«علی لندی»ها ظرفیتهای انقلاب اسلامی هستند
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۰۰۱۵
ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه علی لندی برای دانشآموزان و نسل جوان الگو شده است، گفت: شجاعت، فداکاری و در خدمت همنوع بودن، الگوهای زیبایی بوده که باید این الگوها را برجسته کرد، زیرا علی لندیها ظرفیت انقلاب اسلامی و پرورشیافتههای مکتب امام (ره) هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام ۹ مهرماه در خطبههای نماز جمعه شهرکرد با اشاره به قصص انبیا در قرآن، اظهار کرد: طبق گفته پروردگار متعال، انبیا همه در یک راه و مسیر قرار داشتند، این شبهه نباید ایجاد شود که وقتی پیامبران متعدد هستند، دینها نیز متفاوت خواهد بود، درست است که در هر مقطع و موقعیتی خداوند پیامبران را میفرستد، اما دین یکی است.
امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه آیین آسمانی همواره توحید است، افزود: این آیین را نبی خدا عرضه میکند و آن توحید و معادباوری است، بنابراین پروردگار متعال در قرآن کریم به یکی بودن امتها اشاره میکند و قطعه قطعه کردن دینها و جامعه کار بشر است.
وی انتظار از انسان را انجام عمل صالح عنوان و بیان کرد: از تمامی انسانها همین مطلب درخواست میشود که در سایه ایمان به خدا، عمل صالح انجام دهند و اگر چنین کنند، رستگار شده و عاقبت بخیر میشوند.
نکونام با تاکید بر درس گرفتن از آیات قرآن توسط دولتمردان، تصریح کرد: کسانی که موقعیتی را گرفته و اقتدار پیدا میکنند، باید بدانند چگونه با مردم عمل کنند و منت بر سر مردم نگذارند، کارشان را از خداوند بدانند و از مردم برای پیشبرد امور کمک بخواهند.
خطیب نماز جمعه شهرکرد غفلت از حساب و کتاب پروردگار را مایه خسران در قیامت دانست و افزود: بنابراین باید به یاد مرگ، قیامت، حساب و کتاب بود، قبل از آنکه مرگ فرا برسد و راهها بسته شود، باید به عاقبت خود فکر کرد تا بتوان آینده درخشان برای خود در قیامت رقم زد.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری درادامه با تاکید بر خالصانه انجام دادن کارها، اظهار کرد: هر کاری که برای خدا انجام میدهید، بزرگ نشمارید، آفت عمل عُجب و نازیدن به آن عمل است.
وی با اشاره به نهم مهرماه، روز جهانی سالمندان، افزود: یکی از دستورات اخلاقی اسلام، رعایت حال بزرگسالان است، عموما سالمندان نیازمند عطوفت و خدمت هستند، هر مقدار به این قشر توجه شود، زمینه عاقبت بخیری انسان فراهم میشود.
نکونام با اشاره به دهه وقف در هفته انتهایی ماه صفر، بیان کرد: صدقه جاریه و آثار اجتماعی آن باید گوشزد شود، وقف، آثار دینی فوقالعادهای دارد و حوزههای علمیه، مساجد، خدمات اجتماعی به برکت وقف گسترش پیدا میکنند.
وی با اشاره به روز روستا و عشایر، توضیح داد: تقویت روستاها در اولویت است و زمینهای فراهم شده تا از این مکانها مهاجرت صورت نگیرد، زیرا توسعه روستاها، تولید، کشاورزی، صنایع دستی و سلامت همهجانبه را رقم خواهد زد.
امام جمعه شهرکرد با اشاره به فرا رسیدن روز نیروی انتظامی، بیان کرد: مجموعه نیروی انتظامی، خدوم، ارزشمند و بالنده هستند، البته این تعریفها نشاندهنده نبود ضعف نیست، کارکنان ناجا باید خالصانه و بیمنت در خدمت مردم باشند.
نکونام با اشاره به ارتحال علامه حسنزاده آملی، بیان کرد: این شخص، علم و عمل را در هم آمیخت و تمام این علوم را در جهت خدا بهکار برد و همین سبب در دلها جای گرفته است، این سالک، علم را در ظرف توحید ریخت و همه داشتههایش را در مسیر پروردگار هزینه کرد، هر شخص در هر کسوتی میتواند موحد باشد و کارش را با نگاه توحیدی انجام دهد تا عاقبت بخیری را برای خود رقم بزند.
خطیب نماز جمعه شهرکرد با بیان اینکه علی لندی برای دانشآموزان و نسل جوان الگو شده است، گفت: شجاعت، فداکاری و در خدمت همنوع بودن، الگوهای زیبایی است که باید این الگوها را برجسته کرد، زیرا علی لندیها ظرفیت انقلاب اسلامی و پرورشیافتههای مکتب امام هستند.
وی با اشاره به ارتحال پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، اظهار کرد: مسائل رسالت و امامت از مقولههایی هستند که خداوند برای بشر قرار داده، زیرا از مهمترین عنایات و الطاف بهحساب میآیند، اگر بشر میخواهد طریق کمال را طی کند، باید از طریق امامت و حجتهای الهی ره به سوی کمال طی کند.
نکونام به بیان شبهات پیرامون مسئله امامت و ولایت پرداخت و ادامه داد: این شبهات باید پاسخ داده شوند و فضای مجازی یکی از مهمترین عرصهها برای تبیینگری است، از نهضت اباعبدالله هم باید شبههزدایی شود، زیرا جریانی سیال است، اما برخی سعی در نشان دادن آن بهصورت ایستا دارند.
امام جمعه شهرکرد عرصه دین و سیاست را از دیگر مقولات نیازمند تبیین عنوان و بیان کرد: این دو موضوع از هم جدا نیستند، برخی به مردم القا میکنند که سیاست عرصه حقهبازی است و دین نباید در سیاست ورود پیدا کند، مسئله حکومت اسلامی قبل ظهور از دیگر موضوعات است و برخی سعی دارند حکومت اسلامی قبل از ظهور را نامشروع جلوه دهند.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برخی سعی بر این دارند که روحیه ایستادگی در برابر مستکبران را ضعیف کنند و در این راه از امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) مایه میگذارند، شبه و ابهام درباره مسائل هستهای نیز، باعث محروم کردن دانشمندان از علم میشود که کار نسل جوان در فضای مجازی سنگین است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی سیاسی منطقه چهارمحال و بختیاری علی لندی امامت ولايت چهارمحال و بختیاری جمعه شهرکرد علی لندی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۰۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری میگذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، موج ترورها علیه شخصیتهای روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.
ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضیزاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف میکنند.
نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیتالله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریستها میشود.
آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب میکنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.
جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور میشود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی میپرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.
خودرو تروریستها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک میداده است.
تروریستها چراغی که ساکنان محل در پارک امینالدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.
ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه تمام میشود و استاد مطهری عزم منزل میکند. ظاهرا قرار بر این میشود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزتالله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه میکنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه میرسد.
ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک میشود و او را به نام صدا میکند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلولهای به زیر گوش او شلیک میکند که از ابروی چپش خارج میشود.
قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار میکند و خود را به اتومبیل پیکان استیشنشان میرساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار میکنند.
گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید میدانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص میکرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.
استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایدهها و دستورات حضرت امام تبعیت میکردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی میگوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید میگرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع میشد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.
اینها یکسری مسائلی را تداعی میکرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسهای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.
همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی میگویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آنها بودند که پیغامها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران میرساندند پیامها معمولا در قم گرفته میشد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار میکردند افراد میرفتند و پیامها را شفاهی از امام میگرفتند و میآمدند و عمل میکردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام میشد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.
بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم میدانستند و میشناختند که اینها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمودها و پیامها را میگرفتند و عمل میکردند.
استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیامها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بارها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین میبرد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه میشد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العادهای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.
از نگاه شهید مطهری، بزرگترین ضربهای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.
شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزلهی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:
نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفهی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو میگیرد و برای حفظ مغز است.
اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.
شهید مطهری از مهمترین نیروهای انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.
خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمتهای بزرگ کرده است این مرد عالی قدر