Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا ۲ سال است به جان مردم افتاده است. بیماری که بروز سویه‌های جدید آن کار درمان آن را سخت و دشوار کرده است. کرونا یک بیماری تنفسی است که با ورود ویروس کووید۱۹ از طریق سیستم تنفسی، انسان را مبتلا می‌کند. برای این بیماری تا کنون دارویی تولید نشده و تنها دارو‌هایی برای کاهش عوارض یا تسریع بهبودی بیماران عرضه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین واکسن‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تولید و عرضه شده که در مورد بازه زمانی و نحوه اثرگذاری این وا کسن‌ها همچنان بحث‌ها و مناقشاتی وجود دارد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی‌کننده با کیفیت برای جلوگیری از ورود ویروس به دستگاه تنفسی است.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همان روز‌های ابتدایی شیوع بیماری کرونا دست به کار شد تا با حمایت از شرکت‌های تولیدکننده این محصولات، درمان و پیشگیری از بیماری کرونا را شتاب دهد.

در ابتدای شیوع کرونا، ظرفیت تولید ماسک نانویی حدود ۱۰ هزار عدد در یک روز بود که این ظرفیت بعد از حدود سه ماه به ۲۵۰ هزار عدد در روز رسید و این یعنی یک جهش تولید در محصولی کاربردی و مورد نیاز در جامعه.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید ۵ قلم محصول فناورانه در کشور سرعت گرفت تا نیاز‌های بازار با محصولاتی ایرانی مرتفع شود.

 ماسک‌های تنفسی 

در روز‌های شیوع بیماری کرونا تولید ماسک تنفسی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها بود. بر همین اساس با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو ظرفیت تولید روزانه این محصول افزایش یافت و از ۱۰ هزار ماسک در اسفند ۹۸ به ۲۵۰ هزار ماسک در خرداد ۹۹ رسید. همچنین ۵ شرکت تولیدکننده ماسک‌های تنفسی بر پایه نانوالیاف بر تلاش خود افزودند.

۶ شرکت تولیدکننده پارچه‌های اسپان باند بر پایه نانوالیاف برای تولید ماسک‌های تنفسی پیش قدم شدند. ۲ شرکت تولیدکننده دستگاه الکتروریسی صنعتی برای پوشش دهی نانوالیاف بر روی پارچه‌های اسپان باند نیز فعالیت خود را توسعه دادند.

دستگاه‌های تصفیه کننده هوا

محصول بعدی مورد نیاز در این روز‌ها دستگاه‌های تصفیه کننده هواست. اقدامات در این حوزه نیز شامل تولید دستگاه‌های تصفیه کننده هوا با ویژگی‌های «برقراری واکنش پلاسما و ازن با پروتئین ویروس برای از بین بردن ساختار و غیر فعال کردن ویروس»، «مصرف انرژی پایین در عین کارایی بالا» و «تولید در اندازه‌های مختلف برای استفاده در آپارتمان، محیط اداری، مراکز درمانی، ترمینال‌ها و اماکن زیارتی» می‌شود.

در همین راستا نیز شرکت پویا فناوران یسان تولیدکننده دستگاه تصفیه هوا برپایه فناوری فیلتر‌های نانویی و فناوری پلاسما به میدان آمد.

مکمل دارویی کورکومین

این مکمل دارویی نیز بر اساس فناوری نانو به تولید رسید. محصولی که با استفاده از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ماده موثره زردچوبه تولید شد. اثربخشی بیشتر کورکومین موجود در زردچوبه با قرار گرفتن در ساختار نانومایسل و افزایش حلالیت در آب از جمله مزایای این مکمل دارویی است.

شرکت اکسیر نانو سینا تولیدکننده مکمل دارویی کورکومین برپایه نانومیسل است.

 مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح

تولید این محصولات نیز در اولویت قرار گرفت و بر همین اساس محصولی با استفاده از نانونقره، سلنیوم و اکسید روی به جای الکل برای جلوگیری از تکثیر ویروس تولید شد که اثر ضد ویروسی آن تا قبل از پاک کردن فیزیکی سطح باقی می‌ماند.

این ماده محصول شرکت تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح با فناوری نانوذرات است.

دستگاه تشخیص سریع کرونا

این محصول نیز با کمک استفاده از انباشت دانش ایجاد شده در یک برنامه تحقیقاتی بلند مدت در حوزه تشخیص سرطان و با روشی بدیع در مقیاس جهانی به تولید رسید. شناسایی اکسیژن فعال موجود در خلط به عنوان نشانه ابتلا به عارضه ریوی، سرعت تشخیص (۳۰ ثانیه) در عین سادگی و ارزان‌تر بودن نسبت به سایر روش‌ها مهم‌ترین ویژگی این محصول است که توسط شرکت نانو حسگر سازان سلامت آسیا تولید شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانش بنیان ویروس کرونا فناوری نانو شرکت تولیدکننده فناوری نانو مکمل دارویی روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۶۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر

سوار شدن آسانسور برای راحتی فوق‌العاده است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هیچ کمکی به طول عمر شما نمی‌کند بلکه در عوض، محققان دریافته‌اند که انتخاب پله‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید، به طور خاص، بالا رفتن از چند پله در روز، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ ر

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دکتر سوفی پادوک (Sophie Paddock)، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آنگلیا شرقی و بنیاد بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ می‌گوید: اگر هر دو گزینه پله‌ها یا آسانسور را دارید، به سراغ پله‌ها بروید، زیرا این کار به قلب شما کمک می‌کند. حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه مدت تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، و دوره‌های کوتاه بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند یک هدف دست یافتنی برای فعالیت‌های روزانه باشد.

به نقل از اس‌اف، اگرچه بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده هستند، اما محققان می‌گویند که ورزش منظم می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند. متأسفانه، مطالعه جدیدی که در مجله ESC Preventive Cardiology ۲۰۲۴ ارائه شده است، خاطرنشان می‌کند که از هر چهار فرد بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر از سطوح توصیه شده فعالیت بدنی برخوردار نیست.

در ایالات متحده بزرگسالان باید هر هفته حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشند. این حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع در روز برای مدت پنج روز است. همچنین اضافه کردن دو روز فعالیت‌های تقویت عضلانی توصیه می‌شود که در آن همه گروه‌های عضلانی اصلی از جمله پاها، باسن، پشت، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها درگیر شوند.

دکتر پادوک خاطرنشان می‌کند که بالا رفتن از پله‌ها شکلی آسان و قابل دسترس از ورزش است که افراد می‌توانند در هر مکانی انجام دهند از ساختمان آپارتمانی خود گرفته تا پارک‌های شهری. با در نظر گرفتن این موضوع، این مطالعه جدید به بررسی تأثیر بالا رفتن از پله بر طول عمر و سلامت قلب پرداخت.

این گروه ۹ مطالعه قبلی را در مورد بالا رفتن از پله‌ها با بیش از ۴۸۰ هزار شرکت‌کننده جمع‌آوری کردند. این مطالعات مجموعه وسیعی از شرایط را مورد بررسی قرار داد و درمورد تعداد پله‌هایی که شرکت‌کنندگان از آن بالا رفتند یا سرعتی که از آن پله‌ها بالا رفتند، تفاوتی قائل نشد. این ۹ گزارش شامل افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی یا سابقه حملات قلبی بود. شرکت کنندگان از ۳۵ تا ۸۴ سال سن داشتند.

به طور کلی، این مطالعه جدید نشان داد که بالا رفتن از پله‌ها با کاهش ۲۴ درصدی خطر مرگ به هر دلیلی ارتباط دارد. شرکت کنندگان همچنین ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار گرفتند. علاوه بر این، بالا رفتن از پله‌ها به این شرکت‌کنندگان کمک کرد تا از برخی از عوارض عمده بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته جلوگیری کنند.

بر اساس این نتایج، ما مردم را تشویق می‌کنیم که پله‌نوردی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. مطالعه ما نشان داد که هرچه فردی از پله‌ها بیشتر بالا برود، مزایای بیشتری دارد. بنابراین، چه در محل کار، چه در خانه و چه در جای دیگر، از پله‌ها استفاده کنید.

کد خبر 748596

دیگر خبرها

  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • گلایه از وضعیت شتاب‌دهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی می‌کند
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور