Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن طاهری پیرامون اهمیت و جایگاه روز جمعه گفت: روز جمعه در فرهنگ اسلامی جایگاه خاصی دارد از این رو روزی برای عبودیت و نزدیکی به خداوند متعال است این روز در تمام ادیان وجود دارد، اما برای مسلمانان روز جمعه در نظر گرفته شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: اهمیت روز جمعه به حدی است که خداوند در قرآن کریم سوره‌ای به عنوان جمعه آورده است و در این سوره علاوه بر بیان احکام روز جمعه جایگاه این روز را برای بیان می‌کند به اعتقاد علامه طباطبایی سوره جمعه مسلمانان را برمی‌انگیزد که به نماز جمعه اهمیت دهند و مقدمات به پا داشتن آن را فراهم کنند؛ چون نماز جمعه از شعائر بزرگ خداست که بزرگ‌داشتن آن هم دنیای مردم و هم آخرتشان را اصلاح می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوره جمعه با تسبیح خداوند آغاز می‌شود و بیان می‌کند خداوند در میان مردم پیامبری مبعوث کرده تا آنان را با اخلاق پاک تزکیه کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد.

طاهری در مورد مضامین سوره جمعه بیان کرد: در سوره جمعه رها کردن خرید و فروش وقتی بانگ نماز جمعه بلند می‌شود و حرکت کردن به سوی ذکر خدا و سرزنش کسانی که در هنگام خطبه نماز جمعه «پیامبراکرم (ص)» به سراغ خرید و فروش رفتند از موضوعات مهم آخرین آیات این سوره است.

وی نامگذاری روز جمعه با عنوان جمعه‌های انتظار را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: روز‌های جمعه را منتسب به حضرت «ولی عصر (عج)» می‌دانند از این رو به جمعه‌های انتظار مشهور است، زمانی که منتظران در آن با خواندن دعای ندبه و زاری به درگاه پروردگار خود از خداوند می‌خواهند تا ظهور ایشان را سرعت ببخشد.

طاهری اهمیت انتظار را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: انتظار در حقیقت امید را به جامعه بشری تزریق می‌کند اگر امید و انتظار از انسان و جامعه رخت بربندد؛ ادامه زندگی برای بشر، بی روح، بی معنا و بی لذت خواهد بود. «امام صادق (ع)» می‌فرمایند: «اگر کسی از شما شیعیان بمیرد در حالی که منتظر امر فرج «امام مهدی (عج)» باشد، همانند کسی است که در کنار حضرت «ولی عصر (عج)» جنگیده است». سپس فرمودند: «نه به خدا قسم، بلکه مثل کسی است که در کنار «رسول خدا (ص)» به شهادت رسیده باشد.»

این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: غسل جمعه از جمله عبادات‌ها در این روز محسوب می‌شود همچنین خواندن دعای ندبه برای منتظران و برگزاری نماز جمعه مورد تاکید بوده و از آنجا که روز جمعه روز عبادت محسوب می‌شود جمعه را برترین روز هفته نیز باید شناخت البته احادیث فراوانی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد «پیامبراکرم (ص)» و صحابه و همچنین «ائمه معصومین (ع)» از روز پنج شنبه خود را برای به جا آوردن عبادات جمعه آماده می‌کردند.

وی از مهم‌ترین کار‌های عبادی روز جمعه را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: به جا آوردن نماز‌های مستحب، مانند نماز‌های نافله روز جمعه، نماز‌های هدیه به «پیامبر اکرم (ص)» و حضرت «فاطمه (س)»، نماز اعرابی و نماز جعفر طیار در این روز توصیه شده است، خواندن زیارت‌های خاص این روز، مانند زیارت «امام حسین (ع)» و زیارت «امام زمان (عج)» و صلوات فرستادن بر «پیامبر اکرم (ص)» مورد تاکید قرار دارد.

طاهری پیرامون دیگر اعمال روز جمعه خاطر نشان کرد: تلاوت قرآن به ویژه برخی سوره‌ها در روز جمعه مورد تاکید قرار دارد نکته قابل تامل برای مومنان دعا کردن در روز جمعه است که در آن تاکید ویژه برای طلب مغفرت از خداوند شده است پیرامون خواندن دعای سِمات در غروب جمعه نیز تاکیدات از «ائمه معصومین (ع)» شده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امام زمان پیامبر اکرم سوره جمعه نماز جمعه روز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۹۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، نماز عبادی سیاسی جمعه ۱۴ اردیبهشت در استان فارس اقامه شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت در هفته پیش رو اعلام شد
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
  • تفال به حافظ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به آب روشن می‌عارفی طهارت کرد..
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در فارس
  • خطبه های نماز جمعه نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان‌های هرمزگان
  • نماز جمعه شهرستان‌ها