه آموزش و پرورش و تحت نظارت این وزارتخانه است.در برخی ساعات مازاد یا فراغت هم دانش آموزان با زبان و مسائل دینی مربوط به جامعه مسیحیان ارمنی آشنا می‌شوند. برخی از معلمان ارمنی رسمی که این دروس را تدریس می‌کنند، تعداد کمی دارند و بقیه معلمان را هم ساختار اداری یا همان شورای خلیفه‌گری ارامنه تأمین می‌کند. 

چون تعداد دانش آموزان کلاس‌های ما کم شده، برخی اوقات وزارت آموزش و پرورش رویکردی درباره تخصیص دبیران دارد که ما با چالش و مذاکره وارد می‌شویم تا حتی‌الامکان معلمان با کیفیت‌تر را جذب کنیم. با توجه به هزینه‌های آموزش و پرورش، بعضی وقت‌ها خود اولیاء و سیستم خلیفه‌گری ارامنه تلاش دارند کاستی‌ها را جبران کنند.

مردم احساس می‌کنند تاکنون همه گروه‌های سیاسی فرصت اداره جامعه را داشته‌اند/ برخی اوقات دست‌اندرکاران سیاسی از جامعه عقب هستند 

باشگاه خبرنگاران جوان: انتخابات ۱۴۰۰ برای جمهوری اسلامی ایران از جهات مختلفی مانند چینش سیاسی و گرایش‌های نامزدها، نوع نگاه مردم به انتخابات و درصد مشارکت قابل توجه و تأمل بود. جامعه ارمنی چه نگاهی به این انتخابات داشتند؟ مهم ترین نکته قابل تأمل در عملکرد و نگاه جامعه ارمنی در این انتخابات چه بود؟

بگلریان: فکر می‌کنم در این زمینه باید کار علمی انجام شود؛ ممکن است تفاوت‌ها، تمایزها، گرایش‌ها و دغدغه‌هایی در جامعه اقلیت دینی فارغ از مسیحیان ارمنی پررنگ‌تر بوده باشد. ولی با توجه به فضای جامعه، مسائل کشور رفته رفته، پیچیده‌تر و دشوارتر شده و مردم دغدغه‌های مشترک زیادی دارند. شاید ۹۰ درصد دغدغه‌های جامعه ارامنه مانند اقتصاد، معیشت، چشم انداز کشور، روابط خارجی و چگونگی اثرگذاری تحریم ها روی زندگی مردم، مانند دیگر مردم جامعه است. حدسم این است که مردم به ویژه در دو تا سه دهه اخیر، احساس می‌کنند همه گروه‌های سیاسی به نحوی از فرصت اداره جامعه مخصوصاً قوه مجریه برخوردار بوده‌اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

افزون بر این، به نظرم نمی‌آید که دغدغه مردم این فضاسازی رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی باشد که چه مسئله‌ای تقصیر کدام دولت بوده و این دولت چه می‌کند و... ؛ مردم احساس می‌کنند باید یک بازنگری بنیادین در رویکردها رخ دهد و حداقل، اصلاحات ساختاری جدی در حوزه اقتصادی انجام شود. هزینه‌هایی را هم جامعه باید تقبل کند و البته، چنین جایی وظیفه نخبگان و حکومت‌گران است که در درجه نخست، میان خودشان به اجماع برسند و بتوانند یکدیگر را تحمل کنند تا کشور مسائل مختلف  را با موفقیت بگذراند. مردم این مسائل را لمس می‌کنند، متأسفانه برخی اوقات دست‌اندرکاران سیاسی از جامعه عقب هستند و میان خودشان به باورها و گفتمان‌هایی رسیده‌اند و حتی چالش‌های گفتمانی ایجاد می‌کنند که مردم از آنها عبور کرده‌اند؛ این در حالی است که اشکالات اساسی جای دیگر قرار دارد.

نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی تنها درباره مذاکره با آمریکا و برجام نظر دادند

باشگاه خبرنگاران جوان: جامعه ارمنی موضوع خاصی داشت که شما به آن اشاره کنید و پیش از انتخابات درباره آن با ارامنه صحبت داشته باشید؟ در ارتباطتان با شورای خلیفه‌گری مسئله خاصی بود که قابل توجه باشد؟

بگلریان: در مقطع زمانی منتهی به انتخابات، گذشته از همه مسائل عام و شرایط موجود، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مطرح بود اما فکر می‌کنم بر کسی پوشیده نباشد که جامعه اقلیت ارامنه، عُلقه خاصی به کشور ارمنستان دارد. اتفاقاتی که در یک سال گذشته در قالب جنگ دوم قره‌باغ رخ داد و رویکردهای جمهوری اسلامی نسبت به این رخداد، با توجه به امنیت منطقه‌ای و مرزی و امکان دسترسی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مردم از مسلمان و ارمنی و... دغدغه جامعه ارمنی ما در دوران انتخابات بود. یعنی رویکرد شفاف رئیس جمهور دولت سیزدهم در این مسائل مورد توجه مسیحیان ارمنی قرار داشت. 

محور عمده اظهار نظرهای آقای رئیسی و دیگر نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، مذاکره با آمریکا و برجام بود که در نتیجه مسائل منطقه‌ای و خاورمیانه تحت‌الشعاع قرار گرفت. مردم جامعه ارامنه رویکرد خاصی در مقطع انتخابات از سوی نامزدهای ریاست جمهوری نسبت به مسائل منطقه‌ای ندیدند و در آن شرایط، نگرانی‌هایی مطرح می‌شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتر بخوانید

مدارس ارامنه از خدمات دولتی کمتر استفاده کرده‌اند/ فعالیت‌های اجتماعی را از حدود ۱۵ سالگی آغاز کردم/ آینده سیاسی ایران برای ارامنه مهم است ۱۰ سال رئیس انجمن کلیمیان تهران بوده‌ام و آن را ترک نکرده‌ام/ همسرم یکی از مشاورانم است/ در انجام فرائض دینی آزادیم

باشگاه خبرنگاران جوان: مسیحیان ارمنی ایران و به ویژه جامعه حوزه انتخابیه ارامنه جنوب کشور از دولت سیزدهم بر حسب اولویت‌هایشان چه موضوعاتی را مطالبه می‌کنند؟

بگلریان: بر اساس گفت‌وگوهایم در ملاقات‌ها متأسفانه به نتیجه رسیدم دغدغه‌های اقتصادی مردم کشور بسیار جدی است؛ مسائلی مانند موضوع اشتغال جوانان، نبود امنیت و ثبات قیمت‌ها و مسکن، مشکل درمان بیماری‌ها که با شیوع ویروس کرونا تشدید شده از این دست مشکلات به شمار می‌رود. بسیاری از خانواده‌ها به اصطلاح در شرایط لب مرزی زندگی می‌کنند و این مسئله، مسلمان و ارمنی و اقلیت و اکثریت هم ندارد. فقط کافی است در این خانواده‌ها فردی بیمار شود تا مشکلاتی در پی آن بر آنها عارض شود. گذشته از طبقات متوسط یا بالاتر که ممکن است دغدغه‌های سرمایه‌گذاری و سبک زندگی و مانند آن را داشته باشند، عامه جامعه درگیر مسائل اقتصادی مذکور هستند.

نماینده گرایش خاص سیاسی در جامعه ارمنی نیستم

باشگاه خبرنگاران جوان: شما در چهار دوره مجلس هفتم، هشتم، نهم و یازدهم وارد پارلمان شدید که در همه این ادوار، بافت سیاسی و حاکم، اصولگرا بوده و هست. آیا آقای روبرت بگلریان نماینده ارامنه جنوب کشور برای مجالس اصولگراست یا در بیانی دیگر، با اصولگرایان تعامل بهتری دارد؟ برای مثال آقای ژرژیک آبراهامیان در دو مجلسِ کم یا بیش اصلاح طلب ششم و دهم حاضر بوده است.

بگلریان: نه چنین نبوده؛ ممکن است در جامعه ارامنه افرادی باشند که گرایش‌هایی به یک گروه سیاسی خاص داشته باشند اما اگر بگوییم به طور سازمان یافته چنین رویکردی وجود دارد، گزاره درستی نیست. من در مجلس ششم هم نامزد انتخاباتی بودم اما در جمع‌بندی که با دوستان در اصفهان داشتیم، به نتیجه رسیدیم در آن دوره از پارلمان آقای آبراهامیان وارد مجلس شود و من انصراف دادم.

پس از سه دوره نمایندگی از هفتمین دوره، احساس کردم بهتر است نیروی تازه‌ای برای مجلس بیاید. آن زمان هم بحث حضور آقای آبراهامیان و افراد دیگری مطرح بود که به این جمع‌بندی رسیدم برای مجلس دهم نامزد نشوم. حتی تصمیم نداشتم ادامه دهم و در دوره یازدهم بازگردم، اما شرایط خاصی در جامعه ما پیش آمد که به نتیجه رسیدیم در دوره کنونی حاضر شوم. آقای آبراهامیان در یک مقطع زمانی ابراز تمایل کرده بود نمایندگی را ادامه ندهد و بعداً تا حدودی پشیمان شده بود که البته در این باره مطمئن نیستم. شرایط جامعه و نوع تقسیم‌بندی علایق اجتماعی، سیاسی و انتظارهای مردم، تشویقم کرد و من هم با توجه به تجربیاتی که در سال‌های گذشته به دست آورده بودم، تصمیم گرفتم این دوره حضور پیدا کنم. اگرچه تا دو سال پس از پایان دوره نهم تصمیمی برای نامزدی در انتخابات مجلس بعد را نداشتم.

مجلس هفتم از ادوار بعدی خود قوی‌تر بود

باشگاه خبرنگاران جوان: مجلس‌های اصولگرایی که در آن فعالیت کردید، چه تفاوت‌های قابل توجهی در عملکرد تقنینی، نظارتی و همچنین رفتار سیاسی داشته‌اند؟

بگلریان: در مجلس دهم به عنوان معاون پارلمانی تقریباً هر هفته در جلسات حضور داشتم. نمی‌خواهم قضاوت کنم اما با توجه به تجربیاتم از ۵ دوره پارلمان که به صورت مستقیم ارتباط داشتم، با اینکه بخشی از مردم و دوستان اصلاح‌طلب ویژگی‌های خاصی برای مجلس ششم قائل هستند، مجلس هفتم در تمام دوره‌های پنچگانه‌ای که با آنها ارتباط داشتم، قوی‌ترین پارلمان بود. تغییرهایی که پس از دوره ششم مجلس ایجاد شد و نحوه انتخاب دوره هفتم و اما و اگرهایش را یادمان هست اما از نظر تجربه، رفتار سیاسی، قانونگذاری و سطح علمی و اراده و جدیت در حوزه کاریش با وجود ضعیف‌تر بودن برخی ابزارهای نظارتیش از دیگر دوره‌های مورد اشاره قوی‌تر بود. امیدوارم سوء تعبیر نشود و شاید هم هنوز قضاوت درباره مجلس فعلی زود باشد اما چنانکه از مجلس هفتم تا الان دیده‌ام، دوره هفتم از هشتم و به همین ترتیب از دیگر دوره‌ها قوی‌تر بوده است.

برخی نمایندگان تلاش می‌کنند در کمیسیون انرژی حاضر شوند/ ساکنان مناطق نفت‌خیز انتظار دارند توسعه‌یافته‌تر باشند 

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای بگلریان شما در تعداد قابل توجهی از اجلاسیه‌های حضورتان در مجلس، عضو کمیسیون انرژی بوده‌اید. آیا این انتخاب کمیسیون تخصصی به دلیل رشته تحصیلی و ارتباط حوزه اقتصاد انرژی با توجه به تحصیل شما در رشته علوم اقتصادی بوده یا نمایندگی شهرهای جنوب کشور باعث این اتفاق شده است؟ چراکه معمولاً بیشتر اعضای کمیسیون انرژی را نمایندگان حوزه های انتخابیه جنوبی و جنوب غربی کشور تشکیل می‌دهند.

بگلریان: من احساس کردم پس از دو دوره عضویت در کمیسیون اقتصادی می‌توانم تجربه جدیدی را با توجه به جمع‌بندی و مقایسه کمیسیون‌های دیگر داشته باشم. از آنجا که تحصیلاتم در حوزه اقتصادی با حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی ارتباط دارد و به ویژه مسائل عام انرژی و محیط زیست دغدغه‌ام بود، به کمیسیون انرژی رفتم. مثلاً چون اطلاعات عامی از مسائل کشاورزی ندارم، به کمیسیون کشاورزی نرفتم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

البته گرایش پیدا کردن من به کمیسیون انرژی آن هم به خاطر اینکه نماینده ارامنه جنوب کشور هستم، در مقطع جابه‌جا شدن کمیسیون تخصصی به ذهنم خطور نکرده بود. اما اینکه نمایندگان جنوبی کشور غالباً تلاش می‌کنند وزن بیشتری در کمیسیون انرژی داشته باشند، درست است و بیشتر با چنین رویکردی می‌آیند. متأسفانه مردم ساکن در جنوب کشور ما به ویژه خوزستان به عنوان مناطق نفت خیز که نفش برجسته‌ای در تأمین درآمدهای کشور دارند، همیشه انتظار دارند توسعه یافته‌تر باشند و از جهاتی، خود را محروم‌تر احساس می‌کنند. بنابراین، مطمئناً در فرآیندهای انتخاباتی هر دوره از مجلس، نامزدهای همین انتظار را ایجاد می‌کنند، مردم هم توقع دارند آنها مفیدتر باشند و به ذهنشان متبادر می‌شود، حضور در کمیسیون انرژی موجب سوق پیدا کردن منابع مالی بیشتری به آن استان خواهد شد و بخشی از محرومیت‌ها را کم خواهد کرد. طبیعتاً آقایان اول هر مجلسی تلاش می‌کنند در کمیسیون انرژی حاضر شوند.

انرژی‌های نو مغفول مانده است/ مشکلات تأمین برق را ناشی از قیمت‌گذاری می‌بینم

باشگاه خبرنگاران جوان: در گفت‌وگویی که با آقای حسنوند رئیس کمیسیون انرژی اجلاسیه دوم مجلس یازدهم داشتم، درباره وجود تعارض منافع یا لابی‌گری در حوزه استفاده از انرژی‌های نو پرسیدم. او در پاسخش از لفظ «رقابت» به جای لابی‌گری استفاده کرد. آیا شما هم در این باره با احتیاط پاسخ می‌دهید یا قاطعانه نظری دارید؟

بگلریان: مغفول واقع شدن مسئله انرژی‌های نو را قبول دارم اما موضوع را به جای اینکه واقعاً دست‌هایی به طور خاص در کار باشند، به گونه دیگر و ناشی از قیمت‌گذاری می‌بینم. زیرا همین مسئله خود به خود اقتصاد سیاسی انرژی کشور را به نحوی صورت می‌دهد که یا دولت‌ها تشویق به سرمایه‌گذاری لازم را در حوزه انرژی‌های نو نمی‌کنند یا اگر هم تشویق می‌کنند، بخش خصوصی در خرید انرژی و مبادلات برق دچار صدمه می‌شود. یادم هست در مجلس نهم دغدغه‌هایی در حوزه انرژی‌های نو وجود داشت و کسانی که وارد این عرصه می‌شدند، به مشکل بر می‌خوردند. اینکه وزارت نیرو چگونه و با چه قیمتی برق بخش خصوصی را می‌خرد و پرداخت‌ها به چه صورتی خواهد بود، مسئله‌ساز بود. الان هم وزارت نیرو در مسئله پرداخت‌ها چه با نیروگاه‌ها و چه پیمانکاران دچار مشکلاتی شده، با این حال، اگرچه مسائل زمان مجلس نهم کمتر بود، اما در حوزه انرژی‌های نو محدودیت‌هایی وجود داشت. 

فکر می‌کنم دلیل عمده‌ای که موجب شده چنین اتفاقاتی رخ دهد، این بوده که نفت، وجه غالب درآمدزایی شده است. یارانه‌هایی را هم که به حوزه‌های مختلف می‌دهیم، شاید سرمایه‌گذاری در انرژی‌های نو را اقتصادی نمی‌کند یا اگر اقتصادی می‌کند، مسائل مدیریتی مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در گام نخست باید موضوع را تحلیل کرد و شاید لابی‌گری و... نباشد. اگرچه مصطلح شده برای هر چیزی لفظ مافیا را به کار ببریم.

 تلاش می‌کنیم روابط ایران و ارمنستان محکم‌تر شود

باشگاه خبرنگاران جوان: جامعه ارامنه ایران با ارامنه خارج از کشور نیز در ارتباط است و از هم تأثیر می پذیرند.

بگلریان: ارتباط نه؛ بهتر است بگویم عُلقه. متأسفانه وقتی واژه ارتباط به کار برده می‌شود، در فضای کشور ما، مسائل سیاسی به ذهن متبادر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما و آقای شاوردیان برای برقراری روابط میان ارامنه در دو کشور برنامه ای داشته‌اید؟ درباره این مسئله و ویژگی‌هایش توضیح دهید.

بگلریان: ارامنه از نظر تاریخی و فرهنگی علاقه و دلبستگی خاصی نسبت به فرهنگ خودشان و ارمنستان و ارمنیان آنجا دارند. از نظر ارتباطات خانوادگی چنین نیست که همه خویشاوندانشان در ارمنستان ساکن باشند، زیرا نسل‌ها با هم فاصله داشتند و حتی در دوره کمونیسم، ارتباطات بسیار ضعیف بود. این موضوع به الگوهای فرهنگی و تاریخی باز می‌گردد و طبیعتاً وقتی دو کشور همسایه یکدیگر باشند، ایجاب می‌کند که روابط همسایگی با رعایت همه ملاحظات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و... حفظ شود.

بنده و آقای شاوردیان تمایل داریم این ارتباط هر چه بیشتر و مستحکم‌تر شود و گستردگی پیدا کند و همینطور در شرایط کنونی اگر ممکن باشد، ارتباطات اقتصادی و سرمایه گذاری افزایش یابد و به تقویت کشور بینجامد. در طی این روابط، بازارها هم شناخته می‌شوند، ارمنستان ظرفیت و فرصتی برای ورود ما به بازار اوراسیاست و تلاش می‌کنیم در این راستا به هر کدام از دستگاه‌های دولتی کمک کنیم؛ اگرچه خود این دستگاه‌ها کانال‌های رسمی دارند و اگر هم نداشته باشند، به صورت غیر رسمی آماده کمک‌رسانی هستیم. از آنجا که مشکل زبان و فرهنگ در این روابط وجود ندارد، تلاش می‌کنیم در تمام مسائل کمک‌رسان باشیم تا زنجیره روابط ایران و ارمنستان از نظر اقتصادی و اجتماعی محکم‌تر شود، زیرا به نفع هر دو کشور در منطقه خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

موضوع ارث و قصاص اقلیت‌های دینی حل نشده است/ مسائل کشور را از گذشته عمیق‌تر می‌بینم

باشگاه خبرنگاران جوان: دوره ششم مجلس شورای اسلامی، موضوع نابرابری دیه مسلمانان و اقلیت‌های دینی حل شد. در حال حاضر چه مسائلی را درباره احوال شخصیه ارامنه دنبال می‌کنید؟

بگلریان: موضوع قصاص و ارث و همچنین برخی مسائل در حوزه شهادت هنوز حل نشده است. ماده‌ ۸۸۱ مکرر در قانون مدنی و ارث بردن مسلمانان و غیر مسلمانان از مسائلِ حل نشده است. مجلس هفتم در این حوزه طرحش را دادیم که بنا بر شرایط و ملاحظاتی مطرح نشد. در نتیجه تلاش کردیم با صحبت و مذاکره شرایط حل آن را فراهم کنیم، چراکه برای تبدیل شدن این مسائل به قانون، شورای نگهبان اظهار نظر کند و به گونه دیگر بررسی می‌شود. با توجه به دیدگاه علما و این احتمال که نمایندگان مجلس هم چگونه رأی خواهند داد، سعی کردیم موضوع را در دستور کار داشته باشیم که موفق نشدیم آن اصلاحیه لازم را صورت دهیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان: مسائل احوال شخصیه را این دوره مطرح کرده‌اید؟

بگلریان: در این دوره هنوز مطرح نکردیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا مسئله یا دغدغه‌ای ویژه حوزه انتخابیه خودتان داشتید که با وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در میان بگذارید یا مطالبه کنید؟

بگلریان: مسائل خاصی را خودم با وزرا در میان نگذاشتم و در حقیقت موضوعات عام کشور بوده است، چراکه فکر می‌کردم آنها باید ابتدا مشغول به کار شوند و بسته به مسائل مختلف باید به آنها مراجعه کنیم. موضوع احوال شخصیه که عمده آن به مجلس و ساختار قانونگذاری باز می‌گردد و احتمالاًً شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و رویکردهای قوه قضائیه هم در آن دخیل خواهند بود، چندان به قوه مجریه باز نمی‌گردد. ما خدمت رهبری هم حضوراً و غیر حضوری مسائلمان را در دوره‌های گذشته مطرح کرده‌ایم. 

باشگاه خبرنگاران جوان: شما و آقای اختیاری نماینده زرتشتیان ایران در حال حاضر پر سابقه‌ترین نمایندگان اقلیت‌های دینی در پارلمان هستید. اگر از بیرون به خودتان و فعالیت‌هایتان نگاه کنید، آقای بگلریانِ مجلس هفتم با آقای بگلریانِ مجلس یازدهم چه تفاوتی کرده است؟

بگلریان: فکر می‌کنم یکی از تفاوت‌های خودم نسبت به دوران مجلس هفتم این است که مسائل کشور را هم در حوزه سیاسی و هم اقتصادی خیلی گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌بینم. چنین نیست که بسیاری از مسائل را انرژی زیاد بتوان حل کرد، بلکه باید با جامع‌نگری، ارتباطات وسیع‌تر و عمیق‌تر با دست‌اندرکاران را لازم داریم تا کارها را پیش ببریم. مهم‌تر اینکه، وقتی ساختار سیاسی کشور را دقیق‌تر بشناسید، طبیعتاً می‌دانید چه موضوعی را چگونه می‌توان پیش برد و چه زمانی باید پیگیری کرد. حتی شاید زمانش هم نرسد.

گروه دوستی پارلمانی با ایران در مجلس ارمنستان به زودی تشکیل می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: از ارمنستان بگویید؛ زمان گفت‌وگوی ما با نماینده مسیحیان ارمنی شمال کشور درگیری‌ها در آنجا خیلی جدی بود. موضوع درگیری‌های ارمنستان را رصد کرده‌اید؟

بگلریان: چون ارتباط سیاسی و اقتصادی ایران و ارمنستان اهمیت خاصی برایم دارد. تلاش می‌کنم هر زمان فرصت باشد، مسائل و روابط دو کشور و هم مسائل ویژه ارمنستان را از نزدیک دنبال کنم تا تحلیل درست‌تری داشته باشم و اگر جایی بتوانم، کمک‌رسان باشم. پس از پایان آن جنگ، تلاطمات سیاسی وجود داشت و در مجلس ارمنستان هم که حدود دو ماه است تشکیل شده، گروه‌های مخالف و... درگیری‌های زیادی با هم داشته‌اند که کارآمدی پارلمان را تا حدودی معطل کرده است. باید منتظر باشیم که چه اتفاقاتی خواهد افتاد.  آقای ظهوری سفیر ما در ارمنستان هم بسیار فعال و پیگیر امور است تا راه‌های جدیدی باز شود. مجلس ارمنستان هم توجه ویژه‌ای به مسائل ایران دارد و به زودی گروه دوستی مشترک آن مجلس تشکیل می‌شود. فکر می‌کنم به این ترتیب در جهت دیپلماسی پارلمانی بتوانیم هر چه زودتر کمک کنیم تا ارتباطات میان ایران و ارمنستان برقرار شود، موافقت‌نامه‌ها امضا و تا حد امکان عملیاتی شود و مواردی هم که از گذشته مانده، به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم اقلیت دینی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان جامعه مسیحیان ارمنی مجلس شورای اسلامی ایران و ارمنستان ارامنه جنوب کشور کمیسیون انرژی دغدغه های جامعه نماینده ارامنه اقلیت های دینی حوزه انتخابیه احساس می کنند سرمایه گذاری جامعه ارامنه تلاش می کنیم انرژی های نو احوال شخصیه جامعه ارمنی داشته باشند باز می گردد فکر می کنم شمال کشور داشته اند مجلس هفتم قابل توجه جمع بندی دو کشور دوره ها قوی تر تر شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه هم‌زمان با روز کارگر، در سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه با تبریک این روز به همه جامعه بزرگ و محترم کارگری کشور، برگزاری این مراسم پس از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب را فرصتی مغتنم برای اطلاع و پیگیری از منویات و رهنمودهای ایشان نسبت به موضوع کار و کارگران و تلاش در جهت تمهید ساز و کارهای اجرای این رهنمودها دانست.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری این مراسم در کارخانه‌ای بزرگ که محصولاتی قابل عرضه برای بازارهای داخلی و خارجی دارد، محصولات تولید شده در این کارخانه را گواه توانایی و تلاش کارگران و مهندسان و نیز نشان‌دهنده وجود توانمندی در کشور برای انجام کارهای بزرگ دانست و گفت: البته نباید به همین میزان بسنده کرد.

دکتر رئیسی دستاورد دیگر تلاش‌ها و تولیدات این کارخانه و دیگر واحدهای تولیدی کشور را امیدآفرینی با وجود تحریم‌ها و فشارها و برخی کاستی‌ها توصیف کرد که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بوده است و افزود: مسئله امیدآفرینی به تعبیری ترجمان همان شعار ارزشمند «ما پای کار ایران هستیم» شما کارگران عزیز و محترم است که با روحیه ارزشمندتان همانطور که دشمن را در عرصه‌های مختلف ناکام گذاشتید در عرصه اقتصادی نیز ناکام گذاشتید و خواهید گذاشت.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت به عمل آمدن همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر در جهت ارتقای کیفی و کمی روزانه تولید اظهار داشت: ملت ایران و کارگران ما نشان داده‌اند که می‌توانند تولیداتی داشته باشند که کیفیت آن از همه استانداردهای ضروری و جهانی بالاتر باشد، چنانکه در سفر اخیر ما به سریلانکا مهندسان و متخصصان سریلانکایی تاکید داشتند که کار متخصصان ایرانی در ساخت سد و نیروگاه در آن کشور از نظر فناوری و علم‌پایه بودن کاملا به‌روز و حتی بی‌نظیر بوده و برای اولین بار در منطقه کاری با این سطح از تکنولوژی اجرا شده است.

خبر تکمیل می‌شود ... .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • اهمیت نبرد در جبهه اقتصادی کمتر از جنگ نظامی نیست
  • «کارگران» تلاشگران عرصه اقتصادی کشورمان هستند