Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@20:34:45 GMT

جهش نرخ دلار ادامه‌دار است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۶۰۳۹

جهش نرخ دلار ادامه‌دار است؟

نرخ ارز طی ماه گذشته تقریبا ثابت بود و حرکت رفت و برگشتی را در محدوده‌های قیمتی ۲۷ هزار تومان داشت و در مواقعی شاهد ثبات قیمت آن در چند روز متوالی بودیم. این سیر ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته سقف بهای ۲۷ هزار تومانی دلار شکسته شده و وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد.  

ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی، فعالان این بازار و دلالان را دچار سرگردانی کرده به طوری که آنها نسبت به رشد بیشتر قیمت‌ها دچار تردید شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان،  اظهارات مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی  نیز به این تردیدها افزوده و احتمال عقب نشینی قیمت ها را افزایش داده است.

تامین ارز کالاهای اساسی به میزان ۹.۵ میلیارد دلار (معادل کل سال گذشته) و بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای واردات سایر کالاها از طریق سامانه نیما در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، ورود پر قدرت بانک مرکزی به بازار متشکل ارز در صورت لزوم و چشم انداز روشن بازگشت ارزهای صادراتی بر مبنای سیاست‌های دولت جدید در خصوص  اعمال مشوق های جدید برای صادرکنندگان، مهمترین محورهای اظهارات مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی محسوب می شود که به تازگی اعلام شده است.

به گفته  «شیوا راوشی»  بازار متشکل ارزی برای تامین نیاز مصارف خدماتی و نیاز به مسکن از ظرفیت برگشت ارز صادرات صادرکنندگان تامین و تغذیه می‌شود و به قدر کفایت همه نیازهای خدماتی کشور را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد که چنان‌چه این بازار در مقطعی از زمان با فزونی تقاضا نسبت به عرضه مواجه شود، بانک مرکزی با قدرت ورود پیدا کرده و این موضوع را مدیریت می‌کند.

علاوه بر اینها عرضه‌های سنگین ارز در بازار متشکل ارزی در روزهای گذشته نشان‌دهنده دست پر بازارساز برای اثرگذاری بر نرخ ارز است. همچنین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تصمیم بانک مرکزی برای ایجاد شوک در بازار از طریق فروش ارزهای خود در قیمت بالا و غافلگیر کردن دلالان و سفته بازان وجود دارد.

در همین خصوص شنیده‌ها حاکی از این است که بانک مرکزی از ابتدای هفته جاری قصد دارد با عرضه‌های سنگین در بازار اسکناس و حواله ارز از افزایش مجدد نرخ ارز جلوگیری کرده و نرخ را به سمت تعادل هدایت کند.

افزایش بهای جهانی نفت و افزایش فروش نفت ایران به طور غیررسمی که در گزارش‌های اخیر بانک مرکزی به آن اشاره شده نیز سیگنال‌هایی است که احتمال کاهش نرخ ارز را تقویت می‌کند.

دیروز قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی افت داشت و نرخ دلار در صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۶۴۲ تومان و یورو ۳۲ هزار و ۲۷۱ تومان تعیین شد که در مقایسه با روز کاری قبل از آن (پنجشنبه، هشتم مهرماه) بیش از ۲۰۰ تومان افت قیمت داشت.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1560430

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دلار ارز بازار طلا و ارز ارز تک نرخی افزایش قیمت کاهش قیمت ها هزار تومان بانک مرکزی نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۶۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار

قیمت دلار که چند روزی است روند نزولی در پیش گرفته، امروز به کانال ۵۰ هزار تومان برگشت.

به گزارش ایسنا، قیمت دلار که در روز‌های گذشته روند کاهشی گرفته بود، امروز به کانال ۵۹ هزار تومان هم رسید؛ برخی از دلالان میدان فردوسی، قیمت این ارز را تا ۶۰ هزار تومان هم عنوان کردند و در مواردی هم این نوع ارز را تا ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان هم می‌فروختند.

دلالان چهارراه استانبول و خیابان منوچهری معتقدند در روز‌های آینده امکان ریزش دلار تا ۵۸ هزارتومان هم وجود دارد.

بازار میدان فردوسی که در تلاطم افزایش قیمت‌ها، تب و تاب فروش از سوی دلالان را به همراه داشت، امروز از هیجان خالی بود؛ البته فروشندگان دلار همچنان در بازار حضور داشتند تا اگر تقاضایی برای خرید باشد، پاسخ دهند.

تحولات مرزی بین ایران و پاکستان قبل از پایان یافتن تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، سرآغازی برای روند صعودی قیمت دلار بود. همچنین همزمان با پایان تعطیلات نوروزی، اخبار سیاسی از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در سیزدهم فروردین‌ماه منتشر شد و روند صعودی که در بازار ارز آغاز شده بود را تسریع کرد.

به‌دنبال این اتفاق، ایران ۲۵ فروردین‌ماه، در عملیات «وعده صادق» یک حمله موشکی به رژیم صهیونسیتی ترتیب داد و فردای این حمله، قیمت دلار در ساعات آغازین بازار، به ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ اما این روند صعودی ادامه‌دار نبود و در عرض چند ساعت، بازار روند نزولی به خود گرفت و به ۶۶ هزار تومان هم رسید.

در این مدت برخی از کارشناسان بازار هشدار دادند که روند صعودی این روز‌های بازار ارز، ناشی از هیجانات سیاسی است و ادامه‌دار نخواهد بود؛ درواقع به گفت آن‌ها از نظر اقتصادی اتفاقی رخ نداده که بخواهد علت افزایش قیمت ارز باشد. البته برخی دیگر از کارشناسان تاکید کردند که بدون یک بسته سیاستی مناسب، بازار ارز انضباط نمی‌گیرد و این بازار نیازمند برنامه پایدار است.

دیگر خبرها

  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد