Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان ایران با تولید سالانه ۹۰ هزارتن عسل، سومین کشور تولید کننده این محصول در جهان بوده و در این بین استان همدان با تولید میانگین ۳۵۰۰ تُن عسل و سه هزار و ۲۶۳بهره بردار در صنعت زنبورداری استان رتبه دهم کشور در تولید عسل به شمار می رود.

در حال حاضر نخستین زنبورستان ارگانیک کشور در استان همدان در منطقه چهاردولی شهرستان اسدآباد واقع شده که این زنبورستان با تولید میانگین سالیانه دو تُن عسل ارگانیک ضمن اینکه به سمت صادرات این شهد شیرین سود آور اقتصادی دورخیز برداشته در یک قدمی جایزه جهانی زنبور طلایی ۲۰۲۱ در کشور اسلوانی نیز قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رکورد امسال هر کندو زنبور عسل این زنبورستان ۱۱ کیلو و ۷۰۰ گرم بوده و جمعا دو تُن و ۷۰۰ کیلوگرم محصول عسل ارگانیک مطابق با استانداردهای بین المللی برداشت کرده است.

نادر اینجیناری، تولید کننده عسل ارگانیک در کشور با بیان اینکه زنبورستان ما واقع در منطقه چهاردولی اسدآباد به عنوان نخستین و تنها زنبورستان ارگانیک کشور به شمار می رود، گفت: در حال حاضر برای ثبت برند سازی عسل خود با نام عسل نادر نیز پیگیر بوده و در حال ثبت برند هستیم.

این زنبوردار همدانی با تاکید بر اینکه برای ما مهم است محصول عسل ایرانی در دنیا مطرح شود، خاطر نشان کرد: مجوز تولید عسل ارگانیک زنبورستان خود را از شرکت سرس پارسی که در زمینه بازرسی محصولات ارگانیک (باغی وزراعی،دامداری،زنبورداری و کود) فعالیت دارد و تحت نظر و نماینده شرکت سرس آلمان است دریافت کرده‌ام.

وی خاطر نشان کرد: با گذراندن روند مراحل و مسائل ممیزی و بازرسی‌ها و راستی آزمایی‌ها اخذ و دریافت مجوز ارگانیک از اتحادیه اروپا نیز در دست اقدام قرار دارد که در صورت طی کردن روند خود سال آینده  خواهیم توانست مجوز و گواهی ارگانیک اتحادیه اروپا و نیز علاوه بر آن گواهینامه بیوسان گواه ۱۱۰۰۰را هم دریافت کنیم که این امر از نقش موثری در مطرح شدن راحت محصول عسل زنبورستان ما به عنوان یکی از برندهای عسل  ایرانی در دنیا برخوردار خواهد بود.

این زنبوردار همدانی اضافه کرد: شرکت بیوسان گواه با هدف توسعه محصولات ارگانیک در کشور  اولین شرکت تخصصی  بازرسی و گواهی محصولات کشاورزی ارگانیک در ایران دارای نمایندگی انحصاری از کمپانی bio-inspecta سوئیس است.

وی با اشاره به زنبورداری ارگانیک ادامه داد: به تمامی فعالیت‌های پرورش زنبور عسل به صورتی که ویژگی‌های طبیعی و عادی منطقه دستخوش تغییرات بشری نشود و هر مرحله از پرورش قابل کنترل و منطبق با استانداردهای بین المللی باشد، زنبورداری ارگانیک می‌گوییم.

این زنبوردار  موفق تصریح کرد:در زنبورداری ارگانیک، ویژگی‌های کندوی زنبورعسل، محل استقرار و پرورش کلنی‌ها، دقت در تولید محصولات، شیوه انبارداری و بالاخره نحوه عرضه به بازار و فروش از مهمترین ارکان تولید محصولات ارگانیک است.

اینجیناری افزود: برای احداث زنبورستان به روش ارگانیک، رعایت فاصله استاندارد از دیگر مراکز زنبورداری، دوری از کارخانجات و واحدهای آلاینده،سیستم‌های فاضلاب و دوری از  شهر  ... اهمیت زیادی دارد.

زنبوردار تولید عسل ارگانیک با بیان اینکه تاکنون زنبورستان ما چندین مرتبه توسط سرس پارسی تحت نظر شرکت آلمانی مورد بازرسی قرار گرفته، اضافه کرد: در بازدیدها و بررسی‌هایی که از این محل‌ها انجام می‌شود میزان رعایت و یا تخلف و سرپیچی از استانداردها، وضعیت عناصر مجاز و غیر مجاز مصرفی،محیط کار و تولید، وضعیت نگهداری،نحوه عمل آوری، بسته بندی و توزیع نیز مد نظر قرار می‌گیرند و استانداردها مرتب به روز شده و توسط متولیان آن به اجرا در می‌آیند.

احتمال برنده شدن نخستین زنبورستان ارگانیک کشور در دریافت مدال جهانی زنبور طلایی ۲۰۲۱ اسلوانی
 

اینجیناری در ادامه با بیان اینکه اخیرا  در فراخوان جایزه جهانی  ۲۰ هزار یورویی زنبور طلایی ۲۰۲۱  کشور اسلوانی شرکت کرده ام  و احتمال برنده شدنمان  در دریافت این جایزه از بین بسیاری از کشورهای شرکت کننده  بالاست و  با برنده شدن در جایزه ۲۰ هزار یورویی زنبور طلایی ۲۰۲۱   عسل زنبورستان ما به عنوان  تنها عسل  ارگانیک کشور  ،جهانی شده و مدال زنبور طلایی را دریافت  خواهد کرد ،گفت: جایزه زنبور طلایی به افرادی که سهم بسزایی در نوآوری، حفاظت و افزایش آگاهی از اهمیت زنبورها و ارتقا آنها و دیگر گرده افشان‌ها در سراسر جهان داشته‌اند، تعلق می‌­گیرد و علاوه بر حمایت افراد، تلاش‎‌ ها و دستاورد­های برجسته را تشویق می­‌کند.

تولید میانگین سالیانه  ۲ تن عسل در تنها زنبورستان ارگانیک کشور

اینجیناری در ادامه اظهار کرد: زنبورستان من دارای ۲۳۰ کندو زنبور عسل در منطقه چهاردولی اسدآباد بوده و به صورت میانگین سالیانه دو تُن محصول عسل از این زنبورستان برداشت می‌شود .

این زنبوردار، تولید عسل ارگانیک در کشور با بیان اینکه امسال رکورد هر کندو زنبور عسل این زنبورستان ۱۱ کیلو و ۷۰۰ گرم  بوده و جمعا دو تُن و ۷۰۰ کیلوگرم محصول عسل برداشت شده است تصریح کرد: در سال گذشته  ۵۰۰ کیلوگرم از محصول این زنبورستان به خارج از کشور از جمله سوئد صادر شده ضمن اینکه امسال نیز مشتری عسل از قرقیزستان و روسیه برای صادرات به اروپا داشته‌ایم و در حال مذاکره برای این اقدام هستیم اما سعی بر آن است که مشتری‌های هدف در کشور خود را شناسایی کرده و دقیقا محصولاتمان را در سفره خانوار ایرانی بگذاریم.

برنامه‌ریزی برای صادرات ۱۳۰۰ کیلو از محصول نخستین  زنبورستان ارگانیک کشور

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های خود قصد بر آن داریم ۱۳۰۰ کیلو از محصول زنبورستان را به دیگر کشورها صادر کنیم، افزود: در این برنامه هدف از صادرات بخشی از محصول عسل زنبورستان خود به خارج از کشور آن است که اروپاییان مدعی تولید عسل، طعم عسل ایرانی را چشیده و به تفاوت طعم عسل ایرانی با سایر عسل‌ها از دیگر نقاط کشورهای جهان پی ببرند چراکه کشور ایران با دارا بودن چهار فصل و تابیدن ۲۰۰ روز خورشید در سال و تنوع پوشش گیاهی، مرتعی، باغی و زراعی متنوع از عسل خوش طعم‌تری برخوردار است در حالیکه اکثریت کشورها از تنوع و پوشش گیاهی چون کشور ایران برخوردار نبوده و زنبورهای آنان در صنعت زنبورداری تنها از شهد یک گیاه و یا گل استفاده می‌کنند و تک محصولی هستند .

اینجیناری همچنین با اشاره به برخی از فرآورده‌های تولیدی زنبورستان خود، ادامه داد: در سال جاری علاوه بر عسل در زنبورستان ما ۱۰ کیلو بره موم و ۱۳۰ کیلو موم تولید شده که بیشتر موم تولید شده را برای استفاده و مصرف سال آینده زنبورستان خود نگهداری می‌کنیم.

تولید هزار گرم ژل رویال سال گذشته در تنها زنبورستان ارگانیک کشور

وی از تولید سال گذشته هزار گرم ژل رویال در این زنبورستان خبر داد و ادامه داد: ژل رویال در واقع یکی از محصولات مهم زنبور عسل بوده که در صنعت داروسازی و آرایشی و به عنوان اکسیر جوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیگیری تنها زنبورستان ارگانیک کشور برای تولید زهر عسل

اینجیناری با بیان اینکه برای تولید و استحصال زهر عسل نیز در امر زنبورداری پیگیر ثبت یک شرکت به منظور تولید زهر عسل هستیم، خاطر نشان کرد: زهر زنبور عسل یکی از تولیدات ارزشمند زنبور عسل است که در پزشکی کاربرد فراوانی دارد و به همین دلیل است که طی سال‌های اخیر تحقیقات زیادی بر روی زهر زنبور عسل انجام شده که نشان می‌دهد این ماده خاصیت درمانی برای برخی از بیماری‌ها از جمله درمان ورم مفاصل، درمان برخی از بیماری‌های پوستی، ضد سرطان و… را دارد.

تنها زنبورستان کشور  که با تغییر فصول مهاجرت ندارد

تولید کننده عسل ارگانیک در همدان بیان کرد: این زنبورستان ارگانیک نخستین زنبورستان کشور بوده که با تغییر فصول نسبت به مهاجرت از منطقه به منطقه دیگر اقدام نکرده و زنبورهای خود را در فصل سرما تا اوایل بهار در انبار تاریک نگهداری می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از مهمترین دغدغه ها در بحث زنبورداری گفت: زنبورداران مهاجر بدون اخذ گواهی ورود و اسکان از مهمترین مشکلات زنبورداران استان همدان و شهرستان اسدآباد به شمار می‌رود.

اینجیناری در ادامه با اشاره به سابقه ۳۵ ساله خود در حوزه زنبورداری اضافه کرد: علاوه بر زنبورداری نسبت به کشاورزی در زمینه کشت موسیر، یونجه، سیب زمینی، سیر نیز فعالیت دارم ضمن اینکه در بحث زنبورداری از هیچگونه تسهیلات بانکی و دولتی استفاده نکرده‌ام و بدهکار هیچ بانکی نیستم.

پیش بینی تولید سه هزار ۴۸۵ تُن عسل در سطح استان همدان

مدیر طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان هم از پیش‌بینی تولید سه هزار و ۴۸۵ تُن عسل در سطح استان همدان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: بر اساس این پیش‌بینی‌ها میزان تولید و برداشت امسال از سطح زنبورستان‌های استان همدان به نسبت سال گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها با ۶۱۴ تُن اُفت و کاهش تولید برخوردار خواهد بود.

علیرضا قراگوزلو  میزان تولید سال گذشته عسل سطح استان را چهار هزار و ۹۹ تُن برشمرد و افزود:در سال گذشته ۱۱۸ هزار ۵۰۰ تُن موم ،۹۰۰ هزار عدد ملکه زنبور عسل ،۳۱۰ کیلوگرم بره موم  و ۳۶ هزار گرم ژل رویال در استان همدان تولید شده است.

وی تعداد زنبورستان های سطح استان  همدان را ۲۷ هزار و ۹۵۷ زنبورستان برشمرد و یاد آور شد: سه هزار و ۲۶۳بهره بردار در صنعت زنبورداری استان فعال و در حدود ۳۳۶ هزار و ۲۳۴ کلنی زنبور عسل نیز در سطح استان در حال بهره برداری است.

قراگوزلو  گفت: استان همدان به علت داشتن گونه‌های مختلف گیاهان در مراتع، مزارع و داشتن باغ‌های متنوع زمینه مناسبی برای فعالیت حرفه زنبورداری است.
 

پیش بینی تولید و برداشت ۲۳۰ تُن عسل از زنبورستان های اسدآباد
 

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد هم  از پیش بینی برداشت ۲۳۰ تُن عسل از سطح زنبورستان های این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: میزان تولید  عسل این شهرستان به صورت میانگین  ۲۵۰ تُن در سال است.

محمد کرم مرادی اظهار کرد:با توجه به شرایط خشکسالی  بر اساس پیش بینی ها  میزان عسل تولید شده امسال شهرستان به نسبت سال گذشته  با   اُفت  وکاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرستان اسدآباد دارای ۲۳۰ زنبورستان با ۲۴ هزار ۳۴۷ کلونی زنبور عسل است تصریح کرد:سال گذشته علاوه بر ۲۵۰ تُن عسل حدود  ۵ هزار و ۸۴۶ کیلو گرم موم ،۵۰ کیلو گرده ،۴۰۹ کیلو گرم بره موم و ۲ هزار گرم ژل رویال توسط زنبورستان های این شهرستان تولید شده است.

مرادی با اشاره به اینکه اسدآباد رتبه ششم تولید عسل را در سطح شهرستان‌های استان همدان داراست، تصریح کرد: هر ساله شهرستان‌های کنگاور، صحنه، کرمانشاه و سنقر از جمله شهرستان‌هایی است که برخی از زنبورداران آنها به صورت مهاجر در شهرستان استقرار می‌یابند.

نخستین و تنها زنبورستان ارگانیک کشور در اسدآباد

وی با اشاره به مرغوبیت عسل شهرستان گفت: این شهرستان با توجه به وجود گل‌های جالیزی و گیاهان مختلف  چون گشنیز، کلزا برای تغذیه زنبورعسل کیفیت خوبی را در تولید آن دارد.

این فرد مسئول خاطر نشان کرد:اولین زنبورستان ارگانیک کشور در حال حاضر در شهرستان اسدآباد در حال فعالیت بوده که این زنبورستان سالیانه به صورت میانگین دارای بیش از دو تُن تولید عسل است.

به گزارش ایسنا ، برنده  جایزه ۲۰ هزار یورویی زنبور طلایی ۲۰۲۱  کشور اسلوانی توسط کمیته فدراسیون جهانی زنبورداران جهان( آپی­موندیا) انتخاب می­ شود و تندیس و جایزه مالی از سوی رئیس جمهوری اسلوونی به برنده اهدا خواهد شد،این جایزه در دسامبر سال ۲۰۲۱ و در پنجمین سالگرد تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر اعلام ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت) به عنوان روز جهانی زنبور به برنده اعطا می­ شود و کشور اسلوونی با اهدای جایزه زنبور طلایی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که در حفاظت و افزایش آگاهی از اهمیت گرده­ افشان در سراسر جهان سهیم هستند، قدردانی می‌­کند.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانها شهرستانها تولید عسل ارگانیک ژل رویال کندوی عسل کلونی زنبورعسل صادرات زنبورداری شهرستان اسدآباد خاطر نشان عسل ارگانیک جهانی زنبور استان همدان زنبور عسل سطح استان سال گذشته تولید شده محصول عسل تولید عسل پیش بینی ن تولید سه هزار ت ن عسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران بیان کرد: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است و به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

وی ادامه داد: این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

شاهمیرزایی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

وی همچنین با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، افزود: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد.

وی از راه‌اندازی واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است، افزود: طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷ درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند.

وی گفت: همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

کد خبر 6093293 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴
  • اردبیل رتبه چهارم تولید عسل کشوری را دارد
  • مایک لی زنبور طلایی را می‌گیرد/ تجلیل برای یک عمر دستاورد هنری
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • نخستین مدال ایران قطعی شد
  • نخستین مدال ایران قطعی شد/ شعبان از دور رقابتها کنار رفت
  • رقابت های بوکس قهرمانی آسیا؛ نخستین مدال ایران قطعی شد
  • پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان