Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دفاع ترکیه، حلوصی آکار وزیر دفاع این کشور در تماس تلفنی با لوید آستین، همتای آمریکایی خود به رایزنی درباره موضوعات مختلف همچون بررسی همکاری دو جانبه و منطقه‌ای در چارچوب مسایل دفاعی و امنیتی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو طرف در این تماس تلفنی که زیر سایه تنش‌های چند ساله واشنگتن – آنکارا بر سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه و همچنین حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کُرد در سوریه که آنکارا آن را یک سازمان تروریستی تلقی می‌کند، بر اهمیت همکاری‌های و تقویت روابط نظامی دوجانبه تأکید کردند.

این در حالی است که ساعاتی پیش،  وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد سفر اردوغان در جمع خبرنگاران گفت: «ما به دفعات از ترکیه خواسته‌ایم که سامانه اس۴۰۰ را نگهداری نکند و از خرید تجهیزات نظامی اضافی روسیه خودداری کند.»

شرمن همچنین اعلام کرد: «ما این موضوع را برای ترکیه روشن کرده‌ایم که اگر آن‌ها از ما سرپیچی کنند چه عواقبی خواهد داشت.»

او در ادامه تأکید کرد که سامانه اس۴۰۰ با ساز و کار ناتو سازگار و قابل اجرا نیست.

شرمن همچنین تأکید کرد که آمریکا برای روابط با ترکیه ارزش قائل است و به پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای کمک در بازسازی فرودگاه بین‌المللی کابل اشاره کرد.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت: «ترکیه گاهی اوقات یک چالش برای ما است. من مطمئن هستم که آن‌ها نیز گاهی اوقات آمریکا را یک چالش برای خود می‌دانند. اما نباید فراموش کنیم که ترکیه یکی از متحدان ارزشمند ناتو است.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که رسانه‌ها از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین، همتای روسی او درباره همکاری‌های نظامی و خرید تسلیحاتی از یکدیگر خبر دادند.

پیش از این نیز اردوغان از خرید سامانه دفاعی اس۴۰۰ بیشتری از روسیه خبر داده بود.

ترکیه، یکی از اعضای ناتو، در سال ۲۰۱۷ هشدار‌های آمریکا مبنی‌بر خرید سامانه دفاع هوایی اس۴۰۰ را نادیده گرفت، توافقی که اعضای ناتو از آن می‌ترسند به روسیه این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های خود را در هدف قرار دادن هواپیما‌های آمریکایی و اروپای غربی افزایش دهد.

پیش از این نیز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی نیویورک تایمز، اعلام کرده بود که هیچ کس اجازه ندارد تا در مورد نوع سیستم دفاعی ما مداخله کند و ترکیه می‌تواند به هر نحوی که می‌تواند توان دفاعی خود را تقویت کند».

اردوغان در گفتگو با سردبیران روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تاکید کرد که آنکارا با خرید سامانه موشکی اس -۴۰۰ روسیه، ناتو یا اتحاد غربی را تضعیف نکرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اس 400 ترکیه خرید سامانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۴۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه

وزرای دفاع ایران و روسیه در حاشیه اجلاس شانگهای در آستانه دیدار و گفتگو کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، ارتشبد سرگئی شایگو در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر آشتیانی ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشورهای غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید کرد.

آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روندهای جهانی  تاکید کرد.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت است، تصریح کردند: حضور بازیگران  فرامنطقه‌ای و مداخله‌گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور است و فرمت منطقه‌ای 3+3 که با حضور کلیه کشورهای منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • آمریکا یک بسته کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • آمریکا کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • اردوغان: نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است | کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود ...
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران