Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، شالیکاران مازندرانی بالغ بر یک میلیون تن از آذوقه‌  برنج کشور را تامین می‌کنند، اما به رسم هر سال، حتی بعد ازپایان فصل زراعی هم دغدغه‌ها و دوندگی هایشان پایان ندارد.

گرچه گردش مالی بازار برنج چیزی در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است، اما سود این بازار همیشه روانه‌  جیب دلال‌ها شده و دودش روانه‌ چشم تولید کننده ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز‌های پایانی شهریور امسال، اما یک خبر، فرصت طلایی برای کشاورزان به وجود آورد، طلایی درست مثل رنگ خوشه‌هایی که در ابتدای این ماه برداشت کرده بودند: عطر برنج مازندران در تابلو‌های تالار شیشه‌ای بورس پیچید.

بورس میانبری برای فروش نقدی برنج

دو سالی از افتتاح پایانه‌ صادرات برنج ایران در آمل می‌گذرد، پایانه‌ای که حالا پلی برای ورود دست رنج شالیکاران به بازار سرمایه شده و دست دلالان را از مزرعه هایشان کوتاه کرده است.

یکی از کشاورزان منطقه در حالیکه برق امید در چشمانش پیداست می‌گوید: سال‌های قبل مجبور بودیم محصولمان را زیر قیمت و با چک مدت دار به واسطه‌ها بفروشیم و برای پاس شدن چک‌ها هم تا مدت‌ها دنبالشان بدویم.

کشاورز دیگری که با نیسانی سرپر از برنج به پایانه وراد شده می‌گوید: تنها ۲۴ ساعت بعد از آنکه کیفیت برنجمان را تایید کردند و بار را تحویل گرفتند، پولش را نقد حساب می‌کنند.

اما برای عرضه‌ این برنج‌ها در بورس نیازی نیست که کشاورزان حتما برنجشان را به این پایانه بفروشند، بلکه کافیست آن را به انبار پایانه که زیر نظر دوربین‌های سازمان بورس کالاست، تحویل دهند و قبض انبار و کد بورسی دریافت کنند تا با همان کد در معاملات بازار سرمایه شرکت کنند.

یزدان پناه رییس پایانه صادرات برنج ایران می‌گوید: کشاورزان در بازار سرمایه هم نیازی نیست همه‌ برنجشان را یک جا بفروشند، بلکه می‌توانند امروز به اندازه‌  نیاز مالیشان بفروشند و مابقی را زمانی که قیمت‌ها بالاتر رفت، همین روند باعث می‌شود تولید کننده از نوسانات قیمتی بیشترین استفاده را کند.

مشتری‌های برنج طارم مازندران می‌توانند حداقل یک کیلوگرم آن را در تابلوی بورس خریداری کنند و آنوقت باید ۱۶ درصد قیمت روز معاملات را پرداخت کنند. این پول صرف بوجاری کردن، سورت و بسته بندی برنج‌ها می‌شود. البته کشاورزان و سهام داران این بازار وقتی می‌توانند محصولشان را از انبار پایانه ترخیص کنند که حداقل ۱۰۰ کیلوگرمش را فروخته باشند. برنج‌ها هم بعد از بسته بندی به هر آدرسی که مشتری سفارش داده باشد، ارسال می‌شود.

طارم مازندران با نماد معاملاتی (برنج ۰۱۰۴ پ ۰۱) و برنج طارم ۰۱۰۴ تجارت مازندران (پ) تا ۲۲ تیر ماه سال آینده در بورس کالای کشاورزی قابل معامله است.

عبور برنج بورسی از زیر ذره بین کنترل کیفیت

برنج‌های طارم قبل از ورود به دنیای بورس زیر ذره بین استاندارد ملی و آزمایشگاه کنترل کیفیت می‌روند.

همین اطمینان پیدا کردن از کیفیت برنج ها، بین مصرف کننده و تولید کننده اعتماد دوباره‌ای به وجود می‌آورد، اعتمادی که شاید قبل از این با دست بردن واسطه‌ها در کیسه‌های برنج و تخلیط انواع مختلف داخلی و وارداتی شان باهم، کمرنگ شده بود.

حالا  اما نمونه طارم‌ها بعد از آنکه کیفیتشان تایید شد از کشاورزان تحویل گرفته می‌شوند.

قلی زاده ناظر کیفی آزمایشگاه کنترل کیفیت پایانه‌  صادرات برنج ایران برایمان بخش‌هایی از آزمایشات شیمیایی و میکروبی روی دانه‌های برنج را انجام می‌دهد و می‌گوید: این آزمایش‌ها برای اطمینان از عطر و طعم برنج‌ها قبل و بعد از پخت مطابق استاندراد‌های ملی و استاندراد‌های سخت گیرانه‌تر این شرکت انجام می‌شود.

نمونه برنج‌ها که تایید شدند، کشاورزان برنج بوجاری شده و یا حتی بوجاری نشده شان را به انبار‌های پایانه تحویل می‌دهند و از آن پس پا در دنیای بورس می گذارند.

خداحافظی با دلالان و سلف خران

هر سال که قیمت نهاده‌ها گران‌تر می‌شود، برخی کشاورزان برای تامین کود و علف کش از دلالان پول قرض می گیرند و پایان فصل باید قرضشان را با دادن بخشی از محصول پرداخت کنند.

هر چقدر نهاده‌ها گران‌تر شود بر تعداد واسطه‌ها در این زنجیره افزوده می‌شود.

برخی ها محصول زمینشان را پیش فروش می‌کنند، برخی هم شلتوک‌ها را قبل از تبدیل کردن به واسطه‌ها می‌فروشند، چون از پس پرداخت هزینه‌های تبدیل برنمی آیند  همین می‌شود که رنج تولید بیشتر از قبل روی دوش کشاورز می نشیند و سودش روانه‌  سفره‌  دلال می‌شود.

پایانه صادرات برنج ایران برای آن دسته از کشاورزانی که از همان آغاز فصل کشت و پیش از طلایی شدن خوشه هایشان، محصولشان را زیر قیمت پیش فروش می‌کنند هم راهکار‌هایی دارد.

یزدان پناه رییس این پایانه می‌گوید: این دسته از کشاورزان به شرط آنکه از بذر‌های ما استفاده کنند و مراحل کاشت، داشت و برداشت زمینشان را زیر نظر کارشناسان ما بگذرانند که نتیجه اش می‌شود تولید بیشتر و با کیفیت تر، پایانه از طریق صندوق توسعه‌  برنج مبالغی را که در طول فصل کاشت تا برداشت نیازدارند به آن‌ها پرداخت می‌کند و در زمان عرضه، محصولشان را به قیمت روز بورس می خرد.

 

تنها کشاورزان و تولید کنندگان نیستند که می‌توانند دربورس برنج تجارت کنند بلکه هر شهروند ایرانی می‌تواند از خرید و فروش برنج در بازار سرمایه سود کند.

به علاوه قرار است به زودی رقم برنج فجر هم در کنار طارم به دنیای بورس وارد شود تا تولید کنندگان و طرفداران این رقم معروف پرمحصول هم پایشان در این تجارت باز شود.

گزارش از کوثر قیصری

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واردات برنج صادرات برنج بورس برنج صادرات برنج ایران بازار سرمایه واسطه ها برنج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۴۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل ۳ پایانه مترو در اولویت سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابد

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران تاکید می کند که امسال تکمیل پایانه‌های مترو به صورت ویژه در دستور کار این شرکت قراردارد و در این رابطه می گوید: «در زمینه توسعه پایانه‌ها و پارکینگ‌های قطارهای شبکه مترو پایتخت، در سال جاری قصد داریم عملیات اجرایی پایانه دولت آباد در خط ۶، پایانه آزادگان در خط ۳ و فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز در خط ۴ را به صورت ویژه پیگیری کرده و پیشرفت‌های فیزیکی مورد نظر در مورد این ۳ پایانه را حاصل نماییم. نقش انکارناپذیر پایانه ها در روند تعمیر و نگهداری واگن ها از یک طرف و تاثیر پایانه ها در کاهش سرفاصله حرکتی قطارها از سوی دیگر، اجرای پررنگ و جدی این ماموریت شرکت مترو در ارتقا سطح کیفی خدمات رسانی به مسافران میلیونی شبکه موجود را ضروری تر از همیشه ساخته است.»

درستی ادامه داد: «ناگفته پرواضح است که در برهه‌هایی از طول دوره فعالیت شرکت مترو، گسترش طول شبکه و تعداد ایستگاه‌های مترو در اولویت قرار داشته و در حقیقت بحث کلیدی ایجاد پایانه‌ها در ابتدا و انتهای هر خط، در سایه قرار گرفته است.»

درستی در ادامه با اشاره به لزوم تکمیل پروژه های توسعه ای خطوط هفتگانه، ادامه داد : «نکته مهم دیگر در برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این است که روند عملیات اجرایی خطوط جدید تسریع یافته و البته در کنار این امر مهم، پروژه های توسعه‌ای خطوط موجود که عرصه فراگیری شبکه مترو در اقصی نقاط پایتخت را گسترش می‌دهد، به طور جدی دنبال شود. این پروژه‌ها شامل توسعه شرقی خط ۲، توسعه شرقی و غربی خط ۴، توسعه جنوبی خط ۶ و همچنین توسعه شمال غربی خط ۷ است که برخی از آنها پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌اند. با این تفاسیر می توان گفت، تکمیل ایستگاههای باقی‌مانده خطوط ۶ و ۷ به همراه پیگیری پروژه‌های مربوط به توسعه خطوط ۲،۴،۶ و ۷ و همچنین سرعت گرفتن عملیات اجرایی خطوط جدید شبکه مترو پایتخت در کنار مساله احداث پایانه‌ها و پارکینگ‌های خطوط مختلف مترو، اهم اقدامات اجرایی شرکت مترو تهران در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.»

مدیرعامل شرکت مترو درخصوص برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این شرکت، گفت: «اجرایی شدن برنامه‌های امسال شرکت مترو تهران، مستلزم تامین به موقع منابع مالی لازم است و آنچه مدنظر متولیان امر در حوزه مدیریت شهری است، با تامین و تخصیص بودجه مورد نیاز محقق می شود. امروز که فرآیند تکمیل ایستگاه های خطوط هفتگانه مترو به خط پایان نزدیک شده است، موظف هستیم سایر بخش های شبکه موجود را نیز تکمیل کنیم تا با رفع نواقص و اتمام کارهای باقی مانده، از امکانات سخت افزاری ایجاد شده، بهترین بهره برداری را احصا کنیم. در واقع توسعه متوازن تمام شقوق یک شبکه ریلی زیرزمینی، آن چیزی است که باید جدی گرفته شود تا کارایی و بهره وری داشته های امروز، در حد اعلای آن به منصه ظهور برسد.»

کد خبر 847495 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها حمل و نقل شهرداری تهران پایتخت مترو تهران مترو حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • جزئیات طرح ماندگار بانک رفاه کارگران
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابند
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در اولویت سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد