Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، همه چیز از آب شروع شد. درست از اردیبهشت امسال که آب کارون روندی کاهشی در پیش گرفته بود و به دنبال آن هورالعظیم و نهرها نیز به سوی خشکی می رفت اما خبری از حق آبه و رهاسازی آب از سدهای دز و گتوند نبود، کشاورزان هر چه کردند نتوانستند خرماهای خود را از آسیب تنش آبی حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  پیگیری مسئولان که برای آزادسازی آب از سدها پاسخ داد اما  نوش دارویی بود پس از مرگ سهراب  چراکه دسترنج یکساله ی نخل داران دیگر کیفیت هرساله را نداشت.

کشاورزان می گویند نخل با آب زنده است و قد می کشد و وقتی خبری از آب نباشد دیگر نه نخلی سایه می گستراند و نه خرمای با کیفیتی به صاحب خود می دهد. مسئولین به فکر راه چاره افتادند که از راه خرید تضمینی خرما بخشی از خسارت کشاورزان را جبران کنند. موافقت دولت و وزارت جهاد کشاورزی و همه ی نهادها و مسئول دست به دست هم داد تا خرماهای کشاورزان با قیمتی مصوب از آن ها خریداری و روانه ی بازار بورس شود. حالا با گذشت دو هفته از آغاز روند خرید تضمینی خرماها دردسرهایی جدیدی برای نخل داران به وجود آمده و کشاورزان مجبورند باید برای فروش محصول خود بهایی بیش از درآمد حاصل از فروش آن ها بپردازند.

 کام تلخ کشاورزان

کشاورزان شهر از دردسری می‌گویند که طعم شیرین خرما را در کامشان تلخ کرد. محمد کشاورز آبادانی است که چهره اش از تلفیق شراره‌های خورشید و خشم برافروخته است، او از سختی‌های این چند روز می‌گوید: بخاطر اینک ماشین‌های حمل خرما تا زمان دریافت محصول توسط مراکز خرید معطل می‌شوند، مجبور می‌شوم شبی ۵۰۰ هزار تومان بابت کرایه آن ماشین بپردازم.

یک نخل دار دیگری در تایید صحبت‌های محمد می‌گوید: از زمانی که خرما‌های من برای رساندن به مراکز خرید تضمینی برده شد تا الان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فقط خسارت معطلی آن خودرو را پرداخت کرده ام و اگر امشب نیز خرما را دریافت نکنند مجموع خسارت‌های پرداختی برای فروش محصولم ۳ میلیون تومان می‌شود.

آه دل رانندگان

در این میان راننده‌های خودرو‌های باری هم از قلم نیفتادند. جعفر سال هاست که با نیسان آبی است جابه جا می‌کند و چندین سال است بار کشاورزان آبادانی را به هر مقصدی که بخواهند می‌رساند. او از معطلی و بلاتکلیفی هایش در این روزهایش زیر تیغ آفتاب می‌گوید: خیلی وقت‌ها بار خرما را که بر خودروی خود می‌گذارم سه روز طول می‌کشد تا آن‌ها را از من تحویل بگیرند. به جز امکان خرابی خرما ، احتمال تصافات در جاده به خاطر صف طولانی خودرو‌های حامل بار هم بیشتر می‌شود مگر چقدر برایمان سود دارد؟

راننده‌ی ماشین باری دیگری هم از علت معطلی خودرو‌ها در صف‌های طولانی می‌گوید: شیفت‌های تحویل شبانه روزی خرما شبانه روزی نیست به همین خاطر مجبور می‌شوییم مدت زیادی را مقابل سردخانه‌های تحویل خرما در انتظار بگذرانیم.

زیانی بیش از درآمد

با بنیامین خیرآبادی، رئیس اتحادیه صنف کشاورزی آبادان بر صحبت‌ها مهر تایید می‌زند و می‌گوید: خرید تضمینی حرکت خوبی برای جبران خسارت‌های کشاورزان است، اما معطلی در تحویل بار وهزینه جا به جایی خرما در نهایت به زیان آن‌ها تمام می‌شود و هزینه آن حتی از درآمد حاصل از فروش محصولشان هم بیشتر می‌شود.

او برگزاری نشستی در آبادان با حضور مسئولین و تقاضای بی حاصل فرماندار ویژه آبادان در خصوص ارفاق به نخل داران در درجه بندی محصولشان نیز اشاره می‌کند که از سوی مسئولان مربوط عملی نشد و در نهایت او هم از مسئولین خواست تا جابه جایی انحصاری شدن خرما‌ها توسط کارگران سردخانه را لغو کنند و کشاورزان خود بتوانند حاصل زحمت یک سالشان را روانه‌ی سردخانه‌ها کنند.

حسن دشتی، رئیس جهاد کشاورزی آبادان نیز از سرآمد بودن این شهر درتخلیه‌ی خرما نسبت به دیگر شهر‌های استان خوزستان از نظر سرعت عمل می‌گوید و ادامه می‌دهد: افزایش دهانه‌های تحویل خرما در سردخانه ۵ مهر آبادان، به منظور سرعت بخشی به کار دریافت خرما‌ها و جلوگیری از خراب شدن آن‌ها برای عرضه در بازار بورس صورت گرفت.

دشتی تخلیه‌ی خرما‌ها توسط نخل داران و کارگران آن‌ها را ممکن دانست، اما توصیه کرد در هنگام تخلیه از ماشین باری و انتقال به سردخانه مراقبت سبد‌ها باشند تا هم دچار شکستگی نشوند و هم از ریخته شدن خرما‌ها از بیرون سبد جلوگیری کرده باشند تا کشاورزی خسارت نبیند.

معطلی‌ها صحت ندارد

محمد امین معین راد، مدیر کل تعاون روستایی خوزستاناما اظهارات کشاورزان و دارندگان خودرو‌های حامل خرما را درباره معطلی هایشان را رد می‌کند و می‌گوید: بعضی افراد پس از پایان مدت زمانی تعیین شده برای خرید خرما مراجعه می‌کنند و می‌مانند تا صبح روز بعد جز نفرات اولی باشند که خرما‌ها را تحویل می‌دهند، اما هیچ گونه معطلی چند روزه‌ای در تحویل خرما‌های کشاورزان آبادانی وجود ندارد.

وقتی گلایه‌ی کشاورزان درخصوص درجه بندی ناعادلانه خرما‌ها به گوشش رسید، او کار خرید خرما را تخصصی خواند و به دستورالعمل‌های ابلاغ شده وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و توضیح داد: خرمای درجه ۳، ۲۱۰ عدد در هر کیلو تعریف شده و اگر تعداد خرمای کشاورزی بیشتر این تعداد در کیلو باشد خرمای او خریداری نمی‌شود.

به کشاورزان آبادانی و خرمشهری امسال خسارت سنگینی وارد شد و همتی مضاعف می‌طلبد تا با آسان کردن روند خرید تضمینی خرما از آن ها، نخل داران دست کم شاهد خراب شدن باقی مانده‌ی ثمر نخل‌های خود که تنها یک سوم از میزان هرسال است نباشند.

گزارش از لیلا احمدی

انتهای پیام / ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خرید تضمینی خرما کشاورزان خسارت دیده خرید تضمینی ی کشاورزان نخل داران خودرو ها خرما ها ی خرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۷۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ امید جهان نژادیان گفت: خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم است و برداشت این دانه‌های طلایی در استان از بیستم فروردین امسال از مناطق جنوبی استان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان میزان خرید روزانه خرید گندم از کشاورزان خوزستان را بیش از ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۵۶۰ هزار تن از این محصول راهبردی خریداری و به سیلو‌ها انتقال داده شده است.
وی درخصوص میزان خرید گندم نسبت به پارسال می‌گوید: تاکنون شاهد افزایش دوبرابری این محصول هستیم و استقبال کشاورزان برای تحویل به مراکز خرید خوب بوده است.
در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به قیمت ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.
پارسال در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان کشت گندم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • گلایه مددجویان بهزیستی از عدم تحویل کولر گازی
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • کشاورزان همچنان چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم