Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل‌ها و مرتع، گیاهان دارویی و صنعتی، در عرصه‌های منابع طبیعی در استان خراسان جنوبی ممنوع شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، استان خراسان جنوبی با دارا بودن بیش از 800 گونه گیاه دارویی، ثروتی سبز در دل کویر دارد که چند سالی است مورد استقبال مردم  و البته سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود بیش از 800 نوع گیاه دارویی ظرفیت خوبی را برای استان فراهم کرده است و در سال‌های اخیر بسیاری از مردم به سمت درمان از طریق گیاهان دارویی و طب سنتی روی آورده‌اند و کارگاه‌های خانگی و فرآوری محصولات گیاهان دارویی و عرقیجات افزایش یافته است.

اما آنچه مطرح است اینکه افرادی که برای برداشت گیاهان دارویی به دل کوه، صحرا و بیابان می‌روند به دلیل برداشت غیر اصولی تیشه به ریشه گیاه می‌زنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی اظهار داشت: بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل‌ها و مرتع، گیاهان دارویی و صنعتی، در عرصه‌های منابع طبیعی از جمله انواع گیاهان دارویی از قبیل آنغوزه شیرین و آویشن در سال 1400 به علت خشکسالی که منجر به کاهش بارندگی تا 50 درصد نسبت به سال گذشته شده ممنوع است.

علیرضا نصرآبادی ادامه داد: با هر گونه برداشت غیرمجاز و بدون قرارداد بهره‌برداری، برخورد قانونی به عمل می‌آید.

وی گفت: با توجه به بررسی‌ فنی و کارشناسی، بهره‌برداری در شرایط سال جاری تهدیدی برای بقای گیاهان دارویی و صنعتی محسوب می‌شود چرا که در شرایط خشکسالی گیاه به سختی قادر به حفظ حیات خود است و در چنین شرایطی هر گونه برداشت صمغ، شیره و سایر قسمت‌های گیاه، تنش مضاعفی بر حیات گونه‌های گیاهی وارد خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال گذشته حدود 70 تن انواع محصولات دارویی و صنعتی در سطحی معادل 100 هزار هکتار از جمله ، آنغوزه،‌ آویشن و غیره در استان برداشت و به خارج از کشور و یا سایر استان‌ها صادر شده است که اشتغال حاصل از این گونه فعالیت‌ها حدود 1000 خانوار است.

وی افزود: رویشگاه اصلی آنغوزه متعلق به شرق کشور است در استان‌های کرمان، اصفهان و یزد نیز رویشگاه‌هایی از این محصول وجود دارد اما به لحاظ سطح زیر کشت در خراسان جنوبی با توجه به 22 رویشگاه که عمدتا در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاین و نهبندان است می توان گفت بیشترین سطح را در خراسان جنوبی با 100 هزار هکتار داریم.

دستگیری 12 زمین‌خوار در استان گلستان/176 هزار مترمربع از اراضی ملی به منابع طبیعی بازگشت380 هکتار مرتع پس از سه دهه کشمکش به منابع طبیعی گلستان بازگشت/ رای دادگاه قطعی استآتش‌سوزی در اراضی منابع طبیعی استان بوشهر 94 درصد کاهش یافت

مدیرکل منابع طبیعی استان خراسان جنوبی بیان کرد: برداشت آنغوزه برای بهره‌برداران حدود 70 میلیارد تومان درآمدزایی دارد اما برای فرآوری آنغوزه نه تنها در استان ما بلکه در کشور نیز هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد و این محصول به کشورهای هند و آلمان صادر می‌شود و در آنجا  به دارو و ادویه و حتی آفت‌کش تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: این گیاه بعد از 5 سال قابل بهره‌برداری است اما برخی سودجویان گیاه  را در سال‌های سوم و چهارم رشد هم قطع و بهره برداری می‌کنند و آنغوزه خراسان جنوبی به دلیل خاص بودن رویشگاهش و شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر نقاط کشور شیرین‌تر و با کیفیت‌تر است.

نصرآبادی یادآور شد: امسال به دلیل شرایط خاص خشکسالی برداشت این محصول ممنوع شده و تنها راه حفظ و ماندگاری این محصول عدم برداشت آن است.

انتهای پیام/250/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گیاهان دارویی و صنعتی استان خراسان جنوبی منابع طبیعی بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف هزار حلقه چاه کشاورزی جهت صدور پروانه بهره‌ برداری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: اقدامات نظارتی در زمینه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی مازندران به ویژه دشت هراز به طور مستمر انجام می‌شود و در همین راستا بیش از یک‌ هزار پرونده مرتبط با چاه‌های کشاورزی حوضه آبریز هراز طی کمتر از ۲ هفته تعیین تکلیف و آماده صدور پروانه بهره‌برداری شد.

سید محمد موسوی با بیان این‌که برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در مازندران به مرز هشدار رسیده است، افزود: بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز مصارف کشاورزی در مازندران از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که ضرورت نظارت بر چاه‌های استان را بیشتر می‌کند و این نظارت در دشت هراز که بزرگ‌ترین دشت کشت برنج کشور است با توجه به تعداد چاه‌ها با جدیت و دقت انجام می‌شود.

وی افزود: حدود نیمی از برنج تولیدی مازندران در دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز کشت می‌شود و بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزان این دشت نیز در حال حاضر باید از چاه‌ها برداشت شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که ۴۴ هزار و ۷۷۶ حلقه چاه مجاز در دشت هراز وجود دارد، گفت: از این تعداد ۴۳ هزار و ۴۲۶ چاه مربوط به تأمین آب بخش کشاورزی است. حدود ۳۳ هزار حلقه چاه نیز در این دشت فاقد پروانه هستند.

به گفته موسوی نیاز آب کشاورزی دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز که محدوده حدفاصل بابلرود تا آلش‌رود را در بر می‌گیرد سالانه یک میلیارد و ۲۶ میلیون متر مکعب است که ۳۵۶ میلیون متر مکعب از این میزان نیاز آبی کشتزار‌های دشت هراز از چاه‌ها و مابقی از منابع آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اعلان این‌که نظارت بر برداشت آب از چاه‌ها به طور مستمر انجام می‌شود، گفت: به منظور جلوگیری از برداشت بی‌ضابطه از چاه‌ها، رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تعیین تکلیف چاه‌های آمل و محمودآباد و بابل با قید فوریت در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای مازندران قرار گرفت که در روز‌های پایانی سال گذشته طی کمتر از ۲ هفته افزون بر یک‌هزار پرونده مربوط به متقاضیان برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی این حوضه آبریز تعیین تکلیف و آماده صدور پروانه بهره برداری شد.

وی با عنوان این‌که حدود یک هزار چاه کشاورزی در مازندران برای ضابطه‌مند شدن میزان برداشت آب به کنتور حجمی نیز تجهیز شده‌اند، اظهار کرد: ۱۷۰ دستگاه از این یک‌هزار کنتور حجمی روی چاه‌های دشت هراز نصب شده است.

موسوی به ابلاغ شیوه‌نامه توامان مصرف آب و برق به همه شرکت‌های آب منطقه‌ای و توزیع برق استان‌ها از سوی وزارت نیرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: طبق این دستورالعمل مشترکانی که مصرف آب مازاد داشته باشند اگر اضافه برداشت‌شان محرز شود، برق‌شان در طول سال محدود و مشترکانی که فاقد پروانه هستند و از برق استفاده می‌کنند مشمول محدودسازی یا تغییر تعرفه برق می‌شوند.

دیگر خبرها

  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه کشاورزی جهت صدور پروانه بهره‌ برداری
  • ممنوعیت ورود دام به مراتع شمال دامغان
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • بهره برداری از یکصد واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود