Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-08@14:28:34 GMT

خبر خوب درباره مذاکرات ایران و عربستان

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۵۶۲۹

خبر خوب درباره مذاکرات ایران و عربستان

رئیس جمهور عراق گفت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان پیشرفت خوبی داشته است.

به گزارش برنا، رئیس جمهور عراق با اشاره به پیشرفت در گفت‌وگوهای ایران و عربستان، در عین حال گفت که مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد.برهم صالح رئیس جمهور عراق گفت که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، دو کشور بزرگ در سطح منطقه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانال تلگرامی ریاست جمهور عراق به نقل از صالح گزارش داد، گفت‌وگوی ایران و عربستان، پیشرفت خوبی داشته است، ولی مشکلاتی نیز وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که در این زمینه گشایشی به وجود آید و گفت‌وگوها به صورت مداوم باشد؛ زیرا «عراق و منطقه، نیازمند این مسئله هستند؛ چرا که ایران و عربستان، کشورهای بزرگ منطقه هستند».

رئیس جمهور عراق همچنین گفت که این کشور با ایران، ترکیه و سوریه نیازمند راهکار بنیادین برای حل مشکل آب و حق‌آبه هستند.

وی روابط ایران و عراق را مهم توصیف کرد و گفت که این روابط فرهنگی و اجتماعی، ریشه در تاریخ دارد؛ زیرا دو کشور، مرزهای طولانی و منافع مشترک زیادی دارند.

صالح در ادامه تصریح کرد، روابط عراق با عربستان، مهم است و همه کشورهای عربی اذعان دارند که بدون عراقِ قدرتمند و باثبات و دارای حاکمیت، امنیت ملی کشورهای عربی نیز به خطر می‌افتد.

وی در بخش دیگر اظهارات خود گفت که با توجه به وضعیت کنونی عراق، باید دولت جدید هر چه سریعتر تشکیل شود و نباید تجارب پیشین را تکرار کرد.

رئیس جمهور عراق خاطر نشان کرد، بیانیه مرجعیت عراق درباره انتخابات، مهم بود و بیانگر لزوم برگزاری آن به عنوان یک مسیر مسالمت‌آمیز برای تغییر قدرت است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عراق ایران رئیس جمهور ایران و عربستان ترکیه سوریه ایران و عراق کشورهای عربی دولت ایران عربستان رئیس جمهور عراق ایران و عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام بارز «بارزانی» از ایران برای جهان

سفر بارزانی به ایران برای تحکیم روابط و تاکید بر ایفای نقش اقلیم کردستان به عنوان بخشی از کل حاکمیت عراق برای اثرگذاری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، به نقل از جهان نیوز، سفر «نچیروان بارزانی» ‌به ایران و دیدار وی با مقامات کشورمان حاوی پیام‌های مختلفی است. این دومین سفر بارزانی به ایران پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق است.

بارزانی پیشتر در مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی به ایران آمده بود و حالا ضمن دیدار با رهبر معظم انقلاب با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفت‌وگو کرد.
وی در صفحه ایکس خود درباره دیدار با رهبر معظم انقلاب نوشت:‌ « بە دیدار رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای در تهران شرفیاب شدم.در این نشست بر آمادگی و تمایل عراق و اقلیم کردستان جهت پیشبرد روابط همە جانبە با جمهوری اسلامی ایران تأکید نمودیم.»

حضور رئیس اقلیم کردستان عراق پس از تحولات منطقه از جمله حمله تلافی‌جویانه و بازدارنده موشکی پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی برای ناظران و افکارعمومی معنادارتر تلقی می‌شود.

سفر بارزانی به ایران و رایزنی‌های وی، این پیام را برای اسرائیل و گروه‌های تجزیه‌طلب کُرد و سایر بازیگران ارسال می‌کند که اقلیم کردستان به هیچ وجه پشتیبان و مخفیگاه مناسبی برای آنان نیست

برخی از بازیگران منطقه‌ای از جمله رژیم صهیونیستی سعی داشتند تحرکاتی در اقلیم کردستان عراق به عنوان حیاط خلوت ایران انجام دهند و خود را در این منطقه نزدیک ایران تثبیت و اقلیم را به پایگاهی ناامن کننده برای کشورمان تبدیل کنند.

سفر بارزانی به ایران و رایزنی‌های وی، این پیام را برای اسرائیل و گروه‌های تجزیه‌طلب کُرد و سایر بازیگران ارسال می‌کند که اقلیم کردستان به هیچ وجه پشتیبان و مخفیگاه مناسبی برای آنان نیست.

درواقع بارزانی تاکید می‌کند که اقلیم کردستان عراق یک منطقه جداشده از این کشور نیست و در طرح امنیتی یک پارچه عراق در همکاری با جمهوری اسلامی ایران شرکت خواهد کرد و تصریح کرد که به ابزاری برای اهداف دشمنان بدل نمی‌شود.

از همین روست که رئیس اقلیم کردستان در دیدار با آیت الله سید ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور کشورمان بیان می‌کند: «هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با رژیمی را که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، بر روابط با کشور قدرتمند و دوست ترجیح دهیم.»
وی همچنین بر پایبندی بر اجرای کامل توافق امنیتی ایران و عراق تاکید کرد.

بارزانی همچنین از ایران به عنوان دوست روزهای سخت یاد می‌کند و با یادآوری و قدردانی از دستاوردهای سردار شهید سلیمانی در مقابله با تروریست داعش و ایجاد امنیت در منطقه بیان کرد: «اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی، در طول سالیان متمادی همسایگی، پیوندهایی عمیق را میان دو طرف ایجاد کرده است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست روزهای سخت و کشوری است که همواره در هنگام بروز مشکلات کنار عراق و اقلیم کردستان بوده است.»

این سفر خیلی زود بازتاب بین المللی یافت و «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به این که چه نظری درباره سفر نیچروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان به ایران دارد، گفت: «نمی‌خواهم درباره این گفت‌وگوی به خصوص اظهار نظر کنم اما ما مسلما، همیشه تشویق به انجام شدن گفت‌وگوهایی کرده‌ایم که به تنش‌زدایی و ثبات بیشتر در منطقه، از جمله در قبال ایران می‌انجامد.»

با توجه به سخنان رئیس اقلیم کردستان عراق به چند موضوع مهم و محوری در این سفر می‌توان اشاره کرد.

ضعف رژیم صهیونیستی به ویژه بعد از عملیات وعده صادق برای همه بازیگران کوچک و بزرگ منطقه‌ای مشخص است و اقلیم کردستان نیز روی یک اسب بازنده که می‌تواند روابط خود را با کشوری قدرتمند و دارای اشتراکات مهم فرهنگی و اجتماعی و ... از جمله ایران خدشه‌دار کند، شرط نمی‌بندد و اقلیم کردستان از این ظرفیت برای تحکیم روابط فی مابین استفاده می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران که مقتدرانه در خاورمیانه حضور فعال دارد نه تنها امروز بلکه در طول تاریخ روابط خود با کشورهای مختلف را تحت عنوان یک شریک امن و دوست روزهای سخت تداوم بخشیده و عقلانیت سیاسی بر روابط حسنه با ایران تاکید می‌کند که سفر بارزانی به کشورمان نیز در همین راستا انجام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معاون رئیسی: دارایی بلوکه شده در عراق نداریم
  • معاون رئیسی : دارایی بلوکه شده در عراق نداریم / برخی مراودات مالی وجود دارد که همیشه با گفت‌وگو حل شده
  • دهقان: دارایی بلوکه‌شده در عراق نداریم/ جنایت‌های صهیونیست‌ها مستندسازی می‌شود
  • پیام بارز «بارزانی» از ایران برای جهان
  • کارشناس آمریکایی:‌ غرب باید با روسیه مذاکره کند
  • ۳ جمله مهم از دیدار بارزانی با رئیس‌جمهور
  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • نچیروان بارزانی با رئیسی دیدار کرد