Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیرو انتشار خبری تحت عنوان "اولین دیدار رسمی رئیس جدید رسانه ملی باسینماگران"، ابوالحسن داوودی که در این دیدار حضور داشت، ضمن اعلام استقبال از امکان همکاریِ با احترام و شایسته حرفه‌ای این دو نهاد فرهنگی و تولید محتوا، با انتقاد از خبری شدن این دیدار و انتشار اطلاعات ناقص و اشتباه گفت: یکی از مهمترین خواسته‌های سینماگران حاضر در این دیدار، بازگشت مسئولیت صدور مجوز و نظارت در شبکه نمایش خانگی از ساترا و به طور کلی هر سامانه زیر نظر صدا و سیما که خود یکی از رقبای این عرصه تولید شمرده می‌شود، به وزارت ارشاد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، چهارشنبه، هفتم مهرماه پیمان جبلی که مدتی بود نامش به عنوان جانشین علی‌عسگری در سازمان صدا و سیما مطرح می‌شد، به طور رسمی حکم ریاست این سازمان را گرفت و در همان روز، اولین جلسه رسمی خود را با چند تهیه کننده سینما برگزار کرد.

در خبری که عصر چهارشنبه از سوی روابط عمومی صدا و سیما از این جلسه منتشر شد، اعلام شده بود که تعدادی از سینماگران یعنی غلامرضا موسوی، سید ضیاء هاشمی، محمد شایسته، محسن جاهد، ابوالحسن داودی، منوچهر شاهسواری و مرتضی شمسی، از تهیه‌کنندگان سینما دیدگاه‌های خود را در خصوص چگونگی کمک بیشتر رسانه ملی به سینماگران از جمله تمرکز تصمیم‌گیری برای موضوع تیزرهای تبلیغی برای محصولات فرهنگی همچون فیلم‌های سینمایی، ارتقای تولید مشترک بین سینما و تلویزیون، مشارکت سینماگران در تولید برنامه‌های سینمایی تلویزیون و افزایش مبالغ خرید حق پخش محصولات سینمایی توسط تلویزیون بیان کردند.

این خبر در حالی منتشر شده که پیگیری‌های ایسنا از برخی سینمایی‌های حاضر در این جلسه نشان می‌دهد اولا گویا «قرار نبوده خبری درباره این جلسه رسانه‌ای شود و از سوی دوستان تلویزیون فقط تقاضای عکسی یادگاری از این جلسه مطرح شده بود»، بویژه آنکه این چند تهیه‌کننده صرفا بعضی از اعضای شورای اتحادیه تهیه‌کنندگان بوده وحتی بعضی از اسامی هم که در خبر ذکر شده بود در جلسه حضور نداشتند یا عضو این شورا نبودند. همچنین آن‌ها تاکید  دارند که «طبعا نماینده تمام اهالی سینما نبوده و فقط به عنوان اعضایی از تشکل‌های تهیه‌کنندگی در این دیدار حضور داشتند.» (در عکس منتشر شده، تصویری از منوچهر شاهسواری و محمد شایسته نیست و در خبر هم اشاره‌ای به نام مرتضی شایسته نشده). نکته دوم اینکه مهمترین موضوع مطرح شده در این دیدار بازگشت مسئولیت رسیدگی به شبکه نمایش خانگی و مجوزهای آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که این بخش به طور کامل در خبر منتشر شده از سوی صدا و سیما حذف شده است.

علاوه‌براین، نکته قابل تامل دیگر این است که ظهر همان روز چهارشنبه و پیش از اعلام رسمی پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید صدا و سیما، غلامرضا میرحسینی - دبیر شورای تولید محتوایی  صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای - در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر تاکید کرده بود که مجوزهای مربوط به شبکه نمایش خانگی از این پس نه در اختیار ارشاد است و نه در اختیار ساترا، بلکه مسئولیت آن بر عهده این شورا با سامانه‌ای تحت عنوان «الماس» و زیر نظر ریاست سازمان صدا و سیما خواهد بود.

او گفته است: متأسفانه در دولت قبل و وزارت ارشاد قبل شاهد نوعی قصور و مسامحه و خنثی‌گرایی و بی تفاوتی نسبت به سریال‌های شبکه خانگی بودیم. مجوزهایی به آثاری دادند که نباید داده می‌شد. سازمان (صدا و سیما) خیلی تلاش کرد اما به دلایلی مانند کمبود بودجه، فشارهای سیاسی و… ورود به حوزه مراقبت فرهنگی با کارشکنی‌های فراوان مواجه شد. (سعی شد با ) صدور مجوزهای بی‌رویه و فله‌ای به خصوص در چند ماه پایانی دولت با هدف ایجاد حق برای متقاضیان تولید ایشان را در برابر صداوسیما و وزارت ارشاد دولت انقلابی و مردمی قرار دهند و حتی منجر به بروز نارضایتی این هنرمندان از صداوسیما و دولت انقلابی جدید ایجاد شوند.

داوودی: مهمترین بحث سینمایی‌ها با رئیس جدید صدا و سیما بازگشت مسئولیت شبکه نمایش خانگی به ارشاد بود

حال ابوالحسن داوودی درباره این جلسه و اظهار نظر دبیر شورای تولید حرفه‌ای تلویزیون در پی تماس ایسنا در تشریح این دیدار و چگونگی برگزاری آن توضیح داد: آنچه من درباره این دیدار می‌دانستم این بود که یک دعوت ازنمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان انجام شده و من با همین فرض رفتم. در آنجا مباحث مختلفی مطرح و بر این نکته تاکید شد که تلویزیون سیستم خود و نیز رابطه بعضا ناعادلانه قبلی خود را با سینما باید به شکلی اصلاح کند که آشتی و همکاری این دو نهاد رسانه‌ای و فرهنگی به شایستگی صورت پذیرد. در همین زمینه مسائل دیگری هم مطرح شد مثل رعایت حق عادلانه رایت آثار سینمایی و همکاری منصفانه در تبلیغات و قرار بر پیگیری آن‌ها شد، اما مهمترین موضوعی که در این دیدار درباره آن بحث شد واگذاری صدور مجوزها در شبکه نمایش خانگی از ساترا و یا هر نهاد دیگری با قیمومیت تلویزیون به وزارت ارشاد بود.

او ادامه داد: موضع ما این بود که این واگذاری به تلویزیون و تحت انقیاد قرار گرفتن شبکه نمایش خانگی توسط تلویزیون روشی ناعادلانه  است که  اتفاق افتاده، بویژه آنکه در دو سال اخیر پلتفرم‌ها - که در بین تولیدات آن‌ها ممکن است کارهای خوب و بد با هم وجود داشته باشد و طبعا نیاز به بررسی دارد - بخش عمده تغذیه کاری و حرفه‌ای خانواده سینما و نیز پر کردن اوقات فراغت مردم را در فضای مجازی و در دوران کرونا بر عهده داشتند به گونه‌ای که تأثیر فاحشی در کم کردن مراجعین شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران داشته‌اند و الان عملاً با حضور تلویزیون به عنوان یک رقیب بزرگ برنامه‌ساز که خودش یک تصمیم‌گیرنده است و اتفاقا به دلیل همین رقابت،  تصمیم گیرنده عادلی هم نمی‌تواند باشد،  دچار مشکلاتی شده‌اند، چرا که این تلویزیون است که باید سطح کیفی کارش را بالا ببرد اما عملاً با سانسور و ممیزی شدید شبکه نمایش خانگی این عرصه رقابت سازنده را از حیظ انتفاع ساقط خواهد کرد. به نظر نمی‌رسد این چیزی باشد که خواست تلویزیون باشد و یا با حذف رقیب براعتبار و آبرویش بیافزاید.

این کارگردان و تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: چنانچه تاریخ نشان می‌دهد از آغاز انقلاب، تلویزیون و یا رسانه ملی در شکل دهی مثبت سینمای نوین ایران نقشی اساسی داشته که به مرور زمان کم رنگ شده، بسیاری از نیروهای شاخصِ عرصه تولید سینما که تولیدات و افتخارات مهمی در عرصه هویت ملی و فرهنگی داشته‌اند، خاستگاه اولیه‌شان همین رسانه ملی بوده، اما مدیریت‌های گذشته تلویزیون متاسفانه همه این توان حرفه‌ای و فرهنگی را نه تنها از دست داده‌اند بلکه اقدام چندانی هم برای رفع شائبه‌های این دو نهاد تولید محتوا صورت نگرفته است. یکی از خواسته‌های اصلی جمع ما در جلسه با رییس سازمان صدا و سیما این بود که مسئولیت ساترا به جایگاه اصلی خود یعنی وزارت ارشاد بازگردد و در آنجا هم به دلیل آن که تغییر و تفاوتی که بحث پلتفرم‌ها با شیوه‌های مدیریتی دولتی  سینما و تلویزیون دارد، یک نهاد مستقل متخصصان با رعایت همه جوانب قانونی مسئولیت این بخش را بر عهده بگیرد.

داودی با ابراز امیدواری بابت احتمال تغییر رویکرد اساسی تلویزیون برای نزدیک شدن به مردم اضافه کرد: همه قراین نشان می‌دهد  تلویزیون با وجود چند ده برابر شدن هزینه‌ها و صرف پول از بیت‌المال و افزایش چند صد هزار نفری کارکنانش و نیز افزودگی غول‌آسای تشکیلات و تجهیزات، به شکل کاملاً آشکاری بخش عمده‌ای از مخاطبین خود را از دست داده و این مسئله در آن جلسه مطرح شد که تلویزیون در طول این سال‌ها  از ضعف تصمیمات مدیریتی رنج برده و شرایط طوری بوده که با وجود ظرفیت و توانایی لجستیکی، هیچ وقت نتوانسته آن معیار لازم را برای کسب مخاطب بالا به دست آورد. ضمن اینکه تاکنون  چشم انداز روشنی حداقل تا به الان برای گرم شدن عرصه همکاری این دونهاد عرضه نشده ولی امیدوار بودیم که این شرایط فراهم شود و طبعاً در این وضعیت و با رعایت خواسته‌های  این عرصه، سینما هم می‌تواند نقش کافی را بنا به خواست و نیاز مردم ارتباط نزدیک تری با تلویزیون داشته باشد، ولی در غیر این صورت و با تأکید بر خواسته‌های یکجانبه، باز هم مشکلات فی‌مابین می‌تواند ادامه داشته باشد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی وزارت ارشاد صدا و سیما رسانه ملی منتشر شد حرفه ای مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۲۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه خبر 2 هک شد؟! + فیلم و واکنش صداوسیما

به گزارش جماران؛ صدا و سیما ادعای هک شبکه خبر دو را رد و تاکید کرد که صوت پخش شده، بخشی از برنامه بوده است.

روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد: صوتی که در زمان پخش زنده برنامه بزرگداشت شهدا در فسا از شبکه خبر دو پخش شده مربوط به یکی از بخش‌های این بزرگداشت بوده است.

صدا و سیما تاکید کرده است که هیچ صوت خارجی به سیگنال دریافتی از استان فارس اضافه نشده است.

 

حجم ویدیو: 1.56M | مدت زمان ویدیو: 00:00:49 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • شبکه خبر 2 هک شد؟! + فیلم و واکنش صداوسیما
  • واکنش صداوسیما به ادعای هک شدن
  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک رد کرد
  • (ویدیو) شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد یا اشتباه فنی بود؟
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد یا اشتباه فنی بود؟
  • پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش
  • فیلم‌های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • رییس صداوسیما: سریال حشاشین بر اساس تحریف تاریخ اتفاق افتاده؛ ساترا برای پخشش تذکر داد و سکوها هم در همین راستا اقدام کردند/ نمره صداوسیما در حوزه کار روی مساله عفاف و حجاب خیلی بالا نیست