Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا داوری اردکانی استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۸۱ با عنوان چهره ماندگار فلسفه انتخاب شد. وی از سال ۱۳۷۷ تاکنون ریاست فرهنگستان علوم را به عهده دارد و کسب درجه یک نشان دانش در سال ۱۳۸۴ و دریافت تندیس ویژه فارابی در سال ۱۳۸۶ از جمله افتخارات مهم اوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوری بیش از ۶۰ جلد کتاب در حوزه‌های مختلف فکری منتشرکرده است و از چهره‌های شاخص در حوزه نظریه پردازی فرهنگی و اندیشه فلسفی ایران به شمار می آید. داوری اردکانی ده کتابی را که هرفرد باید پیش از مرگ بخواند چنین معرفی کردند:


۱ شاهنامه فردوسی: این کتاب یکی از بزرگترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان است که دسترنج حدود سی سال کار پیوسته حکیم ابوالقاسم فردوسی است. موضوع این شاهکار ادبی افسانه‌ها و تاریخ ایران از آغاز تا حمله اعراب به ایران است و از سه بخش اسطوره، پهلوانی و تاریخی تشکیل شده است.


۲- دانشنامه اعلایی: این کتاب توسط ابن سینا و به زبان فارسی نگاشته شده است؛ و به پنج دانش منطق، طبیعیات، هیئت، موسیقی و آنچه بیرون طبیعت است تقسیم می‌شود. این کتاب را شاهکار فلسفی اسلامی به زبان فارسی می‌دانند.


۳- رباعیات خیام: برخی معتقدند اشعار خیام به لحاظ مضمون بی اعتباری دنیا و ناپایداری هستی موقت انسان را در زندگی اش به تصویرمی کشاند و تازیانه‌ای بر زاهدان دروغین و ریاکار است.


۴- تاریخ بیهقی: موضوع اصلی این کتاب تاریخ پادشاهی مسعود غزنوی است و اشتباهات و اشکالات حکومت آنان را نشان می‌دهد. علاوه بر آن اطلاعات بسیار ارزشمندی درمورد زندگی در آن روزگار و ارزش‌ها و اختیارات آنان در اختیار می‌گذارد.

۵ - سیاست نامه: این کتاب تالیف خواجه نظام الملک طوسی است. این کتاب درباره آیین فرمانروایی، کشورداری، اخلاق و سیاست پادشاهان پیشین محسوب می‌شود.

۶ اخلاق ناصری: این کتاب یکی از مهمترین رساله‌های حکمت عملی در دوره اسلامی است که توسط خواجه نصیرالدین طوسی و در باب اخلاق فردی، رفتار در محیط خانه و اداره زندگی و علوم سیاسی نوشته شده است.


۷- پنج گنج نظامی: شامل مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر و اسکندرنامه است، که گنج‌هایی جاودان برای ادبیات فارسی و حتی ادبیات جهان به شمار می روند.

۸ - مثنوی معنوی مولوی: در این کتاب منظوم مولوی با ۲۶ هزار بیت به بیان مسائل مهم عرفانی، دینی و اخلاقی در قالب داستان، قصه و مثل با زبانی گیرا و اثرگذار می‌پردازد.

۹ - کلیات سعدی: شامل گلستان، بوستان و دیگر آثار منظوم این شاعر پرآوازه ایرانی است که در حوزه ادب پارسی با عنوان نماد سخندانی و زیبایی شناخته شده است.

۱۰ - دیوان حافظ: مهمترین بخش این دیوان غزلیات وی است، اما شعر‌های دیگر در قالب‌های قطعه، قصیده، مثنوی و رباعی نیز در این دیوان وجود دارد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استاد فلسفه دیوان حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۱۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • دستگیری استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا نماد سیاست سرکوب سیستماتیک در غرب است
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟