بررسی خالکوبی های ایل بختیاری
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۶۳۵۹
در یک پژوهش در حوزه انسانشناسی، محققان ایرانی به بررسی نقوش ثبتشده بهعنوان خالکوبی بر پیکر افراد ایل بختیاری پرداخته و آنها را مورد ارزیابی قرار دادهاند.
به گزارش ایسنا، از منظر نشانهشناسی، نشانهها قادرند به شکل تصاویر، کلمات، اشیا، اصوات و اطوار آشکار شوند. نشانهها را میتوان جزئی از فرهنگ یک جامعه دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنا بر نظر محققان، در میان اقوام بختیاری نیز که شاخهای از اقوام لر هستند، خالکوبی عملی رایج بوده است. باید توجه داشت که نقش خال زنان و مردان بختیاری متفاوت از یکدیگر است. مردان نقوشی را انتخاب میکردند که حامل معنای رمزی و نمادین بیشتری باشد. آنها بر کتف و بازوی خود تصاویری از قبیل شیر، حیوانات شکاری، پری بالدار، شمشیر، عقرب، حروف و عبارتهای مهرآمیز را خالکوبی میکردند. زنان بختیاری نیز خالکوبی را بیشتر برای بالابردن زیبایی خود به کار میبردند. آنان بر چانه، گونه، پیشانی، دنباله ابرو، میان ابروها، زیر لب، لب، شقیقه، روی انگشتان و قوزک پا، خال سبز را میکوبیدند.
در رابطه با این موضوع، محققانی از دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز پژوهشی را انجام دادهاند که در آن به نشانهشناسی فرهنگی نقوش خالکوبی زنان بختیاری ساکن استان خوزستان پرداخته شده است.
این پژوهش توصیفی تحلیلی با استفاده از روش مردمنگاری و نشانهشناسی فرهنگی به ارزیابی نقوش خالکوبی زنان بختیاری ساکن خوزستان پرداخته و معنای آنها و همچنین تأثیر فرهنگ، باورها و اعتقادات این مردمان را واکاوی کرده است.
نتایج حاصل از پژوهش فوق نشان میدهند که خالکوبی زنان بختیاری به دلایل گوناگونی چون تزیین و آراستن، درمان و شفایافتن، خاصیت جادویی و مقابله با نیروهای مافوق طبیعی و همچنین محافظت زن باردار در برابر آل به کار میرود.
بنا بر گفتههای مهنوش عباس زاده، محقق دانشگاه هنر اصفهان و دیگر همکارش در این پژوهش، «هنرمند بختیاری، آثار خود را با الهام از طبیعت و جهان موجود میسازد که در این میان نقوش کیهانی، هندسی انتزاعی، جانوری، گیاهی، زیورآلات، اشیا و در برخی مواقع نقوش انسانی قابل توجه هستند».
آنها میافزایند: «برخی از نقوش مانند خورشید، ستاره، چلیپا، بز کوهی و آل باوری نمادین هستند و حضوری دیرینه در فرهنگ کهن ایل بختیاری دارند».
بر اساس یافتههای این پژوهش حوزه علوم انسانی و هنر، نقوشی که بر متن بدن زنان بختیاری مینشیند، بیانگر دغدغه و انتقال اندیشة زن بختیاری و زاییدة ذهن خالق فرد خالکوب کننده است که ریشهای دیرینه در پیشینة اجدادی این مردمان دارد و مبین آیین، فرهنگ و باور آنان است.
طبق گفته عباس زاده و همکارش، «نقوش خالکوبی بررسیشده، بیشتر در قالب نماد و شمایل و بهندرت به شکل نمایه ترسیم شدهاند و براساس نقش کاربردی و قراردادی بودن نشانهها طبقهبندی میشوند. در میان نظام نشانهای نقوش خالکوبی زنان بختیاری، نقش نماد پررنگتر است، زیرا براساس قراردادهای اجتماعی ایل بختیاری تعیین میشود و تأثیرپذیری آن از فرهنگ بسیار بیشتر است».
به اعتقاد آنها، «میتوان هرگونه طرح و نقش خالکوبی را بارها و بارها دوباره خوانی کرد و اطلاعات مختلفی را به دست آورد. گاهی یک شکل و یک طرح روی بدن زنان گوناگون میتواند تعابیر و تفاسیر گوناگونی داشته باشد. به قولی، امکانهای متعدد و گوناگونی وجود دارد که قادر هستند متون را بیافریند که هریک متفاوت از دیگری است».
این یافتهها را نشریه «پژوهشهای انسانشناسی ایران» وابسته به دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر کرده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: خالكوبي ایل بختیاری ایل بختیاری نشانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۶۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واردات سازهای لاکچری آزاد میشود؟
واردات سازهای موسیقی که از سال ۱۴۰۰ ممنوع شده، باز هم در حال بررسی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازهای موسیقی از سال 1397 در بین کالاهای دسته چهارم قرار گرفتند و از سال 1400 و به علت ارزبر بودن، وارداتشان ممنوع شد.
واردات یازده کانتینر ساز در سال 1400 و البته توقیف آنها در گمرک هنوز از یادها نرفته است. در آن سال، واردکنندگان ساز که منافع بسیاری در این کار داشتند، بسیار تلاش کردند تا واردات ساز را یا حداقل آزادسازیِ یازده کانتینر سازِ توقیف شده در گمرک را عملی کنند؛ و البته در نهایت نتوانستند.
این درحالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته نامهنگاریهای زیادی با وزارت صمت داشته تا دیدگاهها و مواضع خود را درباره واردات ساز بیان کند و نباید فراموش کنیم که وزارت فرهنگ درباره واردات یا عدم واردات ساز، تصمیمگیرنده نیست و فقط میتواند نظر خود را به وزارت صمت اعلام کند.
مدیرکل دفتر موسیقی: در کنسرت قربانی ما پای قانون ایستادیمدر همین حال، بررسیها نشان میدهد که وزارت فرهنگ موضع سختگیرانهای نسبت به واردات ساز ندارد.
حالا خبر رسیده که تصمیم گیری درباره واردات یا عدم واردات ساز باز هم در حال بررسی است.
واردات ساز به طور کامل مربوط به سازهای غربی است. این سازها در بازار بسیار گران و معمولاً موردِ استقبال قشرِ لاکچری نشینِ جامعه هستند.
واردکنندگان ساز بیش از هر چیزی به واردات ویلن و پیانو علاقه دارند که قیمتی گزاف دارد و سود بسیاری هم نصیب واردکنندگان میکند.
انتهای پیام/