Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@03:57:08 GMT

حملات پهپادی ترکیه و تاثیر آن بر پ.ک.ک

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۱۱۴۳

حملات پهپادی ترکیه و تاثیر آن بر پ.ک.ک

ترکیه در گستره جغرافیایی پهناور عراق، اقلیم کردستان عراق و سوریه چندین فرمانده و مسئول رده بالای پ.ک.ک را با پهپاد هدف قرار داده و این گروه را زمین گیر کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر خبر کشته شدن دو مسئول رده بالای پ.ک.ک در رسانه های ترکیه و منطقه، مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا در حوالی شهر قامیشلو در مناطق کردنشین شمال سوریه، فردی کشته شد که یکی از فرماندهان قدیمی پ.ک.ک و از اعضای کمیته مرکزی این حزب بود. نام او انگین کارا اصلان، 57 ساله و اهل ترکیه بود و یکی از مهمترین فرماندهان نزدیک به مراد قاراییلان مسئول شاخه نظامی پ.ک.ک بود.

انگین کارا اصلان با کد سازمانی حیدر، در لیست قرمز اینترپل یا پلیس بین الملل قرار گرفته بود و موشک شلیک شده از پهپاد مسلح ترکیه، خودرو او را هدف گرفت و در جا کشته شد.

شلیک به فرد مزبور در قامیشلی در حالی بود که یک هفته پیش نیز یکی دیگر از افراد رده بالای پ.ک.ک در حومه شهر سلیمانیه اقلیم کردستان با شلیک گلوله کشته شد.

مسئول بالای پ.ک.ک در سنجار یا شنگال کشته شد و فرمانده بخش کرکوک نیز که برای دیدار با سران پ.ک.ک راهی کوهستان قندیل بود، اندکی پس از خروج از شهر و قبل از رسیدن به کوه، با پهپاد دیگری از پای درآمد.

جمع بندی این اطلاعات نشان می دهد که اولاً ترکیه بدون توجه به مسائل سیاسی، حقوقی و امنیتی نظیر حاکمیت سیاسی عراق و سوریه، پهپادها و جنگنده های خود را بر فراز این کشورها به طور مداوم به پرواز در می آورد.

ثانیاً نشان دهنده این است که از حذف فیزیکی فرماندهان پ.ک.ک ابایی ندارد و برای نیل به این مقصود در حال فعالیت شبانه روزی است. نکته سوم نیز این است که تحلیل این عملیات ها نشان می دهد که این حملات، دقیق و حساب شده پیش رفته اند.

اگر چه استفاده از پهپاد، باعث شده که ترکیه برای تامین امنیت خود در مقابل پ.ک.ک از دست بالا و قدرت برتر برخوردار باشد. اما واقعیت این است که این حملات، برای مردم عادی کُرد در عراق، سوریه و ترکیه هزینه های سنگینی داشته است.

اخیراً بابکر زیباری از مقامات اقلیم کردستان عراق اعلام کرده که به دنبال حملات جنگنده ها و حملات پهپادی ترکیه، نزدیک به هشتصد روستای اقلیم کردستان تخلیه شده و امکان خدمت رسانی به آنها وجود ندارد.

ظاهراً حملات پهپادی فقط افراد پ.ک.ک را هدف گرفته اما در بمباران هایی که توسط هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ترکیه صورت گرفته، تعداد قابل توجهی از روستاییان کُرد در شمال عراق، جان خود را از دست داده اند. 

پهپاد و تغییر معادله فشار و مذاکره

اغراق آمیز نیست اگر گفته شود که استفاده از پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین، معادلات - سیاسی و امنیتی حاکم بر مرزهای ترکیه را به کلی تغییر داده است. چرا که پیش از این نیروهای پ.ک.ک می توانستند هر سال با پایان یافتن فصل زمستان و آغاز بهار فرصتی 6 ماه برای حمله به ترکیه در اختیار داشته باشند و بتوانند در شهرها و روستاهای دور و نزدیک ترکیه نفوذ کنند و پس از انجام حملات، یا از ترکیه خارج شده و به عراق بروند و یا خود را در مناطق کوهستانی و جنگلی، پنهان کنند.

آنها در چند سال قبل حتی توانسته بودند خود را به استان های بسیار دور مناطق نزدیک به دریای سیاه نزدیک کرده و امنیت ترکیه را با چالش‌های بزرگی روبرو کنند. اما از زمانی که نیروهای امنیتی و نظامی ترکیه برای مراقبت از مرزها و حمله به مواضع پ.ک.ک، از پهپادها استفاده می‌کنند، ورق برگشته و بنا به گفته سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه، هم اکنون شمار نفرات شاخه نظامی پ.ک.ک در داخل مرزهای این کشور، به عددی بین 180 تا 200 نفر رسیده است. چرا که امکان اختفا و تحرک برای آنها وجود ندارد. این در حالی است که تا چند سال قبل شمار این نیروها بین 2 تا 3 هزار نفر در داخل مرزهای ترکیه بود.

حملات گاه و بیگاه پ.ک.ک در استان‌های مختلف ترکیه موجب آن شده بود که فشار سیاسی عظیمی به وجود بیاید و دولت ترکیه برای مذاکره با سران پ.ک.ک در قندیل و همچنین مذاکره با عبدالله اوجالان در زندان ایمره آلی، عملاً در تنگنا و ناچاری قرار بگیرد، اما حالا عملاً چنین فشاری بر روی دولت ترکیه حس نمی‌ شود. چرا که قدرت نظامی پ.ک.ک از میان رفت و با توجه به اینکه در جنگهای چریکی، اصل بر استفاده از تاریکی و حملات ناگهانی و پیش‌بینی نشده است، پ.ک.ک عملاً چنین امکانی در اختیار ندارد و پهپادهای مسلح به دوربین‌های پیشرفته دید در شب، حتی در تاریکی دره ها نیز تحرکات این گروه را زیر نظر دارند و اجازه نزدیک شدن به مرزها را به آنها نمی دهند.

در نتیجه به دنبال تضعیف و زمینگیر شدن پ.ک.ک، عملاً دولت با خیال راحت نفس کشیده و به مطالبات و فشارها برای مذاکره، پاسخی نمی دهد.

چهار برگ برنده ترکیه در حملات پهپادی

1.مهمترین عامل مثبت و برگ برنده نیروهای مسلح ترکیه و سرویس امنیتی این کشور در استفاده از پهپادها، ارتقای توان فنی و علمی این هواپیماهای بدون سرنشین است.

توان رصد اطلاعاتی و آسمانی پهپادها بالا رفته و با استفاده از موتورهای جدید، برخی از انواع این سلاح های هوایی، حتی به مدت 24 ساعت تمام در هوا می مانند. گروه های زیادی از مهندسین و نیروهای آموزش دیده برای استفاده از پهپادها در آنکارا و استانبول آموزش دیده و در استانهای جنوب و جنوب شرقی مرز ترکیه مستقر شده اند و در نتیجه با استفاده از شبکه های اطلاعاتی گسترده و رصد هوایی دقیق و همچنین با استفاده از موشک های نسل جدید تولید شده در صنایع دفاعی ترکیه، عملاً پ ک ک را زمین‌گیر کرده اند.

2. یکی دیگر از برگ برنده های ترکیه در استفاده از پهپادها این است که علاوه بر تامین اطلاعات رصد هوایی، با استفاده از شبکه های به هم پیوسته ماهواره، پهپاد و دوربین‌های موجود در بالن‌های بزرگ مرزی، از شبکه زمینی تبادل اطلاعات نیز استفاده می کنند.

بسیاری از رسانه‌های اقلیم کردستان عراق به این اشاره کرده‌اند که ده ‌ها نفر از افراد محلی به عنوان جاسوس و چشم و گوش سرویس اطلاعاتی میت ترکیه در مناطق مختلف کوهستانی و روستایی عراق به کار گرفته شده اند، کوچکترین تحرکات فرماندهان پ.ک.ک را با استفاده از موبایل یا تجهیزات دیگر به اطلاع مقامات امنیتی ترکیه می رساند.

3. عامل دیگری که در استفاده از پهپادها به نفع ترکیه تمام شده این است که در چند سال اخیر نزدیک به 60 نفر از سران و فرماندهان رده بالای پ.ک.ک با استفاده از پهپاد کشته شده و از میان برداشته شده اند و در کمال تعجب، گروه‌های متعدد پ.ک.ک هنوز هم احتیاط چندانی به خرج نمی دهند و بسیاری از مسافت‌های کوتاه را هم با استفاده از خودرو طی می‌کنند و در نتیجه در دام رصدهای اطلاعاتی ماهواره‌ای و پهپادی گرفتار می‌شوند. به عبارت دیگر بی احتیاطی نیروهای پ.ک.ک و استفاده از خودرو، موجب شده که کار برای حملات پهپادی ترکیه راحت تر شود.

4. عامل سیاسی، حقوقی و اجتماعی دیگری که به نفع ترکیه تمام شده و هزینه این حملات را پایین آورده، این است که در چند سال اخیر، نهادهای اقماری پ.ک.ک در ترکیه، بخش مهمی از نفوذ اجتماعی خود را از دست دادند و مردم حاضر نیستند به خواست حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ) و دیگر نهادهای اقماری وابسته به پ.ک.ک، برای حمایت از آنان دست به راهپیمایی و تظاهرات و اعتراضات بزنند.

در همین حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که در رسانه‌ ها و محافل سیاسی جهان، پ.ک.ک همچنان به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می ‌شود و جهانیان نیز حاضر نیستند در محکوم کردن حملات پهپادی ترکیه اقدام خاصی انجام دهند.

در پایان باید به این اشاره کرد که استفاده از فناوری و تکنولوژی روز جهان و همچنین به کارگیری پهپادها و سایر تجهیزات و تسلیحات اینترنت محور و آیتی محور موجب آن شده که پ.ک.ک و گروه‌های خشونت طلب نظیر آن، کارکرد و توانایی‌های خود را از دست بدهند.

در نتیجه در شرایط کنونی، تنها چیزی که توانسته سران پ.ک.ک و بسیاری از نیروهای آنها را نجات دهد، عوارض زمینی و ویژگی های جغرافیایی مناطق کوهستانی قندیل در اقلیم کردستان عراق است که هنوز هم با وجود پیشرفته بودن پهپادها و سلاح ها، جان آنها را در امان نگه داشته است. البته  به این قیمت که باعث شده در لاک دفاعی فرو رفته و نتوانند دست به حمله بزنند.

کشته شدن سرکرده پ ک ک در سوریه از سوی پهپادهای ترکیهکشته شدن یکی از سران پ ک ک در شمال عراق

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه استفاده از پهپادها حملات پهپادی ترکیه اقلیم کردستان عراق استفاده از پهپاد رده بالای پ ک ک سران پ ک ک چند سال کشته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۱۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق جالب در لیگ دسته 3 اسپانیا؛ تاثیر مستقیم مربی دروازه بان ها روی گل تساوی! / فیلم

دیگو ریواس موفق شد روی گل تساوی تیمش مقابل دپورتیوو لاکرونیا در دقیقه 94 نقش داشته باشد.

دانلود (3.4MB)

دیگر خبرها

  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • روسیه: حمله تروریستی پهپادی بر فراز «بلگورود» خنثی شد
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • اتفاق جالب در لیگ دسته 3 اسپانیا؛ تاثیر مستقیم مربی دروازه بان ها روی گل تساوی! / فیلم
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه