Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، رای الیوم در مطلبی آورده است: هفت مبارزی که خواب را بر نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی و صدها شهرک نشین صهیونیست حرام کرده اند، چه کسانی هستند؟ السنوار همانند نصرالله اسرائیلی ها را خوب می شناسد و نقاط ضعف آنها را می داند.

لیوی شرق شناس صهیونیست در گزارشی در رسانه صهیونیستی یانت وابسته به رسانه یدیعوت آحارونت به بررسی هفت مبارز فلسطین که در جریان مبادله اسیران میان حماس و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۱ آزاد شده اند، پرداخته و از آنها به عنوان چالشی بزرگ برای نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی و پیشقراول جنگی حماس و بازوی نظامی آن طی ده سال گذشته نام برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به نقل از میخائیل میلشتاین یکی از ژنرالهای صهیونیست آورده است: توافق مبادله شالیت نقش بسزایی در بهبود توان حماس و تحکیم پیوند بازوی نظامی و راهبرد سیاسی آن داشت. ورود یحیی السنوار به میدان، تحول راهبردی در حماس ایجاد کرد و در بهبود توان نظامی و تقویت جایگاه آن نزد فلسطینی ها نقش موثری داشت زیرا او بخشی از مجموعه ای بود که امکانات نظامی و راهبردی در هم آمیخت.

این صهیونیست تاکید می کند خطرناکترین فرد برای اسرائیلی ها از میان این هفت مبارز، السنوار است که موفق به تغییر ماهیت ژئوپلتیک میان غزه و اسرائیل شده است. وی شخصیتی قوی در غزه است و از کاریزمای فرماندهی عالی و توان مانور و نیز فرسوده کردن تل آویو برخوردار است. وی در ورای راهپیمایی های بازگشت استخطرناکترین فرد برای اسرائیلی ها از میان این هفت مبارز، السنوار است که موفق به تغییر ماهیت ژئوپلتیک میان غزه و اسرائیل شده است. وی شخصیتی قوی در غزه است و از کاریزمای فرماندهی عالی و توان مانور میان تلاشهای سیاسی و نیز فرسوده کردن تل آویو برخوردار است. وی در ورای راهپیمایی های بازگشت است.

بر اساس این گزارش، السنوار اوضاع اقتصادی غزه را بهتر از ده سال قبل کرده است. وی مانند نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان است که جامعه اسرائیلی را به خوبی می شناسد و نقاط ضعف آنرا می داند.

دومین نام توفیق ابونعیم است که طبق گزارش این شرق شناس رژیم صهیونیستی، رهبری نهاد امنیتی را چهار سال پس از آزادی برعهده گرفت و موفق به توسعه نهادهای امنیتی و بهبود امکانات آن شد و در دستگیری جاسوسان نقش مهمی ایفا کرده است.

بر اساس گزارش این صهیونیست، سومین مبارز روحی مشتهی است که در زمره شخصیت های بسیار موثر در غزه و خارج از آن است. وی از اعضای دفتر سیاسی حماس و از موسسان نهاد امنیت داخلی آن در دهه نود قرن گذشته است. وی عضو هیاتی است که حماس برای گفتگو با اسرائیل با میانجی گری مصر تشکیل داد.

زاهر جبارین شخصیت چهارم است که یکی از موسسان بازوی نظامی حماس است. وی مسیر طولانی را از زمان آزادی تا رسیدن به منصب کنونی به عنوان جانشین فرمانده حماس در کرانه باختری طی کرده است. وی در حال حاضر مسئول مالی حماس و معاون فرمانده حماس در کرانه باختری و حامی عملیات های شهادت طلبانه است. وی یکی ازحامیان تقویت روابط با ایران است. در هیاتی که حماس به ایران فرستاد قرار داشت و روابط خوبی با سپاه قدس دارد.

عبدالرحمین غنیمات مبارز پنجم است که این شرق شناس صهیونیست از آن سخن گفته است. این شرق شناس می افزاید که وی مسئول شبکه های حماس در روستای در نزدیکی الخلیل است. و عضو شبکه مسئول اجرای عملیاتی که در ذهن اسرائیلی مانده است از جمله ربودن و قتل شارون ادری و نیز عملیاتی در تل آویو است.

نام ششم جهاد یغمور است که در عملیات ربودن ناحشون واکسمان در سال ۱۹۹۴ در قدس شراکت داشت و هم اکنون نماینده حماس درترکیه به سبب توان بالا برای ارتباط با رهبران سیاسی و امنیتی است.

موسی دودین هفتمین مبارز است که از نزدیکان به صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس است.

رای الیوم در پایان می نویسد: نکته قابل توجه این است که در این فهرست اسرائیلی محمد ضیف فرمانده گردانهای عزاالدین قسام شاخه نظامی حماس که اسرائیل بارها به دنبال ترور وی بوده است و همچنان مظنون شماره یک است، جایی ندارد.

کد خبر 5318341

منبع: مهر

کلیدواژه: سید حسن نصرالله یحیی السنوار رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی عراق افغانستان فلسطین روسیه سوریه ترکیه کره شمالی توافق آکوس عربستان سعودی بحرین ایران فرانسه رژیم صهیونیستی اسرائیلی ها هفت مبارز شرق شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۱۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از رفح تا قاهره؛ چرا اسرائیل درصدد کنترل نوار مرزی مصر ـ غزه است؟

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: تصویب مرحله نخست حمله رژیم صهیونیستی به شرق رفح و در عین حال پذیرش طرح پیشنهادی دوحه- قاهره از سوی جنبش حماس سبب پیچیده‌تر شدن معادلات میدانی در باریکه غزه شده است. طی دو هفته اخیر هیات‌ مذاکره کننده حماس با حضور در دوحه و قاهره به دنبال رسیدن به راه‌حلی برای توقف جنگ، تبادل اسرا و بازسازی باریکه غزه بود اما به دلیل پافشاری طرف اسرائیلی بر «خط قرمز» عدم ارائه ضمانت برای پایان جنگ، مذاکرات آتش‌بس با شکست مواجه شد. برخی تحلیلگران معتقدند عملیات اخیر نشان دهنده برنامه ارتش اسرائیل برای فتح تدریجی و «سنگر به سنگر» شهر رفح بدون برانگیختن حساسیت‌ها در افکار عمومی است. گروهی دیگر اما با رد این نظر معتقدند «عملیات محدود» اسرائیل در رفح با هدف افزایش قدرت چانه‌زنی تیم اسرائیلی در مذاکرات دوحه- قاهره دنبال می‌شود.

طی هشت ماه اخیر مقامات دولت نتانیاهو بارها با گرفتن انگشت اتهام به سوی قاهره و جنبش حماس مدعی شدند که گروه‌های مقاومت به وسیله صدها تونل اقدام به انتقال سلاح از صحرای سینا به مقصد نوار غزه کردند. با وجود رد این ادعا از سوی مقامات مصری اما اعضای تندرو کابینه نتانیاهو خواهان اشغال کامل این منطقه و به دست گرفتن کنترل مناطق مرزی شدند. مهم‌ترین محور محل منافشه در این کارزار، محور فیلادلفیا به طول ۱۴ کیلومتر (۸.۷ مایل) است. پیشتر مقامات دولت عبدالفتاح السیسی بارها به همتایان خود در تل‌آویو هشدار داده بودند که آغاز عملیات نظامی در رفح و کوچ اجباری ساکنان به صحرای سینا به معنای عبور اسرائیل از «خطوط قرمز» مصر است. البته ناگفته نماند که از زمان آغاز عملیات نظامی اسرائیل در شرق رفح، مقامات قاهره درخصوص عبور تل آویو از خط قرمزِ قاهره اظهارنظری نکرده و ترجیح دادند به محکومیت شفاهی عملیات، بسنده کنند. همین امر، اعتراضات گسترده ای را در فضای مجازی علیه قاهره به دنبال داشت تا جایی که برخی اعلام کردند: «با ورود اسرائیل به گذرگاه رفح، تمامیت ارضی مصر نقض شد. واکنش قاهره چیست؟»

مهم‌ترین بهانه رژیم صهیونیستی برای آغاز عملیات نظامی در شرق رفح، وجود گردان‌های نظامی حماس در این منطقه است. تنها ساعاتی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از سه شرط «نابودی تمام زیرساخت‌های نظامی- سیاسی حماس»، «آزاد اسرا» و «تغییر ژئوپلیتیک غزه» رونمایی کرد. طی ۲۱۵ روز اخیر دستور کار اصلی عملیات نظامی اسرائیل در سراسر غزه دستیابی به اهداف فوق بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی امیدوار است با رخته به شرق رفح ضمن پیدا کردن اسرا، مقر فرماندهی و تونل‌های حماس، بتواند گامی جدی در مسیر آزادی اسرا بردارد. همچنین صهیونیست‌ها امیدوارند بتوانند نشانه‌ای از رهبران میدانی- اطلاعاتی حماس یعنی محمد ضیف و یحیی سنوار پیدا کنند.

بامداد روز سه‌شنبه هفتم مه، تیپ ۴۰۱ زرهی ارتش اسرائیل وارد منطقه شرق رفح شد. این گذرگاه در حدود ۳ کیلومتری (۱.۸ مایلی) مرز فلسطین- مصر قرار دارد و تا محور فیلادلفیا امتداد پیدا می‌کند. اشغال این منطقه مرزی از سوی اسرائیل با آنکه نقض آشکار توافق کمپ دیوید است اما منابع نزدیک به کابینه نتانیاهو مدعی شدند که این عملیات باهماهنگی میان تل‌آویو- قاهره رخ داده و نیروهای ارتش اسرائیل پس از اتمام عملیات از این منطقه عقب‌نشینی خواهند کرد. به گزارش «تایمز اسرائیل» مقامات ارتش اسرائیل از هدف قرار گرفتن بیش از ۱۰۰ مرکز وابسته به حماس، کشف ۳ تونل و شهادت ۲۰ تن از مجاهدان فلسطینی خبر دادند. منابع فلسطینی اما خبر از شهادت ۲۷ تن، به‌ویژه ۸ کودک در شرق رفح خبر می‌دهند.

همزمان با آغاز عملیات نظامی ارتش اسرائیل در رفح، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تماس تلفنی با رهبران ایران، ترکیه و قطر از پذیرش پیشنهاد آتش‌بس در غزه خبر داد. ابتکار حماس در «ساعت صفر» حمله رژیم صهیونیستی به شرق رفح سبب شده است تا اعضای کابینه جنگ در اسرائیل با تشدید فشارهای داخلی- بین‌المللی مواجه شده و نتوانند تصمیمی قطعی برای بازگشت به میز مذاکره یا ادامه جنگ اتخاذ کنند. طی شبانه‌روز اخیر میزان فشار خانواده اسرای اسرائیلی و بازیگران میانجی به قدری افزایش یافته که تل‌آویو مجبور به اعزام هیات فنی به قاهره شده است.

برخی منابع عبری معتقدند که آمریکا و کشورهای عربی از احتمال پذیرش پیشنهاد تعدیل شده به طرف فلسطینی خبر داشتند اما این موضوع را با تل‌آویو به اشتراک نگذاشتند. ظاهرا مقامات اسرائیلی اطلاعی از تعدیل پیشنهاد ارائه شده به حماس نداشتند. این پیشنهاد جدید در هفته آخر مذاکرات به طرف فلسطینی ارائه شده و پیش از این صحبتی درباره آن انجام نشده بود. در این ابتکار مصری قاهره به عنوان ضامن آتش‌بس پایدار میان مقاومت و اسرائیل معرفی شده است. به عبارت دیگر جنبش حماس با پیشنهاد مصر موافقت کرده نه طرف اسرائیلی! پس از رسانه‌ای شدن این موضوع طرف اسرائیلی اعلام کرد که طرح پیشنهادی مصر خواسته‌های تل‌آویو را تامین نمی‌کند و به دنبال آن ارتش رژیم به عملیات خود در شرق رفح ادامه خواهد داد. نکته جالب توجه آن است که ظاهرا ویلیام برنز و تیم آمریکایی حاضر در این مذاکرات از جزئیات این پیشنهاد جدید اطلاع داشته اما درباره جزئیان آن به طرف اسرائیلی اطلاع ندادند.

بهره سخن

با آنکه تانک‌ها و جنگنده‌های اسرائیلی حمله به شرق رفح را آغاز کرده و ظاهرا نوار مرزی رفح- فیلادلفیا را اشغال نمودند اما به نظر می‌رسد این اقدامات بیش از آنکه برای اشغال کامل جنوب غزه باشد، حرکتی تاکتیکی با هدف تقویب موضع طرف اسرائیلی در مذاکرات دوحه- قاهره باشد. تنها ساعاتی پس از انتشار تصاویر ورود زره‌پوش‌های اسرائیلی به محور فیلادلفیا و نقض توافق کمپ دیوید، منابع عبری اعلام کردند که رژیم صهیونیستی عملیات محدود را در رفح آغاز کرده و فعلا قصدی برای حمله بزرگ به این منطقه ندارد. به نظر می‌رسد مقامات اسرائیلی پس از ناکام ماندن در تحمیل شروط خود به طرف فلسطینی، حال به دنبال آغاز عملیات روانی جدید و تضعیف موقعیت میدانی جنبش حماس در باریکه غزه هستند تا از این طریق بتوانند امتیازهای بیشتری در پای میز مذاکرات سیاسی از جنبش حماس و سایر بازیگران میانجی به دست آورند.

کد خبر 6100104

دیگر خبرها

  • فرود بالگرد حامل نظامیان مجروح اسرائیلی در بیمارستان ایخیلوف+ عکس
  • چرا اسرائیل درصدد کنترل نوار مرزی مصر ـ غزه است؟
  • از رفح تا قاهره؛ چرا اسرائیل درصدد کنترل نوار مرزی مصر ـ غزه است؟
  • بازی تقصیر در رفح
  • ببینید | ویدئوی جدید القسام دربارۀ اسرای صهیونیست
  • توصیف عجیب خاخام اسرائیلی درباره ایرانی‌ها
  • هلاکت یک صهیونیست در مصر
  • خانواده های اسرای اسرائیلی: حمله به رفح، جان اسرا را به خطر می اندازد
  • حماس از کشته شدن یک اسیر اسرائیلی خبر داد
  • فیلم/ لحظه هدف قرار دادن یک نظامی اسرائیلی توسط تک‌تیرانداز قسام