Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با پایان مراسم اربعین حسینی، زائران ایرانی به سایر شهرهای مقدس رفته و به زیارت پرداختند. برخی دیگر هم سعی داشتند شب جمعه بعد از اربعین را در کربلا باشند و در مراسم عزاداری ایرانیان در بین‌الحرمین شرکت کنند.

ازدحام جمعیت در مرز مهران به دلیل نبود وسایل حمل و نقل عمومی

با این وجود، روز گذشته بسیاری از زائران ایرانی به کشور بازگشتند که بر اساس آمار وزارت کشور و ستاد اربعین، بیشتر زائران از مرزهای زمینی به ویژه مهران و شلمچه به ایران بازگشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که مسؤولان ستاد اربعین از آمادگی کامل در مرزهای زمینی برای استقبال و جا به جایی زائران اربعین خبر داده بودند، در دو روز گذشته که اوج بازگشت زائران اربعین بود، در مرزهای زمینی خدمات مناسبی در زمینه انتقال زوار به شهرهای خود وجود نداشت؛ به طوری که در مرز مهران زائران پس از ورود به کشور ساعت‌ها زیر آفتاب و در هوای گرم معطل ماندند تا بتوانند سوار اتوبوس‌ شوند.

 

معطلی زائران اربعین در مرز مهران

احمد محمدی‌‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ما همه تدابیر را برای سهولت تردد زائران نیز انجام دادیم، به موضوع سردرگمی زائران در مرز مهران اشاره می‌کند و می‌گوید: در مرز مهران در روزهای اخیر چندین اتوبوس و وسیله حمل و نقل عمومی مستقر بود که حتی در ساعاتی اتوبوس‌ها دپو شده بود و بدون فعالیت مستقر بودند. اما روز گذشته با توجه به حجم بالای ورودی زائران ساعاتی در مرز مهران، ماشین برای تردد وجود نداشت که پس از بررسی سریع برخی از وسایل حمل و نقل از استان به مرز مهران منتقل شد تا زائران را به ایلام، کرمانشاه و حتی سایر شهرهای کشور منتقل کند.

قطار فوق‌العاده برای زائران اربعین پیش‌بینی شد

از بعدازظهر تا غروب روز گذشته بسیاری از زائران در مرزها منتظر ماشین برای انتقال به سایر شهرها بودند که پس از ساعت‌ها انتظار، تعداد محدودی اتوبوس به مرز مهران رسید که با توجه به نبود وسایل حمل و نقل عمومی به تعداد مناسب، زائران بدون رعایت فاصله سوار اتوبوس‌ها شدند و به شهرهای  دیگر به ویژه کرمانشاه منتقل شدند.

 

جمعیت زائران اربعین در مرز مهران که منتظر وسایل حمل و نقل عمومی بودند

امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین نیز با بیان اینکه در شهر کرمانشاه خدمات اتوبوسرانی و ریلی پیش‌بینی شده بود، می‌گوید: بسیاری از زائران از مرز مهران وارد کرمانشاه شده و از طریق اتوبوس و قطار به شهرهای خود بازگشتند. همچنین خدمات ریلی مناسبی در کرمانشاه در نظر گرفته شد و حتی چند قطار فوق العاده به مقصد تهران شب گذشته زائران اربعین را منتقل کرد.

خوداظهاری جای انجام آزمایش کرونا از زائران اربعین!

علاوه بر این، با وجود اینکه دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی گفته بود که وزارت بهداشت با همکاری مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در مرزهای زمینی و هوایی مستقر شده تا از همه زائران اربعین آزمایش کرونا رپید اخذ کند در مرزها اجباری بر انجام آزمایش کرونا نبود و زائران به راحتی و حتی بدون انجام تست رپید وارد کشور شدند.

در ۱۴ ایستگاه پروازی نیز تست رپید اجباری نبود و برخی از اعضای کادر درمان در مبادی ورودی کشور حضور داشته و در صورتی که فردی ابراز بیماری یا کسالت می‌کرد، از او تست رپید گرفته می‌شد و همه چیز در مرزهای زمینی و هوایی بر اساس خوداظهاری بود.

محمدی‌‌فر درباره انجام نشدن آزمایش رپید از همه زائران اربعین می‌گوید: قرار بود از همه زائران تست رپید گرفته شود اما برخی از زائران از انجام آزمایش امتناع کردند و برخی دیگر هم علاقه‌ای به انجام آزمایش نداشتند. در حالی که با هماهنگی صورت گرفته این آزمایش بسیار ساده بود و نتیجه آن هم فوری آماده می‌شد.

موکب‌های اربعینی و همچنین مراکز درمانی در نجف و کربلا تعطیل شدند و تجهیزات مراکز درمانی و موکب‌ها در حال انتقال به کشور است. البته موکب‌هایی که در مرزهای سه گانه مستقر هستند، همچنان به زائران خدمت می‌کنند و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا امروز خدمات در مرزها ادامه دارد. البته برخی بازگشتند، اما همچنان موکب‌های نهادها برای پذیرایی از زوار حضور دارند.

خدمات در مرزهای زمینی امشب به پایان می‌رسد/ زائران زودتر به کشور بازگردند

کوثری با بیان اینکه خدمات پیش‌بینی شده برای زائران اربعین در مرزهای زمینی تا پایان امروز ادامه دارد، از زائران اربعین خواست که تا امشب به کشور بازگردند. خدمات اربعینی تا دهم مهرماه پیش‌بینی شده بود و از فردا اگر زائری از طریق مرزهای زمینی به کشور بازگردد، باید برای بازگشت خود از مرز به شهر خود برنامه‌ریزی داشته باشد. چرا که دیگر مواکب و وسایل حمل و نقل عمومی اربعین در مرزها وجود ندارد و به نوعی پرونده اربعین امسال بسته خواهد شد.

البته با وجود اینکه خدمات در مرزها تا امشب به پایان می‌رسد، برخی از زائران همچنان در عراق حضور دارند و قصد دارند تا دهه آخر صفر را نیز در اعتاب مقدسه عراق باشند. همچنین برخی از خادمان اربعینی نیز در حالی که موکب‌های خود را جمع کردند، اما از اکنون برای عزاداری روزهای پایانی ماه صفر در حال آمادگی هستند.

۲۷ هزار زائر اربعین هوایی به ایران بازگشتند

به گفته کوثری تا هفته گذشته حدود ۲۷ هزار زائر اربعینی برای بازگشت به کشور به صورت هوایی اقدام کردند. البته هنوز جمع‌بندی درباره زائران اربعین صورت نگرفته است، اما بر اساس آمارها بیشتر زائران از مرز زمینی به کشور بازگشتند.

نبود امکانات مناسب با وجود اعلام آمادگی مسؤولان برای خدمات در مرزها

نکته جالب اینجاست که چرا با وجود اینکه امسال سهمیه ایران در اربعین بسیار محدود بود و حتی مسؤولان ستاد اربعین هم پیش‌بینی بازگشت بیشتر زائران از مرزهای زمینی را کرده بودند، باید در دو روز گذشته بسیاری از زائران معطل ماشین در مرز بمانند. این امر در حالی است که تعداد زائران اربعین نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر بود و شاید در یک روز نهایت ۱۵ هزار نفر از مرزهای زمینی وارد کشور شده باشند.

به گزارش فارس، امسال بیش از ۸۰ هزار ایرانی در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند که با وجود اینکه تعداد زائران اربعین کشورمان بسیار محدود بود، ناهماهنگی بسیاری در ثبت‌نام، اعزام و سفر زائران و حتی بازگشت آنها وجود داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زائران ایرانی کربلا امید کوثری احمد محمدی فر دبیر ستاد اربعین مدیر اجرایی ستاد اربعین مرز مهران تست رپید وسایل حمل و نقل عمومی بسیاری از زائران مرزهای زمینی خدمات در مرزها زائران اربعین زائران از مرز اربعین در مرز انجام آزمایش مرز مهران گذشته بسیار پیش بینی شد روز گذشته تست رپید بر اساس موکب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۷۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در جلسه ستاد اربعین حسینی استان که با حضور معاون خدمات شهری شهرداری کربلا برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهیدان عراق که در برابر داعش ایستادگی کردند بالأخص شهید ابومهدی المهندس، گفت: ستاد اربعین حسینی استان به صورت ماهانه با هدف ایجاد آمادگی در برگزاری شایسته اربعین حسینی برگزار می‌شود تا مقدمات این رویداد عظیم را به بهترین نحو فراهم کنیم.

 محمدرضا جان‌نثاری با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم استان اصفهان در اربعین حسینی میهمانان برادران عراقی خود هستند، افزود: از مهمان نوازی بی‌نظیر مردم و دولت عراق در ایام اربعین حسینی قدردانی می‌کنیم.


او گفت: این مهمان نوازی الگوی شایسته‌ای برای همه دنیا است تا محبت و برادری را از مردم عراق یاد بگیرند.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خاطرنشان کرد: آنان هر چه دارند برای خدمت به زائران در طبق اخلاص می‌گذارند ما نیز از این بابت صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

جان‌نثاری گفت: آمادگی داریم هر کمکی که مسؤولان عراقی تشخیص می‌دهند را برای برگزاری اربعین حسینی انجام دهیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ادامه داد: خود را ملزم می‌دانیم که همه اقداماتی که انجام می‌دهیم تحت نظر دولت عراق باشد.


او  بیان کرد: برنامه‌ریزی شود تا تمامی شهرداران استان با محوریت شهرداری اصفهان در ایام اربعین همکاری لازم را با خدمات شهری کربلا داشته باشند.

 معاون خدمات شهری کربلا نیز در این نشست  با گرامیداشت یاد شهیدان ایران اسلامی بالأخص شهید والامقام سردار سلیمانی گفت: ما و برادران ایرانی مان یک گروه مشترک با هدف خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا (ع) هستیم و هیچگونه جدایی بین ما نیست.
علی یحیی عبد با تأکید بر اینکه در ایام اربعین حسینی منش و رویکرد شیعه حضرت امیرالمومنین (ع) را به جهانیان نشان می‌دهیم، ادامه داد: اربعین یک رویداد جهانی و برگزاری شایسته آن موفقیتی برای جهان اسلام است.


معاون خدمات شهری کربلا اظهار کرد: برای ما باعث افتخار است که خادم امام حسین (ع) هستیم و می‌دانیم که برای شما نیز خدمت به زائران سیدالشهداء (ع) افتخار است، زیرا همه ما هر چه که داریم از لطف و مهربانی امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است.


او گفت: سال گذشته شاهد حضور ۲۲ میلیون زائر در عراق بودیم و طبق پیش‌بینی‌های ما در اربعین سال جاری حضور زائران ابا عبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.


یحیی عبد با اشاره به اینکه سالانه ۵ میلیون نفر به زائران اربعین حسینی اضافه می‌شود، عنوان کرد: مواکب اصفهانی در کربلا به خاطر حضور پرشور و خلاقیت‌هایی که در خدمت‌رسانی به زائران دارند زبانزد هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • سه میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح انسداد مرزهای شرقی
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • طرح انسداد مرزهای شرقی کشور آغاز شد
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی