Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه با بیان این‌که تغییر در مرزهای منطقه از نظر ما پذیرفتنی نیست، گفت: به زودی نسبت به حل مشکل ترانزیت با جمهوری آذربایجان گفت‌وگوهایی را خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حضور یافت و به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره تحولات اخیر در مناسبات بین ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: در جریان آزادسازی قره باغ اتفاقات ناگواری رخ داد و بخشی از جریان‌های تروریستی به این منطقه منتقل شدند و رژیم صهیونیستی تلاش کرد از فرصت ایجاد شده حداکثر سوء استفاده را بکند و در بخش‌هایی از جمهوری آذربایجان حضور یافتند و در همان زمان در سطح سیاسی و نظامی و امنیتی در کانال‌های دیپلماتیک نگرانی خود را اعلام کرده و به طرق جدی به مقامات عالیرتبه این کشور گفته شد که بحث حمایت ما از آزادسازی مناطق اشغالی یک موضوع است و مناسبات رو به رشد دو کشور مورد توجه ماست، ولی هرگز حضور عناصر رژیم جعلی صهیونیستی را در نزدیکی و در مرزهای ایران تحمل نمی‌کنیم و تغییر در مرزها را تحمل نمی‌کنیم و نسبت به آن تحفظ جدی داریم.

امیرعبداللهیان گفت: برای ترانزیت کامیون‌های ما در بخش‌هایی از آذربایجان به سمت ارمنستان مشکلاتی ایجاد و دو راننده تریلر ایرانی در آذربایجان بازداشت شدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در نیویورک با وزیر خارجه جمهوری آٰذربایجان ملاقات و در مسیر دیپلماتیک به صراحت نگرانی خود را راجع به این مسائل عنوان و گفتم که اگر قرار است عوارضی گرفته شود باید از مسیر دیپلماتیک به ما اطلاع دهید. بازداشت راننده‌ تریلر ترانزیت ایرانی از نظر ما توجیهی ندارد و رفتار مثبتی تلقی نمی‌شود.

وی گفت: نگاه ما در دولت سیزدهم به توسعه روابط با همسایگان است و برخی مداخلات خارجی در این کشور برای ما روشن است. ما نگران جدی هستیم که در آینده نه چندان دور برای حکومت آذربایجان و صهیونیست‌ها ایجاد مشکل کنند. در روزهای اخیر با برگزاری مانور در مقابل اقداماتی که صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در منطقه انجام داده بودند پیامی ارسال کردیم برای صهیونیست‌ها و تروریست‌ها البته آقای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اظهارات منفی را راجع به ایران بیان کرد که در مسیر دیپلماتیک اعتراض خود را بیان کردیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: من در دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان این نکات را گفتم و عنوان کردم شرایط شما را درک می‌کنیم و خطر صهیونیسم و تروریسم را در خاک شما و علیه شما و کشورهای همسایه درک می‌کنیم و نباید اجازه دهیم بازیگران خارجی روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: از این مرحله داریم عبور می‌کنیم و به زودی نسبت به حل مشکل ترانزیت گفت‌وگوهایی را دو طرف خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که تغییر در مرزهای منطقه از نظر ما پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: ایران همسایه بزرگ جمهوری آذربایجان است و در مسیر دیپلماتیک پیام‌هایی را رد و بدل کردیم و خوشبین هستیم. ما با حساسیت، قاطعیت و در عین حال با نگاه همسایگی به جمهوری آذربایجان نگاه می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره فعالیت‌های صهیونیست‌ها در اطراف جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در برخی از کشورهای همسایه و به طور مشخص در بحرین رخ داده است، بالاخره یک طرحی از زمان ترامپ شروع و فشار ویژه‌ای را بر روی کشورها از جمله بحرین اعمال کردند ولی اقداماتی که انجام می‌شود در مقایسه با وضعیتی که صهیونیست‌ها دارند بیشتر حرکت‌های نمایشی از روی نقاط ضعف است. آنچه در جنگ اخیر غزه رخ داد مسئله کمی نیست که نسل جوان در سرزمین‌های ۱۹۴۸ در حمایت از مسجدالاقصی حرکت کردند و رژیم صهیونیستی مجبور شد درخواست آتش بس کند.

وی افزود: صهیونیست‌ها یک نمایش و سیرک را بازی می‌کنند. آن چیزی که به دولت بحرین و کشورهایی که این روابط را با رژیم جعلی برقرار می‌کنند بی تردید به آرمان قدس و مردم فلسطین خیانت می‌کنند و صهیونیست‌ها نشان دادند در هر جایی ورود کردند جز ناامنی حاصلی به همراه نداشته است. ما یک کشور می‌شناسیم به نام فلسطین و رژیم صهیونیستی در آینده منطقه جایی نخواهد داشت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: این اقدامات نه کمکی به وضعیت حکومت آل خلیفه می‌کند و نه به وضعیت رژیم جعلی صهیونیستی.

وزیر خارجه همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره با صراحت موضع خودش را در عدم مشروع خواندن رژیم صهیونیستی اعلام کرده و مردم فلسطین، سیاستمداران و اندیشمندان در جهان این موضع مقتدرانه و حکمیانه جمهوری اسلامی ایران را مورد تجلیل قرار می‌دهند. ما برای دفاع از یک موضع حق در عرصه سیاست خارجی مقتدرانه و با منطق و حکمت هم در سطح حمایت از مردم و هم ارائه راهکار سیاسی و دموکراتیک عمل کرده‌ایم و هم آنجایی که مردم فلسطین توسط این جانیان ذبح می‌شوند، هر کمکی در حمایت از مردم مظلوم و آزادسازی مسجدالاقصی به عمل آورده‌ایم.

وی گفت: پاسخ‌های قوی و در تراز جمهوری اسلامی را همواره در زمان خودش داده‌ایم.

وزیر خارجه در ادامه برنامه نگاه یک به رایزنی‌هایش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پرداخت و به گفت‌وگوها درباره اوضاع افغانستان اشاره کرد و افزود: ما تسهیل کننده ارسال کمک‌ها به افغانستان هستیم. ما نمی‌توانیم در بحث واکسیناسیون کرونا اتباع افغانستانی مقیم در ایران را نبینیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: هر چه میزان واکسینه شدن این افراد چه در داخل ایران چه مناطق مرزی و چه در داخل افغانستان افزایش یابد ایمنی در داخل نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: بخشی از ملاقات‌های ما به بحث سیاست خارجی دولت سیزدهم اختصاص یافت. برای سیاست خارجی متوازن نیاز داشتیم در نیویورک ملاقات‌هایی که تنظیم می‌کنیم یک توازن باشد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: عمده ملاقات ما با کشورهای اروپایی در محل اقامت من انجام می‌شد و این معنا دارد آنها به ملاقات من نمی‌آمدند به ملاقات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌آمدند. 

وی گفت: حضور ایران در نیویورک چه در سطح مجازی و چه ملاقات‌هایی که من داشتم حضوری قوی بود. ما جلساتی با اندیشکده‌ها و اساتید دانشگاه‌ها و روزنامه‌نگاران برجسته آمریکا داشتیم. 

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان برجام حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان آذربایجان دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران جمهوری آذربایجان رژیم صهیونیستی مسیر دیپلماتیک صهیونیست ها سیاست خارجی وزیر خارجه رژیم جعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۴۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایه‌های رژیم صهیونیستی در حال سست شدن است/روشنفکران دنیا تحمل جنایات اسرائیل را ندارند

ماموستا محمدصالح هاشم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به حمایت‌های روزافزون جامعه جهانی به ویژه دانشجویان از مردم مظلوم غزه اظهار داشت: با توجه به جنایات اخیر رژیم کودک‌کش صهیونیستی و آمریکا علیه مردم مظلوم غزه، به نظر می‌رسد که جامعه جهانی و به ویژه دانشجویان و روشنفکران، نمی‌توانند جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را تحمل کنند و خون آنها در مقابل جنایات اسرائیل به جوش آمده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به سانسور خبری امپراتوری رسانه، بی‌تردید آنچه که در غزه اتفاق می‌افتد به خوبی در دنیا منعکس نشده، اما با وجود کمبود اطلاع‌رسانی و سانسور خبری شدید در مورد جنایات بی‌امان اسرائیل علیه فلسطینیان، زمانی که اخبار غزه به سمع و نظر آنها می‌رسد تحمل و سکوت نمی‌کنند.

امام جمعه پیرانشهر در ادامه بیان کرد: آمریکا خود داعیه‌دار دموکراسی و آزادی‌بیان است اما حکومت این کشور، اعتراضات دانشجویان و دانشگاهیان را برنمی‌تابد و امید است لطف خداوندی شامل حال مسلمانان فلسطینی شده و با گسترش اعتراضات جهانی علیه غده سرطانی اسرائیل، شاهد سستی بیش از پیش پایه‌های رژیم صهیونیستی و در نتیجه اضمحلال اسرائیل باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • دروغگویی BBC برای خون‌شویی
  • پایه‌های رژیم صهیونیستی در حال سست شدن است/روشنفکران دنیا تحمل جنایات اسرائیل را ندارند
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است