Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:16:04 GMT

چرا سازمان‌ها لوگوی خود را تغییر می‌دهند؟

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۲۳۲۱

چرا سازمان‌ها لوگوی خود را تغییر می‌دهند؟

مجله فارس‌پلاس؛ وقتی اسم یک شرکت تجاری یا سازمان رسانه‌ای به گوشمان می‌خورد، اولین تصویری که خودآگاه یا ناخودآگاه در ذهنمان شکل می‌گیرد، چیست؟ طبیعتا لوگویی که همیشه کنار اسم آن رسانه است و شبیه امضا گوشه تمام تولیداتش حضور دارد. در  برای همین است که  این نماد باید در ذهن مخاطب‌ها خوب بنشیند تا هرجایی آن را دیدند، به‌سرعت آن را بشناسند و بدانند متعلق به چه سازمان یا شرکت و با چه ماهیتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این هویت بصری در واقع تجربه و احساسی است که با شنیدن نام یک شرکت یا سازمان در ذهن مخاطب می‌آید.

همین موضوع باعث ایجاد این تصور شده که یک سازمان حرفه‌ای لوگو عوض نمی‌کند؛ چون طول می‌کشد تا دوباره در ذهن مخاطب بنشیند. اما این تنها کارکرد لوگو نیست و در واقع فلسفه وجودی آن فراتر از نمادی برای شناسایی رسانه است. لوگوی هر برند و سازمان، بخش مهمی از هویت آن است که متناسب با ذائقه بصری جامعه، ماهیت و کارکرد برند را در قالب یک نماد بصری جمع‌جور نشان می‌دهد. برای همین اگر ماهیت یا کارکرد سازمان دچار تغییرات شد – مثلا حیطه وظایفش گسترده‌تر شد- لوگو به‌عنوان هویت بصری و سایر اجزای برند مانند بیانیه مأموریت و شعار سازمان نیز باید به تناسب آن تغییر کندیه به اصطلاح ریبرندینگ صورت بگیرد.

چه دلایلی باعث می‌شود سازمان‌ها هویت بصری خود را تغییر دهند؟

همانگونه که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین دلایل تغییر برند، توسعه سازمان است که طی آن رویکردها و مأموریت‌های سازمان دستخوش تغییر می‌شود. به‌عنوان مثال دامنه خدمات، گسترش پیدا می‌کند و به زیربرندهایی برای این بخش‌های جدید نیاز خواهد داشت. بنابراین لوگوی جدید هم باید بیانگر ماهیت جدید خدمات سازمان باشد و هم بیانگر هویت تمام این مجموعه باشد. دو مثال مشهور از این نوع تغییر برند، «اینستاگرام» و «اسنپ» هستند. دیجی‌کالا و کافه‌بازار مثال‌های دیگر این دسته‌اند.

علت مهم دیگری که منجر به بازطراحی لوگو می‌شود مشکلات لوگو قبلی است؛ از جمله اینکه سبک طراحی روز تغییر می‌کند و هویت بصری فعلی دیگر کاربردی نیست. عامل دیگر بازسازی برند است؛  هویت بصری زبان تعامل با مشتری است و باید با تحقیق در مورد سلایق مشتری و انتظارات  آنان از برند طراحی شود.

علت دیگری که گاهی تغییر لوگو را ضروری می‌کند، ایجاد تمایز با رقبا در طی گذر زمان است. از بین بردن تصورات منفی که در گذشته نسبت به سازمان یا شرکت ایجاد شده و بهبود وضعیت اعتماد مخاطب نسبت به برند نیز از جمله دلایلی است که تغییر برند را ضروری می‌کند. دربرخی موارد نیز تغییر نوع مخاطب، ایجاد تحول در هویت بصری را ضروری می‌کند.

 

در این گزارش با بررسی علت‌های تغییر هویت بصری در سازمان‌ها و شرکت‌ها، چندنمونه از تغییرات لوگوی رسانه‌ها و شرکت‌های مشهور دنیا در گذر زمان نگاهی انداخته‌ایم؛

 

رویترز

یک خبرگزاری بین‌المللی بریتانیایی است که دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد و در سال 1851 با هدف ارسال خبرهای بازار سهام لندن و پاریس تأسیس شد. با گسترده‌شدن حوزه فعالیت این رسانه و دربرگرفتن حوزه‌های مختلف، لوگوی آن نیز دستخوش تغییرات مختلف شد.

آرم اولیــه رویتــرز داخــل یــک بیضــی قــرار داشــته اســت و تــا حــدودی شــبیه اســلحه هــای قــرون وســطایی اســت،بعدها بــا تایــپ نــام آن جایگزیــن شــد،لوگو رویتــرز در ســال 1965 توسط  طــراح انگلیســی آلــن فلچــر بــاز طراحــی شــد و نقطه‌هایی که تداعی‌کننده نوار دور کاغذهای چاپگر است، در لوگو قرار داده شد. در نهایت در سال 2008 و بواسطه ادغام با کمپانی تامپسون، به لوگو فعلــی رسید.

 

آسوشیتدپرس

آسوشیتد پرس یکی از مشهورترین رسانه‌های خبری آمریکایی است که سال ۱۸۴۶ و در طی جنگ آمریکا و مکزیک،  با مشارکت ۶ روزنامه تأسیس شد تا هزینه‌های مخابره اخبار جنگ را کاهش دهد. این رسانه اکنون در 121 کشور دنیا فعالیت می‌کند و بیشتر از 300 دفتر در نقاط مختلف دنیا دارد.

تصویر زیر سیر تغییرات لوگوی این آژانس خبری است که از ابتدا بر اساس حروف اول نام آن یعنی A و P بوده اما به مرور و با فاصله‌های زمانی مختلف، رنگ و ساختار آن دچار تغییر شده است. آخرین تغییر لوگوی آسوشیتدپرس مربوط به سال 2012 است.

 

یورواسپرت

یوروســپورت در ســال  1989 تاسیس شد و امروز یکی از اصلی‌ترین ارائه‌دهندگان اخبار ورزشی در جهان است. اگرچه ایــن کانــال تلویزیونــی چهــار بــار طراحــی رســمی هویــت بصــری خــود را تغییــر داده اســت ، امــا تاریخچــه لوگــو آن را مــی تــوان فقــط در دو دوره تقســیم کــرد؛ از 1989 تا 2015 و دوره مدرن که از سال 2015 آغاز شده است.

اولیــن لوگــو ، کــه در ســال 1989  معرفــی شــد ، از یــک کتیبــه زرد و نارنجــی و یــک دایــره متشــکل از ده ســتاره آبــی رنــگ تشــکیل شــده بود،طراحــی مجــدد ســال 1994 یــک پالــت رنــگ جدیــد را بــه هویــت بصــری Eurosport اضافه کرد، ،حــالا رنــگ آن بــه رنــگ هــای آبــی ، قرمــز، ســفید تغییــر پیــدا کــرد کــه رنــگ آبــی کمــی ســبک تــر از نســخه قبلــی بود،هویــت بصــری در ســال 2011 بــا افــزودن رنگــی جدیــد خاکســتری روشــن ، کــه بــرای ســتاره هــا مــورد اســتفاده قــرار گرفــت ، دوبــاره اصــلاح شــد، در سال 2015 ایــده لوگــو و پالــت رنــگ بــه کلــی عــوض شــد، لوگوی آبی تیره  که معمولا روی زمینه سفید قرار دارد.

 

بی‌بی‌سی

بنگاه خبرپراکنی بریتانیا (British Broadcasting Corporation) یکی از سازمان‌های رسانه‌ای قدیمی دنیاست که در سال 1922 تحت یک منشور سلطنتی تاسیس شده است. این رسانه به مرور زمان بخش‌های مختلفی به‌ویژه در سطح جهان به مأموریت خود اضافه کرده و همین باعث شده  لوگوی این سازمان در بازه‌های زمانی مختلف دچار تغییراتی شود تا بتواند به یک لوگوی واحد برای تمام زیرمجموعه‌ها تبدیل شود. فرم ساده امروزی آخرین نمونه‌ای است که در سال 1997 طراحی شده است.

 

اپل

اپــل کار خــودش را بــا لوگویــی کلاســیک کــه توســط یــک روبــان احاطــه شــده بــود و تصویــری از ایــزاک نیوتــن کــه زیــر درخــت ســیب نشســته و کتــاب در دســت دارد آغــاز کرد. اما این لوگو در دهه اوایل دهه 1970 به‌هیچ وجه نتوانست با مشتریان ارتباط برقرار کند. در بازه‌ای که اپل  با مشکلات جدی از جمله فروش کم و محبوبیت پایین دست و پنجه نرم می‌کرد. در این بازه لوگوی اولیه، نماد هویت این شرکت نبود و هیچ سنخیتی با یک شرکت فعال در زمینه تکنولوژی نداشت. با آمدن استیوجابز در سال 1977 تحولات جدی در اپل آغاز شد که یکی از مهمترین آن طراحی یک لوگوی مینیمال، مدرن و ساده بود. در طی سال‌های بعد ترکیب رنگ آن دچار تغییر شد تا در نهایت در سال 2015 به لوگوی کنونی رسید. این لوگــو یکــی از معــروف تریــن  نمادهــا در تاریــخ اســت.

 

 

اوبر

اوبر سامانه هوشمند حمل‌و‌نقل  آمریکایی است که از نظر تعداد سفرهای روزانه در جهان دوم است. این سامانه در بیش از ۶۵ کشور و ۶۰۰ شهر در سراسر جهان فعالیت دارد و در کنار حمل‌ونقل، سرویس سفارش آنلاین غذا را نیز ارائه می‌دهد و همین یکپارچگی برند را ضروری کرده است. این شرکت سرمایه‌گذاری و تمرکز ویژه‌ای صرف بازطراحی هویت بصری خود کرده است به‌طوری که علاوه بر تغییر سالانه لوگوی، تنها در بازه زمانی 2016 تا 2018، چهاربار آن را تغییر داد تا در نهایت به لوگوی کنونی رسید. ولف اولینس شرکت طراح این لوگو در مورد این تغییر گفته است: «ما به سمت یک نام تجاری جهانی که فراتر از ساده است در حرکت هستیم»

                                            

 

اینستاگرام

اینستاگرام به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های مشهور شبکه‌های اجتماعی، یک تغییر عمده در هویت بصری خود ایجاد کرد به‌طوریکه برخی کاربران تصور می‌کردند یک اپلیکیشن جدید را در گوشی خود نصب کرده‌اند. اما در نهایت این هویت بصری جدید با وجود نظرات مثبت و منفی شدید، نهادینه شد.

 

مک دونالد

رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد از سال 1940 تا کنون چندین بار هویت بصری خود را تغییر داده است. علت اصلی این تغییرات ، افتتــاح شــعبه های جدیــد در کشــورهای مختلــف، تغییــر اســتراتژی در محصــولات عرضــه شــده و تغییــر طیــف مشــتریان هــدف بــوده اســت،طی این ریبرندینگ هــا، مک دونالــد تــلاش می کــرد بــازار خــود را گســترش دهــد و طیــف خانواده هــا و کــودکان را بــه مشــتریان اضافــه کنــد. در تغییرات جدید  تلاش شد مفاهیمی مانند «سادگی مدرن» و «پرشور و متفاوت» به رستوران‌های این مجموعه اضافه شود.

 

 

 

مستر کارت

مستر کارت یک شرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی است که در سال 1966 تاسیس شده و خدمات کارت‌های اعتباری، کارت‌های نقدی و مدیریت سامانه‌های پرداخت بانکی را ارائه می‌کند. ماهیت فعالیت شرکت‌های فعال در زمینه بانکی به‌گونه‌است که نیاز کمتری به تغییرات دارند و در واقع هرچقدر که ممکن است باید لوگوی خود را ثابت نگه دارند چرا که در ایجاد اعتماد در مشتریان آن هم در دنیای کلاهبرداری‌های مالی و اینترنتی بسیار حیاتی است. اما ظهور رقبای جدید در فضای دیجیتال، حتی مسترکارت را هم مجبور به بازسازی لوگوی خود کرد.  مایکل بیروت طراح سرشناسی که در این پروژه مشارکت داشته می‌گوید: «ما با ساده‌سازی تلاش کردیم احساس انعطاف، وضوح و آراستگی بیشتری را به مخاطبان القا کنیم». همان طور که این طراح اشاره کرد این لوگو به نسبت گذشته آراستگی بیشتری دارد که مورد پسند مخاطبان امروزی است.

 

تغییرات هویت بصری در شرکت‌های ایرانی

اســنپ

اسنپ در ابتدا سرویسی برای ارائه خدمات خودروی اینترنتی بود اما با اضافه شدن خدمات متنوع دیگر، به یک ســوپر اپلیکیشــن تبدیل شــد و می‌بایست به یک هویت بصری یکپارچه برای همه این زیربخش‌ها برسد.  لوگوی این شرکت در نهایت به فرم ساده و یکپارچه زیر رسید.

 

دیجــی کالا تــا بــه حــال هفــت بــار لوگــو خــود را تغییــر یــا اصــلاح کــرده اســت،آن هــا دربــاره ی آخریــن تغییــر هویــت بصــری خــود اینگونــه مــی گوینــد: «مهــم‌تریــن عنصــر کســب و کار دیجــی کالا رضایــت مشــتریانش اســت،همه هــدف و برنامــه ریــزی هــای مــا ســـــاختن یــک تجربــه لــذت بخــش بــرای مشـــــتریانمان و نقــش بســـــتن لبخنـــــد رضایــت روی صـــــورت آن هاست،بـــــه همیــن خاطـــــر ایــن لبخنـــــد را در مرکــز اصلــی‌ترین المان آن که حرف D هست قرار دادیم تا همیشه به یاد داشته باشیم دنبال چه چیزی هستیم»

 

 

اسنوا

ری برندینــگ و تغییــر هویــت بصــری اســنوا کــه در نهمیــن ســال تأســیس قــرار داشــت انجــام شــد، بــه موجــب ایــن تغییــر اســنوا جــان تــازه ای در بــازار پیــدا کرد و بــا کمپیــن "فقــط یــه ایرونــی میدونــه" در تــلاش بــرای بــه دســت آوردن ســهم بــازار بیشــتر اســت.

 

رفاه

بــا گســترش قابــل توجــه فروشــگاه هــای زنجیــره ای؛ برنــد فروشــگاه رفــاه کــه در حــال مــرگ تدریجــی بــود و تــوان رقابــت بــا فروشــگاه هــای نــوآور جدیــد را نداشــت، بــا کمپیــن هــای تبلیغاتــی گســترده و یــک ری برندینــگ موفــق جــان تــازه ای گرفــت و دوبــاره بــه عرصــه رقابــت بازگشــت.

 

 «کفش ملی»

کفش ملی یک برند با سابقه ایرانی است که بنا به مقتضیات زمان و ظهور رقبای جدید اقدام به تغییر لوگوی خود نموده است

 

 

 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: برند لوگو سازمان رسانه ای هویت بصری فارس جدید هویــت بصــری دچار تغییر لوگوی خود سازمان ها شرکت ها یک شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۲۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است


به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی پتروشیمی بندرامام، انصاری نیک در جلسه صبحگاهی شرکت با گرامیداشت یازدهم اردیبهشت ماه روز جهانی کار و کارگر گفت: «این روز را خدمت کارگران عزیز تبریک می گوییم. انشاا… منابع انسانی در حوزه کارگران اخبار خوبی برای این گروه داشته باشد و تصمیمات خوبی گرفته شود. در بازدید که با کارگران و پیمانکاران صحبت می کنیم، از حقوق هایشان می پرسیم و معمولا حقوق هایی که به ما گزارش داده می شود متناسب نیست. باید پیگیری شود تا هر پیمانکاری به بندر امام می آید حقوق هایشان از حداقلی که در بندر امام تعیین می شود کمتر نباشد و به آنان بگویید ما به کارگرها ۳۰ یا ۴۰ درصد بالاتر از مصوبه اداره کار حقوق می دهیم و این کف پرداختی کارگران در بندر امام است. این نکته ای بسیار مهم است که باید اجرا شود.»
وی ادامه داد: «تلاش بر این است که محیط های کارگاهی‌مان را به حداقلی از استاندارد های کیفی برسانیم و محیط کار محیطی باشد که برای ما آموزنده باشد. استاندارد های جهانی را داشته باشد. حساسیت ها نسبت به اتفاقات را بالا ببرید. در مورد اتفاقاتی که رخ می دهد تجزیه و تحلیل داشته باشید به سایت بروید و بازدید کنید و سوال کنید، در این پرسش و پاسخ ها مسائل بسیاری روشن می شود. هر روز می توان چنین مواردی داشت. کار مدیران محترم همین است، ما کاری مهمتر از این نداریم. بسیاری از مسائل و کار های مهم را می توان به این طریق روزانه حل کرد.»
ایشان در ادامه با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس افزودند: «در روز خلیج فارس کتابی را به مناسبت ۵۰ سالگی شرکت چاپ کردیم. خلیج فارس هویت ایران است. یکی از پایه های قدرت تمدنی هر کشوری دریا است. در کشور هایی که دریا و خلیج وجود ندارد آن کشورها از نظر راهبردی مشکل دارند. ما روز خلیج فارس را در تقویممان نامگذاری کردیم، این به دلیل تهدیدی است که برخی دولت‌ها برای ما ایجاد کردند. عده ای در تاریخ به دنبال تحریف هستند از جمله قدرت های غربی که از ۲ هزار سال پیش با ما دشمنی دارند و با هویت و فرهنگ ما دشمنی دارند و این ادامه‌دار بوده و هیچ گاه قطع نشده است.»

مدیر عامل شرکت پتروشیمی بندرامام در ادامه سخنان خود و گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس تصریح کرد: «کتاب هایی که نوشته شده، اتفاقات و خبرهایی که رخ داده است و تجزیه ها از جمله جداسازی بحرین از ایران مسئله‌ای است که قالبا کشور های غربی پشت آن بودند. غرب دست بردار نیست و این خصومت تمام نشده است. شعار هایی که امروز در کشور های خلیج فارس داده می شود نیز از این جنس است. غرب به دنبال آن است که مجموعه تمدنی اسلامی و همسایه های قدیمی را به جان هم بیاندازد.

اختلاف را ایجاد می کنند تا وارد منطقه شوند و سو استفاده کنند و قدرت های منطقه را به چالش کشیده، تضعیف کرده و به زیر یوق خود ببرند. اتفاقاتی که امروز در سیستان و بلوچستان رخ می دهد بی ارتباط به این موضوع نیست. غرب نمی خواهد در این منطقه امنیت برقرار باشد زیرا امنیت ضامن توسعه است. بدون توسعه می توانند مردم را از بدنه کشور اصلی جدا کنند. یک کشور به این صورت تضعیف می شود. باید بدانیم که اگر هوشیار نباشیم، بقیه با ما چه کار می کنند.»

دکتر انصاری نیک خطاب به مدیران حاضر در جلسه تاکید کرد: «تمام افراد این جمع تحصیلکرده، کارکرده و اهل دانش و فن هستند. در جامعه ایرانی اگر چنین طیف هایی نسبت به این مسائل بی اطلاع باشند از بقیه چه انتظاری می رود؟! به مناسبت این روز وظیفه خود دانستم که به جهت هوشیاری، این موارد را بیان کنم. باید نسبت به تمدن و فرهنگ و هویت تاریخی‌مان حساس باشیم، باید یاد بگیریم، مطالعه کنیم و به بچه هایمان یاد بدهیم و آن ها را هم آگاه کنیم. باید به دوستان و بستگان و دیگر کسان‌مان این مسائل را یادآوری کنیم. این مسائل را می شود از غربی ها هم یاد گرفت، آن ها بسیار حساس هستند و این موارد را مکتوب می کنند تا ماندگار شود و بعد به آن استناد می کنند. این مستند ها فشار هایی در آینده نزدیک یا دور برای ما هستند. غرب واژه سازی می کند، کار فرهنگی و تاریخی می کند.»

نایب رئیس هیات مدیره شرکت پتروشیمی بندرامام ادامه داد: «خلیج فارس فرصتی برای ما است، ضمن اینکه سیاست های کشور به سمت اقتصاد دریا پایه است. این موضوع در اسناد بالا دستی مطرح و تصویب شده است.

پتروشیمی بندر امام به عنوان مجموعه ای اقتصادی می توند برای آینده آگاه باشد و از ظرفیت ها و فرصت های این حوزه استفاده کند. مطالعات راهبردی را بخوانید و ببینید چه ظرفیت ها و چه امتیازاتی برای ما وجود دارد و می توانیم چه نقشی داشته باشیم در این زمینه باید توجه داشت و این موضوع را دنبال کرد.»

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901189

دیگر خبرها

  • نقاب پشت نقاب
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است | توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است/ توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • تغییر نام‌هایی که به دل هواداران نمی‌نشیند/ «ریشه» تغییر نمی‌کند
  • نشست «سواد بصری در مد و لباس» برگزار می‌شود
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام استقلال
  • تغییر نام استقلال کِی و طی چه مراحلی انجام می‌شود؟
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری