Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعظم شیخ‌سامانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهر با بیان اینکه کاشت زعفران از نیمه مرداد شروع و گل‌ دهی آن از آبان ماه آغاز می‌شود، گفت: سطح زیرکشت این گونه گیاهی در استان ۲۵۸ هکتار می‌باشد و بحساب اینکه از هر هکتار چهار کیلوگرم زعفران خشک شده برداشت می‌شود سال گذشته ۹۸۰ کیلوگرم زعفران برداشت شد و پیش‌بینی میزان برداشت برای سال جاری این است که ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم به این مقدار اضافه شود‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجری گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این گونه گیاهی بسیار کم آب بر است و بر اساس نزولات آسمانی و باران تغذیه می‌شود که اگر سال پربارش داشته باشیم یک یا دو بار بیشتر آب لازم ندارد و به صورت معمولی پنج مرتبه آب‌یاری نیاز دارد.

هر هکتار زعفران برای 20 نفر اشتغالزایی می‌کند

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خوب این گیاه این است که پیازه زعفران یک بار کاشت می‌شود و گل زعفران تا ۶ الی ۷ سال بعد از آن برداشت می‌شود یعنی تنها یک بار هزینه صرف کاشت می‌شود و سال‌های بعد هزینه‌ها صرف وجین علف‌هرز، تقویت پیازه و کودهای شیمیایی می‌شود.

شیخ‌سامانی بیان کرد: هنگام کاشت در هر هکتار  برای یک نفر به صورت مستقیم و هنگام برداشت برای یک الی دو نفر و در نهایت اوج برداشت برای ۲۰ نفر در هر هکتار اشتغال زایی می‌شود، زیراکه عملیات برداشت این محصول در کل زمین یکجا انجام نمی‌شود بلکه تکه تکه و با توجه به گلدهی انجام می‌شود.

 وی با بیان اینکه علاوه بر زعفران از گل این محصول نیز برای رنگ دهی به غذا و دمنوش استفاده می‌شود، اظهار داشت: درآمدزایی این محصول بالا است و اکنون زعفران خشک در بازار ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد و اگر از هر کیلو ۶۰ گرم زعفران تر و ۱۳ گرم زعفران خشک برداشت شود درآمد قابل توجهی برای کشاورز ایجاد خواهد شد.

مجری گیاهان دارویی جهاد کشاورزی بیان کرد: از آن جایی که شرایط محیطی استان از سطح دریا بالاتر است و شب‌های خنک و روزهای آفتابی دارد شرایط مناسب برای کشت این محصول مهیا شده  همچنین از رضایت مردم پیداست که رنگ، مزه و طعم زعفران این استان نسبت به استان‌های همجوار یا حتی خراسان بهتر و مرغوب‌تر است.

عدم امکانات فراروی زعفران در استان

وی ادامه داد: متاسفانه امکانات بسته‌بندی و فرآوری در استان وجود ندارد و خشک کردن محصول هم اصولی و درست انجام نمی‌گردد که اگر این موارد توجه شود بازار فروش بهتری خواهیم داشت.

شیخ‌سامانی اظهار داشت: به علت کمبود محصول معمولا به صورت خرده فروشی در استان خرید و فروش می‌شود و صادرات به استان‌های دیگر انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: از لحاظ اعتبارات دولتی به کشاورزان کمک می‌کنیم اما تسهیلات بیشتر به استان خراسان داده می‌شود و وزارتخانه بیشتر استان‌های مستعد و تجربه‌دار را حمایت می‌کند و به استان ما در زمینه کاشت موسیر، کرفس کوهی، آموزه و ... که ظرفیت بیشتری داریم توصیه می‌کنند اما زعفران گیاه اقتصادی و به صرفه است که اگر کاشت شود هزینه خانواده را تأمین می‌کند.

 انتهای پیام/۶۸۰۳۸

منبع: فارس

کلیدواژه: زعفران چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۵۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی جاری حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر کشت چغندرقند رفت.

عبدالرضا سید احمدی افزود: از آغاز برداشت چغندر قند در استان تاکنون ۸۸ هزار تن محصول برداشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

دیگر خبرها

  • معرفی برترین‌های پیکار‌های بوکس انتخابی تیم ملی نوجوانان در ملایر
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • تمدید ۳۴ پروانه اشتغال مسافربری و باری در شهرکرد
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری