Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با هفته دفاع مقدس و ایام سوگواری دهه سوم ماه صفر، اکران آثار منتخب نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان، اجرای تعزیه در تالار مرکزی شهر و رونمایی از مستند «آخر رفاقت» مربوط به زندگی شهید حاج احمد کریمی به همت شهرداری قم به اجرا در آمده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و شجاعت‌های مردمان ایران‌زمین در جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع از آب‌وخاک این کشور است و برنامه‌ریزی‌ها نهادهای مختلف در سال‌های گذشته همواره بر اعتلا و زنده نگه‌داشتن این دفاع مقدس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری قم و سازمان فرهنگی،‌هنری و ورزشی شهرداری قم نیز در کنار دیگر نهادها از ماه‌ها قبل از ۳۱ شهریور،‌روز آغازین هفته دفاع مقدس با برنامه‌ریزی‌های مختلف به استقبال این ایام مبارک رفته است که در زیر گوشه‌ای از این اقدامات آمده است.

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان در موضوعاتی مانند دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای هنرمند و شهدای سلامت به همت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.

به گفته کارشناسان، نمایش خیابانی هنری تأثیرگذار و آگاهی‌بخش است و طی سال‌های اخیر رهبر انقلاب بارها به هنرمندان متعهد و انقلابی توصیه کردند که گوشه‌های مختلف دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را با هنر خودشان برای نسل‌های جدید به نمایش بگذارند.

از طرف دیگر زبان هنر در انتقال مفاهیم و ارزش‌های دینی به دلیل تنوع، تکثر و جذابیت‌های سمعی و بصری زبانی گویا و ماندگار است که ارتباط و انس با آن به‌ویژه در بین نسل جوان بیشتر است و سویی استان قم به‌عنوان خاستگاه انقلاب و جایگاه ویژه مذهبی و فرهنگی خود هنرمندان متعهد و متخصصی قابل‌توجهی در عرصه تئاتر دارد که در سطح ملی شناخته‌شده و اثرگذار هستند.

به همین منظور حمایت از تئاتر خیابانی با رویکرد مفاهیم دینی و ارزشی همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم سازمان فرهنگی هنری و ورزشی شهرداری قم مورد بوده و در سال‌های اخیر به این عرصه توجه ویژه شده و حدود یک‌هزار نمایش خیابانی در سطح بوستان‌ها و خیابان‌های هسته مرکزی شهر به اجرا درآمده است.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم با حمایت از آثار ارزشی و هنرانقلابی تلاش می‌کرده تا به سهم خود در تربیت نسل جدید هنرجویان و تقویت گروه‌های هنری، مشارکت و نقش‌آفرینی داشته باشد که برگزاری نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان با موضوع ایثار و شهادت در همین راستا عملیاتی شده است.

اکران آثار برتر نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان همزمان با سالروز اربعین حسینی(ع) با اجرای دو تئاتر خیابانی رسماً آغاز بکار کرد. در روز نخست اجرای جشنواره خیابانی افلاکیان ۲ تئاتر«قرارگاه ثارالله» و«امضاء» ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه همزمان با روز اربعین در میدان آستانه حرم مطهر و ابتدای بلوار پیامبر اعظم(ص) به‌صورت رسمی کلید خورد و با استقبال شهروندان قمی به‌ویژه نسل جوان قرار گرفت.

پس از ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره در نهایت ۶ اثر به مرحله داوری رسید که به نفرات و گروه‌های برتر جوایزی به رسم قدردانی اهدا شد.

شبیه‌خوانی نوعی هنر نمایشی است که بازیگران آن بدون کارگردان با استفاده از متن‌های محفوظ در حافظه‌هایشان و ملبس به لباس رزم منتسب به هزار سال پیش، وقایع دهمین روز محرم‌الحرام سال ۶۱ هجری قمری یا عاشورای خونین حسینی در سرزمین کربلا را برای سوگواران دوستدار اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بازسازی می‌کنند.

هر یک از بازیگران صحنه شبیه‌خوانی که این هنر را به‌طور سینه‌به‌سینه از پیشینیان فراگرفته‌اند، کار خود را طی زمان گام‌به‌گام از نقش سیاهی لشکر شروع می‌کنند تا به مرحله “مخالف‌ خوانی” همچون نقش شمر یا “موافق‌ خوانی” در نقش حضرت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) صعود کنند.

تعزیه یا شبیه‌خوانی، شکلی سنتی از مجموعۀ نمایش‌های آیینـی مذهبی برگرفته از رویدادهای تاریخی و حماسی حزن‌انگیز واقعۀ تاریخی کربلا و شهادت امام سوم شیعیان، حسین بن علی (ع) است که از ویژگی‌های مهم آیین تلفیق هنر و حماسه توسط هنرمندان این عرصه است.

به همین مناسبت به همت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین سنتی تعزیه‌خوانی به مدت ۴ شب در چال تعزیه تالار مرکزی شهر مقدس قم به اجرا در آمد.

مراسم تعزیه‌خوانی به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تجلیل از دست‌اندرکاران و هنرمندان این آیین سنتی با حضور اعضای شورای اسلامی شهر قم در تالار مرکزی شهر ترتیب یافت و آیین اختتامیه مراسم تعزیه‌خوانی همزمان با ایام اربعین حسینی(ع) با استقبال شهروندان قمی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در چال تعزیه تالار مرکزی شهر ترتیب یافت.

فیلم مستند «آخر رفاقت» با نگاه به زندگی شهید حاج احمد کریمی فرمانده گردان حضرت معصومه(س) لشکر ۱۷ سپاه علی بن ابیطالب قم(ع) به همت شهرداری قم با حضور مسئولان ملی و استانی در باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم رونمایی شد.

فیلم مستند «آخر رفاقت» به کارگردانی داوود جلیلی و تهیه‌کنندگی کانون فرهنگی حدیث فتح در ۴۵ دقیقه تهیه‌شده که در آن برای نخستین بار تصاویر و فیلم‌های این شهید گرانقدر دفاع مقدس به تصویر کشیده شده است.

در این فیلم مستند از روایت‌های هم‌رزمان و دوستان شهید حاج احمد کریمی فرمانده گردان حضرت معصومه(س) درباره سیره رفتاری و اخلاقی این شهید والامقام روایت‌های شنیدنی گردآوری‌شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دفاع مقدس سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم تالار مرکزی شهر دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۴۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم محرابی پیش ازظهر دوشنبه در حاشیه تقدیر از سومین جشنواره ملی «افتخار من» خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس ویژه فرزندان، نوادگان، همسران و بستگان، افزود: ۱۵۲ اثر به دبیرخانه استانی سومین جشنواره ملی «افتخار من» در مازندران ارسال شد، بیان کرد: در آئین اختتامیه این جشنواره در مازندران برگزار شد از ۲۰ برگزیده تقدیر به عمل آمد.

محرابی با بیان اینکه در بخش دل نوشته ۴۵ اثر، صوت ۲۱ اثر، عکس سه اثر، فیلم ۷۷ اثر، خاطره یک اثر، یادداشت ۵ اثر به دبیرخانه استانی واقع در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ارسال شد، اذعان داشت: سومین جشنواره ملی «افتخار من» در بخش‌های فیلم کوتاه، فایل صوتی، عکس، خاطره، دل نوشته و… با موضوع دفاع مقدس، محور مقاومت، فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس برای فرزندان و نوادگان برگزار شد.

محمدرضا میار عباسی نوه منصور میار عباسی نفر اول بخش فیلم کوتاه و یکی از چهار برگزیده این جشنواره نیز ضمن ابراز خرسندی از انتخاب اثر نوه‌اش در این جشنواره گفت: پدر محمدرضا» فراخوان جشنواره را از طریق فضای مجازی دریافت کرد و توانست با هنر خود فیلم کوتاهی با موضوع جشنواره تهیه و به دبیرخانه ارسال کند.

این نویسنده با بیان اینکه فیلم حاوی گفت و گوی دو طرفه بین من و نوه‌ام محمدرضا است، افزود: در شیوه خاطره گویی همه تلاشم این بود که بتوانم مفاهیم و آموزه‌های دفاع مقدس و رشادت فرزندان این ملت، ولایتمداری و مجاهدت‌شان را به او منتقل کنم.

منصور میار عباسی از رزمندگان دفاع مقدس اهل شهرستان چالوس صاحب دو اثر به نام‌های «عارفان امین» و «گل‌های بهشت» است که در حاشیه این مراسم ابن دو اثر را به کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اهدا کرد.

کد خبر 6091951

دیگر خبرها

  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان