Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@09:50:38 GMT

دلیل تعریق شبانه چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۴۰۰۹

برخی از مردم، شب‌ها بدون این که فعالیت جسمی خاصی داشته باشند، عرق می‌کنند. متخصصان می‌گویند اگر این حالت، یک حالت مزمن بود، باید به دنبال دلایل آن رفت.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: بیدار شدن از خواب به دلیل عرق کردن‌های شدید، غیر عادی و نامطلوب است. احتمال می‌رود این حالت به دلیل خواب عمیق و احساس راحتی به‌وجود آمده باشد و گاه به‌دلیل پتو‌های ضخیم و حرارت بخاری نیست، بلکه می‌تواند دلایل دیگری را نیز شامل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب، به این موضوع پرداخته شده است.

گاه پیش می‌آید که برخی از مردم، شب‌ها بدون این که فعالیت جسمی خاصی داشته باشند، عرق می‌کنند. اگر این حالت، یک حالت مزمن بود، باید به دنبال دلایل آن رفت. عرق کردن، یک موضوع طبیعی و فرایند معمولی برای تنظیم حرارت بدن است.

یکی از زمان‌هایی که عرق کردن در آن به اوج خود می‌رسد، لحظاتی است که فرد در سونا یا باشگاه در حال ورزش کردن یا قرار گرفتن در برابر نور خورشید است.

دلایل تعریق شبانه

۱. سن یائسگی: هورمون‌هایی که موجب قطع شدن عادت ماهانه زنان می‌شود، یکی از دلایل شایع تعرق شدید زنان در طول شب است.

۲. تعریق بی‌دلیل: گاه این حالت، هیچ دلیل علمی و خاصی ندارد.

۳. عفونت‌ها: عفونت‌های باکتری مثل التهاب دریچه‌های قلبی و التهاب استخوانی و وجود کیست، یکی از دلایل تعریق شبانه است که می‌تواند ناشی از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن نیز باشد.

۴. سرطان‌ها: تعریق، یکی از نشانه‌های ابتدایی سرطان است. از جمله سرطان‌هایی که ارتباط مستقیم با تعریق دارند، سرطان غدد لنفاوی است. کاهش وزن ناگهانی و بی‌دلیل و همچنین تب بالا از نشانه‌های مربوط به انواع دیگر سرطان است.

۵. مصرف دارو: برخی دارو‌ها را خوردن، مثل دارو‌های ضد افسردگی، تعریق شبانه را به دنبال دارد. ۸ تا ۲۲ درصد مردمی که داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند، از این حالت در خواب رنج می‌برند. عرقیجات گیاهی ضد افسردگی نیز این حالت را به‌وجود می‌آورند.

۶. کاهش قند خون: ارتباط مستقیم با عرق کردن در خواب دارد. افرادی که انسولین یا قرص قند مصرف می‌کنند، این حالت را تجربه کرده‌اند.

از جمله عوامل دیگر در به‌وجود آمدن این فرایند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استرس و نگرانی

تغییرات سیستم ایمنی بدن

از بین رفتن عصب‌ها

سرایت باکتری

ورم‌های معده که منجر به سرطان می‌شوند

مصرف مواد مخدر

التهاب دریچه‌های قلب

ایدز

سرطان خون

سکته مغزی

بیماری سل

اختلالات خواب

بیماری تیرویید

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب موارد، تعریق شبانه نشانه خطرناک و نگران کننده‌ای نیست، اما در برخی موارد نیز باید برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کرد.

اگر این حالت به صورت مکرر و مزمن، پدیدار و مخل آرامش فرد و با نشانه‌های دیگر همراه شد، بهتر است به پزشک مراجعه شود.

تعریق شبانه، اگر با تب، سرفه و کاهش وزن ناگهانی همراه شود، نشانه‌های خطرناکی از یک بیماری است. در حقیقت، این موارد می‌توانند نشانه رشد انواع سرطان و ایدز باشند.

درمانی برای کاهش علائم آزار دهنده

پزشکان با تشخیص دلیل این حالت، درمان خاصی را پیش می‌گیرند. اگر دلیل این تعریق‌ها، بیماری‌های مزمن و ویروسی باشد، پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک، آن را درمان خواهند کرد.

پزشکان عمدتا بیماران خود را به تغییر عادت‌های خواب ترغیب می‌کنند. به‌عنوان مثال توصیه می‌کنند تا از پتوی ضخیم استفاده نکنند. پنجره‌ای را در اتاق خواب باز بگذارند و لباس نازک به تن کنند. هوای اتاق را با پنکه یا کولر، خنک نگه دارند. قبل از خواب، قهوه و چای و غذا‌های پر ادویه ننوشند و نخورند و ورزش نکنند.

اگر نشانه‌های دیگر، غیر از تعریق، در خود احساس کردید، سریع به پزشک مراجعه کنید و راه درمانی متناسب با تشخیص بیماری خود، در پیش بگیرید.

بیشتر بخوانید: علامت‌های هشداردهنده حمله کرونا به قلب انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: خوابیدن عرق کردن

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خوابیدن عرق کردن پزشک مراجعه تعریق شبانه عرق کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۴۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است، تصریح کرد: «جعبه جنگ» نباید دوباره باز شود.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

دیگر خبرها

  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • بازدید شبانه خبرنگاران از خط ۲ مترو شیراز
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • ببینید | علت خواب رفتن پا‌ چیست؟
  • علت خواب رفتن و گزگز پا‌ها + فیلم
  • ویدئویی از قمه‌کشی ودعوای شدید شبانه در ارومیه را ببینید