Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@00:20:08 GMT

پیری و صد عیب؛ چنین گفته‌اند

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۷۶۰۴

پیری و صد عیب؛ چنین گفته‌اند

ایسنا/خراسان جنوبی سالمندی دوران پر از ضعف و ناتوانی است و خراسان جنوبی از استان‌های سالمندخیز کشور، اما با تمهیداتی نباید ضعف این دوران زیادی بزرگ جلوه داد چراکه جامعه آسیب می‌بیند.

همه ما چه بخواهیم چه نخواهیم به آن روز می‌رسیم؛ روزی که احساس می‌کنیم توان بدنی و حوصله ما از موهای ما سپیدتر شده و دیگر وقت رفتن است؛ آن روز دیر یا زود می‌رسد اما آنچه باید به آن توجه کرد دو نکته است؛ یک اینکه سبک زندگی ما در حال حاضر سالمندی سالمی را برای ما رقم خواهد زد و دوم اینکه در زمان سالمندی از خود و بدنمان غافل نشویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، باید این نکته را پذیرفت که سالمندی دوران پختگی، ورزیدگی و زمان احساس بی نیازی است؛ این دوران فرصت سیر به سوی کمال و رسیدگی به خویشتن است؛ این امتیاز دوران سالمندی است.

مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای

سیده سمیه اصغری، رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ایسنا گفت: تغذیه سالمندان نقش به سزایی در سلامت این افراد دارد؛ افزایش تدریجی سن، روند تغییرات فیزیولوژیکی و بروز برخی از مشکلات مانند اختلالات قلبی-عروقی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، تحلیل رفتن قدرت عضلانی بدن در دوران سالمندی این امر را ضروری می‌کند که به مسائل تغذیه‌ای و مشکلات مربوط به آن نگاه ویژه‌ای شود.

وی با بیان اینکه در سالمندی تغذیه فرد دست‌خوش تغییرات بسیاری می‌شود، افزود: عدم تعادل بین مواد دریافتی و مواد مصرفی ممکن است سبب فقر غذایی یا ذخیره آن به صورت چربی شود.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: سالمندانی که اصول تغذیه‌ای را به‌طور صحیح رعایت می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری از قبیل تصلب شرایین، دیابت نوع ۲، پوکی استخوان، فشار خون و سرطان هستند و این خود به تدریج منجر به بهبود کیفیت زندگی آنها خواهد شد.

اصغری بیان کرد: البته هر فرد سالمند با توجه به بیماری‌ها و محدودیت‌های غذایی خود در این دوران باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کند اما باید به جند نکته نیز توجه خاص داشت‌.

وی با تاکید بر کاهش مصرف نمک به منظور جلوگیری از احتباس آب و فشارخون، تصریح کرد: کاهش مصرف چربی‌های مضر در رژیم غذایی،استفاده از روغن زیتون، کانولا و سایر چربی‌های غیراشباع به جای روغن‌های مضر و اشباع برای حفظ سطح نرمال کلسترول خون
مصرف بیشتر کلسیم و ویتامینD برای سلامت استخوان‌ها نیز از دیگر توصیه‌هاست.

اصغری تصریح کرد: مصرف غذاهای غنی از فیبر برای جلوگیری از یبوست و ابتلا به برخی سرطان‌ها، استفاده صحیح و دقیق از مواد معدنی و ویتامین‌های توصیه شده و همچنین نوشیدن 8 لیوان یا بیشتر آب در طول روز نیز از دیگر موارد توصیه شده است.

وی بر کاهش قند مصرفی و استفاده کمتر از غذاهای پرکالری نظیر شیرینی، شکر، آب‌نبات و کیک خامه‌ای، استفاده از غذاهای مغذی که به آسانی قابل جویدن است و مصرف میوه و سبزی‌ها برای تامین فیبر و ویتامین‌های مورد نیاز بدن تاکید کرد.

سالمندان؛ ۹ درصد جمعیت خراسان جنوبی را تشکیل می‌دهند

علی عرب نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان ‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اکنون هفت مرکز نگهداری سالمندان در خراسان جنوبی فعال است که ۱۶۰ سالمندان شامل ۶۵ آقا و ۹۵ بانو در این مراکز زندگی می‌کنند.

وی افزود: خراسان جنوبی ۷۵ هزار و ۲۵ نفر سالمند دارد که ۹.۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

عرب نژاد بیان کرد: جمعیت سالمندان کشور ۷ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ نفر بوده و نسبت جمعیت سالمندی استان به کشور ۱.۰۱ درصد است.

وی تصریح کرد: شورای ساماندهی سالمندان استان از سال ۸۷ شروع به کار کرده و جلسات شورای ساماندهی سالمندان شهرستان‌های استان نیز از ابتدای سال ۹۳ در تمامی شهرستان‌ها و نمایندگی‌ها با حضور فرمانداران و بخشداران تشکیل و  فعال شده است.

عرب نژاد با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای ملی سالمندان که وظیفه ساماندهی امور مرتبط به سلامت و رفاه سالمندان را به عهده دارد، یادآور شد: با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان و فعال کردن موسسات و سازمان‌های مردم نهاد، در راستای تحقق اهداف دبیرخانه شورای ملی سالمندان، راه‌اندازی بنیاد فرزانگان یا به عبارت دیگر موسسه مردمی فرهنگی، هنری و ورزشی سالمندان، در دستور کار این دبیرخانه بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سالمندان بهزيستي خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۷۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منبع تغذیه طرح آبرسانی غدیر از دز به کرخه تغییر یافت

به گزارش خبرنگار مهر، محسن سعادت فر ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای مهار سیلاب و پایدارسازی تأمین آب آشامیدنی در بارش‌های بی‌سابقه اخیر در استان خوزستان گفت: با توجه به حجم بسیار زیاد باران در بالادست سد دز و ورود حجم زیادی آب گل آلود به مخزن سد، به منظور پایدارسازی تأمین آب آشامیدنی طرح غدیر، انتقال منبع تغذیه این طرح از دز به کرخه به سرعت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: کاهش تدریجی آب از منبع تغذیه دز به منبع تغذیه کرخه با هماهنگی معاونت‌های شبکه‌های آبیاری و مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفت و با این اقدام جلوی کاهش کیفیت آب آشامیدنی مناطق شهری و روستایی خوزستان گرفته شد.

سعادت فر ادامه داد: انتقال روان آب‌های ناشی از بارندگی حوضه دز به رودخانه کرخه به منظور کنترل سیلاب در پایین دست سد دز به عنوان اقدامی فوری عملیاتی و در این مدت بخش قابل توجهی از سیلاب از طریق سه نقطه ارتباطی دز و کرخه در منطقه غرب شبکه آبیاری دز تخلیه و مهار شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان با اشاره به آماده‌باش کامل شرکت بهره برداری شمال خوزستان در بارندگی‌های اخیر، بیان کرد: بارش‌های سنگین و حجم زیاد روان آب بالا دست شهر آزادی اندیمشک موجب تخریب سیل بند کرخه شد که این سیل بند با اقدام فوری و جهادی ترمیم شده است.

کد خبر 6099683

دیگر خبرها

  • خالی کردن حساب سالمندان در پای عابربانک
  • خالی کردن حساب سالمندان در پای عابربانک!
  • آموزش شستشوی دست و تغذیه سالم برای کودکان
  • چه موادی علائم بیماری آسم را تشدید می‌کنند؟
  • منبع تغذیه طرح آبرسانی غدیر از دز به کرخه تغییر یافت
  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • اولویت اصلی شورای شهر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است
  • ۱۸۳ روستای خدابنده با جمعیت بالای ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار است
  • نبود کارشناس تغذیه در تنها کلینیک دیابت کرمانشاه