Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@08:25:11 GMT

نذر جالب کوهنورد مشهدی برای دهه پایانی صفر

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۰۱۶۶

نذر جالب کوهنورد مشهدی برای دهه پایانی صفر

سید امیرحسین سیدی فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه سالی چندبار برای صعود به قله چمن به سمت زشک شاندیز می‌رود، بیان کرد: آدم‌ها حاضر نیستند که در منزل و اتاق کثیف و نامرتب زندگی کنند ولی رودخانه‌ای را که این همه حیوان از آب آن استفاده می‌کنند و در حقیقت رکن حیاتی در طبیعت دارد را اینقدر کثیف می‌کنند و بعد هم اینطور نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کوهنورد مشهدی با اشاره به اینکه در مسیر کوهنوری و عبور از مسیر رودخانه زشک مشاهده کردم که رودخانه پر از آشغال و زباله و پلاستیک شده است، گفت: از دیدن این صحنه بسیار ناراحت شدم که چرا ما این رودخانه‌ها را امانت خدا نمی‌دانیم و در حفظ و نگهداری و نظافت آن هیچ کاری انجام نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه اگر از جنبه ثواب و پاداش حساب کنیم طبیعت امانت خدا است، تاکید کرد: رودخانه‌ها سرمنشاء آب و حیات و بسیار مهم و تاثیرگذار هستند و اگر از جنبه انسانی و اخلاقی هم موضوع را در نظر بگیریم باز هم نباید نسبت به رودخانه‌ها تا این حد بی‌تفاوت باشیم؛ در منطقه زشک شاندیز مسافران خارجی و داخلی و گردشگران زیادی رفت و آمد دارند و این محیط کثیف و پر از زباله رودخانه و اطراف آن چهره بسیار زشتی دارد و برای ما ایرانیان کسر شأن است که طبیعتی این‌چنین نامرتب و نازیبا داشته باشیم.

نظافت و پاکسازی طبیعت هم می‌تواند جزو کارهای خیرخواهانه باشد

سیدی فلاح اظهار کرد: مردم کشور ما بسیار مهربان و دلسوز و همواره در کارهای نیک و خیرخواهانه پیش‌قدم هستند، نظافت و تمیز کردن طبیعت هم می‌تواند جزو همین کارهای خیرخواهانه باشد، وقتی مردم ما ظرفیت و پتانسیل خوبی برای کارهای خیر دارند باید در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسبی شود تا اگر فردی بانی این کار خیر شد باقی مردم و خیرین هم پای کار بیایند و همه کسانی که نذر چای، دیگ غذا، شله و شله زرد و غیره دارند برای پاکسازی و نظافت و نگهداری طبیعت هم نذر کنند.

وی که شغلش دامداری است در ادامه افزود: همه این موارد باعث شد که خودم چنین نذری را انجام دهم بلکه زمینه‌ای شود و باقی خیرین هم برای حفظ زیبایی و نظافت طبیعت نذری انجام دهند و پای کار بیایند، شروع کار را هم در روز اربعین قرار دادم تا افراد متدین و مومن که همیشه در جاهایی که نیاز بوده به کمک جامعه آمدند در این مورد هم پای کار بیایند و در کنار سایر نذرهای خوب و امورات خیرخواهانه که انجام می‌دهند، این نذر طبیعت را هم انجام دهند.

این کوهنورد دوستدار طبیعت با بیان اینکه پاکسازی رودخانه زشک را از سرچشمه شروع کرده، بیان کرد: تعداد پنج کارگر را باهزینه شخصی حدود ۱۰ میلیون تومان به مدت ۱۰ روز اجیر کردم تا هر چه زباله و آشغال در داخل و اطراف رودخانه است جمع‌آوری و پاکسازی کنند، طول رودخانه حدودا ۱۸ کیلومتر است که البته با این مبلغ و تعداد روزی که نظر گرفته‌ام احتمالا عملیات پاکسازی به خاطر کیسه زباله‌های باقیمانده مصالح که به رودخانه ریخته شده است بیشتر طول می‌کشد و هزینه بیشتری نیاز است و امیدوارم باقی خیرین نیز پای کار بیایند و این رودخانه زیبا پاکسازی و تمیز شود و مردم نیز رودخانه را تمیز نگهداری کنند.

مردم برای حفظ و زیبایی طبیعت مشارکت کنند 

وی با اشاره به اینکه در باور عموم شهروندان همه کارها وظیفه دولت و شهرداری‌هاست، اظهار کرد: دولت و شهرداری‌ها به اندازه کافی مشغولیت دارند و بیشتر به نظافت و تمیزی معابر عمومی و خیابان‌ها و جمع‌آوری زباله‌های شهری رسیدگی می‌کنند، بعضی از کارها را هم مردم می‌توانند انجام دهند و منتظر دولت و شهرداری‌ها نباشند، باید طوری فرهنگ‌سازی شود که خود مردم هم مشارکت داشته باشند پس ادارات وسازمان ها فرهنگ سازی و تبلیغ کنند تا مردم همکاری داشته باشند و این‌گونه کارها توسط خود مردم روستا به صورت خودجوش می تواند انجام شود.

کوهنورد مشهدی با اشاره به تجربه سفری که به یکی از روستاهای قرقیزستان داشته است، اظهار کرد: در محیط  آن روستا هیچ زباله و آشغالی نبود برایم جالب بود وقتی پرس و جو کردم متوجه شدم که روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته به صورت داوطلب چند نفر از جوانان روستا در کار نظافت روستا گرد هم می‌آیند و با تشویق اهالی روستا چند کیسه به این جوانان داده می‌شود و آنها کل زباله و آشغال‌های روستا را جمع آوری می‌کنند و این کارها توسط خود مردم همان منطقه انجام می‌شود، دهیاری و شوراهای روستاها در منطقه طرقبه شاندیز هم می‌توانند هر هفته باکمک مردم روستا و تشویق جوانان کار پاکسازی و نظافت روستا و رودخانه‌ها را انجام دهند.

انتهای پیام/۷۰۰۷۳

منبع: فارس

کلیدواژه: نذر طبیعت رودخانه های طرقبه شاندیز پاکسازی رودخانه ها پای کار بیایند انجام دهند رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۰۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ زنی دو طرح در روستا‌های کم برخوردار سیلاب کلوار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار مارگون در آیین کلنگ زنی دو طرح چمن مصنوعی و مدرسه دو کلاسه در روستا‌های سیلاب کلوار شهرستان مارگون گفت: سیلاب و کلوار جمعا ۱۵ روستا و دارای هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت است که این دو طرح امروز با اعتبار ۲میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد.
سرهنگ خیزات فرمانده سپاه عشایر استان هم با اشاره به اینکه کار ساخت این دو طرح به عهده گرو‌های جهادی این ناحیه است افزود: تا زمانی که بتوانیم خدمتی در این مناطق انجام دهیم مطمئنا پای کار هستیم.
حجت الاسلام خواجه پور امام جمعه مارگون نیز با اشاره به خدمات قرارگاه پیشرفت منطقه‌ای به کار‌های انجام شده توسط این قرارگاه در سیلاب کلوار اشاره کرد و گفت: ساخت ۴منبع آب آشامیدنی دو مدرسه و یک مسجد از دیگر اقداماتی که تاکنون در این روستا‌ها انجام شده است.

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد
  • اخباری: به ستوه‌ آمده‌ایم، برایمان دعا کنید!
  • آب قنات؛ مهریه زنان طرشتی | ۵ قنات باغ‌های روستا را سیراب می‌کرد
  • در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • کلنگ زنی دو طرح در روستا‌های کم برخوردار سیلاب کلوار
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا