Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@01:03:13 GMT

کمپین "روايت زنان در روزگار کرونایی"

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۱۵۸۱

کمپین 'روايت زنان در روزگار کرونایی'

آفتاب‌‌نیوز :

- بیائید تجربه‌های زنان از دوره کر‌ونا را با هم ثبت کنیم.

طی دو سال اخیر با شیوع کرونا و قرنطینه‌های اجباری- اختیاری و شکل‌گیری فرهنگ "دور کاری" در اکثر ادارات و خصوصا آموزش و پرورش، حضور مردان و فرزندان درخانه، بیشتر از پیش شد. به طبع مسئولیت درون خانه‌ی زنان هم چند برابر شد.

اما آیا وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با معضل کرونا در منزل، طبق اصول خاصی بین اعضای خانواده تقسیم شد یا خیر؟ زنان باز مثل همیشه علاوه بر رسیدگی به امور منزل، سختی‌های امورات کرونایی و قوانین نوشته و ننوشته در این زمینه را هم تنهایی بدوش کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه به دلیل تسلط فرهنگ مردسالاری در دیدگاه مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز، موضوع زنان در دوران کرونا و مسئولیت‌های سنگین آن‌ها در روزگار کرونایی، مورد بی‌توجهی همگان خصوصا رسانه ملی قرار گرفته است. عدم توجه به این مهم خصوصا در رسانه، موجب شده تا آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص ضرورت بازنگری مسوولیت‌ها و وظایف و تشریک مساعی در خانه و خانواده در این دوران هم نادیده گرفته شود.

فشاری که زنان در روزگار کرونایی با آن مواجه شدند فشاری طاقت فرسا است که حتی نمی‌توان با فشاری که زنان در دوران جنگ تحمل کردند، مقایسه کرد. در زمان جنگ این مردان بودند که جانفشانی می‌کردند و خطر از دروازه‌های شهر و خانه‌ها دور بود. اما حالا که کرونا، چون شبحی نادیده پرسه زنان پشت در اتاق همه ما ایستاده، این زنان هستند که با توجه به وظایفی که جامعه مرد سالار آن را تعریف کرده است در کانون خانواده نقش اول مبارزه را ایفا می‌کنند.

راز با توجه به رسالت خود در حوزه زنان، با رصد وضعیت موجود، و احساس تکلیف در این خصوص و طرح پرسش فوق، بر آن شده تا با برگزاری کمپینی به موضوع زنان در دوران کرونا بپردازد تا با همکاری راویان زن و مرد از روزگار زنانی که در این مقطع حساس، بیش از همیشه فداکاری و گذشت دارند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ به ثبت این روز‌ها بپردازد.

بدون تردید بی تفاوتی نسبت به این موضوع به ویژه برای زنان شاغلِ دارای فرزند، آثار و تبعات جسمی و روحی کوتاه مدت و درازمدت متعددی خواهد داشت که در نهایت به زیان جامعه و همچنین بنیان خانواده خواهد بود.

هدف اصلی از تشکیل این کمپین، این است که با تجمیع این روایت‌ها، صدای زنانِ حاضر در میدان روز‌های سخت باشد، همچنین بسترسازِ فرهنگ‌سازی تشریک مساعی در دوره حضور مشترک مردان و زنان در منزل باشد. این کمپین درصدد توجه به زنان و ضرورت تقسیم وظایف و مسئولیت‌های خانه بین اعضای خانواده است و همچنین توجه به حقوق زنان در این دوران و کمک به حفظ سلامت جسمی و روحی آنان را به جامعه یادآور می‌شود.

ما با برپایی این کمپین در جست‌و جو و پرده برداری ازمشکلات زنان برآنیم تا بتوان با توجه به روند حاکم پیش رو و همجواری با این ویروس منحوس، گامی در راستای سبک کردن این بار سنگین از شانه‌های نحیف زنان برداریم.

بر این اساس از تمامی افراد علاقه‌مند و معتقد به ضرورت مشارکت و تشریک مساعی در خانواده، درخواست می‌شود تا دیدگاه‌ها و تجربیاتشان از روزگار زنان و فراز و نشیب‌ها و چالش‌های این دوره را با ما (موسسه رسانه، اندیشه، زن/ راز) با ارسال به آدرس‌های ذیل به اشتراک بگذارند.

لازم به ذکر است بعد از جمع‌آوری این دیدگاه‌ها و شناخت مشکلات موجود می‌توان با تحلیل محتوای به دست آمده، گزارش تحلیلی و تحقیقی از زنان در دوران کرونا تهیه و به مراکز مرتبط ارائه یا از طریق شبکه‌های اجتماعی راز آن را منتشر کرد. همچنین می‌توان از رسانه‌های همدل درخواست کرد با تهیه تیزر، موشن و برنامه‌های آموزشی از خطرات واگذاری این حجم مسئولیت به زنان و نادیده انگاری تحمیل این فشار سنگین به آنان، با هدف فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به جامعه بهره‌مند شد.

چالش‌ها شامل همه عرصه‌های حضور زنان در دوره کرونا می‌تواند باشد از جمله.

زنان خانه دار
زنان شاغل و متاهل و مجرد
زنان شاغل و مادر

ایمیل جهت ارسال فایل: baashgahezanan@gmail.com
اکانت تلگرام جهت ارسال فایل: @BashgahZanan

منبع: آفتاب

کلیدواژه: زنان کرونا زنان در دوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۱۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از این جزیره به عنوان پنجره تمدن خلیج فارس در حوزه فرهنگی، تاریخی و صنعتی نام برد و گفت: فرهنگ دریاپایه روایاتی در این منطقه دارد که باید آن را بازیابی و معرفی کنیم.

عادل پیغامی با تاکید بر مطلب فوق اظهار کرد: صنعت دریاپایه مشتمل بر ۲۴ فعالیت است و جزیره جهانی قشم به تنهایی توانایی بهره‌برداری از همه بخش‌های این صنعت را دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین زمینه فعالیت‌های دریاپایه به حوزه لجستیک، فعالیت‌های شیلاتی و شناورسازی مربوط می‌شود، افزود: امروز قشم با توان بالای پرورش ماهی و میگو، لارو میگو، بچه ماهی و ماهی در قفس به مهم‌ترین قطب شیلاتی کشور تبدیل شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در زمینه تولید انواع شناورها اعم از لنج‌های چوبی و فایبرگلاس، مسافربری، تفریحی، آلاچیق‌ و هتل‌های دریایی، آمبولانس دریایی و موارد دیگر هم در سطح بسیار عالی قرار داریم.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۲ واحد لنج‌سازی در قشم با تولید ۵۰ فروند در سال فعالیت دارند که محصولات خود را به کشورهای آفریقایی، هند و حوزه خلیج فارس صادر می‌کنند و این صنعت دریاپایه از سودآوری بالایی برخوردار است.

این مسئول با اعلام اینکه ۶۰ درصد نفت دنیا از مسیر آبراه حیاتی خلیج فارس تامین می‌شود، بیان کرد: بانکرینگ، صنعت دریاپایه بسیار ارزشمندی در حوزه ارزآوری است که در قشم، در حال حاضر فقط بخش سوخت‌رسانی آن تکمیل شده است.

وی ادامه داد: با تکمیل زنجیره بانکرینگ اعم از امکانات تعمیرات شناورها، فروش مواد غذایی، خدمات هتلینگ، خدمات درمانی، فروش آب معدنی و اینترنت اشیا می‌توان بخش مهمی از درآمد بالای این صنعت را از آن خود کنیم.

پیغامی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های دریاپایه مهم‌ترین رکن و رویه اقتصادی این منطقه در بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس است.

 نشست ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس تهران در سالن مرکز بین‌المللی رشد این سازمان امروز هشتم اردیبهشت برگزار شد.

این نشست با هدف همکاری‌های علمی و مطالعاتی با حضور شماری از استاتید و دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس از جمله سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در سالن مرکز بین‌المللی رشد سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

در ادامه این نشست حاضران پرسش‌هایی در مورد مزیت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره قشم، میزان صادرات این منطقه در سال گذشته، برنامه‌های آتی سازمان در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و امکان مشارکت دانشگاهیان در پیشبرد اهداف کلان منطقه آزاد مطرح کردند.

دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شهید مدرس تهران پس از پایان این نشست به اتفاق مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از پارک زیست فناوری، شرکت تمیم در شهرک کاوه، شرکت نفت سازه و مدکندآلو بازدید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • نیکبخت کاندیدای خوش پوش ترین مربی ایران (عکس)
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • روایت خزعلی از جنبش تعهد به خانواده
  • روزگار متفاوت زنان اراکی
  • جرارد: به رقابت کردن با مسی و رونالدو افتخار می‌کنم