Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، نام‌گذاری هر سال از سوی مقام معظم رهبری براساس ضرورت و مقتضیات زمانی و مسائل کلان کشوری و جهانی انجام می‌شود. ایشان امسال را به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند که اقدامی مدبرانه و بسیار بااهمیت است، چرا که رمز عبور کشور از ورطه مشکلات توجه به تولید داخلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد مشوق‌هایی از جمله مشوق‌های سرمایه‌گذاری را لازمه جهش تولید خواندند و افزودند، اوضاع کسب‌وکار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود. با وجود تمام تأکیدات ایشان مبنی بر توجه به تولید داخل در سال‌های اخیر مسؤولان تنها به تصویب چند قانون، نصب بنر، شعار دادن و برگزاری همایش بسنده کرده‌اند و در عمل از توجه به تولید داخل بازمانده‌اند که گواه این مدعا تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و سوق یافتن سرمایه‌ها به سمت بازارهای کاذب و دلالی است. حالا اما رهبر معظم انقلاب در شعار امسال تأکید بر مانع‌زدایی دارند؛ امری که در صورت تحقق می‌تواند گره دست و پای تولید داخل را بگشاید و سبب توسعه اقتصادی شود.

وجود منطقه ویژه اقتصادی با قابلیت جذب سرمایه‌گذار خارجی در شهرضا

قرار گرفتن شهرستان شهرضا در مسیر ترانزیت شمال به جنوب و همجواری با ۵ استان کشور، دسترسی به تمام شبکه‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی برای تسهیل در امور بازرگانی داخلی و خارجی، استقرار صنایع مهم با تولیدات خاص و دانش بنیان از جمله صنایع شیمیایی و پائین دستی پتروشیمی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان در بخش صنعت است.

نزدیکی شهرضا به صنایع بزرگ و مادر از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، فولادهای یزد، پالایشگاه، پتروشیمی و تجمیع بیشتر واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و مناطق صنعتی شهرستان و نزدیکی به مرکز استان برای تسهیل در دسترسی به نیروی متخصص و دریافت خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز و وجود منطقه ویژه اقتصادی با قابلیت جذب سرمایه‌گذار خارجی از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان در بخش صنعت است.

عبور بزرگ‌ترین خط انتقال گازرسانی کشور از کنار منطقه پاتله شهرضا سبب شد که نخستین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی به مساحت حدود ۲ هزار هکتار در جوار منطقه صنعتی پاتله شهرضا اجرایی شود. نیاز این شیمی پارک به گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی است که از این نظر با توجه به عبور خط لوله انتقال گاز ۵۶ اینچ سراسری(خط ۴) و وجود شبکه‌های انتقال برق ۴۰۰ و ۶۳ کیلو ولت در منطقه، عبور ریل آهن و همجواری با بزرگراه‌های شهرضا، بوشهر و شهرضا، شیراز و به ویژه وجود نیروی متخصص و دانشگاهی در مراکز آموزش عالی فعال شهرضا که بالاترین آمار فارغ‌التحصیلان را در رشته گرایش‌های مختلف شیمی و مهندسی شیمی و پالایش دارد، ایجاد  این شهرک تخصصی را توجیه‌پذیر کرده است.

ساز مخالف استان برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا

اما در کنار تمام این ظرفیت‌ها، منطقه ویژه اقتصادی شهرضا قرار دارد، منطقه‌ای که بیش از ۱۰ سال راکد مانده بود و با انتقال به مقابل شهرک رازی حدفاصل مسیر شهرضا تا اصفهان جان دوباره‌ای گرفت، این منطقه به مساحت ۵۰۰ هکتار ساخته می‌شود. در مرحله نخست ۳۰۰ هکتار زمین به این منطقه اقتصادی اختصاص داده شده است و در مرحله دوم ۲۰۰ هکتار دیگر اضافه می‌شود، این منطقه در سال ۸۹ مصوبه از مجلس داشته است.

این منطقه بیش از ۵ سال است که از سوی نماینده و فرمانداران وقت شهرضا پیگیری می‌شود اما با مخالفت مسؤولان ارشد استانی روبه‌ رو شده است و سنگ‌اندازی‌ها مانع به نتیجه رسیدن منطقه ویژه اقتصادی شهرضا شده است، با وجود اینکه رویکرد استان اصفهان درخصوص تحقق این اصل چندان مثبت و سازنده نبوده اما با عزم و تعامل مدیران بومی در سطح استان و مسؤولان شهرستان شهرضا به وضعیت کنونی رسیده است و در حال حاضر مجوزهای زیست محیطی آن اخذ شده است.

منطقه ویژه اقتصادی شهرضا منتظر تغییرات در حوزه مناطق آزاد است

سمیه محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی شهرضا اظهار داشت: متأسف هستم برای برخی از مسؤولانی که فقط محدوده خاصی را می‌بینند برای یک مُهر چند هفته درگیر بودیم تا نقشه‌های محدوده منطقه ویژه اقتصادی را مُهر بزنند تا در تهران بتوانیم جلسه بگیریم.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی افزود: تنها حامی منطقه ویژه اقتصادی در استان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان بود و سایر  مسؤولان دست‌اندازی ‌کردند تا این منطقه راه‌اندازی نشود.

وی بیان کرد: نخستین صحبت با مسؤولان استان اصفهان که سمتی دریافت کنند، موضوعات شهرستانی و دفاع از حق اصلی و حقوقی مردم در شهرضا و کمبودها و نگاه‌های تبعیض‌آمیز بعضی از مسؤولان استان است و حتماً تذکر می‌دهیم.

محمودی با تأکید بر اینکه از دولت آیت‌الله رئیسی انتظار می‎‌رود که به کارها سرعت ببخشند، گفت: ۲ ماه از تشکیل دولت گذشته و هنوز خیلی از کارها تعیین و تکلیف نشده و انتظار داریم اگر قرار است جابه‌جایی مدیران و استانداران انجام شود، زودتر این کار اجرایی شود چون به خیلی از پروژه‌ها ضربه می‌زند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر قرار است کسی در سمت خود ابقا شود باید حکم آن زده شود و اگر قرار است تغییرات انجام شود باید سریع‌تر اتفاق بیفتد، منطقه ویژه اقتصادی شهرضا منتظر تغییرات در حوزه مناطق آزاد است تا شورای عالی مناطق آزاد تشکیل شود و اگر تشکیل شده بود، تاکنون  بسیاری از کارها آغاز شده بود.

وی با تأکید بر اینکه سرعت عمل در تغییرات و یا ابقا باید سریع‌تر انجام شود، خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی شهرضا با این شرایط کمی دچار مشکل می‌شود و زمان‌بر می‌شود و نمی‌توان تصمیمی برای برنامه‌ها و پروژه‌ها گرفت، در استان همه چیز منوط به تعیین استاندار شده است.

استقبال سرمایه‌گذاران از منطقه ویژه اقتصادی شهرضا

سید حسن قاضی‌عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: منطقه ویژه اقتصادی شهرضا کارهای آن در اصفهان انجام شده و مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را گرفته و در شورای عالی مناطق ویژه مطرح و تصویب شده و به هیأت دولت ارجاع شده که آنجا مصوب شده و اگر کار نهایی شود، ایجاد این منطقه آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی شهرضا چند سال در منطقه پاتله جانمایی شده بود که بعد از بررسی مشخص شد که سرمایه‌گذار استقبال نمی‌کند، ۱۰ سال معطل پاتله ماندیم، اما در یکی دو سال اخیر جانمایی جدید مقابل شهرک رازی انجام شد و سرمایه‌گذاران بیشتر استقبال کردند و در دست اقدام است.

قاضی عسگر افزود: قوانین و مقررات زائد در زمینه تولید و اشتغال استان اصفهان را باید احصا و در صورت نیاز به قانون جدید، اقدام لازم را از طریق ارگان‌های مسؤول پیگیری کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه تصمیم‌های اتخاذ شده توسط دستگاه‌های اجرایی نباید به تولید و اشتغال استان ضربه بزند، گفت: حدود ۲ سال است که هیأتی در وزارت اقتصاد تشکیل شده و فعالان اقتصادی و دستگاه‌ها اجرایی بعضی از قوانینی که احساس می‌کنند زائد و دست و پاگیر است را آنجا می‌فرستند و لغو می‌کنند و تاکنون بسیاری از این ضوابط لغو شده و کار راحت‌تر شده است؛ در سایت وزارت اقتصاد قوانینی که حذف شده، وجود دارد.

آینده اقتصاد شهرضا در گروه راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی

ناصر اسدی، فرماندار شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اینکه یکی از پروژه‌هایی که در آینده اقتصاد شهرضا تأثیرگذار است منطقه ویژه اقتصادی است، بیان کرد: در آخرین جلسه‌ای که در تیر ماه در تهران در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، مدارک و مستندات ارائه و تصویب شد و ارزیابی زیست محیطی آن نیز انجام شد، فاز تجاری و اقتصادی و گمرک این پروژه به نفع شهرستان است.

وی با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی شهرضا بیان کرد: اولویت ما در منطقه ویژه با سرمایه‌گذاران شهرستان شهرضا است تا در منطقه سرمایه‌گذاری کنند و در ادامه با سرمایه‌گذاران استان اصفهان و دیگر سرمایه‌گذاران است.

فرصت مغتنم منطقه ویژه اقتصادی شهرضا برای توسعه استان

به گزارش فارس، مناطق ویژه اقتصادی کشور ، به عنوان راهکاری بی‌بدیل برای تعامل با اقتصاد جهانی و حضور در بازارهای هدف مبتنی بر رویکرد استراتژی تشویق تولید و صادرات، می‌توانند متناسب با بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در باره توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج عمل کنند. این مناطق می‌توانند فرصت مناسبی برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در راستای ارتقای رقابت صنعتی و نهایتاً رشد اقتصادی جامعه فراهم کند. 

اکنون پس از گذشت یک دهه از مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرضا انتظار می‌رود با همکاری و مساعدت مسؤولان استانی و کشوری، روند سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی در این استان اصفهان و شهرستان شهرضا بیش از پیش فراهم شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/د

منبع: فارس

کلیدواژه: سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا شیمی پارک شورای عالی مناطق آزاد منطقه ویژه اقتصادی شهرضا سرمایه گذاران شهرستان شهرضا سرمایه گذاری استان اصفهان مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۴۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی صبا را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سید محمد ناظم رضوی درباره آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی صبا عنوان کرد: مسائل حقوقی این پروژه رفع شده‌اند و در حال حاضر با توجه به اینکه این فضا سال‌ها بلااستفاده مانده است، برای بازنگری طرح مشاور گرفته شده است.

وی افزود: مشاور میزان کار باقی‌مانده و تکمیل بخش‌هایی که در گذشته نیمه کاره مانده یا حتی به مرور زمان نیاز به بازنگری دارند و به نوعی نیاز است بخش‌هایی را مجدد به صورت ویژه طراحی کنند را برآورد می‌کند.

رضوی با اشاره به اینکه منطقه ۷ به عنوان مجری در این پروژه نقش خواهد داشت، گفت: به احتمال بسیار قوی طی ماه‌های اخیر کار اجرای عملیاتی این پروژه را انجام خواهیم داد، بودجه‌ای هم برای این امر در نظر گرفته شده است. شهرداری منطقه ۷ نیز عملیات اجرایی پروژه را عهده‌دار خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تمام بخش‌ها و شریک سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل کنند، به احتمال بسیار قوی تا پایان ۱۴۰۳ می‌توانیم بخش فرهنگی و تجاری را توأمان راه‌اندازی کنیم.

بر اساس گزارش سایت شهر، وی در پایان گفت: امیدوارم امسال اتفاقات خوبی را با دستور شهردار و بخش‌های مختلف مدیریت شهری برای شروع قسمت پایانی و تکمیل فاز بهره‌برداری شاهد باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود
  • بوستان رازی، بوستانی ویژه نوجوانان می‌شود
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • موانع آبگیری سد قشلاق صحنه
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • جلسه رفع موانع تولید استان در واگن های زرند
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • تجلیل از کارگران شهرضایی
  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال