Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:16:38 GMT

برداشت نسترن وحشی در خلخال آغاز شد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۹۲۲۵

برداشت نسترن وحشی در خلخال آغاز شد

محمدشاد خاطر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از  ۵۰ تن نسترن وحشی از رویشگاه‌های درختچه‌های نسترن وحشی خلخال برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی گفت: مهرماه سال گذشته ۵۵ تن نسترن وحشی در این شهرستان برداشت شد و دلیل کاهش پنج تنی تولید امسال این محصول کشاورزی نسبت به سال قبل تاثیر خشکسالی و کم‌آبی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه استقبال مردم از مصرف این میوه وحشی در سال‌های اخیر موجب افزایش سطح محصول و برداشت قابل توجه آن از رویشگاه‌های نسترن وحشی در مناطق مختلف شده ، گفت: بوته‌ها و درختان قد کوتاه این میوه وحشی به صورت خودرو در کوهستان‌ها، مزارع و حاشیه باغات این شهرستان رشد می‌کنند که علاوه بر مصرف میوه ، کاربردهای دیگری نیز از جمله استفاده دیوار حفاظتی برای جلوگیری از ورود حیوانات وحشی و احشام  به داخل مزارع و باغ های میوه دارد.

او اظهارکرد: بدلیل تیغ‌دار بودن شاخه درختان میوه نسترن وحشی علاوه بر استفاده خوراکی از این میوه در بین مردم، برخی از باغداران اقدام به تکثیر درختان نسترن وحشی در حاشیه باغات خود جهت استفاه از آن برای حفاظت از باغ‌ها می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال همچنین به شناسایی بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در مناطق مختلف این شهرستان اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی در این شهرستان برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی، حمایت از متقاضیان کشت این گیاهان در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی خلخال قرار گرفته است.

وی گفت: با توجه به افزایش روزافزون تقاضا برای خرید گیاهان دارویی تلاش می‌شود تا با راهنمایی و ارائه مشاوره‌های کارشناسی به مجریان، وسعت زیر کشت گیاهان دارویی و تولید محصول را افزایش دهیم.

وی تشویق روستاییان برای راه‌اندازی گلخانه‌های کوچک با ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت را از جمله اقدامات صورت گرفته برای رونق و توسعه کشت گیاهان دارویی در این منطقه ذکرکرد.

به گفته او ، با هدف رونق کسب و کار جوانان روستایی و اشتغال‌زایی اجرای برنامه‌های حمایتی و ارائه تسهیلات کم‌بهره و هدایت مسائل علمی و فنی به متقاضیان کشت و کار انواع گیاهان دارویی ضرورت دارد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد ، برغم فراوانی گیاهان دارویی در خلخال این شهرستان فاقد هرگونه کارخانه و یا کارگاه مکانیزه فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی همچون نسترن وحشی با خواص درمانی و دارویی بوده و اهالی روستاها فرآوری نسترن وحشی را بصورت روش‌های سنتی گذشته سنتی و با پهن کردن آن در پشت‌بام خانه‌ها انجام می‌دهند.

با افزایش قیمت سایر محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی در بازار قیمت نسترن وحشی نیز به چندین برابر سال قبل افزایش یافته و نسترن وحشی خریداری شده توسط مردم منطقه اغلب به صورت پخته و آش‌های سنتی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

میوه نسترن وحشی که در زبان محلی گیلدیک نامیده می‌شود، دارای خواص درمانی مختلف نظیر درمان انواع بیماری‌های گوارشی و نفخ شکم است.

وجود شرایط آب و هوایی خاص و کوهستانی همراه با  ارتفاع مناسب از سطح دریاهای آزاد موجب شده تا شهرستان خلخال به منطقه‌ای مناسب برای رویش و پرورش انواع گیاهان دارویی همچون نسترن وحشی ، زلزالک کوهی ، زرشک وحشی ، داغداغان ، پسته وحشی ، زغال اخته ، زعفران ، گل محمدی ، خاکشیر، بالنگو شهری (قره بزرگ)، گل گاو زبان، نعناع، آویشن و سایر گیاهان دارویی مرسوم تبدیل شده ، طوری‌که تاکنون بیش از ۴۰۰ نوع گیاه دارویی در این منطقه شناسایی شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گیاهان دارویی خلخال برداشت محصول استان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گیاهان دارویی خلخال وزارت جهاد کشاورزی گیاهان دارویی خلخال برداشت محصول استان اردبیل گیاهان دارویی نسترن وحشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۹۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: برداشت گندم از ۴۱ هزار هکتار از مزارع کازرون از فردا دهم  اردیبهشت آغاز می شود  و تا آخر خرداد.

حمید رشیدی با بیان اینکه  ۱۰ هزار هکتار از مزارع گندم این شهرستان آبی و مابقی دیم است افزود: پیش بینی می‌شود حدود ۵۰ هزار تن گندم از این مزارع تولید شود.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی، کاهش بارندگی و کاهش کیفیت و میزان آب‌های سطحی، نسبت به  پارسال،  ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشته ایم.
رشیدی گفت: کریم، دهدشت، قابوس، کوهدشت، ساورز و ارقام آبی سیروان، برات، آران، تیرگان، طلایی و سارنگ از ارقام گندم کشت شده در این شهرستان است.
وی افزود: شرکت غله و تعاون روستایی کازرون به عنوان مباشر ، مسئولیت خرید تضمینی گندم را با قیمت مصوب پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان با توجه به شرایط اُفت بر عهده دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: پنج مرکز خرید و سیلوی شهرستان کازرون آماده خرید گندم از کشاورزان است.
شهرستان کازرون در غرب فارس و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار