Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن سلامت خانواده ایران به مناسبت هفته جهانی سالمند در نامه‌ای به رییس جمهوری برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت اعلام آمادگی کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عذرا یزدانی پور رییس انجمن سلامت خانواده در نامه‌ای به رییس جمهوری نوشت: «اهمیت مقوله مدیریت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی شده از سوی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی منعکس می‌باشد و با عنایت به اینکه موضوع جمعیت دارای ابعاد مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و محدودیت زمانی است، نباید تأثیر هیچ یک از ابعاد بر ساختار جمعیتی کشور نادیده گرفته شود؛ مطالب ذیل جهت استحضار ارائه می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در طی هفتاد سال گذشته نرخ باروری کلی در جهان و ایران به نصف تقلیل پیدا کرده است و در تحقیقات مختلف نرخ باروری در ایران از ۱.۷ تا ۱.۸۴ مطرح شده است که جملگی زیرسطح جانشینی است. رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۵ منفی می‌شود. تعداد تولد‌های کل کشور در طی سال ۱۳۹۶ به ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰ هزار تولد کاهش‌یافته است و در ۳۰ سال آینده بیش از ۳۰ درصد از جمعیت ایران در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت و در واقع کشور جمهوری اسلامی ایران به سمت سالخوردگی و پیر شدن پیش می‌رود. در حال حاضر ۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور داریم که امکان ازدواج را پیدا نکرده‌اند و به‌طورکلی تمامی این اعداد خبر از تخریب ساختار جمعیت کشور را می‌دهند؛ به‌طوری‌که اگر عاجلا همه مسئولین کشور، کارشناسان و مدیران وارد میدان نشوند، با بحران جدی جمعیتی روبرو خواهیم شد. یادی می‌کنیم از یکی از اساتید بزرگ و پیش‌کسوتان نظام سلامت که تاکید ویژه دارند جمعیت مسئله اورژانس کشور است.

از جمله نخستین و مهم‌ترین گام‌هایی که دولت و برنامه‌ریزان برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت باید مدنظر قرار دهند اجماع و توافق بین مقامات سیاسی، مسئولین، برنامه‌ریزان و رسانه‌ها است. میل به چنین اجماع و توافق بدان سبب اهمیت دارد که باعث می‌شود اعتماد و مشارکت تمامی گروه‌های مؤثر و تعیین‌کننده در تنظیم و اجرای این قبیل راهکار‌ها و سیاست‌ها جلب گردد. به این فهرست می‌توان گروه‌های دیگری مانند جمعیت‌شناسان، متخصصان علوم سیاسی و اقتصادی و سایر اندیشمندان، فعالین اجتماعی و بخصوص سمن‌ها را نیز اضافه کرد چراکه دانش و تخصص آن‌ها می‌تواند در افزایش کیفیت مباحثات و گفتگو‌های عمومی و نهایتاً تنظیم سیاست‌ها و راهکار‌های مناسب و حتی برای نظارت و پیگیری چگونگی اجرای سیاست‌ها نقش بسیار مهم و مفیدی ایجاد کند.

متأسفانه زمان و اراده مکفی برای پیاده‌سازی این سیاست‌ها در دولت قبل مدنظر قرار نگرفت. باتوجه‌به محدودیت زمان ما باور داریم دوره چهار سال حضرتعالی فرصت طلایی برای اجرای سیاست‌های جمعیتی می‌باشد. ما داوطلبین و کارکنان انجمن سلامت خانواده ایران که نهادی غیردولتی غیرسیاسی، غیرانتفاعی و داوطلبانه و باسابقه ۲۷ سال فعالیت در زمینه بهداشت خانواده می‌باشد و دارای ظرفیت علمی، عملی، توان اجرایی و مشارکت درون و برون‌سازمانی است وظیفه خود می‌دانیم جهت کمک برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و به‌طور ویژه بند یک آن اعلام آمادگی جدی نماییم.

امیدواریم با تاکید حضرتعالی بر این موضوعِ اورژانس و مهم همه مجموعه‌های دغدغه‌مند از جمله این انجمن بتوانند در این مسیر از حمایت مقامات تصمیم‌ساز و اجرایی برخوردار گردند تا با دقت، سرعت و قوت این امر مهم را پیش برده و نتایج فعالیت‌ها را به‌صورت مستمر به مقامات نظارتی گزارش نماید ان‌شاءالله.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انجمن ایران خانواده امنیت برای اجرای سیاست های کلی جمعیت انجمن سلامت خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۰۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید خطوط جوانی جمعیت را رد کنیم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمداسماعیل اکبری فوق تخصص غدد و سرطان و رئیس انجمن آموزش پزشکی ایران  درباره آمار‌های کهنسالی جمعیت در کشور مباحثی را مطرح کرد و گفت: در تحقیقی که از من به زودی قرار است منتشر شود همه آمار‌ها و چارچوب‌ها مشخص شده و به نظر می‌رسد که شرایط از قبل وخیم‌تر شده است. ما تا بیست سال دیگر نزدیک به ۹۰ میلیون نفر جمعیت خواهیم شد و کشور‌های اطرافمان هم همین میزان خواهند بود.

وی در ادامه درباره مهمترین شاخص‌های جمعیتی گفت: نخستین شاخص میزان تولد یا بقای یک جمعیت است که این میزان برای کشور ما هر روز کمتر می‌شود، دومین شاخص ازدواج است که همین الان هم از نظر سن ازدواج بالاو به لحاظ عددی کمتر از قبل شده‌ایم. شاخص سوم مهاجرت است که نزدیک به شش میلیون مهاجر ما داریم که قطعا بزرگترین استراتژی کشور‌های غربی برای تأمین نیاز‌های جمعیتشان مهاجرپذیری است و سیاست‌های ما برای جلوگیری از این مهاجرت‌ها هنوز مشخص نیست. دکتر اکبری یادآور شد: شاخص دیگر بارداری است که از صد بارداری تعداد هشتاد بارداری به تولد منجر می‌شود و بقیه به دلائل مختلف سقط می‌شوند و درنهایت شاخص آخر مرگ است که ما امروزه در بین جوانان و سپس کودک و نوجوان مرگ و میر به دلیل تصادفات و مسائل دیگر سلامتی زیاد داریم.

وی با بیان اینکه تلاش‌های خوب ستاد ملی جمعیت برای تشویق به فرزندآوری و دیگر سیاست‌های جمعیتی گفت: به لحاظ علمی و جایگاه اجتماعی هم افرادی که در این ستاد کار می‌کنند می‌بایست مورد وثوق و شناس مردم باشند تا قدرتمندانه بتوانند حرفشان را بزنند و مورد قبول قرار بگیرند. دکتر اکبری با اشاره به اینکه نباید از خط و خطوط جوانی جمعیت عبور کنیم، گفت: سیاست‌های دولتی و حاکمیتی در این عرصه کاملا دلسوزانه و تعبدی است که باید در میدان عمل هم نتیجه بدهد و همه اینها در تعامل با اساتید و پژوهشگران این عرصه که کار علمی، پاسخ به ابهامات و پژوهشی می‌کنند اثربخش خواهد بود.

وی با تأکید بر اهمیت تبلیغات دراین زمینه گفت: تبلیغات نباید تبدیل به ضد تبلیغ شود، هنوز اثر تبلیغات سوقبلی در جامعه در عرصه فرزندآوری دیده می‌شود و خیلی طول می‌کشد که ما با تبلیغات مناسب سیاست‌ها را در بین جامعه تغییر دهیم.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نباید خطوط جوانی جمعیت را رد کنیم
  • ایران آمادگی بورس تحصیلی دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا را دارد
  • وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • ایران در تهدید بحران سالخوردگی قرار دارد
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش ماماها برای جوان‌سازی جمعیت
  • ماماها سفیر جوانی جمعیت هستند
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت