Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اندکی قبل از ارسال محموله سوختی از جانب ایران و حزب الله برای لبنان، آمریکا با طرحی موافقت کرد که بر اساس آن، مصر از طریق سوریه و با همکاری اردن، برای لبنان سوخت ارسال می‌کرد. با این همه، این ابتکار خیلی دیر ارائه شد و کاملا تحت الشعاع اقدام حزب الله لبنان در وارد کردن سوخت از ایران قرار گرفت».

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی، به اقدام حزب الله لبنان در وارد کردن سوخت از ایران(از طریق سوریه) برای لبنان جهت مقابله با بحران سوختی این کشور اشاره کرده و به طور خاص این موضوع را یک پیروزی بزرگ برای حزب الله لبنان در عرصه معادلات میدانی این کشور ارزیابی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میدل ایست مانیتور در این رابطه می‌نویسد: لبنان در یک سالِ گذشته، روزگار سختی را پشت سر گذاشته است: شکستِ این کشور در تشکیل یک دولتِ پایدار، وقوع فاجعه انفجار در بندر بیروت، و همچنین اوج گیری بحران اقتصادی لبنان که عملا موجب سقوط قابل توجه ارزش پول ملی این کشور شد، همه و همه تنها گوشه‌هایی از سالِ سختی بودند که لبنان پشت سر گذاشت. درست در همین بحبوحه بحران‌ها بوده که حزب الله لبنان با قدرتِ تمام در میدان عمل حاضر شده است.

لبنانِ کنونی وضعیت نامساعدی دارد. این کشور با بحران سوخت و همچنین قطع مکرر و گسترده برق رو به رو است. مردم و کسب و کارهای لبنان، همه و همه رنج می‌کشند. بخشی از مردم لبنان در نتیجه این بحران‌ها مهاجرت کرده‌اند و سعی داشته‌اند برای تجربه زندگی بهتر، به کشورهای دیگر بروند.

بدتر از همه اینکه لبنان در بحبوحه به اوج رسیدن بحران‌های خود در سال گذشته، کمترین حمایت و کمک‌های بین المللی را به سمت خود جلب کرده است. در این رابطه می‌توان به اقدامات فرانسه و آمریکا در حوزه.های اقتصادی و سیاسی اشاره کرد که هیچکدام نتوانستند مشکلات لبنان را به نحو قابل ملاحظه‌ای حل کنند.

 

در این راستا هیچ کشوری به نحو موثری، برای حل مشکلات و بحران‌های بیشمار لبنان پا پیش نگذاشته است. در این میان، ایران و متحدانش با قدرت وارد میدان شده‌اند. در اوایل ماه جاری میلادی، ایران با درخواست حزب‌الله لبنان، محموله‌ای عظیم از سوخت را به سمت لبنان ارسال کرد. محموله‌ای که ابتدا به سوریه و سپس از آنجا به لبنان بارگیری شد(با کامیون) و عملا توانست تا حدی، بحران سوختی لبنان و قطعی برق در این کشور را تسکین دهد.

اقدام بزرگ حزب‌الله در واردات سوخت

برخلاف آنچه که پیشتر پیش بینی می‌شد مبنی بر اینکه حزب الله لبنان از این محموله‌های سوختی جهت تغذیه مناطق تحت کنترل و نفوذ خود استفاده خواهد کرد، با این حال، حزب الله تاکید نمود که این محموله‌های سوختی به همه ملت لبنان، فارغ از دین و قومیت آن ها تعلق دارد.

اقدام حزب الله لبنان در وارد کردن سوخت از ایران، حامل دو پیام عمده است: اول، حزب الله لبنان با این اقدام، خود را به مثابه ناجی لبنان معرفی کرد و توانست در وضعیتی بحرانی، نیاز لبنان به کالایی اساسی را تامین کند. امری که عملا نوعی مانور قدرت این گروه نیز به حساب می‌آید.

دوم، حزب الله در شرایطی اقدام به وارد کردن سوخت به داخل لبنان کرد که هیچ قدرت غربی و خارجی جرات نکرد که مانع از این مساله شود. برخلاف دیگر محموله‌های سوختی که از سوی ایران عازم سوریه و ونزوئلا شده‌اند، آمریکا در این رابطه کاملا سکوت پیشه کرد و حتی اسرائیل نیز گفت که مانع از رسیدن محموله‌های سوختی حزب الله به لبنان نخواهد شد.

در واقع اینطور به نظر می‌رسد که آمریکا و اسرائیل برای جلوگیری از درگیری با ایران و حزب الله، عملا با مساله ارسال سوخت از ایران به لبنان کنار آمده‌اند. از سویی برخی از ناظران بر این باورند که این اقدام آمریکا به نوعی حرکتی سازنده از سوی آن در بحبوحه مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای ایران و رایزنی های مختلف در این رابطه بوده است.

 

اندکی قبل از ارسال محموله سوختی از جانب ایران و حزب الله برای لبنان، آمریکا با طرحی موافقت کرد که بر اساس آن مصر از طریق سوریه و با همکاری اردن، برای لبنان سوخت ارسال می‌کرد. با این همه، این ابتکار خیلی دیر ارائه شد و کاملا تحت الشعاع اقدام حزب الله در وارد کردن سوخت از ایران قرار گرفت. امری که عملا به همگان یادآوری کرد که ایران و حزب الله لبنان، بازیگران مهمی در عرصه معادلات لبنان، مخصوصا در شریط بحرانی این کشور هستند.

سکوت کشورهای عربی در مقابل بحران سوختی لبنان

در چهارچوب سیاستِ انرژی پیچیده لبنان، عملا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، سکوت پیشه کرده‌اند و هیچ کمکی را به این کشور جهت عبور از بحران ارائه نکرده‌اند. این درحالی است که لبنان به عنوان عضوی از جهان عرب، از این دسته از کشورهای عربی، انتظار همکاری داشته است. به طور خاص، عربستان سعودی نیز نظیر ایران سعی داشته تا دامنه نفوذ سیاسی خود را در لبنان افزایش دهد، با این حال باید پذیرفت که در این رقابت، تهران پیروز میدان بوده است.

پادشاهی سعودی در سال 2017 با رسوایی بازداشت "سعد حریری" نخست وزیر وقتِ لبنان و وادار کردن وی به ارائه استعفای رو به رو شد. امری که رخدادی حقیقتا عجیب بود. پس از این اتفاق، سیاست‌های عربستان در لبنان، مجموعه‌ای از اشتباهاتِ به هم پیوسته بوده که عملا از دامنه نفوذ آن در این کشور کاسته است. امری که عملا عربستان را نسبت به تحولات لبنان بی‌اعتنا کرده و از میزان قدرتِ میانجی‌گری آن در چهارچوب بحران‌های جاری لبنان نیز به شدت کاسته است.

اضافه بر این، باید توجه داشت که حزب الله لبنان در شرایط کنونی در چهارچوب ساختارهای سیاسی این کشور، قدرت قابل توجهی پیدا کرده و توانسته بر برخی وزارتخانه‌های لبنان نظیر وزارت اقتصاد و و وزارت انرژی و آب تسلط پیدا کند. اقدام اخیر حزب الله لبنان در وارد کردن سوخت برای این کشور در بحبوحه بحران انرژی لبنان نیز، عملا فرصت قابل توجهی را در اختیار آن جهت تسلط بر حوزه انرژی لبنان(مخصوصا در بیروت) قرار می‌دهد.

در شرایط فعلی، ایران و حزب الله لبنان با کنشگری موثر در چهارچوب بحران جاری سوختی در لبنان، توانسته‌اند موقعیت و جایگاه خود را در این کشور بیش از پیش ارتقا بخشند. امری که بیش از همه موجبات نارضایتی مخالفان منطقه‌ای آن‌ها را فراهم کرده است‌.

*لینک:
https://www.middleeastmonitor.com/20210928-by-ignoring-lebanons-fuel-crisis-the-gulf-states-let-hezbollah-lead-the-way/

انتهاي پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حزب الله لبنان انتقال سوخت سیاست خارجی محموله های سوختی ایران و حزب الله اقدام حزب الله بحران سوخت برای لبنان بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج

وزرای کشور اتحادیه اروپا طی نشست امروز و فردا در بلژیک قصد دارند به وسیله تسریع روند اخراج‌ها با بحران مهاجرت دراز مدت در این اتحادیه مقابله کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اتریشی کوریر در مطلبی به این موضوع اشاره کرد که اتحادیه اروپا با اخراج های سریع تر می خواهد به مقابله با بحران مهاجرت برود.

اکنون بحث ها درباره اجرای عملی پنج بسته قانونی است که همه چیز را از رویه‌های جدید پناهندگی در مرز گرفته تا تبادل اطلاعات در سراسر اتحادیه اروپا و حمایت از کشورهای در مرز خارجی اتحادیه اروپا تنظیم می‌کند. با این حال، هنوز راه زیادی تا اجرای عملی این بسته قانونی باقی مانده است و این مسئله در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در شهر گنت بلژیک در آغاز هفته مشخص شد.

با این حال یلوا یوهانسون، کمیسر مسئول اتحادیه اروپا، بار دیگر خوشحالی خود را از این توافق به مطبوعات ابراز کرد و مدعی شد: "اکنون جهان خواهد دید که اروپا به درستی با مهاجرت برخورد می کند"

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده برخلاف گذشته، پناهجویان در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در ابتدا باید به مدت سه هفته در مراکز پذیرش نگهداری شوند. در این مدت، ارزیابی می شود که درخواست پناهندگی چقدر امیدوار کننده است. اگر شانس کم باشد، این روش مستقیماً در مرز انجام می شود، بدون اینکه پناهجو وارد کشور شود. اولین آزمایش برای این روش ها در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در رومانی و بلغارستان انجام می شود.

وزرای کشور اتحادیه اروپا روز دوشنبه و سه شنبه در شهر گنت بلژیک برای اجرای سریع پیمان پناهندگی و مهاجرت اتحادیه اروپا دیدار خواهند کرد. خود این پیمان ابتدا باید به طور رسمی توسط کشورهای اتحادیه اروپا تأیید شود - انتظار می رود این مرحله در ماه مه انجام شود. گرهارد کارنر، وزیر کشور اتریش در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: همه موافق هستند که اصلاح سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا باید به سرعت اجرا شود.

ایلوا یوهانسون، کمیسر داخلی اتحادیه اروپا به نمایندگان مطبوعات در گنت گفت که کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه ژوئن برنامه اجرایی را ارائه خواهد کرد. به گفته وی تا ژانویه 2025، تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز باید طرحی را در مورد نحوه اجرای پیمان پناهندگی و مهاجرت ارائه دهند. یوهانسون بدون اشاره به جزئیات کشورها و مراحل، گفت: 14 کشور در حال حاضر اجرای این اصلاحات را آغاز کرده اند. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یوهانسون توضیح داد که آلمان اصلاحات را سریع‌تر از آنچه لازم است طبق قوانین اتحادیه اروپا اجرا خواهد کرد.

"کارنر" هم گفت، علاوه بر این کمیسیون اتحادیه اروپا به ویژه برای مذاکره با کشورهای ثالث فراخوانده شده است." وی تاکید کرد: یک سیستم معتبر پناهندگی به این معنی است که ما افرادی را به کشور خود اخراج می کنیم که حمایت دریافت نکرده اند. این نیز باید دوباره به ویژه در مورد سوری ها اعمال شود." بنابراین کارنر از تقاضای قبرس در این راستا حمایت کرد. این کشور جزیره ای اخیراً تصمیم گرفته است فعلاً به درخواست های پناهندگی سوری ها رسیدگی نکند و در حال پیشبرد برنامه های خود برای معامله پناهجویان با لبنان است.

اتحادیه اروپا همچنین به دلیل همکاری ناکافی در مورد مسائل مهاجرت، اقدامات تنبیهی را علیه اتیوپی اعمال می کند. همانطور که نمایندگی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد، قوانین سختگیرانه تری در آینده برای صدور ویزا برای افراد این کشور شرق آفریقا اعمال خواهد شد.

دلیل این تصمیم این تحلیل کمیسیون اروپا است که همکاری اتیوپی در پذیرش مجدد اتباع خود که به طور غیرقانونی در اتحادیه اروپا اقامت دارند، ناکافی است.

بیش از 6 هزار پناهنده در سال 2023 در مسیر دریایی به اسپانیا جان باختندانتقاد یونیسف از شرایط نامناسب اسکان کودکان پناهنده در آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • میدل ایست آی: اسرائیل قصد دارد مانع خروج مردان از رفح شود
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • سکوت رژیم‌های خودکامه عربی در برابر کنشگری پیرامون آرمان فلسطین
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی