Web Analytics Made Easy - Statcounter

   عصر ایران - اگرچه 27 سپتامبر – روز جهانی گردشگری- را پشت سر گذاشته ایم اما چون سازمان جهانی گردشگری شعار امسال را «گردشگری برای رشد فراگیر» قرار داده جا دارد بدانیم گردشگری چگونه می تواند به رشد فراگیر یاری رساند؟

   دکتر منوچهر جهانیان رییس دانشکدۀ علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گردشگری در یادداشت حاضر به همین پرسش پاسخ داده است:

  گردشگری در عرصه های مختلف و اثرگذاری آن بر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کشور‌های مختلف جهان، جامعه محور بودن و تاثیر آن بر ایجاد اشتغال و کارافرینی و توانمندسازی جوامع میزبان ومحلی بواسطه بهره مندی از توسعه فعالیت‌های گردشگری؛ به ویژه توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مقاصد برای جوامع میزبان و محلی را می‌توان از عوامل و زمینه‌هایی دانست که سبب شدند سازمان جهانی گردشگری (unwto) روز ۲۷ سپتامبر2021 را به عنوان « گردشگری برای رشد فراگیر » نامگذاری کرده، تا روز جهانی گردشگری را در کنار جوامع بومی و محلی و اهمیت این بخش و نقش مهم و تاثیرگذار آنان را برای آن توسعه فعالیت های گردشگری و توسعه روابط بینافرهنگی در عرصه بین المللی در جهت توسعه و تحکیم روابط فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی را جشن بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



   با نگاهی به کسب و کار‌های گردشگری، ایجاد مشاغل درحوزه گردشگری در مناطق مختلف جهان و مقایسه آن با سایر مشاغل، تاثیر گردشگری بر تحول و پیشرفت جوامع میزبان و محلی را نسبت به سایر مشاغل بر همگان آشکار می‌سازد.

   بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال 2019 بیش از 18 درصد مشاغل جهان (حدود 390 میلیون نفر) به صورت مستقیم در بخش‌های مختلف گردشگری اشتغال داشته اند. براین اساس، بالغ بر 2000 میلیارد دلار را نصیب کشور‌ها نموده است و البته   متاسفانه با شیوع بیماری کوید 19 نزدیک به 70 درصد حجم مسافرت ها و درآمد و شاغلین حوزه گردشگری را کاهش داد.

   انتظار می روند در سال 2022 با سرعت روند واکسیناسیون و کاهش بیماری کوید19 کسب و کارهای گردشگری از رونق و پویایی برخوردار گردند.

   امروزه گردشگری یکی از محور‌های مهم و تاثیر گذار توسعه در مناطق مختلف جهان محسوب می شود. و از اولویت‌ دولت‌ها برای رونق کسب و کار‌های پایدار و محور کلیدی اشتغال و کارافرینی در جهت درآمد ارزی و رونق اقتصادی در مناطق مختلف و از جمله در مقاصد جدید و نوظهور است.

    در کشور ما با ایجاد" وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی" بعنوان متولی امر گردشگری، بایستی توجه ویژه دولت به توسعه فعالیت های گردشگری بویژه در مناطق محروم و کمترشناخته شده با ایجاد زیرساخت ها و تعیین اهداف و استراتژی های مشخص معطوف نمایند.


    لازمه موفقیت در اهداف و چشم انداز، مورد نظر تبدیل منابع گردشگری به محصول و در کنار آن برنامه ریزی جامع و هدفمند برای معرفی توانمندی های گردشگری، بازاریابی وتعامل با سایر کشورها، به ویژه کشور‌های بازار هدف با اتکاء به منابع درونی و بکارگیری منابع انسانی متخصص و متعهد و مسئولیت پذیر و همراهی و مسئولیت پذیری بخش خصوصی و نقش پذیری آنان در حوزه های متنوع گردشگری است.

   جایگاه فن آوری‌ های نوین در گردشگری، ارئه فرصت‌های خلاق؛ نوآوری، آماده سازی وتبدیل چالش‌ها وتهدیدات به فرصت‌ها در جهت رفع نیاز نسل کنونی بشر و نسل های آینده به واسطه بستر سازی وتوسعه متوازن و پایدار فعالیت‌های گردشگری می تواند، اشتغال و کارآفرینی در سایر مشاغل وابسته به گردشگری را در راستای نیل به رشد فراگیر بواسطه گردشگری تسهیل نماید. ایجاد مشاغل جدید و نوظهور در بخش های متنوع گردشگری با تاکید بر کسب و کارهای دیجیتالی، ظهور مشاغلی که با کمترین سرمایه گذاری بیشترین اشتغال و درآمد را نصیب جوامع میزبان و محلی در مقصدهای گردشگری خواهد نمود.


  روز جهانی گردشگری فرصتی منحصر به فرد برای بالابردن آگاهی از مشارکت واقعی و بالقوه ذینفعان گردشگری بویژه ساکنین بومی و محلی و دست اندرکاران و ارائه دهندگان خدمات گردشگری در تعامل سازنده با شرکای بین المللی همراه با برنامه ریزی هدفمند، موجب رشد فراگیر و توسعه پایدار گردشگری را فراهم می آورد.

   روز جهانی گردشگری در همه کشور‌ها و به تبع آن در کشور ایران فرصتی را فراهم می‌آورد، تا متولیان و دست اندرکارن و ذی نفعان گردشگری به لزوم اهمیت و تاثیرگذاری آن در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و زیست محیطی بیشتر آشنا شده و با اتکاء به ظرفیت‌ها وپتانسیل‌های متنوع و بی نظیر ان طی سال و برنامه‌های محوری با توجه به آسیب های کوید 19 بر صنعت گردشگری و حمایت و پشتیبانی از بخش های مختلف گردشگری در جهت اشتغال و کارافرینی پایدار در مناطق مختلف کشور، با تاکید بر توانمندسازی و معرفی جاذبه های متنوع و کمتر شناخته شده و همچنین معرفی مناطق ناشناخته مناطق محروم بر اساس منابع درونی ومعرفی این جاذبه ها اقدام نمایند.

    سازمان جهانی گردش‌گری به‌کارگیری فناوری‌های نوین، خلاقیت و نوآوری را به عنوان بخشی از راه حل چالش‌ها و همراهی سایر بخش‌‌ها در ارتباط با گردش‌گری پایدار و مسؤولیت‌پذیر را در راستای خلق ثروت و اشتغال پایدار و بهره‌مندی مردمان جوامع میزبان و محلی در راستای فقر زدایی و رفع محرومیت برای بومیان مناطق مختلف جهان را یک ضرورت می‌داند و بایستی مورد توجه جدی دولت‌ها، سیاست‌گذاران، تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان و مدیران و دست‌اندرکاران حوزۀ گردش‌گری قرار گیرد.

    توجه به نوآوری و خلاقیت در فعالیت‌های توسعه گردش‌گری فرصت‌هایی را برای بهبود بخشیدن به مشارکت، توان‌مندسازی جوامع میزبان و محلی و مدیریت منابع کارآمد در کنار سایر اهداف همانند ایمنی وامنیت، بهداشت وکار‌آفرینی و حفاظت و صیانت از محیط طبیعی و فرهنگی را در دستور کار توسعۀ پایدار برای نیل به رشد فراگیر قرار خواهد داد.

   امیدواریم با برنامه‌ریزی جامع و هدف‌مند در حوزه گردش‌گری با مشارکت و همراهی ساکنین جوامع میزبان و محلی و سایر بخش‌های دولتی و خصوصی، در جهت پایداری گردش‌گری، کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی و عبور از بیماری کووید 19  گردش‌گری بتواند منافع پایدار در راستای کارآفرینی و اشتغال مولد در همه بخش‌ها برای تمامی ذی‌نفعان به ویژه ساکنین و بومیان مناطق و مقاصد گردش‌گری را در راستای دوستی و صمیمیت میان مردمان جهان و تحقق صلح پایدار فراهم آورد.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۹۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیورپول چشم به یک پیشنهاد وسوسه انگیز/ بازگشت سانچو به یونایتد

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت های فوتبال در قاره اروپا و در بسیاری از کشورهای دیگر در آستانه به پایان رسیدن است و تیم های مختلف در حالی رایزنی و گفت و گو با بازیکنان و مربیان مدنظر خود برای فصل آتی هستند و رسانه های مختلف جهان در تلاشند از جزئیات این نقل و انتقالات مطلع شوند.

آخرین اخبار نقل و انتقالات فوتبال جهان که در رسانه های مختلف منتشر شده به شرح زیر است:

پایگاه خبری « Football Insider»: محمد صلاح ممکن است در فصل تابستان آنفیلد را ترک کند و لیورپول انتظار دارد برای جذب او از باشگاه های حاضر در لیگ برتر عربستان پیشنهاداتی تا ۱۵۰ میلیون پوند دریافت کند. اما در همین خصوص، پایگاه خبری «اتلتیک» گزارش داده است که باشگاه لیورپول به طور کامل اطمینان دارد محمد صلاح در تابستان امسال در تیم باقی بماند و برنامه‌ریزی‌های خود را بر این اساس انجام می‌دهد.

به نظر می رسد فقط یک پیشنهاد وسوسه انگیز از سوی باشگاه های عربستانی می تواند به حضور ۷ ساله صلاح در لیورپول پایان دهد.

پایگاه خبری « Express»: در صورتی که «آرنه اسلات» سرمربی کنونی تیم فاینورد هلند فصل آینده هدایت لیورپول را برعهده بگیرد «لوتشارل گیرترویدا» هافبک کنونی فاینورد را با خود به آنفیلد خواهد برد.

پایگاه خبری «Fichajes»: تاتنهام هاتسپر مایل است مبلغ ۴۰ میلیون یورو را برای «الساندرو بوونگیوورنو»، مدافع تورینو بپردازد.

پایگاه خبری تایمز: کریستال پالاس ممکن است در این تابستان ستاره خود «مارک گوئهی» را از دست بدهد. هم آرسنال و هم منچستریونایتد به جذب این مدافع علاقه دارند.

پایگاه خبری « Express»:منچستریونایتد جستجوی راه‌هایی را برای بازگرداندن «جیدون سانچو» به باشگاه آغاز کرده است و ممکن است برای این کار با «اریک تن هاگ» ، سرمربی خود خداحافظی کند. «تن هاخ» و «سانچو» اوایل به مشکلات زیادی برخورد کردند و سرمربی شیاطین سرخ تصمیم گرفت این بازیکن را از تیم کنار بگذارد.

کد خبر 6092342

دیگر خبرها

  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • قدرت پایدار در جامعه فقط با علم ایجاد نمی‌شود
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • لیورپول چشم به یک پیشنهاد وسوسه انگیز/ بازگشت سانچو به یونایتد
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری