Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  پایگاه خبری وکس، گاهی اوقات خودروها در صف‌های طولانی پمپ بنزین‌هایی متوقف شده اند که سوخت ندارند؛ درگیری‌ها در پمپ بنزین‌ها بالا گرفته است و ترافیک جاده‌ها به سطح دوران قرنطینه همه گیری کرونا کاهش یافته است، همه این‌ها بخاطر این است که انگلیس با بحران سوخت رو به رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه‌ای از عوامل که منجر به کمبود سوخت در انگلیس شده‌اند

اختلالاتی در تحویل سوخت در انگلیس ایجاد شده است، اما به نظر می‌رسد ناامیدی انگلیسی‌ها برای دریافت سوخت باعث بحران کنونی شده است. مردم برای پر کردن مخازن خود عجله می‌کنند، زیرا نگران هستند که کمبود سوخت ادامه یابد و این باعث محدود شدن منابع موجود می‌شود.

فلوریان لوکر، مدرس ارشد مدیریت زنجیره تامین در مدرسه تجاری بیزینس در دانشگاه لندن، بحران سوخت در انگلیس را با انبار کردن کاغذ توالت در آمریکا در آغاز همه گیری کووید -۱۹ مقایسه کرد.

جوآنا کلیفتون-اسپریگ، استادیار اقتصاد در دانشگاه باث می‌گوید: «ما در تأمین سوخت، از جمله موارد دیگر، تأخیر داریم. اما اگر همه ما ناگهان تصمیم نگیریم که به یک پمپ بنزین برویم و مخازن خودروی خود را کامل پر کنیم، بهتر بود.»

اینکه چرا مردم در وهله اول از خرید گاز هراس داشتند کمی پیچیده است. این به دلیل کمبود سوخت یا بنزین ملی نیست. انگلیس عرضه کافی دارد. این به این دلیل است که رانندگان کامیون قادر به تحویل سوخت نیستند.

این کمبود رانندگان فقط یک مشکل مربوط به انگلیس نیست، بلکه یک مشکل جهانی است، زیرا صنعت حمل و نقل تجاری در تلاش است تا کارگران جدیدی را برای مشاغل بسیار طاقت فرسا استخدام کند.

دیمیتری گروزوبینسکی، مدیر مشاوره ExplainTrade می‌گوید: «راننده کامیون بودن کار واقعا سختی است. خیلی اجتماعی نیست وضعیت خاصی ندارد و در بسیاری از موارد، حقوق آن خوب نیست. این صنعت قدیمی است و بسیاری از رانندگان در حال بازنشستگی هستند و اگرچه انگلیس از رانندگان با تجربه می‌خواهد که به کار خود بازگردند، اما شرایط و مزایای بد این کار آن ها را منصرف می‌کند. علاوه بر این شرایط همه گیری کووید -۱۹ را اضافه کنید.»

صنعت حمل و نقل انگلیس نیز با چیزی روبرو است که در هیچ جای دیگر وجود ندارد: برگزیت. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بحران را تشدید کرده است.  

برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که بحران سوخت ممکن است به زودی فروکش کند و دولت انگلیس سربازان را برای تامین سوخت در صورت نیاز آماده کرده است. دولت جانسون طرحی را برای جذب ۵ هزار راننده کامیون خارجی از طریق ویزای موقت کوتاه مدت در تلاش برای جبران کمبود نیرو ارائه کرده است. اما این ممکن است برای پر کردن شکاف نیروی کار در انگلیس کافی نباشد و برگزیت و ایده‌های پشت آن ممکن است یافتن راه حل‌های طولانی مدت را دشوار کند.

برگزیت چه ربطی به بحران سوخت انگلیس دارد؟

بحران سوخت انگلیس یک بحران ناشی از برگزیت نیست. اما این بحرانی است که با برگزیت بدتر شده است.

پرداخت هزینه رانندگان کامیون همیشه متناسب با ماهیت سخت کار نیست. این شغل برای انگلیسی‌ها جذابیت کمتری داشته و بنابراین مانند بسیاری از صنایع، شرکت‌ها به دنبال پر کردن جایگاه‌های مشاغل خود با کارگران از دیگر کشور‌ها بودند. کشور‌های ثروتمند در اتحادیه اروپا اغلب به کارگران کشور‌های فقیرتر اتحادیه اروپا متکی بوده اند و این کارگران می‌توانند با کامیون در انگلیس یا آلمان رانندگی کرده و پول بیشتری را نسبت به کشور خود (به عنوان مثال در لهستان) بدست آورند.

به گفته دفتر آمار ملی انگلیس، در مارس ۲۰۲۱ در مقایسه با سال گذشته شمار رانندگان وسایل نقلیه (سنگین) که در این کشور مشغول به کار هستند حدود ۱۶ هزار تن کمتر بوده است. انجمن حمل و نقل جاده‌ای انگلیس نیز کمبود ۱۰ هزار کارگر را تخمین می‌زند.

توانایی انگلیس برای جذب نیروی کار در زمانی که هنوز عضو اتحادیه اروپا بود، مناسب بود. زیرا یکی از اصول اساسی بلوک آزادی حرکت کارگران است. این بدان معناست که شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانند بدون نیاز به مجوز‌های کاری مخصوص کشور و با محدودیت‌های دیگر، به دنبال کار  در کشور دیگری از اتحادیه اروپا باشند. این امر باعث شد تا شخصی از بلغارستان بتواند به انگلیس یا هرجای دیگر در اتحادیه اروپا برود و به شغل کامیونداری مشغول شود.

اما این حرکت آزاد کارگران - عمدتا از اعضای جدیدتر اتحادیه اروپا از اروپای مرکزی و شرقی به کشور‌های ثروتمندتر اتحادیه اروپا - با واکنش منفی روبرو شد. در انگلیس، این یک محرک ایدئولوژیکی بزرگ برای همه پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ شد. در میان هجوم مهاجران از کشور‌های مرکزی و شرقی اتحادیه اروپا و ترس از پناهندگان از آفریقا و خاورمیانه به تثبیت رای دهندگان در انگلیس کمک کرد و منجر به تردید درباره عضویت در اتحادیه اروپا شد. گاهی اوقات، مبارزات نژادپرستانه علیه مهاجران به یک ویژگی نگران کننده در رای گیری برگزیت تبدیل می‌شد.

بوریس جانسون، که در آن زمان از طرفداران برگزیت بود، قول داد خروج از اتحادیه اروپا به انگلیس اجازه می‌دهد کنترل سیستم مهاجرتی خود را در دست بگیرد. محدود کردن آزادی حرکت یک انتخاب آگاهانه سیاسی بود که جانسون و دیگر رهبران طرفدار برگزیت درباره آن مذاکره کردند. پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بازار واحد خود را نیز که بر اساس اصل اتحادیه اروپا مبنی بر آزادی جابجایی مردم (همراه با کالا، خدمات و سرمایه) است، ترک کرد. همه این‌ها در پایان سال ۲۰۲۰، زمانی که دوره گذار برگزیت به پایان رسید، اعمال شد؛ بنابراین اکنون برای یک کامیون دار از کشور دیگر اتحادیه اروپا چندان آسان نیست که برای زندگی و کار به انگلیس بیاید.

این تنها مربوط به عمل خروج از اتحادیه اروپا نیست، بلکه تصمیمات خاصی در مورد مهاجرت و نیروی کار است که سران انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا به آن‌ها فرصت دادند تا سیاست‌های خود را تعیین کنند. این شامل برنامه‌هایی برای محدود کردن تعداد کارگران غیر ماهری است که انگلیس به آن‌ها اجازه ورود داده بود.

تانجا بولتمن، استاد تاریخ و مهاجرت این موضوع را مشکلی خودساخته نامید و گفت: «البته دولت می‌تواند تصمیم بگیرد که یک سیستم مهاجرت دارای انعطاف پذیری کافی باشد تا اجازه ندهد این اتفاق بیفتد. اما آن‌ها ترجیح دادند این کار را نکنند.»

به طور کلی توافق برگزیت مذاکره شده با اتحادیه اروپا باعث ایجاد اصطکاک بیشتر بین دو شریک شد. این نیز یک انتخاب عمدی بود و لایه‌ای از خط قرمز را به روابط تجاری اضافه کرد. ممکن است کامیون دار بودن در انگلیس جذابیت کمتری نسبت به اتحادیه اروپا داشته باشد و برای کامیون داران اتحادیه اروپا مشکلاتی را ایجاد کند که انگلیس با آن روبرو است.  

همچنین جدا کردن قوانین کنونی از احساسات تبعیض نژادی که با برگزیت همراه بود، این امر را دشوار کرده است. ممکن است مردم مایل نباشند برای کار به انگلیس بیایند، جایی که احساس می‌کنند از استقبال خوبی برخوردار نیستند یا نمی‌توانند در انگلیس زندگی کنند. این ناراحتی  برخی رانندگان کامیون را مجبور به ترک کرده این کشور کرده است.

اما، به گفته الیزابت دی یونگ، مدیر سیاست در Logistics UK، همه گیری بیماری کرونا فقط همه چیز را بدتر کرد، زیرا ممکن است مردم به دلیل قرنطینه به کشور‌های خود بازگشته باشند.  

تلاش ناکافی انگلیس برای رسیدگی به این مشکل

انگلیس در تلاش است تا به کمبود‌ها پاسخ دهد، اما ممکن است کافی نباشد. کارشناسان تاکید کردند که پیامد‌های ناشی از کووید-۱۹ بخش بزرگی از این آشفتگی است. آموزش و آزمایش رانندگان کامیون در طول قرنطینه متوقف شد، که باعث ایجاد شکافی در استخدام شد که به راحتی قابل جبران نیست. برای مثال شاید کسی که مایل بود در آوریل ۲۰۲۰ راننده کامیون باشد شغل جدیدی پیدا کرده است؛ و کمبود رانندگان کامیون، در انگلیس و جا‌های دیگر، با مشکلات ساختاری بزرگتری در صنعت مرتبط است که به سرعت برطرف نمی‌شود.

دولت انگلیس سعی کرده است ارتباط برگزیت را کم اهمیت جلوه دهد و بیشتر همه گیری را مقصر می‌داند. اما هجوم مردم، وحشت و دعوا در پمپ بنزین‌ها باعث شده است که دولت انگلیس اساساً بپذیرد که کمبود کارگران خارجی به مشکل راننده کامیون کمک می‌کند. بوریس جانسون اخیراً از برنامه تمدید ۵۰۰۰ ویزای سه ماهه موقت برای رانندگان کامیون و ۵۵۰۰ هزار ویزای دیگر برای کارگران طیور خبر داد (به دلایل مشابه، این ترس وجود دارد که انگلیسی‌ها برای کریسمس بوقلمون نداشته باشند).

شرکت‌های حمل و نقل و گروه‌های صنعتی از دولت انگلیس مدتی است که برای کمک به تقویت نیروی کار، به ویژه پس از تاخیر همه گیری، درخواست ویزا می‌کنند. دولت انگلیس مقاومت کرده، زیرا این امر به معنای به خطر انداختن قوانین مهاجرتی پس از برگزیت بود. در عوض، آن‌ها تا حد زیادی به صنایع فشار آورده بودند تا کارگران بیشتری در انگلیس استخدام کنند. دولت برخی الزامات آموزشی و سایر مقررات مربوط به حمل و نقل را تغییر داد تا به کاهش فشار کمک کند. اما، در نهایت، دولت جانسون به این نتیجه رسید که نیاز به گسترش مجموعه کارگران دارد.

اما این ۵ هزار ویزای اضافی ممکن است برای پاسخگویی به مقیاس بزرگ این مشکل کافی نباشد. دولت همچنین گفته است که این یک راه حل موقت و اساساً تلاشی برای نگه داشتن کشور تا تعطیلات است.   مقامات تاکید کرده اند که هرگونه اقدام به طور محدود محدود به زمان خواهد بود. با این وجود این کمبود راننده کامیون یک مشکل بسیار عمیق‌تر است و احتمالاً محدودیت زمانی نخواهد داشت. راه اندازی برنامه ویزا نیز انگیزه خوبی برای استخدام نیست.

 یاکوب پاجکا، راننده کامیونی در لهستان، به رویترز در اکنش به این اقدام انگلیس گفت: «نه متشکرم، آقای نخست وزیر، من از این فرصت استفاده نخواهم کرد. هیچ راننده‌ای نمی‌خواهد فقط سه ماه حرکت کند تا بتواند تعطیلات خود را برای انگلیسی‌ها کارکند.»

مشکل کمبود راننده کامیون مشکلی است که اروپا نیز آن را احساس خواهد کرد. طی سال آینده اروپا با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد، زیرا دستمزد‌ها قرار است افزایش پیدا کند و فشار‌هایی بر شرکت‌های تأمین کننده خودرو وارد خواهد شد. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برگزیت بحران سوخت بوریس جانسون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا رانندگان کامیون سوخت در انگلیس راننده کامیون دولت انگلیس انگلیسی ها بحران سوخت پمپ بنزین نیروی کار حمل و نقل همه گیری کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۱۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

به گزارش العربیه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900763

دیگر خبرها

  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • اولین جایگاه سوخت هیدروژن برای کامیون ها افتتاح شد
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه