Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: برگزاری جشن‌های نوظهور در حوزه کودکان جنبه‌ها و آثار تربیتی مثبت و منفی بسیاری دارد، البته برخی از این جشن‌ها مانند تولد و جشن دندان در گذشته نیز برای کودکان برگزار می‌شد، اما امروزه ماهیت این جشن‌ها دچار تغییر شده و یکی از موضوعات نگران‌کننده که امروزه درخصوص برگزاری جشن‌های کودکان وجود دارد، افراط موجود در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزیزالله مولوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری جشن‌های نوظهور که توسط والدین برای کودکان خود گرفته می‌شود، اظهار کرد: پدیده‌های اجتماعی عموما چند عاملی هستند و ظهور چنین پدیده‌هایی به چندین عامل بستگی دارد، برای مثال در ظهور جشن‌های متعدد مانند جشن تشخیص جنسیت، تولد، طراحی اتاق زایمان، دندان، مهدکودک، پیش‌دبستانی، سرقلمی و... که در حوزه کودکان قرار دارند، عوامل فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، معرفتی، روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، اخلاقی و ... تاثیرگذار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد افزود: البته برخی از این جشن‌ها مانند تولد و جشن دندان در گذشته نیز برای کودکان برگزار می‌شد، اما امروزه ماهیت این جشن‌ها دچار تغییر شده است، برگزاری چنین جشن‌هایی دارای آثاری مانند اخلاقی، تربیتی، اجتماعی، روان‌شناختی، اقتصادی، معرفتی و ... است

وی ادامه داد: برگزاری جشن‌های نوظهور در حوزه کودکان دارای جنبه‌ها و آثار تربیتی مثبت است، که در صورت بروز برخی اتفاقات امکان دارد این آثار مثبت توسط برخی آثار منفی تحت تاثیر قرار گرفته و حذف شود، از آثار مثبت برگزاری این جشن‌ها می‌توان به پیوند خوردن دوران کودکی با خاطرات خوش و خلق لحظات شیرین و لذت‌آفرین برای کودک اشاره کرد، همچنین تقویت اعتماد به نفس، جلب توجه کودک به مراحل رشد و تعالی خود، ایجاد احساس کفایت، لیاقت و مورد توجه بودن در کودک و... از دیگر آثار مثبت برگزاری جشن‌های متعدد برای کودکان است، اجرای صله‌رحم و افزایش صمیمیت در خانواده را در پی دارد.

مولوی عنوان کرد: همچنین شرکت در جشن و شادی یک‌دیگر یکی از فرهنگ‌های بسیار پسندیده است، بنابراین موضوعات بیان‌شده از آثار مثبت برگزاری جشن‌ها در مناسبت‌های گوناگون است، همانگونه که در سخنان بزرگان دین اسلام افراد از افراط و تفریط منع می‌شوند، نکته قابل توجه این موضوع است که در برگزاری این جشن‌ها نیز از افراط و تفریط دوری شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی اضافه کرد: هر موضوعی که از حد وسط و متعادل خود عبور کند حالت جهالت پیدا می‌کند، یکی از موضوعات نگران‌کننده که امروزه در خصوص برگزاری جشن‌های کودکان وجود دارد، افراط موجود در این زمینه است، یعنی جشن‌هایی که هدف برگزاری آن‌ها باید رشد و تعالی کودک، احترام به او و همچنین ارضای نیاز کودک به محبت و توجه باشد  از مسیر اصلی خود منحرف شده و با تجملات و تفاخر به جنبه نوظهور بسیار منفی که امروزه بسیار مشاهده می‌شود، تبدیل خواهد شد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: برگزاری جشن‌های کودکان با اسراف و طراحی‌های متعدد و رنگین که بسیار پرخرج نیز هستند، انجام می‌شود و رشد شرکت‌های تبلیغاتی یا تولید لوازم زینتی و انجام طراحی‌های مختلف را در پی دارد، چنین مراکزی برای جذب مشتری روش‌ها و پدیده‌های فرهنگی گوناگونی خلق می‌کنند و با استفاده از روان‌شناسی رنگ‌ها و روش‌های زینتی چهره‌های زیبایی برای این پدیده‌های فرهنگی ایجاد کرده و آن‌ها را توسعه می‌دهند.

وی یادآور شد: در روایات دین اسلام اسراف به‌عنوان برادران شیطان یاد می‌شود، همچنین در متون دینی به موضوع صله‌رحم سفارش بسیاری شده، اما متاسفانه امروزه رفتاری که در اسلام بسیار مورد توجه واقع شده با رفتاری که مطابق نگاه‌های شیطانی است، خنثی می‌شود که این موضوع نیز یکی دیگر آثار منفی ورود تجملات به برگزاری جشن‌های خانوادگی برای کودکان است.

مولوی در خصوص بعد اجتماعی برگزاری جشن‌های پرتجمل برای کودکان، تصریح کرد: ترویج یک رفتار مصرف‌گرایانه در بین کودکان بسیار آثار مخربی دارد، زیرا کودکان دارای نبوغ تحلیلی و فکری نیستند، به همین دلیل سایر کودکان با مشاهده این جشن‌ها در اطراف خود و در فضای مجازی از خانواده خود برگزاری چنین جشن‌هایی را درخواست می‌کنند، اما متاسفانه تمامی خانواده‌ها توان برگزاری این نوع برنامه‌ها با هزینه‌ بالا را ندارند و در نتیجه یک کدورت و نارضایتی در خانواده‌ها می‌شود، همچنین بدبینی کودک نسبت به خانواده را در پی دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: افرادی نیز وجود دارند که از نعمت داشتن فرزند محروم هستند و با دیدن تصاویر برگزاری جشن سایر افراد برای کودکان خود دچار حسرت می‌شوند و این موضوع از دیدگاه اجتماعی یک نوع آزار و اذیت روانی محسوب می‌شود، بنابراین موضوعی که در برگزاری این‌گونه جشن‌ها پسندیده نیست، ولخرجی و اسراف است، همچنین به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌های این جشن‌ها موجب ایجاد حسرت در سایر افراد می‌شود که این نیز نوعی مردم‌آزاری است و به‌لحاظ اخلاقی و دینی کار صحیحی نیست.

وی گفت: یکی دیگر از آثار منفی برگزاری جشن‌های پر تجمل این موضوع است که انسان همواره برای یافتن احساس شادی و لذت بردن از زندگی به خرج‌های بسیار و اسراف متوسل شود و احساس خوشبختی را در بیرون از خود جست‌وجو کند که یکی از عوامل موثر در روی آوردن اشخاص به چنین مراسماتی جهت یافتن شادی، قطعا فقر معنوی در وجود آن‌ها است.

مولوی افزود: شادی ناشی از درک کمالات باطنی است، زمانیکه تمامی نیازهای معرفتی و معنوی اشباع شود، فرد احساس شادمانی را پیدا می‌کند، بنابراین به اندازه‌ای که افراد موهبت انسانی خود را درک کنند و بین عواطف، شخصیت و کمالات انسانی رشدی متوازن وجود داشته باشد، فرد احساس شادی بیشتری خواهد کرد و  در حقیقت هر خوشی از دل و درون انسان حاصل می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: می‌توان به جای برگزاری جشن برای رویدادهایی مانند رشد اولین دندان یا آغاز راه رفتن کودک که خود فرزند در آن‌ها نقشی ندارد و روال طبیعی رشد او است برای مواردی مانند موفقیت‌های کودک جشن برگزار کرد که در این صورت موجب تشویق و رشد روز افزون کودک می‌شود، البته جشن‌های امروزی نیز می‌توانند به یک فرصت برای رشد شخصیتی، معنوی، اخلاقی تبدیل شود، اما تا زمانیکه با گناه، رفتارهای غیرمشروع و اسراف آمیخته نشوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری تهاجم فرهنگي برگزاری جشن جشن های نوظهور برگزاری جشن ها برای کودکان جشن ها برای کودک آثار مثبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۶۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟

ایسنا/خراسان رضوی مشاغلی وجود دارد که افراد با انجام آن، ۴۰ درصد کمتر در معرض آسیب شناختی بعد از ۷۰ سالگی قرار دارند.

تحقیق جدید خطرات زوال شناختی روی ۷۰۰۰ نفر در ۳۰۵ شغل مورد بررسی قرار گرفت.

وقت آن است که در کلاس هنر یا آشپزی ثبت‌نام، کتاب بازی‌های فکری و پازل را باز یا یک بار دیگر سعی کنید به ایتالیایی یا آلمانی تسلط پیدا کنید.

شواهد علمی جدیدی به‌دست آمده است که به‌نظر می‌رسد آنچه را که بسیاری گمان می‌کردند، تأیید می‌کند؛ اینکه در مغز شما، مانند بسیاری از چیزها، ممکن است «ااگر از آموخته‌هایتان استفاده نکنید به فراموشی سپرده شوند.»

نتایج تحقیق جدید نروژی نشان داد افرادی مجبور بودند از مغز خود در زمینه شغلی زیاد استفاده کنند، ۴۰ درصد کمتر در معرض آسیب شناختی در سنین بالای ۷۰ سال بودند، نسبت به افرادی که شغلشان بیشتر به کارهای روزمره متکی بود.

ترینه هولت ادوین از بیمارستان دانشگاه اسلو، محقق اصلی این تحقیق، در بیانیه‌ای گفت: ما الزامات مشاغل مختلف را بررسی کردیم و دریافتیم که تحریک شناختی در محل کار در مراحل مختلف زندگی در دهه‌های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سالگی شما، با کاهش خطر ابتلا به اختلالات شناختی خفیف بعد از ۷۰ سالگی مرتبط است.

وی افزود: یافته‌های ما ارزش داشتن شغلی را نشان می‌دهد که به تفکر پیچیده‌تر به‌عنوان راهی برای حفظ بالقوه حافظه و تفکر در دوران پیری نیاز دارد.

این تحقیق بر اساس مطالعه ۷۰۰۰ نفر در ۳۰۵ شغل انجام شد و محققان مشاغل را در چهار گروه دسته‌بندی کردند، از مشاغلی که به بیشترین تفکر و خلاقیت نیاز داشتند تا مشاغلی که کمترین نیاز را داشتند. برای مثال معلمان در دسته اول بودند. مشاغل پستچی و نگهبان در گروه چهارم قرار گرفتند.

حتی پس از محاسبه متغیرهایی مانند سن، جنسیت، تحصیلات و درآمد، محققان دریافتند افرادی که در گروه چهارم قرار داشتند ۶۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی یا زوال عقل بالای ۷۰ سال بودند.

یا برعکس، افرادی که در گروه اول بودند، گروهی که باید همیشه در آن تفکر کرد، ۴۰ درصد کمتر از گروه اول دچار اختلال شناختی شدند.

خوب، بنابراین نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که انجام جدول کلمات متقاطع یا یادگیری یک ساز موسیقی خطر را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. این حداکثر مزیتی است که در طول دهه‌ها به‌دست آمده است و در کسانی که مشاغل هیجانی داشتند در مقایسه با کسانی که مشاغل خسته‌کننده و معمولی داشتند، مشاهده شده است.

تمرین دادن مغز

اما این تحقیق به داده‌هایی افزود که نشان می‌دهد تمرین دادن مغز، به‌عبارت دیگر، فکر کردن زیاد و انجام کارهایی که شما را از نظر ذهنی به چالش می‌کشد، به‌راستی برای آن مفید است.

این یافته، شاید به‌طرز شگفت‌آوری، موضوعی بحث‌برانگیز میان محققان پزشکی باشد. بسیاری از محققان برجسته در این زمینه در هر دو طرف بحث موضع گرفته‌اند و یافتن مطالعاتی که شما را به این فکر می‌اندازد که آیا کل ماجرا دروغ است یا خیر، کار سختی نیست.

یکی از چالش‌های عمده تحقیقات در این زمینه بیشتر به امکان تحقق آن بستگی دارد.

به این دلیل که هیچ راهی برای تکرار شرایط آزمایشگاهی در دنیای واقعی وجود ندارد. ما نمی‌توانیم یک میلیون جفت از دوقلوهای همسان را جدا کنیم، آنها را در ۲ موسسه پزشکی مختلف برای تمام عمرشان حبس کنیم سپس، برای مثال، فقط یک گروه را برای دهه‌ها تحت تربیت مغز و تحریک شناختی قرار دهیم و دریابیم چه اتفاقی می‌افتد.

بیشتر تحقیقات مجبور بوده‌اند بر خوداظهاری یا مداخله نظارت شده کوتاه‌مدت تکیه کنند.

این چیزی است که این تحقیق جدید در نروژ را به‌ویژه جالب می‌کند. این تحقیق، مشاغلی را مورد بررسی قرار داد که تعداد زیادی از مردم در طول چندین دهه انجام داده بودند. بنابراین محققان توانستند اثرات تحریک شناختی پایدار و تمرین را در درازمدت بررسی کنند.

این یک آزمایشگاه و کامل نیست، اما شروع بسیار خوبی است.

در همین حال شایان‌ذکر است کسانی در جامعه علمی که نسبت به مزایای تحریک ذهنی بر سلامت مغز مشکوک هستند، اغلب سعی می‌کنند به سؤالی متفاوت از بقیه پاسخ دهند.

به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.

خوب قابل قبول است اما در دنیای واقعی ما با سوالات متفاوتی سروکار داریم. چه احتمالی وجود دارد که این یافته کمک‌کننده باشد و هزینه‌ها و خطرات آن چیست؟

بسیاری از مردم مدت‌ها قبل از اینکه محققان پزشکی به‌طور قطعی ثابت کنند که سیگار باعث سرطان ریه می‌شود، سیگار را ترک کردند. اگر منتظر اثبات این موضوع بودند، بسیاری از آنان همان ابتدا به‌دلیل سرطان ریه می‌مردند.

این امر تحت هیچ شرایطی عملی نیست. زوال عقل، بیماری وحشتناک است، بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. هر چیزی که به‌طور قابل قبولی ممکن است خطر را کاهش دهد ارزش امتحان کردن را دارد. به‌خصوص اگر به اندازه انجام جدول کلمات متقاطع جذاب باشد، یادگیری آلات موسیقی و یادگیری یک زبان جدید آسان‌تر از ترک سیگار است.

منابع

https://www.marketwatch.com

https://www.morningstar.com

https://finance.yahoo.com

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بازگشت سعید صادقی از بیماری
  • پناه عجیب اریک تن هاخ به تاریخ؛ وقتی تیم‌سازی مفهومش را از دست می‌دهد
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • رجاییان: عده‌ای در جایگاه ویژه پرسپولیس را تشویق کردند/ بردن استقلال و پرسپولیس خیلی کیف دارد+فیلم
  • (ویدئو)کارشناس داوری جنجالی‌ترین صحنه پرسپولیس - آلومینیوم؛ اورنوف روی گل اول خطا کرد؟
  • صعود هوادار با بردن مس سونگون
  • آمادگی نیروهای مسلح کشور برای پاسخگویی خطای دشمن
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان