Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ زنبور داران سال ۱۴۰۰ را با شرایط بسیار نامطلوبی آغاز کردند. تلفات سنگین ۳۰ تا ۵۵ درصدی در زمستان گذرانی همراه با کمبود نهاده های مورد نیاز تولید از مشکلاتی بود که زنبور داران با آن ها وارد سال جدید شدند.

زنبوداران به سختی با این مشکلات درگیر بودند که در ابتدای خرداد ماه وزیر جهادکشاورزی دستور داد؛ با توجه به تغییر نرخ خرید چغندر قیمت شکر افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم برای زنبورداران به  ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

افزایش قیمت شکر برای زنبورداری از آنجایی اهمیت داشت که مهمترین کمک برای نجات جمعیت باقی مانده زنبورهای عسل تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب از جمله شکر مورد نیاز برای تغذیه کندوها است.

به گفته کارشناسان نیاز فوری به تامین شکر نه برای تولید عسل بلکه برای احیای کندوها با تقویت و زنده نگه داشتن زنبورهای کارگر و ملکه است.

حالا در آغاز فصل سرد باردیگر لزوم تقویت زنبورها برای گذر از سرما مطرح شده است. اما همچنان زنبورداران با مشکل تامین شکر با قیمت مناسب و به انداز نیاز مواجه هستند.

 میرمحسن موسویان، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه زنبور داران فصل سرد را در شرایط نامناسبی در تامین نهاده مورد نیاز زنبورها آغاز می کنند، افزود: در پی خشکسالی و بارندگی های بی موقع با کمبود شهد و گرده در طبیعت برای تغذیه زنبورها روبرو شده ایم.

وی ادامه داد: برای گذر از این شرایط درخواست دریافت ۲۰ هزارتن شکر را به وزارت جهادکشاورزی داده ایم، معاون امور دام سابق وزارتخانه با درخواست ما موافقت کرده و آن را به شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی تامین ارجاع داده است.

به گفته موسویان؛ به رغم آنکه حدود یکماه از ارجاع درخواست زنبورداران برای دریافت شکر به شرکت بازرگانی دولتی می گذرد هنوز هیچ دستوری برای آن داده نشده است.

به گفته وی تاخیر در تعیین تکلیف درخواست زنبورداران برای دریافت شکر در حالی است که آن ها نیاز فوری به تامین این نهاده نه برای تولید عسل بلکه برای تقویت زنبورو ملک ها برای گذر از شرایط سخت سالجاری دارند.

موسویان یادآور شد: در زمستان گذارانی سال گذشته بود که ۳۰ تا ۵۵ درصد از جمعیت زنبورهای عسل کشور تلف شده‌اند.

وی تصریح کرد: این آمار توسط دانشگاه تهران نیز تائید شد و کارشناسان دانشگاهی اعلام کردند این حد از تلفات زنبورهای عسل می تواند برای حفظ امنیت غذایی کشور تهدید باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران میزان استاندارد جهانی شکر مورد نیاز برای هر کندو را ۱۰ کیلوگرم عنوان کرد که با توجه به جمعیت ۱۰ میلیون کلونی زنبور عسل در کشور رقم درخواستی ۲۰ هزار تن بسیار ناچیز است.

موسویان با بیان اینکه زنبور عسل نهاده مهم و تاثیرگذار بر میزان تولید و کیفیت محصولات کشاورزی است، گفت: بر همین اساس حفاظت از این حشره مفید و رفع مشکلات زنبورداران بسیار ضروری و پر اهمیت است.

وی یادآور شد: هر ساله زنبور داران با مشکل دیگری با عنوان سمپاشی بی موقع باغات و مزارع کشاورزی مواجه هستند که موجب تلف شدن بخشی از جمعیت زنبورهای عسل در کشور می شود.

 موسویان اظهار کرد: برای حل این مشکل بارها با وزارت جهادکشاورزی مکاتبه کرده و جلسه تشکیل داده ایم تا با اعلام برنامه سمپاشی و آموزش کشاورزان از تلفات زنبورهای عسل جلوگیری کنند، اما تا امروز این مهم محقق نشده است.

وی از اضافه شدن مشکلی جدید در سالجاری برای بقای زنبورستان های کشور خبر داد و گفت: امسال با پدیده عجیب افزایش قابل توجه جمعیت پرنده زنبور خوار روبه رو شده ایم که تهدیدی مهم برای بقای زنبورستان های کشور است.

موسویان افزود: پرنده زنبور خوار از روسیه به ایران مهاجرت می کند، این مهاجرت با شروع فصل پاییز رخ می دهد، اما امسال در یک اتفاق عجیب شاهد افزایش قابل توجه جمعیت آن ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت این پرنده در حال تاثیر بر اکوسیستم برخی از مناطق کشور است، گفت: افزایش جمعیت این پرنده مهاجر نه تنها بقای زنبورستان ها را تهدید می کند بلکه بر اکوسیستم منطقه نیز تاثیر گذاشته است.

موسویان خاطر نشان کرد: برخی از زنبور داران برای حفاظت از زنبورهای خود مجبور به شکار این پرنده شده اند که اعتراضات طرفداران محیط زیست را به دنیال داشته است.

وی معتقد است؛ واکشن زنبورداران برای شکار پرنده ها طبیعی است و آن را دفاع از داشته خود می دانند، اگر نگرانی برای جمعیت این پرندگان مهاجر وجود دارد باید سازمان های مربوطه نسبت به ارائه راهکار مناسب به زنبورداران اقدام کنند.

موسویان ادامه داد: رفع مشکلات زنبور دارن و حفظ زنبورهای عسل که بر تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی موثر هستند ضرورتی انکار ناپذیر است و دستگاه های مربوطه موظفند برای حمایت از آنها به جای نکوهش راهکار عملی ارائه دهند.

پربیننده ترین در مرز شمال غربی ایران چه خبر است؟ / مرز ایران و ارمنستان حذف می‌شود؟ قیمت محصولات ایران خودرو امروز ۱۴۰۰/۷/۸ کوییک ۱۶۸میلیون شد/ قیمت پراید، ساینا و تیبا + جدول قیمت تیگو ۵ مدیران خودرو + جدول ورود پر قدرت بانک مرکزی به بازار ارز / غافلگیری سفته بازان در راه است؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زنبورداران زنبورهای عسل زنبور داران مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه
  • فوری | درخواست برخی چهره‌های حامی اغتشاشات برای بازگشت به ایران
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!
  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور